Gå til innhold

Kontantstøtten, kommer jeg til å rekke å få den før de nye reglene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg googler at den nye regelen for kontantstøtte gjelder fra 1 august 2022.

Mitt barn fyller 1 år 12 juli og vi har ikke søkt om barnehageplass da jeg er 100% uføre og ønsker å gå hjemme med h&n 1 år til. Siden jeg kan sende inn søknad fra 1 juli, vil jeg da gå innunder de reglene som gjelder pr i dag eller de nye reglene?

Anonymkode: acc53...896

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke 100% sikker, men jeg vil tro du går under dagens regler. Gutten min blir ett år 2. juni. Jeg har allerede søkt på papir. Er veldig spent på utfallet, men det er jo rart hvis vi ikke skal få, når de nye reglene ikke har startet ennå.

Anonymkode: fae8f...f1f

AnonymBruker
Skrevet

Kontantstøtten forsvinner jo ikke, det er bare en liten omgjøring slik at man ikke får kontantstøtte for den måneden barnet begynner i barnehage. 

Anonymkode: 37943...74f

Skrevet

Foreløpig er det ikke gitt en dato eller et lovforslag for avvikling av kontantstøtte. 

Regelendringen som inntrer 1. august 2022 dreier seg om hvorvidt man får kontantstøtte den samme måneden som barnet begynner i barnehage (det har man fått, det skal man ikke lenger få), ikke om kontantstøtten i sin helhet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Er ikke 100% sikker, men jeg vil tro du går under dagens regler. Gutten min blir ett år 2. juni. Jeg har allerede søkt på papir. Er veldig spent på utfallet, men det er jo rart hvis vi ikke skal få, når de nye reglene ikke har startet ennå.

Så jeg kan søke allerede 1 juli (fyller 1 år 12 juli) ? Krysser fingrene for at jeg får det, for har ikke søkt barnehage plass til han. Måtte du legge ved noen bekreftelse (r) ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så jeg kan søke allerede 1 juli (fyller 1 år 12 juli) ? Krysser fingrene for at jeg får det, for har ikke søkt barnehage plass til han. Måtte du legge ved noen bekreftelse (r) ?

Man kan ikke søke digitalt før etter at barnet har blitt ett år, men man kan søke på papir på forhånd 😊 men da må man legge ved fødselsattest som bestilles på altinn.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det eneste nye at man ikke får støtte måneden barnet starter i barnehagen? Den endringen gjelder alle fra august av, selv om du allerede har KS.

Anonymkode: f1ec6...b80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kontantstøtten forsvinner jo ikke, det er bare en liten omgjøring slik at man ikke får kontantstøtte for den måneden barnet begynner i barnehage. 

Anonymkode: 37943...74f

Det visste jeg ikke 😃 Har vært skikkelig bekymret uten grunn da 😂

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

Rhodiola, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...