Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger å få orden på økonomien min. Pengene er borte så fort jeg får lønn og har maxet et kredittkort. :( Bruker de bare på tull og tøys.
Noen som har tips til inspirerende Instagram-kontoer jeg kan følge? Ikke pengesnakk og lignende, slike som henne er uoppnåelig for meg og gir meg bare enda dårligere selvfølelse. Tenker kanskje å oppprette en selv for motivasjonen sin del. Ser noen andre har det og det virker som at de får det til..

Anonymkode: 77028...e8a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å kontakte en økonomisk rådgiver? Hvor mye har egentlig inn i mnd? Du må jo ha noe å leve av. Det er jo 30 dager i mnd, hva lever du av? 

Anonymkode: 6a23c...92c

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det var slike tips du lette etter, men jeg har ADHD, og penger/budsjett blir fort veldig abstrakt for meg. Hvis jeg skulle holdt meg til et budsjett måtte jeg ha logget hver handletur og kvittering ned til øret, ellers sklir det veldig ut. 

Lagde meg i stedet et ganske enkelt system. 

Har to kontoer: en hvor lønna går inn og alle faste trekk som mobil, strøm abonnenter osv går ut fra. 

Deretter har jeg en brukskonto som jeg bruker til forbruk. Denne står alltid tom, men jeg overfører 1000 kroner søndag kveld som skal holde til uka som kommer. Til helga overfører jeg også 1000, siden jeg da spiser litt ekstra godt, er sosial eller lignende. 1000 kroner går relativt fort med dagens priser, så dette systemet "tvinger" meg til å sjekke kontoen før/etter hver handletur og dermed må jeg planlegge hva jeg skal bruke resterende penger på. 

Den uka jeg får lønn overfører jeg litt ekstra (totalt 3000), for da tar jeg en ekstra handlerunde og "hamstrer" tørrvarer og husholdningsartikler. Ting som er lettere å kjøpe i bulk fordi det ikke går ut på dato.

Når jeg har alle disse tørr og basisvarene  på lager er det også relativt enkelt for meg å holde meg til det vanlige ukesbudsjettet ellers. Hvis jeg har overdrevet eller bommet og vet at jeg har litt lite penger igjen til middager og sånn så kan jeg lage middager der 80% av ingrediensene er basisvarer, altså ting jeg har fra før av. 

Det beste med dette systemet er at jeg har blitt så bevisst på at en ekstra øl på byen, eller innom Narvesen og kjøpe meg en brus når jeg er tørst faktisk har en del å si i lengden. Jeg føler stort sett IKKE at jeg har en dårligere levestandard nå enn før, men jeg har fått vesentlig flere penger. Har spart over 100 000 på ett år, og jeg er ikke høyt lønnet. 

Anonymkode: 2bf25...34a

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva med å kontakte en økonomisk rådgiver? Hvor mye har egentlig inn i mnd? Du må jo ha noe å leve av. Det er jo 30 dager i mnd, hva lever du av? 

Anonymkode: 6a23c...92c

Jeg jobber i butikk og har rundt 20.000 utbetalt. Det er ikke det at jeg har så fryktelig dårlig råd, men jeg bruker opp pengene på «ingenting». Og når kredittkortet plutselig var brukt opp fikk jeg panikk. I natt har jeg nesten ikke sovet. Er redd jeg ender opp som de på luksusfellen om jeg ikke gjør noe nå.. :(

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet ikke om det var slike tips du lette etter, men jeg har ADHD, og penger/budsjett blir fort veldig abstrakt for meg. Hvis jeg skulle holdt meg til et budsjett måtte jeg ha logget hver handletur og kvittering ned til øret, ellers sklir det veldig ut. 

Har to kontoer: en hvor lønna går inn og alle faste trekk som mobil, strøm abonnenter osv går ut fra. 

Deretter har jeg en brukskonto som jeg bruker til forbruk. Denne står alltid tom, men jeg overfører 1000 kroner søndag kveld som skal holde til uka som kommer. Til helga overfører jeg også 1000, siden jeg da spiser litt ekstra godt, er sosial eller lignende. 1000 kroner går relativt fort med dagens priser, så dette systemet "tvinger" meg til å sjekke kontoen før/etter hver handletur og dermed må jeg planlegge hva jeg skal bruke resterende penger på. 

Den uka jeg får lønn overfører jeg litt ekstra (totalt 3000), for da tar jeg en ekstra handlerunde og "hamstrer" tørrvarer og husholdningsartikler. Ting som er lettere å kjøpe i bulk fordi det ikke går ut på dato.

Når jeg har alle disse tørr og basisvarene  på lager er det også relativt enkelt for meg å holde meg til det vanlige ukesbudsjettet ellers. Hvis jeg har overdrevet eller bommet og vet at jeg har litt lite penger igjen til middager og sånn så kan jeg lage middager der 80% av ingrediensene er basisvarer, altså ting jeg har fra før av. 

Det beste med dette systemet er at jeg har blitt så bevisst på at en ekstra øl på byen, eller innom Narvesen og kjøpe meg en brus når jeg er tørst faktisk har en del å si i lengden. Jeg føler stort sett IKKE at jeg har en dårligere levestandard nå enn før, men jeg har fått vesentlig flere penger. Har spart over 100 000 på ett år, og jeg er ikke høyt lønnet. 

Takk for at du svarte. Det var mange gode råd. Kan jeg bare spørre banken om få en sånn ekstra konto? Koster det noe? Har en sparekonto, men den er tom. Kanskje jeg bare kan bruke den? 

AnonymBruker
Skrevet

Sett opp et budsjett. Slik de gjør på luksus fellen. Så ser du hvor mye du kan bruke på litt fjas. Vil du ha mer til fjas, så må andre poster krympe litt. Jeg har et kreditt kort. Men den setter jeg inn penger på. Istedenfor å ha minus på den er det pluss. 

Anonymkode: ad0c8...189

Skrevet

Lite tips er å ta ut "lommepenger". Typ 3000 kr i mnd, som du kan bruke på hva du vil. Ta de ut i cash, penger får mye større verdi da. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg lar lønnen gå til regningskonto og så har jeg brukskonto med kort i tillegg. Når lønnen kommer inn er det faste trekk til sparing og konto for uregelmessige regninger. Jeg tømmer egentlig regningskontoen, og så går jeg gjennom forfall hver uke og overfører akkurat nok penger til at jeg kan betale regningene den uken. 

Brukskontoen skal inneholde akkurat det jeg trenger til en uke.

Jeg fant ut hva jeg brukte ved å laste ned kontoutskriftene i til Excel og så laget jeg budsjett ut fra forbruket. 

Du oppretter konto selv i nettbanken - i alle fall i min bank.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg jobber i butikk og har rundt 20.000 utbetalt. Det er ikke det at jeg har så fryktelig dårlig råd, men jeg bruker opp pengene på «ingenting». Og når kredittkortet plutselig var brukt opp fikk jeg panikk. I natt har jeg nesten ikke sovet. Er redd jeg ender opp som de på luksusfellen om jeg ikke gjør noe nå.. :(

Det skal gå fint å leve på 20k i det daglige. Men du bør innse at det er en forholdsvis lav inntekt uten at man skal skamme seg over det, det krever god planlegging/buffer for å få det til å gå rundt ved uforutsette utgifter. Du vil være veldig utsatt for å komme i en evt.kredittkortfelle. hvis du ikke prioriterer budsjett og en "krise"buffer

Anonymkode: 941f6...0f8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg impulsshoppet sykt mye før, men klarte å endre mindsettet slik at jeg nå ikke liker å bruke penger. Det tar tid men er absolutt mulig.

Du nevnte pengesnakk. Du trenger ikke å ha millioner på bok eller høy inntekt for å få utbytte av noen av podcastene der. Episode 22 handler f.eks. om å bli fornøyd med det man har. Å bryte fri fra behovet for å kjøpe ting jevnlig er veldig befriende. Episode 122 var et bra intervju med ei som hadde slitt masse med forbruksgjeld, men klart å ta grep som godt voksen (på uføretrygd). Anbefales!

Selv har jeg veldig lite overskudd som kan spares for tiden, men podcaster fra folk som har mer enn meg er fortsatt god motivasjon :)

Anonymkode: ee778...f40

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trenger å få orden på økonomien min. Pengene er borte så fort jeg får lønn og har maxet et kredittkort. :( Bruker de bare på tull og tøys.
Noen som har tips til inspirerende Instagram-kontoer jeg kan følge? Ikke pengesnakk og lignende, slike som henne er uoppnåelig for meg og gir meg bare enda dårligere selvfølelse. Tenker kanskje å oppprette en selv for motivasjonen sin del. Ser noen andre har det og det virker som at de får det til..

Hold på tanken og følelsen at du også skal få orden på økonomien din også på lønningsdagen og ikke bare når du står der med tom kon😊 

Ukepenger til seg selv kan være en god ide.

Planlegg i forveien hva man vil delta på av aktiviteter. Spontane middager,klesinnkjøp eller byturer og aktiviteter blir fort dyrt og kortvarige gleder. 

Anonymkode: 941f6...0f8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen instagram! Det vil ikke hjelpe deg å få oversikt.

Her må du bruke tiden på å sette opp et budsjett. Rett og slett. Excel eller open office. Der er mange gratisprogrammer å få. Gå gjennom kontoutskriftene dine. Før dette inn i ett regnskap.

Jeg deler mitt regnskap inn i tre deler: Inntekt, Utgifter (de faste øverst) og saldo

Punkter å ha med regnskapet:

- Lønn

- Annen Inntekt

- Husleie

- Strøm

-Tv/internett/strømming

- Lån

- Forsikringer

- Bil/transport

- Dagligvarer

- Helse

- Hobby

- Sparing

Legg til eller fjern det som passer din situasjon. Jo mer detaljer, jo bedre for din del for å få oversikt.

Og ikke kjøp noe på impuls. Lag deg en måltidsplan, og skriv handleliste FØR du drar på butikken. Kjøp kun det på listen. Ikke noe take away.

Gå gjennom hva du faktisk har. Antakeligvis har du mer enn nok kosmetikk og klær, med det trenger du ikke å kjøpe noe slikt på en god stund.

Jeg har tre kontoer i dagligbanken min. Regningskonto, hvor all inntekt kommer inn, en brukskonto og en sparekonto. Hadde selv et lån på over 100k, det betalte jeg ned på 1,5 år etter beinhard prioritering. Da sjekket jeg lånet hver måned etter innbetaling og såg hvordan rentedelen ble mindre og mindre for hvert år. Nå er jeg litt slappere, men i stedet for å betale ned på lån, sparer jeg. Det er ganske motiverende å se beløpet stige og vite at den dagen en uforutsett utgift kommer, så har jeg pengene til å dekke det.

Du kunne kanskje trengte å ha en gjeldsreduksjonsmal for kredittkortet ditt siden det ikke kommer en nedbetalingsplan på det på lik linje som et lån. Da anbefaler jeg blant annet https://www.vertex42.com/Calculators/debt-reduction-calculator.html

Det kan hjelpe deg om du ser et lys i enden av tunnellen ved hjelp av en slik kalkulator. Da kan du leke deg litt med tallene og se resultatet av dine handlinger.

Lykke til!

Anonymkode: c43f7...819

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker også to kontoer, en regningskonto og en brukskonto. (Egentlig er det flere, for jeg har jo sparekontoer også.) Det er helt genialt. Størstedelen av pengene settes på regningskontoen. Har oversikt over faste utgifter så jeg vet hvor mye som minst må settes dit hver måned. Når jeg trekker fra til sparing er det som står igjen på brukskontoen er det jeg kan bruke til å handle for på nett eller i butikker. Da slipper jeg å "plutselig" stå i en situasjon hvor jeg har brukt opp penger jeg skulle betalt regninger med.

Anonymkode: a71e8...301

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Wow, du burde virkelig være stolt over deg selv. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (5 timer siden):

Jeg lar lønnen gå til regningskonto og så har jeg brukskonto med kort i tillegg. Når lønnen kommer inn er det faste trekk til sparing og konto for uregelmessige regninger. Jeg tømmer egentlig regningskontoen, og så går jeg gjennom forfall hver uke og overfører akkurat nok penger til at jeg kan betale regningene den uken. 

Brukskontoen skal inneholde akkurat det jeg trenger til en uke.

Jeg fant ut hva jeg brukte ved å laste ned kontoutskriftene i til Excel og så laget jeg budsjett ut fra forbruket. 

Du oppretter konto selv i nettbanken - i alle fall i min bank.

Det er jo bare å betale alle månedens regninger på lønningsdatoen. Man sparer fryktelig få kroner på å insistere på å betale ved forfall.

Anonymkode: 71134...eb3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for at du svarte. Det var mange gode råd. Kan jeg bare spørre banken om få en sånn ekstra konto? Koster det noe? Har en sparekonto, men den er tom. Kanskje jeg bare kan bruke den? 

Det koster sjelden noe å opprette en ekstra konto. Muligens et par-tre hundrelapper i året for noen kontotyper.

Logg deg inn i nettbanken din, der kan du finne både kontobetingelsene på dine nåværende kontoer, og du kan se hvilke andre kontotolbud banken din har.

Anonymkode: a875e...c3a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke adhd, og jeg har brukt akkurat samme system -- egen konto ment for forbruk, regningskontoen hvor lønnen kommer inn har IKKE kort.

Nå vet ikke jeg hvor mye du har i kredittkortgjeld, men hvis det er en større sum ville jeg anbefalt å få gjort om til lån med lavere rente (men ikke tusen millioner år i nedbetalingstid, ikke vær for snill mot deg selv), og slettet kortet. Da kan du heller ikke falle for fristelsen å bruke av det igjen etter hvert som du betaler ned.

Anonymkode: 757bb...12c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er jo bare å betale alle månedens regninger på lønningsdatoen. Man sparer fryktelig få kroner på å insistere på å betale ved forfall.

Anonymkode: 71134...eb3

Ikke alle regninger innen en månedlønn er kommet til lønningsdatoen. Jeg får selv regninger i 'hutt og pine'. Strømmen forfaller første to ukene i måneden, men er i nettbanken først like etter månedsskifte. Mens husleie og huslånet (og studielånet) forfaller på lønningsdato.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det koster sjelden noe å opprette en ekstra konto. Muligens et par-tre hundrelapper i året for noen kontotyper.

Logg deg inn i nettbanken din, der kan du finne både kontobetingelsene på dine nåværende kontoer, og du kan se hvilke andre kontotolbud banken din har.

Anonymkode: a875e...c3a

De bankene jeg har vært i, er det kortet som koster noe. Ikke kontoene.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar. Dere aner ikke hvor mye det betyr for meg. ❤️ Er mye roligere nå. 

Kom nettopp hjem fra jobb og skal sette meg ned med PCen og opprette regningskonto, se hva jeg har brukt penger på i april og mai, og lage et budsjett og en plan for nedbetaling av kredittkortet. Det er heldigvis «bare» 25.000..

Har allerede tatt på meg en ekstravakt på jobb, og er full av motivasjon akkurat nå. ☺️

• Liker 2
  • Hjerte 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...