Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet tidligere på en skole der ledelsen var veldig bevisst på å fordele byrdene i arbeidshverdagen. De hadde en tydelig plan for hva faglærer, a-personer og kontaktlærere skulle gjøre, både i forhold til turer, dokumentasjon og oppfølging av instanser.

Der jeg jobber nå faller alt på kontaktlærer. Jeg har en halvtime nedsatt undervisning, og så har jeg ca 2000 kr i funksjonstillegg. (Ikke noe tillegg for stor klasse). Merker at jeg bruker mer tid på møter og oppfølging i forhold til barnevern, bup og ppt enn jeg kan bruke på samtaler med elevene. Må også kutte forberedelser til undervisning og andre opplegg for å holde ut.

Det er også sånn at kontaktlærere må stille ekstra på alt fra konserter, turer, miljøuker og besøk. Mens faglærere ofte blir frigjort.

Vi har også veldig mange lærere i reduserte stillinger, som får de lette oppgavene. Som å være styrkingslærer inne i en klasse. Ledelsen er veldig flinke til å legge til rette for dem.

Vi får til mye, og blir nok sett på som en veldrevet skole. Men begynner å bli lei av at søndager og kvelder går til jobb. Har ikke en sjanse til å få gjort jobben på under 50 timer uke.

Anonymkode: 51bd2...990

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg sendt inn sak til klubben! Mye å gjøre som kontaktlærer (klasse på 30 elever) -7 IOP/elever med ansvarsgrupper og mye møtevirksomhet. En halv time nedsatt er for lite, vi har 1 time, synes dette er for lite. Funksjonstillegget er mindre viktig synes jeg, jeg trenger mer tid.

Hvis ikke det bedres for deg, ville jeg byttet skole. Rett og slett. Hva er a-personer? Aldri hørt om.

Anonymkode: c60d6...9b0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ga opp læreryrket etter 6år, fy faen for et helvete. Jobber på flere skoler i Oslo.

At noen med vett i behold blir lærer i dag er en gåte.

Anonymkode: 9742c...bfe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

A-person har hovedansvar for å utarbeide planer til elever med spesialundervisning. Dette faller også oftest på meg, som kontaktlærer.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi har det som hos dere. Og det med at det er kontaktlærere som er med på konserter, teater og turer irriterer meg egentlig ganske mye. Da får faglærerne tid til å planlegge undervisning f.eks. Det burde være faglærere som fulgte med, så kunne kontaktlærer brukt den tiden på alt papirarbeidet som følger med i den stillingen. 

Jeg ga beskjed til ledelsen i år, da jeg har fått en ekstra utfordrende klasse (oppførsel er forsåvidt ikke et problem, men ekstremt mange iop), da fikk jeg en ekstra halvtime nedsatt undervisningstid. 

Anonymkode: 64e19...e11

AnonymBruker
Skrevet

Høres urimelig ut at faglærere ikke blir med på «annerledesdager» eller hvis det er arrangementer i deres timer. Her er alle med når noe skjer over en hel dag (timeplanen «løses opp»), og den som har ansvar for timen følger når det er noe som skjer i løpet av en dag. 

Kontaktlærere har minst 45 min nedsattt per uke, pluss noe fra tidsressurspott. Dere bør ha en god slump tidsressurs (nedsatt-tid) som kan fordeles etter at ulike funksjoner har fått sitt. Hvordan fordeles den?

Ta opp med klubben hvordan kontaktlærere opplever arbeidshverdagen, den bør gjøres noe med. 

Anonymkode: e0aab...6d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Høres urimelig ut at faglærere ikke blir med på «annerledesdager» eller hvis det er arrangementer i deres timer. Her er alle med når noe skjer over en hel dag (timeplanen «løses opp»), og den som har ansvar for timen følger når det er noe som skjer i løpet av en dag. 

Kontaktlærere har minst 45 min nedsattt per uke, pluss noe fra tidsressurspott. Dere bør ha en god slump tidsressurs (nedsatt-tid) som kan fordeles etter at ulike funksjoner har fått sitt. Hvordan fordeles den?

Ta opp med klubben hvordan kontaktlærere opplever arbeidshverdagen, den bør gjøres noe med. 

Anonymkode: e0aab...6d3

Nå har mange meldt fra hos oss, og vi har fått inn en som er ekstrem på arbeidstid/ klubbdame. Hun skriver avvik på alt hun ikke når.

Jeg er dessverre svak, og strekker meg langt i det som gjelder elevene. 

AnonymBruker
Skrevet

Se i tariffavtalen din, sfs2213. Den skal følges. 1687,5 t pr år, alt inkludert. 

Snakk med tillitsvalgt etter at du har studert tariffavtalen (om du er organisert). Se på arbeidsplanen din, den lokale arbeidstidsavtalen. Der skal arbeidstid og lignende ting reguleres. 

Kjenner meg forøvrig igjen i mye, men min erfaring er at tariffavtalen følges for sjeldent. Her er det rom for å bli flinkere til å styres av tariffen. 

Anonymkode: a4d27...5a6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i 22 år, og vært kontaktlærer til og med i fjor. Da gikk jeg på en skikkelig smell, og var sykmeldt store deler av året. Fikk krangla meg til å ikke være det dette skoleåret, siden jeg da var redd for å ende opp med ny sykmelding.. Det er en vanvittig forskjell!! Aldri mer! Det er ikke verd de usle kronene å miste både nattesøvn og familieliv! Spent på kabalen ift neste år. Må jeg være kontaktlærer igjen, så sier jeg opp tvert! 

Anonymkode: b8e00...92b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har jobbet i 22 år, og vært kontaktlærer til og med i fjor. Da gikk jeg på en skikkelig smell, og var sykmeldt store deler av året. Fikk krangla meg til å ikke være det dette skoleåret, siden jeg da var redd for å ende opp med ny sykmelding.. Det er en vanvittig forskjell!! Aldri mer! Det er ikke verd de usle kronene å miste både nattesøvn og familieliv! Spent på kabalen ift neste år. Må jeg være kontaktlærer igjen, så sier jeg opp tvert! 

Jeg våger ikke å prøve. Hører alle sier at det er et helt annet liv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært både faglærer og kontaktlærer. Nå er jeg kontaktlærer. Det er veldig stor forskjell, ja. Masse møter, skrive rapporter, iop, ordne henvisninger og søknader. Kontakt med foreldre, utviklingssamtaler, foreldremøter, avslutninger, turer,  9a-saker osv. 

I min klasse bruker jeg mye av plantiden på å ordne opp i konflikter mellom elever. Noen av faglærerne gidder ikke, så ting blir ikke ordna opp i før jeg får beskjed om det. 

Til høsten skal kontaktlærere få mer tid til alt dette "kontorarbeidet" og møtene, noe som er bra. Men det blir jo mindre tid med elevene.

Anonymkode: 2714d...b54

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Til høsten skal kontaktlærere få mer tid til alt dette "kontorarbeidet" og møtene, noe som er bra. Men det blir jo mindre tid med elevene.

Gjelder dette hele landet? Eller er det et lokalt tiltak?

Jeg tenker at dette uansett er nødvendig, for å kunne gjøre jobben sin. Har selv bedt om et pauser, etter 15 år som kontaktlærer. Det er umulig, så lenge du gjør en god jobb.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg ga opp læreryrket etter 6år, fy faen for et helvete. Jobber på flere skoler i Oslo.

At noen med vett i behold blir lærer i dag er en gåte.

Anonymkode: 9742c...bfe

Hvorfor var det så ille?

Anonymkode: 2d85a...81e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg skal gå grunnskolelærer til høsten, men kan jeg spørre hvorfor det var så ille?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal gå grunnskolelærer til høsten, men kan jeg spørre hvorfor det var så ille?

Da jeg søkte på lærerutdanning, var det fordi jeg ville jobbe undervisningsrelatert med barn og unge. Jeg var fullt klar over at man ikke kan isolere undervisning fra hele "pakka" når man arbeider med mennesker, men jeg ble fullstendig tatt på senga ift hvor mange roller en lærer faktisk ender opp med å fylle. Som kontaktlærer er det ekstremt! Jeg var alltid stressa, fikk høyt blodtrykk og hadde elendig nattesøvn. Som singel gikk det på et vis, men med barn hjemme ble det for mye. I tillegg har jo alle en mening om jobben vi gjør (ofte negativ), og tror vi har masse ferie, så å "klage" bekrefter på en måte fordommene.  Å planlegge undervisning og arbeide med elever er fortsatt noe jeg liker. Når man knapt får tid til det er resultatet at man sjelden er fornøyd med jobben man gjør på det området. I år kan jeg bruke tid på å planlegge skikkelig, og å følge opp elever (noe som er litt ironisk iom at jeg ikke er kontaktlærer..) fordi jeg slipper alle møter, telefoner osv. Undervisningen er dermed bedre, og det blir en god spiral. Jeg har fått ny giv, men tar ikke kontaktlærerjobben igjen. Da slutter jeg, som mange før meg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontaktlærerfunksjonen er bygd på idealisme. Elsker å jobbe med elevene, men stor jobb for lite betaling.

AnonymBruker
Skrevet
On 5/8/2022 at 9:41 AM, SS said:

Gjelder dette hele landet? Eller er det et lokalt tiltak?

Jeg tenker at dette uansett er nødvendig, for å kunne gjøre jobben sin. Har selv bedt om et pauser, etter 15 år som kontaktlærer. Det er umulig, så lenge du gjør en god jobb.

https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2022/ny-arbeidstidsavtale-for-skolen-flere-far-doblet-kontaktlarerressursen/

Her står det litt om det. Har du over 20 elever, får du dobbelt så mye tid. Jeg kjenner jeg syns det er både bra og dumt. Jeg liker å være med elevene, jeg liker å undervise, ikke sitte mer på et kontor mens klassen får enda en faglærer liksom. I dag synes jeg at jeg uansett bruker mye av denne tiden til å ordne opp i konflikter som skjer når jeg ikke er i klassen. Går det bra en periode, får jeg jobbet med noe kontorarbeid. Men som oftest må jeg uansett ta dette utenom kontaktlærertiden. Når jeg underviser i klassen, får jeg pratet med klassen om ting som rører seg, fulgt med på de som har det vanskelig, hjulpet de og ta tak i ting med en gang. Det er vanskelig for faglærere.

Uansett, jeg skal ikke være kontaktlærer lenger fra høsten! Skolen ønsker å bruke kompetansen min som faglærer. Har vært faglærer før, og det var en helt annen verden! Gleder meg 😁 

Skrevet

Men... om tiden til kontaktlærerfunksjonen dobles, får jeg uansett nok timer i klassen. Er jo bare snakk om en halvtime ekstra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...