Gå til innhold

Er det ikke vanlig å ta konfirmasjonsbilde hos fotograf lenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i 2 konfirmasjoner i fjor, fikk aldri bilde/takkekort...

Anonymkode: f02f3...ba6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert flere som var stengt pga restriksjoner

Anonymkode: dfecd...652

AnonymBruker
Skrevet

Hva har tittelen med spørsmålet å gjøre egentlig? Man trenger jo ikke å gå til en fotograf for å lage takkekort!

men når det er sagt så er det dessverre blitt mindre og mindre vanlig med takkekort, og det lenge før pandemien kom….

Anonymkode: d60b0...b32

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva har tittelen med spørsmålet å gjøre egentlig? Man trenger jo ikke å gå til en fotograf for å lage takkekort!

men når det er sagt så er det dessverre blitt mindre og mindre vanlig med takkekort, og det lenge før pandemien kom….

Jeg lurer på begge deler. Da jeg ble konfirmert tok alle bilde hos fotograf. Skal ha konfirmant selv i år og lurer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på begge deler. Da jeg ble konfirmert tok alle bilde hos fotograf. Skal ha konfirmant selv i år og lurer.

Dere kan jo bare ta bildene selv, eller om dere har noen hobbyfotografer i omgangskretsen kan dere høre med vedkommende! Fotograf er jo dyrt! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fotograf er jo dyrt! 

Synd at så mange ikke verdsetter fotografi lenger.

Anonymkode: ecc84...bd2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg ble konfirmert i 1984 var det ingen på mitt klassetrinn som tok bilder hos fotograf. 

Anonymkode: 15e24...0ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synd at så mange ikke verdsetter fotografi lenger.

Anonymkode: ecc84...bd2

Jeg synes det er tvert i mot, at mange bruker fotograf ved langt flere anledninger enn før.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da jeg ble konfirmert i 1984 var det ingen på mitt klassetrinn som tok bilder hos fotograf. 

Da jeg ble konfirmert i 1988 tok minst halvparten bilde hos fotograf, og uansett om bilder ble tatt av fotograf eller av amatør så sendte alle takkekort innen rimelig tid.

Jeg har inntrykk av at "rimelig tid" for å sende ut takkekort har sklidd veldig ut, både når det gjelder konfirmanter og brudepar, og at det begynte en god stund før koronaen. Vi fikk i alle fall fått takkekort 7-8 måneder etter både konfirmasjoner og bryllup i de to siste årene før korona. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og jeg ble konfirmert tok alle bilder hos fotograf.

Anonymkode: 22658...d94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (1 minutt siden):

Da jeg ble konfirmert i 1988 tok minst halvparten bilde hos fotograf, og uansett om bilder ble tatt av fotograf eller av amatør så sendte alle takkekort innen rimelig tid.

Jeg har inntrykk av at "rimelig tid" for å sende ut takkekort har sklidd veldig ut, både når det gjelder konfirmanter og brudepar, og at det begynte en god stund før koronaen. Vi fikk i alle fall fått takkekort 7-8 måneder etter både konfirmasjoner og bryllup i de to siste årene før korona. 

Da kan vi kanskje regne med at det var fra midten av 80-tallet det begynte å bli mer vanlig med fotograf til slike anledninger? 

Ellers er jeg enig med deg om det du skriver om takkekort.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da kan vi kanskje regne med at det var fra midten av 80-tallet det begynte å bli mer vanlig med fotograf til slike anledninger? 

Ellers er jeg enig med deg om det du skriver om takkekort.

Jeg ble konfirmert i 1992 og ingen i min klasse tok bilde hos fotograf. Faktisk vet jeg kun om en eneste person som har tatt konfirmasjonsbilde hos fotograf, og hun tok bilder der i ett sett fordi foreldrene hennes hadde fått det for seg at hun skulle bli modell. De hadde gigantiske portretter av henne i hele huset. 

Jeg tror nok helst dette med fotograf til konfirmasjonsbildene er en greie i enkelte områder heller enn at det er knyttet til bestemte tidsepoker. 

Anonymkode: 39686...4c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her tok mannen min konfirmasjonsbildene av sønnen vår, og de ble minst like bra som om en fotograf skulle tatt de. Mannen jobber som journalist/fotograf, så han har skikkelig kamera og utstyr. Jeg aner ikke om folk har sluttet å sende takkekort, men i vår familie/omgangskrets, er det vanlig med takkekort.

Anonymkode: 41111...f21

Skrevet

Da jeg ble konfirmert rundt de tider var det begge deler og jeg var ikke hos fotograf.

Sist jeg var i konfirmasjon ble det tatt masse bilder privat og det ble plukket ut bilder til takkekort fra disse. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde konfirmant i fjor og vi tok bilder hos fotograf📷

Anonymkode: e1071...d5f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble konfirmert i 1992 og ingen i min klasse tok bilde hos fotograf. Faktisk vet jeg kun om en eneste person som har tatt konfirmasjonsbilde hos fotograf, og hun tok bilder der i ett sett fordi foreldrene hennes hadde fått det for seg at hun skulle bli modell. De hadde gigantiske portretter av henne i hele huset. 

Jeg tror nok helst dette med fotograf til konfirmasjonsbildene er en greie i enkelte områder heller enn at det er knyttet til bestemte tidsepoker. 

Haha, ble hun modell og var hun spesielt vakker? 😅

Anonymkode: 08ead...795

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha, ble hun modell og var hun spesielt vakker? 😅

Anonymkode: 08ead...795

Hun var vel i grunnen helt normal utseendemessig. Hun rakk dessverre aldri å bli noe som helst, hun døde som 18-åring. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg konfirmerte meg for 10 år siden og "angrer" litt på at foreldrene mine ikke hyret inn en fotograf. Et eldgammelt kamera ble tatt frem, men det virket ikke, så det ble en 5 minutters photoshoot i hagen med mobilkameraet til mamma, ikke noe fokus på lys eller posering, så resultatet ble virkelig ikke bra. Konfirmasjonsbildet mitt (som står fremme hos alt av besteforeldre) må være et av de minst flatterende bildene det er av meg og skiller seg veldig ut mellom bildene av de andre konfirmerte barnebarna :P

(om noen skulle peke ut at fotograf er dyrt og at ikke alle har råd: foreldrene mine har god råd, det ble bare ikke tenkt på og de trodde at de kunne gjøre en like god jobb selv. Jeg vil definitivt bruke fotograf for fremtidige barns konfirmasjoner med mindre vi har noen flinke amatørfotografer i familien)

Anonymkode: d1105...101

AnonymBruker
Skrevet

Konfirmerte meg i 1996, og sendte takkekort, men pappa tok bildene. Ingen jeg kjente hadde fotograf, heller ikke seks år senere med søsteren min. Fotograf og takkekort henger jo ikke automatisk sammen.

Anonymkode: f850f...09f

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. jeg ble konfirmert i 1989, samtlige jeg vet om tok bilder hos fotograf. Men når jeg tenker meg om så bodde vi ikke akkurat i byens slumområde...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...