Gå til innhold

Sommerskolen i Oslo: Full i de rike områdene, nærmest tomme i de fattige bydelene. Hvorfor er det slik? Fattige bryr seg ikke om utdannelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg bor på Østkanten, har vokst opp her. Vi har alltid hatt god økonomi (pappa har en god jobb innen forsvaret, jeg har nå lederstilling i bank), så absolutt ikke "fattige". 

Jeg gikk aldri på sommerskole, og kjenner ingen venner som gjorde det heller. Vi jobbet likevel hardt på skolen i ferie, fikk snitt langt over 5 på ungdomsskolen og vgs, og mange har nå jobber som lege, advokat, en diplomat osv. Nettopp fordi vi jobbet hardt i løpet av skoleåret, var det deilig med ferie. Pluss flere hadde sommerjobb også. 

Anonymkode: ae35d...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sommerskolen: gratistilbud i Oslo. I starten og slutten av skoleferien er det noen uker mulig å søke seg på sommerskolen. Hvert kurs varer en uke, og barn kan søke over hele byen, så de kan gå på andre skoler enn sin egen sammen med barn fra hele byen. Det er faglig læring, men lagt opp med lek og moro. Noen kurs er blanding som f eks matte/svømming. Noen er teoretiske, noen praktiske, noe er styrking i fag man allerede har som engelsk og matte, noe er helt utenom vanlig fagkrets. Det er fra småskolen til ungdomsskolen. Tror man kan få to uker maks, men mulig det er utdatert.

AKS står for aktivitetsskolen, som Oslo omdøpte skolefritidsordningen (SFO) til for en ti års tid siden. Det er det samme, men nytt navn. 

Anonymkode: 4c9c6...25b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, Adobyen said:

Hva mener du egentlig med det?  

At dette er midler som er bevilget til kommuner som har søkt om slike midler, det er ikke begrenset til Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror navnet SommerSKOLEN gjør at det høres mindre attraktivt for unge. Har selv vært på sommerskole som ung og selv jobbet der under studietiden. Mange tenker at sommerskole alltid handler om å ha fag som norsk, matte, engelsk osv i sommerferien. Og det er jo forståelig at det ikke akkurat høres gøy ut. Men sommerskole kan være mye mer enn de vanlige fagene man allerede har på skolen.

Jeg gikk f.eks. på sommerskole i en tennisklubb da jeg var barn. Da var det en hel uke utendørs, tennis hver dag, is i finværet og mange andre barn å bli kjent med. Dette var helt gratis tenniskurs for alle barn. Lillebroren min gikk på svømming, som også var veldig gøy.

Under studietiden jobbet jeg også på sommerskolen ved studieplassen min i flere sommere. Vi hadde to linjer; programmering og bygging av roboter og spillprogrammering. Det var ingen krav om forkunnskap, og er et sykt bra alternativ for unge som er interessert i spill og data. Mange av studentene jeg var veileder for vet jeg valgte en mer teknologi relatert linje på videregående og senere universitet. 

Sommerskolen er jo mye lek og moro. Men dette kommer jo ikke veldig tydelig frem i forhold til det å inkludere SKOLE i navnet, i tillegg til at det ofte er "kjedelige" kurs som matte og norsk som ofte blir løftet frem.

Tenk deg hvor mye mer attraktivt det hadde vært dersom det het "Sommeraktiviteter - bli med på gratis kurs for spillprogrammering og tennis!".

Anonymkode: 261db...305

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.5.2022 den 10.00):

Som forelder på østkanten så har vi valgt å la barnet være på Aks i stedet for sommerskolen. Dette fordi det er ingen aktuelle kurs på vår skole og barnet vegrer seg for å dra til andre skoler. I tillegg var kursene på de nærmeste skolene «kjedelige», noe jeg må si meg enig i. De mest spennende kursene fant man på vestkanten 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 7c097...180

Hæ??? Du har tydeligvis ikke satt deg mye inn i sommerskolen - det er bare 5-6 ulike kurs på hvert trinn, og de tilbys på en rekke forskjellige skoler i byen, både på østkanten og på vestkanten. Ingen forskjell i hvilke kurs som tilbys hvor, det er de samme kursene som tilbys på østkanten som på vestkanten. (Og sånn har det vært i alle år, jeg har hatt barn i Osloskolen i over 10 år allerede).

Anonymkode: 9e4a9...407

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungen vår skal en uke på sommerskole. Han synes det er gøy, og synes ikke det er skummelt å møte masse barn han ikke kjenner på en fremmed skole. Men for meg som foreldre hadde det faktisk vært bedre med AKS (Sfo). For sommerskole har gjerne oppmøte klokka ni og henting senest kl fire. Hadde han vært på sin vanlige aks kunne han gått selv klokka ni åtte uten at jeg trengte følge på buss eller tbane til en skole han ikke vet hvor er. Også kunne han gått hjem selv. Sommerskole funker for oss som har fleksible jobber, men er faktisk et vanskelig tilbud å benytte hvis man må være på vakt eller jobb på spesifikke tider. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for diskriminerende ytringer, avsporing og brukerdebatt.

Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange voksne i krevende jobber så er det vanskelig å få fri hele skoleferien. De aller færreste har ferie så lenge. Selv om man kanskje har økonomi nok til å ta med barna på lang ferie, så har man gjerne ikke tiden. Slik er det i de fleste ressurssterke hjem; det er fridager det er mangel på.

Sommerskole er rett og slett et alternativ like før skolestart der barn kan være mens foreldre er på jobb. Mange av kursene har også mye å tilby; jeg har venner som har barn som har lært nye språk og IT og programmering. Dermed får en ikke dårlig samvittighet for å sette barna der en uke om sommeren, for de får også faglig utbytte.

Oslo kjennetegnes litt ved at bydelene med lavere snittinntekt også har høy innvandrerandel (som Grorud og Søndre Nordstrand). Familiene som bor her har oftere en foresatt hjemme og ikke samme behov for avlastning. Så preges de også av en viss skepsis til skolevesenet og alt det tilbyr. Andelen barn som går på fritidsaktiviteter i disse bydelene er også lavere - andre kulturer ser ikke samme verdien i dette for barn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om fattige ikke bryr seg om utdannelse?

Tror ikke fattigdom/rikdom skal ha veldig mye å si for hvordan man ser på utdannelse. På den ene siden så har vi rike som ikke ble rik pga. utdanning, men flaks i livet og arv. De verdsetter jo ikke høyere utdanning egentlig. På den andre siden har vi fattige som vet at utdanning er veien vekk fra fattigdom i fremtiden. 

Anonymkode: 390ed...0ca

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tror ikke fattigdom/rikdom skal ha veldig mye å si for hvordan man ser på utdannelse. På den ene siden så har vi rike som ikke ble rik pga. utdanning, men flaks i livet og arv. De verdsetter jo ikke høyere utdanning egentlig. På den andre siden har vi fattige som vet at utdanning er veien vekk fra fattigdom i fremtiden. 

Og du mener vi ser mye av det i Groruddalen og Søndre Nordstrand? Hvis dine påstander, som det er, stemmer, burde jo det være fullt opp i disse klassene i sommerferien da...

Anonymkode: 0f175...671

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alltid sett på sommerskole som noe "harry" fra USA. Visste ikke før nå at dette var vanlig i Oslo.

Anonymkode: 7f672...fff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tangent skrev (21 timer siden):

Ungen vår skal en uke på sommerskole. Han synes det er gøy, og synes ikke det er skummelt å møte masse barn han ikke kjenner på en fremmed skole. Men for meg som foreldre hadde det faktisk vært bedre med AKS (Sfo). For sommerskole har gjerne oppmøte klokka ni og henting senest kl fire. Hadde han vært på sin vanlige aks kunne han gått selv klokka ni åtte uten at jeg trengte følge på buss eller tbane til en skole han ikke vet hvor er. Også kunne han gått hjem selv. Sommerskole funker for oss som har fleksible jobber, men er faktisk et vanskelig tilbud å benytte hvis man må være på vakt eller jobb på spesifikke tider. 

Akkurat dette er et veldig viktig poeng. Jeg er lektor i dag, men jobbet som lærer på sommerskolen i Oslo mens jeg studerte, og det var mange foreldre som hadde utfordringer med å hente/levere til det tidspunktet. Mine barn går også på sommerskolen, men heller ikke vi hadde fått det til om jeg ikke hadde vært lektor og hatt fri. 

Og som tidligere lærer i sommerskolen, vil jeg si at det ikke akkurat er sånn at ungene går glipp av mye læring. Sommerskolen er et supert tilbud, det er flott at ungene får bli kjent med nye barn, og det er mange morsomme aktiviteter. Men det er mer moro enn det er læring, og det er jo fint, siden det er sommerferie. Det er nok annerledes på trinn høyere opp, der er det mer skole.

Anonymkode: 6d361...1dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Haha, trodde sommerskole var for barn som var dårlig på skolen eller ble straffet på noe vis(har det sikkert fra film).

Sender nok ikke ungen min på det, til TROSS for at vi bor på vestkanten😂 

Anonymkode: a7f8a...2c4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.5.2022 den 8.26):

Jeg bor på Østkanten, har vokst opp her. Vi har alltid hatt god økonomi (pappa har en god jobb innen forsvaret, jeg har nå lederstilling i bank), så absolutt ikke "fattige". 

Jeg gikk aldri på sommerskole, og kjenner ingen venner som gjorde det heller. Vi jobbet likevel hardt på skolen i ferie, fikk snitt langt over 5 på ungdomsskolen og vgs, og mange har nå jobber som lege, advokat, en diplomat osv. Nettopp fordi vi jobbet hardt i løpet av skoleåret, var det deilig med ferie. Pluss flere hadde sommerjobb også. 

Anonymkode: ae35d...cfb

Er veldig spent på hva slags sommerjobb det er mulig å få for barn i småskolealder (6-12 år) Som er hovedgruppen som tilbys gratis sommerskolekurs i Oslo. (Og hvorfor du mener at det er bedre at skolebarna jobber enn at de er på lek-basert sommerskole.)

Vi har hatt våre barn på dette i mange runder. Det er et MYE bedre tilbud enn AKS, i og med at det har lærere som underviser i fag, samtidig som det er et tydelig opplegg med lekbasert læring. 
Mine barn har vært storfornøyde med det opp gjennom barneskolen. De har fått fordype seg i fag de liker, og gjerne hatt mye svømmeundervisning eller annet. 

Osloskolen har mye samarbeid med andre aktører, og tilbyr kurs som fint ville kostet en del penger å delta på. (De har f.eks. kurs utviklet sammen med Forskerfabrikken.) 

Barna får altså holde på med fag, men melder seg gjerne på fag de liker, og som kanskje får veldig lite tid i vanlig skole. De gis tid til å leke med faget og utforske nye ting. Og det uten konstante "avbrudd" gjennom skoledagen, av de "kjedelige fagene". 

Vi bor på østkant, men har også sendt barna på sommerskole på vestkant, dersom enkeltkurs bare var der. 

Min tanke om hvorfor mange i bydelene der det er mange med opprinnelse fra andre land, ikke går på sommerskole, er følgende: 

• Foreldrene benytter sjansen når barna har lang skoleferie, til å reise på langferie til familie i utlandet. (Spesielt aktuelt i år, etter lang tid med reiserestriksjoner.) 
  • De har andre tilbud om sommerskole som er mer aktuelle (Mange har tilbud gjennom idrettslag og annet også.)
  • Foreldre som jobber, klarer ikke å få til hente/levere tidene til Sommerskolen. Mange av disse krever litt fleksibel jobb, om ikke barna kan gå til og fra selv. (Levere 09.00 og hente 14.00 er ikke så lett for alle. Om barna har AKS plass på samme skole, kan de muligens være på AKS før og etter.) 
  • Folk i disse bydelene velger å sende barna på sommerskolekurs andre steder i byen (Kanskje nærmere der de selv jobber.)

Og så tror jeg, at i motsetning til andre skoler rundt omkring i byen, så er dette skoler som ikke mange "utenfra" søker sommerskoleplass på. 

Anonymkode: 91202...911

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, trodde sommerskole var for barn som var dårlig på skolen eller ble straffet på noe vis(har det sikkert fra film).

Sender nok ikke ungen min på det, til TROSS for at vi bor på vestkanten😂 

Men sommerkurs i regi av idrettslaget eller forskerfabrikken, som du må betale for, det er mer aktuelt? 

Kan anbefale å lese om tilbudet til sommerskolen i Oslo, før du lar fordommene dine ta overhånd. Det er et VELDIG bra tilbud, som fokuserer mer på at barna får gjøre mye av noe de er gode på eller liker veldig godt, enn på at de skal bli bedre i noe de er dårlige i. 

Liker de dans og drama, så er det egne kurs for det. Vil de lære språk, er det kurs for det. Programmering, friluftsliv, forskning, film, design... Masse å velge i, og et fint avbrekk fra kjedelig hverdag. 
Tror de har mye større glede av en uke med dette, enn enda en uke alene hjemme. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men sommerkurs i regi av idrettslaget eller forskerfabrikken, som du må betale for, det er mer aktuelt? 

Kan anbefale å lese om tilbudet til sommerskolen i Oslo, før du lar fordommene dine ta overhånd. Det er et VELDIG bra tilbud, som fokuserer mer på at barna får gjøre mye av noe de er gode på eller liker veldig godt, enn på at de skal bli bedre i noe de er dårlige i. 

Liker de dans og drama, så er det egne kurs for det. Vil de lære språk, er det kurs for det. Programmering, friluftsliv, forskning, film, design... Masse å velge i, og et fint avbrekk fra kjedelig hverdag. 
Tror de har mye større glede av en uke med dette, enn enda en uke alene hjemme. 

Ingen har vel sagt de skal være alene;)

Har absolutt ingen fordommer mot sommerskole, det jeg skrev i innlegget mitt var ment som noe morsomt fordi det er det JEG har trodd det var. Ser i tråden at det ikke er det. 

At jeg skriver jeg ikke sender på sommerskole er ref HI da HI skriver at de fleste på vestkanten sender ungene på sommerskole, jeg gjør ikke- til tross for at vi bor på vestkanten og er utdannet. 

For vår del blir ikke sommerskole aktuelt da sommer er forbeholdt familie og reising på tvers av byer. Aktiviteter/sport er en del av hverdagen, så ser ikke poenget for vår del å ta del i de tilbudene på sommeren. 
Går det fint for deg eller? At folk har forskjellig utgangspunkt til avgjørelsene de tar?;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
11 hours ago, AnonymBruker said:

Tallenes tale er uenig med deg. De aller fleste "rike" har høy utdanning, og man ser helt klart at barn av folk med høy utdanning tar høy utdanning selv. 

Ja det finnes fattige som "vet" at utdanning er veien ut (...nå er det jo ikke alltid det da, men), men igjen ser man rent statistisk at sannsynligheten for å ta høyere utdanning er betydelig lavere hvis dine foreldre ikke har utdanning. Det er jo mange årsaker til fattigdom, og noen av de årsakene gjør at det er vanskelig å ta høyere utdanning, enten direkte eller indirekte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2022 den 21.33):

Det er gratis!

Anonymkode: 54624...147

Handler om mer enn rene utgifter til skolepenger eller ikke. Det er som du sier gratis, og det er flott og senker terskelen noe. Likevel er det slik at mange ikke kan ta seg råd til å ikke jobbe, enten det er eldre tenåringer som må ha sommerjobb eller at søsken må passe de minste søsknene mens foreldrene jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.5.2022 den 9.41):

Aftenposten skriver at i de rike bydelene i Oslo er alt fullt eller tilnærmet fullt. I Groruddalen, Søndre Nordstrand osv er alt nesten ledig.

Her ser man jo at hvis man bor i en familie med god økonomi, så verdsetter de utdannelse og læring. Hvorfor gjør de ikke det i de fattige bydelene? Er jo kanskje de som har mer behov. Har de fattige foreldrene andre problemer og vansker, enn å bry seg om barnas læring og utdannelse?

Syns det virkelig er flott slik de i de andre bydelene sender barna på læring i sommerferien, istedenfor at de bedriver dank. Der har de som bor i typiske fattige bydeler noe å lære mener jeg.

Anonymkode: 0f175...671

Tja fordi de er på ferie sammen kanskje

Anonymkode: e4d38...f7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...