Gå til innhold

Sommerskolen i Oslo: Full i de rike områdene, nærmest tomme i de fattige bydelene. Hvorfor er det slik? Fattige bryr seg ikke om utdannelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Aftenposten skriver at i de rike bydelene i Oslo er alt fullt eller tilnærmet fullt. I Groruddalen, Søndre Nordstrand osv er alt nesten ledig.

Her ser man jo at hvis man bor i en familie med god økonomi, så verdsetter de utdannelse og læring. Hvorfor gjør de ikke det i de fattige bydelene? Er jo kanskje de som har mer behov. Har de fattige foreldrene andre problemer og vansker, enn å bry seg om barnas læring og utdannelse?

Syns det virkelig er flott slik de i de andre bydelene sender barna på læring i sommerferien, istedenfor at de bedriver dank. Der har de som bor i typiske fattige bydeler noe å lære mener jeg.

Anonymkode: 0f175...671

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fattige må jobbe og forsørge familien sin. 

Anonymkode: 33bbd...96f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sommerskolen koster penger ? Derfor er den ikke nødvendigvis tilgjengelig for alle barn siden enkelte foreldre ikke har råd  🤷‍♀️

Endret av FruR
  • Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fattige må jobbe og forsørge familien sin. 

Anonymkode: 33bbd...96f

Nei, de er jo tydeligvis hjemme og kan passe på barna. Sommerskolen er gratis, og for oss som jobber er det gull verdt med noe som fyller en av ni (!) ukers sommerferie. 

Her vi bor var det fullt, så ene barnet måtte velge en restplass til da han faktisk ikke fikk plass.

Anonymkode: 26a5c...029

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
FruR skrev (Akkurat nå):

Sommerskolen vel koster penger ? Derfor er den ikke nødvendigvis tilgjengelig for alle barn siden enkelte foreldre ikke har råd  🤷‍♀️

Det er gratis.

• Liker 8
Skrevet

Vet dere hva sommerskolen er? 😅🤷‍♀️

Det er et gratis tilbud som man kan velge istedetfor AKS. 

Absolutt et supert tilbud, men man går ikke glipp av noe læring. Vi hadde plass i fjor, det var helt OK - men AKS er like fint. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
FruR skrev (Akkurat nå):

Sommerskolen vel koster penger ? Derfor er den ikke nødvendigvis tilgjengelig for alle barn siden enkelte foreldre ikke har råd  🤷‍♀️

Sommerskolen er et gratis, offentlig tilbud for elever fra 1-10 klasse som bor i Oslo kommune.

Anonymkode: 0f175...671

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ofte handler det om hvor og hvordan tilbud blir kommunisert ut, hvor lett tilgjengelig og forståelig søknaden er, og god nok forståelse for hva tilbudet inneholder 

Anonymkode: f9088...4cd

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme årsakene som at de heller ikke sender barna sine på AKS tipper jeg. Hvis mor uansett er hjemme så ønsker de å ha de hjemme. Beskytte de litt mot for mye norsk kultur, drar på lange turer til hjemlandet, andre verdier av hva som er «viktig» enn dans, svømming og teater.

Anonymkode: 978a3...d98

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke noe nytt dette her. 

Slik går det når foreldre velger å få barn uten at de har det mest elementære på plass. Kvinner som velger å få barn i ung alder, få barn til tross for at de er i et ustabilt og utrygt forhold, har dårlig mental og fysisk helse, står uten utdannelse, uten fast jobb og stabil inntekt, uten fast bopel m.m. 

Hver dag fødes det barn inn i fattigdom og utrygghet. Hver dag må barna lide fordi foreldrenes sterke ønske om å få barn er viktigere enn at barna skal ha en forutsigbar og trygg oppvekst. 

Ironien er at de samme foreldrene i ettertid klager over at de ikke får nok hjelp, når det er de selv som burde ha gjort bedre valg i forkant. 

Anonymkode: f7725...d89

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan vel også si at de rike bryr seg mindre om familietid og sender barna bort fremfor å verdsette sommerferien og la barna faktisk ha fri.

Anonymkode: ed2ac...bac

• Liker 20
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva har de gjort for å rekruttere til sommerskolen? Hvordan blir det kommunisert? Hvordan søker man? 

Anonymkode: e90b6...e38

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme årsakene som at de heller ikke sender barna sine på AKS tipper jeg. Hvis mor uansett er hjemme så ønsker de å ha de hjemme. Beskytte de litt mot for mye norsk kultur, drar på lange turer til hjemlandet, andre verdier av hva som er «viktig» enn dans, svømming og teater.

Anonymkode: 978a3...d98

Kjenner du alle de du snakker om personlig?

Anonymkode: e90b6...e38

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som forelder på østkanten så har vi valgt å la barnet være på Aks i stedet for sommerskolen. Dette fordi det er ingen aktuelle kurs på vår skole og barnet vegrer seg for å dra til andre skoler. I tillegg var kursene på de nærmeste skolene «kjedelige», noe jeg må si meg enig i. De mest spennende kursene fant man på vestkanten 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 7c097...180

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som forelder på østkanten så har vi valgt å la barnet være på Aks i stedet for sommerskolen. Dette fordi det er ingen aktuelle kurs på vår skole og barnet vegrer seg for å dra til andre skoler. I tillegg var kursene på de nærmeste skolene «kjedelige», noe jeg må si meg enig i. De mest spennende kursene fant man på vestkanten 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 7c097...180

Hvordan kurs kan de velge i? Jeg bor et annet syed i landet og kjenner ikke til ordningen i Oslo.

Anonymkode: 0ee1c...5fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sommeren var da vi besøke slektninger i Sverige, Danmark eller England, lærte morsmålet, dro til kongeparken. pappa og hans turvenner tro med min tur hatende mor og oss barn til prekestolen andre gå/fisketurer. Det var mer enn nok å gjøre, og det var også alltid en eller to av mine søsken som skulle til Kristiansand for fotballturnering tidlige i sommerferien.

Jeg vet ikke hvordan det er i Oslo, men jeg fikk alltid brosjyrer for sommerskoler med hjem og mine foreldre og jeg var klar over at det var noen i klassen som meldte seg på. Men jeg ønsket å tilbringe tid med familien og venner. Kjedet jeg meg kunne jeg alltid gå til sentrum, stille meg i kø og male noen timer for kommunen for å tjene noen hundrelapper. Jeg tror mine foreldre hadde blitt skuffet om jeg og mine søsken gikk til hver vår sommerskole de få uken sommerferien er.  

Anonymkode: c1177...a79

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Man kan vel også si at de rike bryr seg mindre om familietid og sender barna bort fremfor å verdsette sommerferien og la barna faktisk ha fri.

Anonymkode: ed2ac...bac

Ni ukers sommerferie er ikke mulig å dekke inn, selv med to foreldre og evt deltidsjobb, Hva tror du skjer med samfunnet om alle mødre blir borte fra arbeidslivet?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sommeren var da vi besøke slektninger i Sverige, Danmark eller England, lærte morsmålet, dro til kongeparken. pappa og hans turvenner tro med min tur hatende mor og oss barn til prekestolen andre gå/fisketurer. Det var mer enn nok å gjøre, og det var også alltid en eller to av mine søsken som skulle til Kristiansand for fotballturnering tidlige i sommerferien.

Jeg vet ikke hvordan det er i Oslo, men jeg fikk alltid brosjyrer for sommerskoler med hjem og mine foreldre og jeg var klar over at det var noen i klassen som meldte seg på. Men jeg ønsket å tilbringe tid med familien og venner. Kjedet jeg meg kunne jeg alltid gå til sentrum, stille meg i kø og male noen timer for kommunen for å tjene noen hundrelapper. Jeg tror mine foreldre hadde blitt skuffet om jeg og mine søsken gikk til hver vår sommerskole de få uken sommerferien er.  

Ikke alle som er lærere med no ukers sommerferie eller lyst til å la 6-7 åringer være alene 5-6 uker midt på sommeren.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ni ukers sommerferie er ikke mulig å dekke inn, selv med to foreldre og evt deltidsjobb, Hva tror du skjer med samfunnet om alle mødre blir borte fra arbeidslivet?

Ikke alle som er lærere med no ukers sommerferie eller lyst til å la 6-7 åringer være alene 5-6 uker midt på sommeren.

Jeg tror min mor sluttet på job kl 12 (vaskedame) og min far var mattelærer. Tidlig i sommerferien da begge var på job eller ikke hjemme var det min søster på 13 eller min bror på 15 år hadde ansvar å gi oss frokost og kommandere oss til re opp sengen. Jeg innser at vi hadde muligheten til å bare være hjemme og at det alltid ikke er mulig eller ønskelig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De rike sender barna sine på sommerskole så de slipper å være med dem… Eller fordi de ønsker at barna skal oppfylle forventninger rundt prestasjoner, osv.  Litt satt på spissen, men likevel.

Hvorfor skal man gå på skolen om sommeren? Man går på skole resten av året. Tror det er godt å kople av og gjøre andre ting enn å sitte på skolebenken.

Hilsen sivilingeniør med mange siving-venner som aldri har gått på sommerskole

Anonymkode: 84969...548

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og vi har over gjennomsnittlig god økonomi og storkoser oss på østkanten. Angående sommerskole får ungene her i huset velge om de skal være på aks eller sommerskole,og de ønsker selv aKS.

Anonymkode: c4970...638

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...