Drizzt Skrevet 7. mai 2022 #1 Skrevet 7. mai 2022 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8QMQpA/sjokkregningene-etter-festen Jeg må si at jeg ikke føler synd på russen som får slike problemer. Russebusser er en uting på alle mulige måter. Jeg håper det blir flere slike saker fremover slik at russebuss-ukulturen forsvinner helt på en naturlig måte. Men jeg mistenker at det ikke tar slutt på naive norske ungdommer som bruker alle sine penger på tull. Kjenner flere unge voksne som angrer dypt at de brukte alle pengene sine på det istedet for egenkapital til egen bolig. Når mine barn blir russ en dag i fremtiden, kommer de ikke til å bruke pengene sine på russebusstull. Det skal jeg passe på, så får de takke meg senere når de har kjøpt sin første leilighet. 13
Krokenguri Skrevet 7. mai 2022 #2 Skrevet 7. mai 2022 Drizzt skrev (2 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8QMQpA/sjokkregningene-etter-festen Jeg må si at jeg ikke føler synd på russen som får slike problemer. Russebusser er en uting på alle mulige måter. Jeg håper det blir flere slike saker fremover slik at russebuss-ukulturen forsvinner helt på en naturlig måte. Men jeg mistenker at det ikke tar slutt på naive norske ungdommer som bruker alle sine penger på tull. Kjenner flere unge voksne som angrer dypt at de brukte alle pengene sine på det istedet for egenkapital til egen bolig. Når mine barn blir russ en dag i fremtiden, kommer de ikke til å bruke pengene sine på russebusstull. Det skal jeg passe på, så får de takke meg senere når de har kjøpt sin første leilighet. Selvfølgelig føler de seg lurt når de er det. Betale så mye for noe de ikke får glede av. Uansett om man er enig eller ikke enig i russefeiring. Så kan man vel ikke si dette er greit. 35 2
Violetta Skrevet 7. mai 2022 #3 Skrevet 7. mai 2022 Jeg føler oppriktig med russen. De har spart i mange år til dette. Jeg synes dette hatet mot russen er underlig, det er ungene våre vi snakker om. Synes det er trist når voksne mennesker snakker ned de unge. 31 2 3
A-hunter Skrevet 7. mai 2022 #4 Skrevet 7. mai 2022 Lugubre markeder tiltrekker seg lugubre folk. Der det finnes penger vil det alltid sirkulere folk med forventninger om høy profitt på lav moral. At russetiden har utviklet seg til milliardindustri kan man lese ut av samfunnet ellers. Alt handler om korte øyeblikk av flashing. 7
Drizzt Skrevet 7. mai 2022 Forfatter #5 Skrevet 7. mai 2022 Krokenguri skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig føler de seg lurt når de er det. Betale så mye for noe de ikke får glede av. Uansett om man er enig eller ikke enig i russefeiring. Så kan man vel ikke si dette er greit. Likevel skjer det samme om og om igjen hvert år og ny russ lærer ikke av forrige russ sine feil. Føler ikke synd på dem. 4
Lillemor_Meg Skrevet 7. mai 2022 #6 Skrevet 7. mai 2022 Her mener jeg du bør skille snørr fra bart. Er det dumt å bruke flere ti-talls tusen kroner på en lang fest? Selvfølgelig er det det. Er det dårlig gjort at noen velger å lure naive ungdommer, og er det synd i ungdommer som blir utsatt for slikt lureri? Ja, jeg synes synd i dem, og jeg synes det er dårlig gjort av de som gjør slikt! Å ta dårlige valg er ikke ulovlig, men det å utnytte og lure andre kan være det. 28 2
Drizzt Skrevet 7. mai 2022 Forfatter #8 Skrevet 7. mai 2022 Violetta skrev (1 minutt siden): Jeg føler oppriktig med russen. De har spart i mange år til dette. Jeg synes dette hatet mot russen er underlig, det er ungene våre vi snakker om. Synes det er trist når voksne mennesker snakker ned de unge. Man kan sikkert si at det er trist de er såpass naive og ikke har foreldre som passer på at de ikke brenner hundretusenvis av kroner, men det er likevel ikke synd på dem. Det er synd på de som plages av støyen fra bussene midt på natta. ''Ungene våre'' burde vite bedre og ihvertfall ha foreldre som vet bedre. Hatet mot russen er selvpåført. Jeg har nå bodd her i mange år og for hvert år blir det bare verre og verre. På tide å forby disse bussene. 5
Capt. Obvious Skrevet 7. mai 2022 #9 Skrevet 7. mai 2022 Ser ikke hvorfor dette skal gå utover russ som oppfører seg fint. Det gjelder de aller fleste, og det er et mindretall som skaper overskrifter. Og det er jo på godt og vondt heller ikke ulovlig å inngå dårlige avtaler når det gjelder leieavtaler, inkludert russebusser. Å leie en gammel buss til ca 700K er sinnssykt, spesielt med tanke på at man kan kjøpe en eldre buss for ca 100K og oppover og heller sende den til verksted selv, og så pusse opp og selge etter russetiden. Det er jo også mye som skurrer når et utleieselskap ber deg være oppført som eier. Men igjen, når man er over 18 så må man ta ansvar for sine økonomiske valg. 6
Stargaze Skrevet 7. mai 2022 #10 Skrevet 7. mai 2022 De fleste russ jobber hardt med å finansiere russebussen. Med dugnader, salg etc. Russetiden i seg selv er en diskusjon. Men at disse haiene som har beveget seg inn i russemarkedet og leverer noe helt annet enn kontraktene sier er ikke greit. Kontraktene brytes lett å bussfirmafne. Når de i tillegg kommer med motkrav når russen klager så er de sjanseløse. Håper virkelig russen får opp øynene og holder seg langt unna disse busshaiene. Dessverre er det nok uansett et par kull til som er fanget i allerede skrevne kontrakter. Ikke har de råd til advokater heller, så håper noen med peiling går disse selskapene og måten de driver bedre etter i sømmene. Russen fortjener bedre enn å bli lurt og utnyttet, for at disse skal skaffe seg rask cash. Russetiden og støyen er helt annen diskusjon. 16
tunaen Skrevet 7. mai 2022 #11 Skrevet 7. mai 2022 Der det er folk som er villige til å betale sinnssyke summer, er det folk som er villig til å lure de. Dårlig gjort. Men håper at det fører til endring. Kanskje ungdommene får bedre verdier 💚
Gjest Warrior Skrevet 7. mai 2022 #12 Skrevet 7. mai 2022 Jeg synes i alle fall synd på de som blir lurt. Det er ikke greit å lure noen uansett. I tillegg har de spart i mange år til russetiden. De må få lov å kose seg, det er en liten tid som ikke varer så lenge. En tid man aldri får igjen. Hvorfor skal de ikke få ha det gøy og lage fine minner uten å bli lurt? Dessuten voksne folk fra 18 år og oppover må da få bruke penger på det de vil. Vil de bruke penger på russetiden som er en gang i løpet av livet så må de få bruke penger på det. Som de har spart selv. Ja foreldre kan gi råd, men de bestemmer ikke over barna sine som er over 18 år.
Gjest Albbas Skrevet 7. mai 2022 #13 Skrevet 7. mai 2022 Selv om russekulturen har utviklet seg til en helt ekstrem ukultur støtter jeg ikke lugubre selskaper som baserer driften sin på trusler, drittslenging, svake kontrakter og naive kunder. Nope, niks! Jeg har mistet mye respekt for den moderne russekulturen, men denne industrien som følger med er jo like lavmåls. Problemet er jo at de dyrker hverandre frem, russekulturen dyrker frem dårlig industri mens den dårlige industrien forer russen med nye dårlige idéer. Selv om dette teknisk sett er voksne ungdommer burde jo flere foreldre komme på banen og sette ned foten. Det er helt SINNSYKT at vi som samfunn aksepterer denne ekstreme sløsingen av penger. Sutring over strøm og bensin blekner veldig når vi samtidig sender ungene på farlige busser de har betalt millionen for. Og dette holder de på med i månedsvis. Jeg har ikke nødvendigvis sympati med noen, men denne industrien fortjener å drukne i konkurser som forfølger eierne av disse lugubre selskapene.
BobbySocks Skrevet 7. mai 2022 #14 Skrevet 7. mai 2022 Det kan faktisk ikke være slik at det er lov eller greit å svindle dumme/unge folk. Disse voksne menneskene skor seg på russen. Det er det kun møkkafolk som gjør. 6
Daraya Skrevet 7. mai 2022 #15 Skrevet 7. mai 2022 Jeg kan ikke begripe at ungdommene betaler flere hundretusen og signerer kontrakter de ikke skjønner men investere 5.000 kroner for å la en advokat sjekke kontrakten, det gjør de ikke. Jeg er rimelig sikker at advokat som kommer på banen fra starten vil stoppe utleiehaier fra å lure sine unge kunder. For mange hundretusen hadde jeg krevd en buss med fersk eu-godkjenning, ikke et vrak som ble "sjekket" av gud vet. Russ er myndig men bare såvidt, de er lett å rive med og trenger litt veiledning. 6
Example Skrevet 7. mai 2022 #16 Skrevet 7. mai 2022 Denne lugubre bransjen har langt på vei vært en pådriver for denne vanvittig endringen i russekulturen. På bare ti år har mye skjedd. Å utnytte unge mennesker på denne måten er rett og slett forkastelig. Jeg håper saker som dette åpner øynene for mange og at noen faktisk anmelder det som til tider fremstår som åpenbar svindel. Russetiden som sådan er i mine øyne en fin ting, men det har utviklet seg til noe mer. Mer pengejag, mer utestenging, mer vold og mer rus. Det er trist, og det er begrenset hvor langt man kan la det gå. Dette ender fort med at skolene er nødt til å ta affære. 6 1
Elaine Marley Skrevet 8. mai 2022 #17 Skrevet 8. mai 2022 Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Gjest Blondie65 Skrevet 8. mai 2022 #18 Skrevet 8. mai 2022 Example skrev (13 timer siden): Denne lugubre bransjen har langt på vei vært en pådriver for denne vanvittig endringen i russekulturen. På bare ti år har mye skjedd. Å utnytte unge mennesker på denne måten er rett og slett forkastelig. Jeg håper saker som dette åpner øynene for mange og at noen faktisk anmelder det som til tider fremstår som åpenbar svindel. Russetiden som sådan er i mine øyne en fin ting, men det har utviklet seg til noe mer. Mer pengejag, mer utestenging, mer vold og mer rus. Det er trist, og det er begrenset hvor langt man kan la det gå. Dette ender fort med at skolene er nødt til å ta affære. Jeg mener helt klart at skolene faktisk er rett kanal - hva med å f.eks. kreve at kontraktene gjennomgås av skolen? Jeg er også uenig - ikke med deg men flere i tråden - om at dette kun er russens problem. Enhver av oss risikerer å møte disse lugubre bussene på veien. Er vi ikke tjent med at de er i orden og virker?
Hotwife Skrevet 8. mai 2022 #19 Skrevet 8. mai 2022 En ting er jo ungdommene, men hvor er foreldrene oppi alt dette? En skulle jo tro at de ungdommene som har økonomi til dette, også har bemidlede og ressurssterke foresatte som burde luktet lunta på dette? 2
urenluren Skrevet 8. mai 2022 #20 Skrevet 8. mai 2022 Drizzt skrev (På 7.5.2022 den 9.40): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8QMQpA/sjokkregningene-etter-festen Jeg må si at jeg ikke føler synd på russen som får slike problemer. Russebusser er en uting på alle mulige måter. Jeg håper det blir flere slike saker fremover slik at russebuss-ukulturen forsvinner helt på en naturlig måte. Men jeg mistenker at det ikke tar slutt på naive norske ungdommer som bruker alle sine penger på tull. Kjenner flere unge voksne som angrer dypt at de brukte alle pengene sine på det istedet for egenkapital til egen bolig. Når mine barn blir russ en dag i fremtiden, kommer de ikke til å bruke pengene sine på russebusstull. Det skal jeg passe på, så får de takke meg senere når de har kjøpt sin første leilighet. Mange som angrer? Jeg kjenner ingen som angrer på at de var med på russebuss (meg inkludert). De fleste fikk jo tilbake mye av pengene vi hadde brukt da vi solgte bussen. Også handler det tross alt ikke kun om denne ene måneden, men et samhold og en gruppetilhørighet gjennom hele videregående - som er en sårbar periode der det er godt å høre til en gjeng. Det var samholdet og alle festene gjennom tre år som gjorde at det var verdt det for min del. Jeg sitter også igjen med mye gode minner fra russetiden. Og gode opplevelser er det verdt å bruke penger på! Kan legge til at jeg fint klarte å spare egenkapital og kjøpe meg leilighet i en alder av 22 selv om jeg var med på russebuss. Foreldrene mine bidro heller ikke med en krone til verken russetid eller boligkjøp. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå