Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp fått vite at jeg har en tett eggleder. Og fant ut på nettet at jeg da i teorien kun kan bli gravid hver andre måned..

Men etter en prat med legen fikk jeg gledelig vite at dersom den ene egglederen er tett, vil den andre vanligvis over tid gå over til å "slippe et egg" hver måned i stedet for bare hver andre måned. :)

Nå vet jeg jo ikke hvor lenge egglederen har vert tett, så kanskje den friske egglederen ikke har begynt å produsere egg hver måned enda. Men det var ihvertfall en flott nyhet for meg.

Ville bare informere dere andre her på KG som har samme problem som meg.

Jeg stilte spørsmål her for ikke så lenge siden om akkurat dette og fikk et svar fra en som trodde at en tett eggleder var det samme som at jeg bare kunne bli gravid hver andre måned.

Videoannonse
Annonse
Gjest Hulderjenta
Skrevet

Tett eggleder gjør at du ikke vil bli gravid fra den egglederen. Du vil fortsatt ha eggløsning der, det påvirker ikke eggløsningen at du har tett eggleder, for det vet ikke eggstokken om! ;)

Normalt sett gjør begge eggstokkene seg klare til eggløsning hver syklus, men en av eggstokkene "vinner" og får eggløsning. Men det modnes egg i begge eggstokker.

Så hvis du har normal eggløsning og begge dine eggstokker virker som de skal, vil jeg anta at egget vil slippes vekselvis fra de to eggstokkene selv om du har en tett eggleder, og at du dermed har mulighet for graviditet annenhver eggløsning. Men kroppen har kanskje en lur måte å finne ut at egglederen er tett og eggløsningen derfra er bortkastet, sånn at den ene eggstokken overtar alt? Ikke for å ta fra deg håpet, men i mitt hode hørest det rart ut..? :klø: Men jeg tror jeg ville stolt mer på legen din enn på meg! ;)

Sorry hvis jeg forvirret deg nå!!

Skrevet
Tett eggleder gjør at du ikke vil bli gravid fra den egglederen. Du vil fortsatt ha eggløsning der, det påvirker ikke eggløsningen at du har tett eggleder, for det vet ikke eggstokken om! ;)

Normalt sett gjør begge eggstokkene seg klare til eggløsning hver syklus, men en av eggstokkene "vinner" og får eggløsning. Men det modnes egg i begge eggstokker.

Så hvis du har normal eggløsning og begge dine eggstokker virker som de skal, vil jeg anta at egget vil slippes vekselvis fra de to eggstokkene selv om du har en tett eggleder, og at du dermed har mulighet for graviditet annenhver eggløsning. Men kroppen har kanskje en lur måte å finne ut at egglederen er tett og eggløsningen derfra er bortkastet, sånn at den ene eggstokken overtar alt? Ikke for å ta fra deg håpet, men i mitt hode hørest det rart ut..? :klø: Men jeg tror jeg ville stolt mer på legen din enn på meg! ;)

Sorry hvis jeg forvirret deg nå!!

Enig med deg. Jeg har lest at det er når en eggstokk er inaktiv at den andre kompenserer for dette. Men når en eggleder er tett slippes det fremdeles et egg fra tilhørende eggstokk, men den kan ikke bli befruktet (som etter sterilisering).

Kan være lurt å snakke med en annen lege og høre hva h*n sier.

Skrevet

Jeg skal til gyn. om to uker. Skal da få svar på dette, og oppdaterer svaret her etterpå.

Det svaret jeg fikk hvor det blir sagt at den ene egglederen etterhvert har EL hver måned er svaret min venninne fikk fra sykehuset der hun deltok i en landsomfattende undersøkelse om vaksinering mot livmorskreft.

Kan ikke tenke meg at de skulle ta feil :roll:

Skrevet
Kan ikke tenke meg at de skulle ta feil  :roll:

Ikke sikkert de tok feil nei, men det er mulig at din veninne har misforstått, eller glemt det som ble sagt...

Lykke til uansett da

Gjest Hulderjenta
Skrevet
Jeg skal til gyn. om to uker. Skal da få svar på dette, og oppdaterer svaret her etterpå.

Det er bra! :)

Skrevet

Husk at det er tilfeldig hvilken side som "vinner", og får slippe egget. Det er ikke slik at det er annen hver gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...