Gå til innhold

Overnatting i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snart skal barnet vårt overnatte i barnehagen for første gang. Hva skal det ha med seg?

- bamse

- tannbørste og hårbørste, hva med fluor?? 

- nattøy

- skift og andr klær

- sovepose 

- pute? 

Hvordan liggeunderlag bør man ha med? Vi har en type som man må skru på så den blåser seg opp selv (det tar tid..), ellers har vi en type som minner mer om sitteunderlag man bruker på tur, bare at det er langt. 

Noen som har erfaring med dette? Barnet har kun sovet hos besteforeldre tidligere, men er fem år nå. 

Anonymkode: 880d7...1b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnet må ha med seg akkurat det samme det trenger for å sove hjemme/hos besteforeldre.

Anonymkode: 0723f...32f

• Liker 3
Skrevet

Barnet klarer seg et døgn uten fluor. Minst mulig bør være med på vegne av barnet og de ansatte. Det nødvendige selvsagt. Men blir fort mye unødig å forholde seg til hvis noen har med fluor, noen skal ha tran, noen sanasol, noen en spesiell såpe fordi de bruker den på morgenen (annet enn ved allergi/eksem eller behov for medisiner). 

Kosebamse, pysj, truse, nødvendige klær de trenger for overnattingen, gjerne litt mykt underlag (oppblåsbart turunderlag feks, barn er jo vant til litt mykt underlag pga vanlig madrass i sengen selv om de nok tåler hardere. Men spesielt om de ikke har forsøkt hard type før så blir det unødig å prøve der og da), tannbørste/tannkrem/hårbørste, sovepose/dyne. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (13 minutter siden):

Barnet klarer seg et døgn uten fluor. Minst mulig bør være med på vegne av barnet og de ansatte. Det nødvendige selvsagt. Men blir fort mye unødig å forholde seg til hvis noen har med fluor, noen skal ha tran, noen sanasol, noen en spesiell såpe fordi de bruker den på morgenen (annet enn ved allergi/eksem eller behov for medisiner). 

Kosebamse, pysj, truse, nødvendige klær de trenger for overnattingen, gjerne litt mykt underlag (oppblåsbart turunderlag feks, barn er jo vant til litt mykt underlag pga vanlig madrass i sengen selv om de nok tåler hardere. Men spesielt om de ikke har forsøkt hard type før så blir det unødig å prøve der og da), tannbørste/tannkrem/hårbørste, sovepose/dyne. 

Jeg også tenker minst mulig styr. Det skal gis medisiner også, som jeg tenker er nok styr.

Du tror ikke de andre har med fluor? For da blir fort det ett problem også? 

AnonymBruker
Skrevet

De andre har ikke med fluor fordi det kun skal gis etter anbefaling fra tannlege.. 

Anonymkode: 178ae...aab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De andre har ikke med fluor fordi det kun skal gis etter anbefaling fra tannlege.. 

Anonymkode: 178ae...aab

Jaha? Og det er kun mitt barn som har fått den beskjeden fra tannlegen? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i Norge overnatter barn i barnehagen? :hakeslepp:

Anonymkode: a5249...fc5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skal ikke barn ha fluor uten at tannlegen har anbefalt det. Fluormangel er det få barn her i Norge som har. Dropp det.

Anonymkode: 38e6c...7f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Flere steder

Anonymkode: 4f403...10d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Overnatting i barnehagen? 😳 

Anonymkode: b2454...5cc

• Liker 1
Skrevet

Sikkert mange plasser. Men hvertfall i Eidsvoll blandt annet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jaha? Og det er kun mitt barn som har fått den beskjeden fra tannlegen? 

Nei, men tipper at ditt barn er i mindretall. 

Mine barn har vært hos tannpleier og ikke tannlege - og den første sa at vi ikke skulle gi fluor, mens nummer to sa at vi godt kunne gi det. Jeg konfererte med tannlege og hen sa at fluor ikke var nødvendig og at det var et råd som hang igjen fra gamle dager, og spesielt en del av den eldre garde av tannpleierne som tok i mot barn på disse 3/5 års kontrollene hang litt bakpå. (noe som stemmer med vår tannpleier to - eldre dame).

Anonymkode: c65e1...66b

• Liker 1
Skrevet

Er tradisjon at førskolebarna overnatter i bhgen etter avslutningsfesten i juni. Det er kjempestort for de og noe de gleder seg masse til. Har en 6 åring som skal det i juni.

Tar med et skift, toalettsaker, bamse/kosen, sovepose, pute og oppblåsbart liggeunderlag. Husk å merke alt med navn!

Erfaring med broren var at det ikke ble veldig god søvn den natta fordi mange tullet veldig, så jeg tok litt fri dagen etter og hentet han i 12-14 tiden 😂

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Overnatting i barnehagen? 😳 

Mange har dette som opplegg en natt for førskolebarna :)

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg også tenker minst mulig styr. Det skal gis medisiner også, som jeg tenker er nok styr.

Du tror ikke de andre har med fluor? For da blir fort det ett problem også? 

Problem og problem. Men ser ikke helt poenget i å absolutt skulle ha fluor på overnatting. Tviler faktisk på at mange har med det og da blir det fort styr mtp at andre barn gjerne vil ha/få. Og de ansatte må passe på. Ikke gitt at alle kan ta fluor og de ansatte vil vel helst unngå å måtte roe ned 10 andre barn som ønsker å få fluor fra deres barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mange har dette som opplegg en natt for førskolebarna :)

Leste om det nå. En spesiell tradisjon som ikke er vanlig hos oss i hvert fall. Det må være styrete for de ansatte tenker jeg. Synes det holder lenge med en utflukt og markering/sommeravslutning 😆 

AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (2 timer siden):

Problem og problem. Men ser ikke helt poenget i å absolutt skulle ha fluor på overnatting. Tviler faktisk på at mange har med det og da blir det fort styr mtp at andre barn gjerne vil ha/få. Og de ansatte må passe på. Ikke gitt at alle kan ta fluor og de ansatte vil vel helst unngå å måtte roe ned 10 andre barn som ønsker å få fluor fra deres barn. 

Nei, men tipper at ditt barn er i mindretall. 

Mine barn har vært hos tannpleier og ikke tannlege - og den første sa at vi ikke skulle gi fluor, mens nummer to sa at vi godt kunne gi det. Jeg konfererte med tannlege og hen sa at fluor ikke var nødvendig og at det var et råd som hang igjen fra gamle dager, og spesielt en del av den eldre garde av tannpleierne som tok i mot barn på disse 3/5 års kontrollene hang litt bakpå. (noe som stemmer med vår tannpleier to - eldre dame).

Skal ikke barn ha fluor uten at tannlegen har anbefalt det. Fluormangel er det få barn her i Norge som har. Dropp det.

Anonymkode: 38e6c...7f9

Var ikke helt klar over at diskusjonen skulle handle om fluor. Barnet mitt har en sykdom som ofte går utover tennene, tannlegen (og det har vært flere) har alle anbefalt dette. Derfor gir vi det. 

Dropper fluortablett på overnattingene 🙂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vanlig å ha en natt med overnatting mange steder for avgangs kullet i Bhg npr de er rosa russ er da fri neste dag 

• Liker 1
Skrevet

Leste om det nå. En spesiell tradisjon som ikke er vanlig hos oss i hvert fall. Det må være styrete for de ansatte tenker jeg. Synes det holder lenge med en utflukt og markering/sommeravslutning 😆 

Da må de være kjipe ansatte.. 😂 Hos oss synes de ansatte at dette er kjempegøy. Og de steller i stand mye gøy for barna. Men mulig vi er heldige med ansatte som synes jobben sin er veldig gøy 🙂

og her sendes Fluorboksen med. Typisk min unge å «ikke få sove» hvis ikke han har fått fluxen sin. Han klarer selv å åpne boksen, ta EN tablett og legge boksen i toalettmappa si. Ingen jobb for de ansatte 🙂 

AnonymBruker
Skrevet
Kakaoen skrev (31 minutter siden):

Da må de være kjipe ansatte.. 😂 Hos oss synes de ansatte at dette er kjempegøy. Og de steller i stand mye gøy for barna. Men mulig vi er heldige med ansatte som synes jobben sin er veldig gøy 🙂

og her sendes Fluorboksen med. Typisk min unge å «ikke få sove» hvis ikke han har fått fluxen sin. Han klarer selv å åpne boksen, ta EN tablett og legge boksen i toalettmappa si. Ingen jobb for de ansatte 🙂 

Det er ikke kjipe ansatte fordi de ikke ønsker å overnatte i barnehagen der de jobber. Mange steder får ikke ansatte noen betaling for dette for eksempel, det må evt tas som frivillig gratis arbeid. Mange ansatte har også egne barn de har ansvar for. 
Så det varierer veldig om dette er gjennomførbart, og det er IKKE på grunn av «kjipe ansatte». 

Anonymkode: 41414...a41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...