AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #1 Skrevet 7. mai 2022 Noen som nylig har hatt norsk muntlig privatist eksamen, som kan fortelle hva dere fekk i oppgave? Skal ha eksamen om ca. 1 uke.. Anonymkode: ac735...d17
Knoot Skrevet 7. mai 2022 #2 Skrevet 7. mai 2022 Fikk i oppgave å analysere to dikt, et eldre dikt og et mer moderne dikt.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #3 Skrevet 9. mai 2022 Knoot skrev (På 7.5.2022 den 10.58): Fikk i oppgave å analysere to dikt, et eldre dikt og et mer moderne dikt. Snakket du om epokene de var ifra og? Fikk du en språklig del I tilegg? Og fordypningsoppgaven? Anonymkode: ac735...d17
Knoot Skrevet 9. mai 2022 #4 Skrevet 9. mai 2022 Ja måtte sette de inn i historien og hvorfor diktene ble skrevet på den tiden. Modernistiske trekk i moderne dikt osv. I fordypningsoppgaven skulle jeg legge frem om norsk språkhistorie, men det ble veldig lite tid til dette så jeg det ble i korte trekk historien om bokmål, nynorsk, dansk norske historien osv.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #5 Skrevet 11. mai 2022 Måtte finne eksempel på to samfunnskritiske tekster fra hver sin epoke, sammenlikne dem og forklare forholdene omkring dem. Ble spurt mye om hva som var grunnlaget for kritikken, hva som skjedde i de to periodene, hva som kjennetegnet språket og litteraturen og hvorfor, osv. Språkdebatten ble også diskutert. Valgte to tekster jeg kjente til godt, og prøvde å snakke så mye og så sammenhengende jeg klarte om de tingene jeg hadde kontroll på, sånn at de skulle få minst mulig tid til å stille meg spørsmål. Ikke overtenk oppgaven, de er vanligvis ganske åpne og brede, sånn at du skal få anledning til å fokusere på de tingene du kan. Men husk å begrunne svaret ditt. Jeg fikk for øvrig ingen spørsmål om fordypningsoppgaven, men jeg brukte en av bøkene jeg hadde skrevet om som det ene eksempelet på en samfunnskritisk tekst, og kunne dermed utdype godt. Anonymkode: 5168e...e8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå