AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #1 Skrevet 7. mai 2022 I dag satt jeg i sola og fikk kommentar på at jeg hadde skjegg. Skal innrømme at jeg tok det personlig, men prøvde å le det bort. Det ble ikke noe bedre av det, de syntes det var fryktelig gøy. Hva skal man svare? Ja jeg dun i ansiktet som jeg pleier å barbere bort men ikke hadde tid til den dagen. Jobber i barnehage... Veit barn kommenterer på vekt og litt av hvert. Hva svarer man når de er frekke mot deg? (Og ja, jeg skal forresten være mer nøye på å være mer hårløs, forresten) Anonymkode: c727d...104 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #2 Skrevet 7. mai 2022 Barn er ærlige, nysgjerrige og rett frem. Sønnen min på 6 år, noen ganger er vi på do samtidig, og han legger merke til hår på underlivet. 😅 da svarer jeg bare ærlig at jenter får hår der når de blir større, noen menn får også det. Bare si at alle har hår på hele kroppen sin. Fortell at du har nok litt mer hår der og at det er ikke noe galt i det. Samtidig kan du også lære dem at det er ikke alle som liker å få kommentar på kroppen sin. Dette er en fin lærdom til de begynner på skolen. Alle kropper er forskjellig, og alle er fine på sin måte. Dette er ting man kan fortelle til barn. Få frem det positive og hvor forskjellig man er. Viktigste er å være åpen, barn lærer av å være nysgjerrige. Anonymkode: bac45...b16 7 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #3 Skrevet 7. mai 2022 Barn kan tidlig få lære seg at det ikke er ok å kommentere utseende eller kroppene til folk rundt seg. Enten de er tykke, tynne, har store neser, masse fregner, rødt hår, skallet, arr, skjegg osv osv. Barn reagerer på det som er annerledes enn det de er vant med og har behov for å kommentere det. Samtidig ønsker de færreste å være eller føle seg annerledes. Og kan bli såret om mennesker rundt dem poengterer det, enten det er barn eller voksne. Mitt barn hadde en tendens til å kommentere det om folk hadde store mager. Særlig kvinner fikk spørsmål om de hadde baby i magen om det kanskje var noen kg for mye. «Mamma har stor mage» gikk også igjen. Da ble det naturlig å ta denne praten selv om hun bare var 3-4 år. Sa rett ut på en veldig vennlig og ikke minst barnevennlig måte at det ikke er pent å snakke om hvordan mennesker ser ut. At de kan være lei seg fordi de har stor mage fra før og bli enda mer lei seg om noen sier de har det. Syns det er helt på sin plass å ta opp dette tema i barnehagen om barna kommenterer utsende til folk. Barnehagen skal fungere som en forebyggende arena mot mobbing. Kommentarer på andres utsende bør tas tak i tidlig fordi de fort kan utvikle seg om de ikke skjønner det er galt. Så skjer det igjen ville jeg absolutt sagt på en vennlig måte til barna at det ikke er fint gjort å snakke om slik folk ser ut for da kan noen bli leie seg. Er det ingen som fortelle dem dette, skjønner de jo heller ikke selv at det er galt på noen måte. Anonymkode: a82d0...1b5 5 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #4 Skrevet 7. mai 2022 « Det er ikke noe pent å si til andre mennesker, da blir jeg såret « Hvis du kjenner/har en forelder av barnet der så hadde jeg tatt det opp på en ordentlig måte. Har de glemt å lære ungen folkeskikk eller hører bare ikke ungen etter? Det beste er nok å tenke at barn er barn, de vet hva de sier men de ser ikke den store betydningen av det. Prøv å ikke ta det til deg, men om det er forran andre så du blir flau kan du sette ungen litt på plass Kanskje et strengt tonefall eller en kommentar til barnet hjelper. Anonymkode: 82e31...a9b
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #5 Skrevet 7. mai 2022 Pass deg så du ikke blir sånn selv 🙈 (Veldig fristende, men har ikke gjort det) Anonymkode: 9e3ea...92e 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #6 Skrevet 7. mai 2022 «Det fikk jeg da jeg som barn, var slem å dra kua i halen. Kua smikket til meg, og noen dager senere så jeg at noen av kuas hår hadde grodd fast i ansiktet mitt» Anonymkode: 970a7...4c9 2 2
Arkana Skrevet 7. mai 2022 #7 Skrevet 7. mai 2022 Da hadde jeg nok svart noe sånt som "Det stemmer at jeg har hår i ansiktet, det har alle mennesker, også kvinner, men vi kaller det ikke skjegg. Det er ikke alle som liker at andre sier noe om hvordan de ser ut så om det er noe som ikke er hyggelig ment så lar man være å si det." 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #8 Skrevet 7. mai 2022 Her om dagen spurte klassevenninna til min førsteklassing om jeg hadde baby i magen. "Nei, jeg er bare litt rund. Noen er tynne, og noen er rundere", svarte jeg, og gikk videre med dagen. Barn kommenterer det de observerer, det tar tid å opparbeide seg de sosiale evnene de (fleste) voksne har der man forstår at slike bemerkninger kan såre. Barnet har ikke ment dette vondt. Min søster spurte en gammel nabokone hva grevinnehenget på armene var for noe, da nabokona satt ute og solte seg for 30 år siden. Nabokona svarte at det var vingene hennes 😆 Min søster trodde lenge at nabokona virkelig kunne fly 😆 Anonymkode: 1e8a5...8fb 8 3
skruf Skrevet 7. mai 2022 #9 Skrevet 7. mai 2022 Så små barn er jo ikke frekke med vilje, hadde vært noe annet hadde en 12-14 åring sagt noe sånt/kommentert utseendet ditt negativt. En 3-4 åring spør bare om det han ser. Og da kan man svare på en skikkelig måte. Som feks at av og til kan også kvinner få hår i ansiktet, men det er ikke det samme som skjegg. Også er det veldig viktig at vi som foreldre lærer barna våre fra tidlig alder at alle mennesker er ulike og det er ikke greit å kommentere negativt hvordan andre ser ut. Og å lære de forskjellen på et kompliment og negativ omtale. Datteren min var ca 3 år da hun hadde overnattet til besteforeldrene og var med farmor på badet, og da farmoren kom ut av dusjen så spurte hun farmor om hvorfor farmor hadde navle mellom puppene. Hun spurte ikke for å være frekk, men pga hun oppriktig lurte da de eneste puppene hun hadde sett var mine små pupper. Farmor lo så hun sto tvekroket, ble heldigvis ikke fornærmet, og fikk forklart jentungen at mange damer har store pupper som siger nedover når de blir eldre. Så da var det navle-mellom-puppene-mysteriet oppklart😄 3 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 7. mai 2022 #10 Skrevet 7. mai 2022 (endret) Jeg tror ikke så små barn, spør for å være frekke, det er mer nysgjerrighet. Endret 7. mai 2022 av AthenaRavenLuna
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. mai 2022 #11 Skrevet 7. mai 2022 Barnehage barn er ikke frekk når de sier det de ser. Men de må selvsagt veiledes og bli fortalt om sosiale koder og hva vi bør og ikke bør si/kommentere.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #12 Skrevet 7. mai 2022 Jeg er både overvektig og har "skjegg", så jeg har fått noen kommentarer fra barn. Jeg bare svarer at alle er forskjellige, det er ikke så mange damer som har synlig skjegg, men noen har det. Hvis jeg synes det passer ut fra alderen på barnet og vår relasjon så kan jeg også forklare at man ikke bør kommentere kroppene til folk fordi noen kan bli lei seg. (Om det er barn du jobber med så synes jeg du fint kan si det. Men jeg sier det ikke til tilfeldig forbipasserende 3-åringer f.eks.) Anonymkode: 45f5e...d87 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #13 Skrevet 7. mai 2022 AthenaRavenLuna skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke så små barn, spør for å være frekke, det er mer nysgjerrighet. Små barn har ikke lært seg frekkhetens nådegave. Så det er utelukkende fordi de er nysgjerrige. Anonymkode: 9383c...252 2
Prøver18 Skrevet 7. mai 2022 #14 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Barn er ærlige, nysgjerrige og rett frem. Sønnen min på 6 år, noen ganger er vi på do samtidig, og han legger merke til hår på underlivet. 😅 da svarer jeg bare ærlig at jenter får hår der når de blir større, noen menn får også det. Bare si at alle har hår på hele kroppen sin. Fortell at du har nok litt mer hår der og at det er ikke noe galt i det. Samtidig kan du også lære dem at det er ikke alle som liker å få kommentar på kroppen sin. Dette er en fin lærdom til de begynner på skolen. Alle kropper er forskjellig, og alle er fine på sin måte. Dette er ting man kan fortelle til barn. Få frem det positive og hvor forskjellig man er. Viktigste er å være åpen, barn lærer av å være nysgjerrige. Anonymkode: bac45...b16 Noen menn?? 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #15 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): I dag satt jeg i sola og fikk kommentar på at jeg hadde skjegg. Skal innrømme at jeg tok det personlig, men prøvde å le det bort. Det ble ikke noe bedre av det, de syntes det var fryktelig gøy. Hva skal man svare? Ja jeg dun i ansiktet som jeg pleier å barbere bort men ikke hadde tid til den dagen. Jobber i barnehage... Veit barn kommenterer på vekt og litt av hvert. Hva svarer man når de er frekke mot deg? (Og ja, jeg skal forresten være mer nøye på å være mer hårløs, forresten) Anonymkode: c727d...104 Hæ? Du jobber i BARNEHAGE og tar deg nær av det som blir sagt av 4-åringer? Om at du hadde litt dun i ansiktet? What? Jeg jobber også i barnehage og barn kommenterer alt mulig, men samma det vel!? Anonymkode: b9bd9...052 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #16 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): I dag satt jeg i sola og fikk kommentar på at jeg hadde skjegg. Skal innrømme at jeg tok det personlig, men prøvde å le det bort. Det ble ikke noe bedre av det, de syntes det var fryktelig gøy. Hva skal man svare? Ja jeg dun i ansiktet som jeg pleier å barbere bort men ikke hadde tid til den dagen. Jobber i barnehage... Veit barn kommenterer på vekt og litt av hvert. Hva svarer man når de er frekke mot deg? (Og ja, jeg skal forresten være mer nøye på å være mer hårløs, forresten) Anonymkode: c727d...104 Alle har jo små hår i ansiktet. Og et barn som ser det mot en sol, vil uansett kalle det skjegg. Så da vilje jeg nok ha sagt at det ikke er skjegg men naturlige små hår, som alle har. Det er fordi mennesker tidligere hadde mer hår på hele kroppen Anonymkode: 28354...647 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #17 Skrevet 7. mai 2022 Jeg synes ikke det er frekt (av barn) å kalle ansiktshår for skjegg... 🤷♂️ Anonymkode: b0b4f...777 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #18 Skrevet 7. mai 2022 Jeg svarer litt ulikt avhengig av om jeg merker at kommentaren er ment slem eller ikke. Stort sett, dersom barna er små nok er det ikke vondt ment. For en uke siden spurte elevene mine meg (1. Klasse) om hvorfor jeg hadde mørke ringer under armene. Da forklarte jeg de hva svette var og at alle svetter, men at voksne og tenåringer svetter mer enn barn og da kan de få slike ringer dersom de blir veldig varme. Ellers kan jeg finne på, når det er opplagt at barna spør fordi de vet at det er frekt , at jeg blir lei meg når de kommenterer slikt og at mange kan bli lei seg av det. Jeg blir jo egentlig ikke lei meg, men det pleier å hjelpe. Anonymkode: 7c8d0...cdd 3
atropos Skrevet 7. mai 2022 #19 Skrevet 7. mai 2022 Når det er snakk om barnehagebarn prøver jeg å svare så pedagogisk jeg kan. Typ: alle mennesker har hår på kroppen. Dere kan se på hverandre og se om dere ser de små hårene i ansiktet deres. Hvis du kjenner noe blir sårt, prøv å snu det slik så barna blir nysgjerrig på hverandre. Jeg fikk spørsmål om hvorfor jeg var så tjukk. Jeg sa det var fordi jeg er glad i mat og så spurte jeg om barnet var glad i mat og så snudde vi samtalen over på hva vi likte å spise. Det tar litt øvelse, men avledning er gull når det kommer til barnehagebarn. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #20 Skrevet 7. mai 2022 Jeg tenker at barn er nysgjerrige og at de som regel ikke mener noe vondt med slike kommentarer. Men vi voksne har ansvar for å lære dem sosiale koder og hva som er greit/ugreit å si. Gjøre dem oppmerksomme på at det kan være sårende. Barn må lære seg sånt og da må vi tørre å si ifra til dem og forklare Anonymkode: 0af3b...06d 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå