NiceOrNothing Skrevet 7. mai 2022 #21 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei Jeg er ung, snart 18, og sjefen min er så ubehagelig å forholde seg til. Den ene uken er jeg den beste han har, den neste kan jeg bare slutte på dagen og finne meg noe annet. Alle vi som jobber her er unge, og han er lik mot oss alle. Med det samme han kommer inn i rommet, går vi på nåler og er livredde for å si noe galt. For vi vet aldri når det smeller. Alle til nå slutter pga dette, men for to uker siden sluttet min nærmest her på jobb. Og nå er jeg alene på min vakt med han. Hun sluttet fordi han gikk langt over grensene. Han gikk løs på henne psykisk, og når hun begynte å gråte, sa han bare at sånt fungerte ikke på han. Hun er gått helt i kjelleren. Han gjør også mye annet rart, sier vi ikke får ferie for han fortjener det mest. Blir sint om vi blir syke. ( noe vi aldri er). hvis vi da er utenfor eget hus, kaller han oss inn på teppe fordi han så oss. Han blir sint om det er mye å gjøre, og sint om det er lite å gjøre. Men hver gang han kommer inn sier han « hva har dere gjort i dag da». Som om vi ikke gjør noe. Han er lunefull, og sier alltid at de som ikke er der er så mye bedre enn meg, eller oss. Men så gjør han omvendt til de. Jeg vet på en måte at han er fornøyd. For han setter meg jo opp ekstra, og til opplæring. Og vil ha meg som skiftleder. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Når min venninde slutta tok han ene som jobber her en prat med han. For å si ifra at noe måtte endres. Det endte med at han ( unge) nå har to uker til å bli bedre. Han tar ikke noe ansvar, snur alt tilbake på oss. Og har ikke noe selvinnsikt. Snur alt over på oss, og jeg vet vi er unge og har mye å lære. Men hva kan vi gjøre?? Vi har ikke noe verneombud. Det er bare noen bokstaver han har satt opp. Ingen har disse bokstavene. Anonymkode: 96943...f38 Si opp. Finnes mange andre jobber . 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #22 Skrevet 7. mai 2022 Fireflies skrev (7 timer siden): Da bryter arbeidsplassen loven. Du bør varsle arbeidstilsynet. Se mer her: https://www.arbeidstilsynet.no/tema/varsling/ Tusen takk for dette. Han nekter oss også ferie. Så jeg vet han bryter loven. Jeg har jobbet helt til nå, alene så har ikke rukket å snakke med de andre. Men jeg skal ta alle råd til meg. Jeg er bare redd det blir som med den ferien. Ingen flere enn meg vil gjøre noe, så da går alt utover meg. Anonymkode: 96943...f38 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #23 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Meld inn bedriften til LO. De har sommerpatrulje for unge som jobber deltid. Anonymkode: b68c9...2b9 Dette skal pappa gjøre. Jeg er enig. Anonymkode: 96943...f38 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #24 Skrevet 7. mai 2022 *Mocca* skrev (6 timer siden): Da er det vanskelig å løse problemet, når ingen vil varsle noen som kan bistå når arbeidsgiver opptrer ulovlig. Da blir det jo bare å klage, ingenting gjøres, alle lider men ingen vil gjøre noe med det. Derfor kan denne arbeidsgiveren fortsette som han gjør, det får ingen konsekvenser. Bare for klarhet.. Jeg har ikke svart dette. For jeg enig, noe må jo gjøres. Jeg er bare så redd jeg blir alene om å varsle, også går alt utover meg. Jeg prøvde å få med alle når min venninde nå ble «angrepet». Men de vil ikke lage noe oppstyr.. Jeg vet det er dumt. Men jeg er redd for å få alt alene. Uansett takk for gode råd. Jeg setter så pris på det. Og jeg skal prøve alt jeg kan å få med meg alle. Kan jeg melde anonymt. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er dette i en butikkjede? Da har han sjefer over seg, ville tatt kontakt med de. Skriv ett varselbrev til ledelsen Anonymkode: ca72a...6f4 Det er en kjede, med jeg tror han eier denne. Anonymkode: 96943...f38
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #25 Skrevet 7. mai 2022 Fireflies skrev (6 timer siden): Hvis ingen på arbeidsplassen til TS varsler så fortsetter det bare slik. Nå er det gitt flere råd til TS (jeg ser du ikke er TS), så hvis de velger å ikke gjøre noe med det så er det lite vi andre kan gjøre. Det er anbefalt å prate med en lærer som kan litt om det, samt å snakke med arbeidstilsynet og å organisere seg, og det er kommet et tips inn til å ta kontakt med høyere hold hvis det er en kjede. Hvis man ikke gjør noe med det så vil bare misbruket fra leder fortsette. Vi må gjøre noe med det. Jeg er bare redd for at de andre ikke blir med. Jeg prøvde å få de med på å slutte nå når min venninde ble « angrepet» eller hvertfall ta alt opp med han. De fleste ville ikke. Han ene som sa noe. Endte opp med å få to uker til å bli bedre selv. Jeg er bare litt redd. Jeg vet jeg må ta tak for å klare meg selv. For jeg tror ikke jeg holder ut å ha den sånn så mye lengre. Men det hjelper litt å ha dere i ryggen. Så takk. Anonymkode: 96943...f38
Sankt-Vinger Skrevet 7. mai 2022 #26 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Meld i fra til Arbeidstilsynet. Frekke dust av en sjef, sånn snakker man da ikke til folk på jobb. Det er ganske mange regler han er pålagt å forholde seg til, og det høres ut som om han prøver å si opp folk på feilaktig grunnlag. Anonymkode: aaeff...21a det er helt normalt at enkelte må snakkes til. Nå vet ikke jeg hva som blitt sagt på jobben til denne personene, men ungdom må herdes litt også.. vi kan ikke sy pyter under armen til folk i evighete. For mange år siden så ble gutter menn i militæret.. da var det kjefting og eksersis. I vår tropp ble vi skreket til hver dag.. vi som ble befal senere fikk god erfaring i og være hard i ene øyeblikket og litt kompis andre gange... betyr ikke at dette er så farlig. Arbeidslivet er ikke koseklubb. man forvalter til dels store verdier.. hvis noen gjør feil kan det gå en kule varmt. Alle har gått av å strammes litt opp i blant 1
Fireflies Skrevet 7. mai 2022 #27 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Tusen takk for dette. Han nekter oss også ferie. Så jeg vet han bryter loven. Jeg har jobbet helt til nå, alene så har ikke rukket å snakke med de andre. Men jeg skal ta alle råd til meg. Jeg er bare redd det blir som med den ferien. Ingen flere enn meg vil gjøre noe, så da går alt utover meg. Anonymkode: 96943...f38 Han har plikt til å sørge for at dere tar ut ferie hvis dere har opptjent det. Høres ut som en god ide at faren din snakker med LOs sommerpatrulje. De kan nok få hjulpet dere. Lykke til! 1 1
Fireflies Skrevet 7. mai 2022 #28 Skrevet 7. mai 2022 Sankt-Vinger skrev (5 minutter siden): det er helt normalt at enkelte må snakkes til. Nå vet ikke jeg hva som blitt sagt på jobben til denne personene, men ungdom må herdes litt også.. vi kan ikke sy pyter under armen til folk i evighete. For mange år siden så ble gutter menn i militæret.. da var det kjefting og eksersis. I vår tropp ble vi skreket til hver dag.. vi som ble befal senere fikk god erfaring i og være hard i ene øyeblikket og litt kompis andre gange... betyr ikke at dette er så farlig. Arbeidslivet er ikke koseklubb. man forvalter til dels store verdier.. hvis noen gjør feil kan det gå en kule varmt. Alle har gått av å strammes litt opp i blant Man skal selvfølgelig tåle å få tilsnakk når det er fortjent, men det TS beskriver er ikke tilsnakk. Det er en forksjell på militæret og misbruk av ung arbeidskraft. 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #29 Skrevet 7. mai 2022 Sankt-Vinger skrev (1 time siden): det er helt normalt at enkelte må snakkes til. Nå vet ikke jeg hva som blitt sagt på jobben til denne personene, men ungdom må herdes litt også.. vi kan ikke sy pyter under armen til folk i evighete. For mange år siden så ble gutter menn i militæret.. da var det kjefting og eksersis. I vår tropp ble vi skreket til hver dag.. vi som ble befal senere fikk god erfaring i og være hard i ene øyeblikket og litt kompis andre gange... betyr ikke at dette er så farlig. Arbeidslivet er ikke koseklubb. man forvalter til dels store verdier.. hvis noen gjør feil kan det gå en kule varmt. Alle har gått av å strammes litt opp i blant Ja, vi må tåle litt. Jeg føler selv vi gjør det. Men som jeg skriver så må vi ta ansvar for det vi kan. Enig. Men det er også vanskelige når vi aldri vet hva som kan bli galt, eller når han tar av. Han er blid i det ene øyeblikket, så sint 10 minutter etter. Sier ja til ferie, så nei. Sier vi er best, så at vi kan dra til helvete. Han blir sint om det er mye å gjøre, og sint om det er lite. Hvis det er få kunder, sier han de andre gjør det bedre. De andre jobber foresten alltid bedre. Så sier han motsatt til de. Vi jobber 9 timers vakter, har ikke tid til pause, ingen av oss tørr å si han imot. De som sier ifra blir enten straffet med null vakter, eller så jager han de hjem. Jeg skal ta ansvar for alt jeg kan. Jeg bøyer hodet, og står i det. Men jeg synes det er vanskelig. Og pappa har aldri sydd puter under armene mine, ikke mamma heller når vi hadde henne. Hadde de gjort det hadde jeg kanskje ikke jobbet der i 2 år, som jeg har gjort nå. Anonymkode: 96943...f38
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #30 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Bare for klarhet.. Jeg har ikke svart dette. For jeg enig, noe må jo gjøres. Jeg er bare så redd jeg blir alene om å varsle, også går alt utover meg. Jeg prøvde å få med alle når min venninde nå ble «angrepet». Men de vil ikke lage noe oppstyr.. Jeg vet det er dumt. Men jeg er redd for å få alt alene. Uansett takk for gode råd. Jeg setter så pris på det. Og jeg skal prøve alt jeg kan å få med meg alle. Kan jeg melde anonymt. Det er en kjede, med jeg tror han eier denne. Anonymkode: 96943...f38 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi må gjøre noe med det. Jeg er bare redd for at de andre ikke blir med. Jeg prøvde å få de med på å slutte nå når min venninde ble « angrepet» eller hvertfall ta alt opp med han. De fleste ville ikke. Han ene som sa noe. Endte opp med å få to uker til å bli bedre selv. Jeg er bare litt redd. Jeg vet jeg må ta tak for å klare meg selv. For jeg tror ikke jeg holder ut å ha den sånn så mye lengre. Men det hjelper litt å ha dere i ryggen. Så takk. Anonymkode: 96943...f38 De andre blir ikke med, tro meg. Det opplever jeg også nå. Anonymkode: 4e951...906
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå