Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er ung, snart 18, og sjefen min er så ubehagelig å forholde seg til. Den ene uken er jeg den beste han har, den neste kan jeg bare slutte på dagen og finne meg noe annet.

Alle vi som jobber her er unge, og han er lik mot oss alle. Med det samme han kommer inn i rommet, går vi på nåler og er livredde for å si noe galt. For vi vet aldri når det smeller. 

Alle til nå slutter pga dette, men for to uker siden sluttet min nærmest her på jobb. Og nå er jeg alene på min vakt med han.

Hun sluttet fordi han gikk langt over grensene. Han gikk løs på henne psykisk, og når hun begynte å gråte, sa han bare at sånt fungerte ikke på han. Hun er gått helt i kjelleren.

Han gjør også mye annet rart,

sier vi ikke får ferie for han fortjener det mest.

Blir sint om vi blir syke. ( noe vi aldri er). hvis vi da er utenfor eget hus, kaller han oss inn på teppe fordi han så oss.

Han blir sint om det er mye å gjøre, og sint om det er lite å gjøre. Men hver gang han kommer inn sier han « hva har dere gjort i dag da». Som om vi ikke gjør noe.

Han er lunefull, og sier alltid at de som ikke er der er så mye bedre enn meg, eller oss.

Men så gjør han omvendt til de.

Jeg vet på en måte at han er fornøyd. For han setter meg jo opp ekstra, og til opplæring. Og vil ha meg som skiftleder.
Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Når min venninde slutta tok han ene som jobber her en prat med han. For å si ifra at noe måtte endres. Det endte med at han ( unge) nå har to uker til å bli bedre.

Han tar ikke noe ansvar, snur alt tilbake på oss. Og har ikke noe selvinnsikt.

Snur alt over på oss, og jeg vet vi er unge og har mye å lære.

Men hva kan vi gjøre??

Vi har ikke noe verneombud. Det er bare noen bokstaver han har satt opp. Ingen har disse bokstavene.

Anonymkode: 96943...f38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle bedrifter skal ha verneombud så lenge man er over 10 ansatte.

"Som hovedregel skal det velges verneombud i alle virksomheter. Hvis virksomheten har færre enn 10 ansatte, kan arbeidsgiver og arbeidstakerne avtale en annen ordning. Alle arbeidstakere skal telle med, herunder fast ansatte (heltid og deltid), midlertidig ansatte og innleide. En slik avtale må være skriftlig og inneholde en beskrivelse av hvordan vernearbeidet konkret skal ivaretas. Eksempler på hva som avtalen må inneholde: nødvendige arbeidsmiljøtiltak, møtepunkt, hvordan vernespørsmål tas opp, hvordan risikoforhold håndteres, arbeidsgivers plikter, ansattes medvirkningsplikt m.m."

Kilde: https://www.arbeidstilsynet.no/hms/roller-i-hms-arbeidet/verneombud/

Ellers, er du organisert? Har du en tillitsvalgt du kan snakke med? Hvis ikke, har du noen andre nære du kan snakke med?

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er bare faste ansatte, og over 10. deltid alle siden vi går på skole ( ungdom og vgs)

Men hun ene som sa ifra, fikk beskjed « sånn hadde ikke jeg tørt å snakke til sjefen min». Hun spurte hvem som var verneombud.

Så bare sluttet han å sette henne opp på vakter. 

Jeg er ikke organisert. Jeg går på skolen, så det har ikke slått meg. Jeg har bare pappa Også har vi hverandre

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi er bare faste ansatte, og over 10. deltid alle siden vi går på skole ( ungdom og vgs)

Men hun ene som sa ifra, fikk beskjed « sånn hadde ikke jeg tørt å snakke til sjefen min». Hun spurte hvem som var verneombud.

Så bare sluttet han å sette henne opp på vakter. 

Jeg er ikke organisert. Jeg går på skolen, så det har ikke slått meg. Jeg har bare pappa Også har vi hverandre

Dere har krav på verneombud. Hvis dere ikke har det så kan du melde det inn til arbeidstilsynet.

Jeg anbefaler deg å organisere deg, det er lite sannsynlig de kan gjøre stort med en pågående situasjon, men de kan kanskje gi råd. Ellers vil jeg råde deg til å prate med faren din om denne saken. Kanskje han kan gi noen råd. Hvis kollegaen din har en fast kontrakt med fast antall timer så kan ikke sjefen deres bare slutte å sette henne opp på vakter. Bedriften må likevel betale for timene hun skal jobbe.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Meld i fra til Arbeidstilsynet. Frekke dust av en sjef, sånn snakker man da ikke til folk på jobb. Det er ganske mange regler han er pålagt å forholde seg til, og det høres ut som om han prøver å si opp folk på feilaktig grunnlag. 

Anonymkode: aaeff...21a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen din høres ut som et prakteksemplar

på hvordan en sjef ikke skal oppføre seg. 

Støtter oppfordringen om at dere organiserer dere, men aller helst bør dere slutte og finne dere en jobb med en normal leder. 

Anonymkode: 5f51d...71b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også en sånn sjef. Prikk lik. Jeg er en voksen dame og bestemte meg for å bli der mens jeg søkte på andre jobber, og i alle fall et år, men før ett år var gått møtte jeg veggen de luxe. Det sammenfattet med en operasjon der jeg var sykemeldt i 14 dager og sjefen ringte hver dag og forlangte å se meg på skype for å sjekke om jeg var syk.

Han kalte meg inn til møte (jeg sa jeg ikke kunne komme fordi jeg var full av smertestillende, men han kjeftet og jeg var for syk til å si fra). Jeg møtte og han sa at «selv folk i rullestol klarer å komme seg på jobb, så jeg skjønner ikke problemet. Nå må jeg jobbe dobbelt pga deg. Du ser forresten ikke bra ut i det hele tatt»

Jeg gikk ikke tilbake til jobb (ble bedt om å si meg opp men nektet) og var sykemeldt lenge. Helt nedbrudt, turte ikke en gang gå i nærheten av arbeidsplassen.

Der også var jeg verdens beste 2 dager i uken og gjorde en fantastisk jobb (iflg sjefen), mens neste dag presterte jeg så dårlig at «han fikk vondt i magen».

Jeg er høyt utdannet, og har hatt flere lederstillinger, men dette knakk meg totalt. Hver dag var vi redd for humøret hans. Han kunne klikke fordi vi gikk for mye på toalettet, brukte for mye vann av vanndispenseren, spiste for lite lunsj (fastpris i kantinen) og gudene vet hva.

De første 6 mnd tok jeg igjen med ham og da fikk han en slags respekt for meg, men jeg er ikke den kranglete typen. Etter 6 mnd med diskusjoner og 10-12 timers dager (ubetalt overtid) så orket jeg ikke lenger å krangle. Jeg orket knapt å gå på jobb. Alle sluttet og ble erstattet av nye. Jeg traff en bekjent av sjefen som sa «har du jobbet der SÅ lenge? De fleste holder ikke mer enn 7 mnd»

Jeg er enda ikke formelt oppsagt, men utstyr, pc, adgangskort etc måtte leveres inn etter 2 mnd som sykemeldt. Jeg ble også meldt ut av pensjonsordning og helseforsikring (ulovlig under sykemelding, men jeg var for dårlig til å gjøre noe med det). Har heller ikke fått referanser. Har fått skikkelig autoritetsskrekk. Tok opptak av noen av møtene våre og iflg advokaten min var det 3 lovbrudd på de første 6 minuttene, men jeg tør ikke gå til sak fordi sjefen sa at bransjen er liten og han skulle sverte ryktet mitt (mens dagen etter var jeg den beste ansettelsen han hadde gjort)

Grunnen til jeg sier alt dette her: ikke la det gå så langt som jeg gjorde! Man skal ikke slutte uten å ha noe å gå til, men i sånne tilfeller er det bare å redde seg selv. Slutt, si opp på dagen. Det er først da du merker hvor mye du har gått på tå og hvor mye innvirkning arbeidsmiljøet har hatt på deg. Uansett hvor sterk du er - sånt miljø er usunt og gjør noe med psyken over tid. Vi koblet inn både den ene og andre instansen, men det gjorde bare ting verre.

Lykke til - og si opp før du treffer veggen med et brak

Anonymkode: 5a639...ab2

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Pappa vet, alle foreldrene våre vet.

Noen har også satt han på plass når han f. Eks har jaget en fra jobb. 
Men da er han bedre en stund også blir det verre. Og han snur det alltid til at noen av oss gjorde noe galt.
Og vi snakker mye om at vi må ta ansvar for alt vi gjør galt. Men vi tørr jo ikke si noe, eller gjøre noe. 

Hele byen vet at han er sånn, for det er jo ganske mange som slutter. Men problemet er bare at jeg trenger å jobbe. Jeg vil ikke si hvorfor, men det er bare meg og pappa og jeg vil gjerne betale mest mulig selv. Pappa sier jeg bare kan slutte. Men pappa støtter meg i alt. Han trenger meg litt nå. Så jeg må ha jobb.

I kontrakten står det fra 0- 7 dager så han kan bare sette oss opp 0 dager. 

Takk for så fine svar dere gir. Jeg skal snakke med de andre om dette med å organisere oss. Jeg tror vi har en lærer som kan sånt også. Men jeg tror egentlig ikke de tørr.
En av de andre fikk ja til ferie i juli, ferien var bestilt og nå nekter han henne fri. Jeg sa vi kunne kreve ferie. Men hun turte ikke krangle. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde også en sånn sjef. Prikk lik. Jeg er en voksen dame og bestemte meg for å bli der mens jeg søkte på andre jobber, og i alle fall et år, men før ett år var gått møtte jeg veggen de luxe. Det sammenfattet med en operasjon der jeg var sykemeldt i 14 dager og sjefen ringte hver dag og forlangte å se meg på skype for å sjekke om jeg var syk.

Han kalte meg inn til møte (jeg sa jeg ikke kunne komme fordi jeg var full av smertestillende, men han kjeftet og jeg var for syk til å si fra). Jeg møtte og han sa at «selv folk i rullestol klarer å komme seg på jobb, så jeg skjønner ikke problemet. Nå må jeg jobbe dobbelt pga deg. Du ser forresten ikke bra ut i det hele tatt»

Jeg gikk ikke tilbake til jobb (ble bedt om å si meg opp men nektet) og var sykemeldt lenge. Helt nedbrudt, turte ikke en gang gå i nærheten av arbeidsplassen.

Der også var jeg verdens beste 2 dager i uken og gjorde en fantastisk jobb (iflg sjefen), mens neste dag presterte jeg så dårlig at «han fikk vondt i magen».

Jeg er høyt utdannet, og har hatt flere lederstillinger, men dette knakk meg totalt. Hver dag var vi redd for humøret hans. Han kunne klikke fordi vi gikk for mye på toalettet, brukte for mye vann av vanndispenseren, spiste for lite lunsj (fastpris i kantinen) og gudene vet hva.

De første 6 mnd tok jeg igjen med ham og da fikk han en slags respekt for meg, men jeg er ikke den kranglete typen. Etter 6 mnd med diskusjoner og 10-12 timers dager (ubetalt overtid) så orket jeg ikke lenger å krangle. Jeg orket knapt å gå på jobb. Alle sluttet og ble erstattet av nye. Jeg traff en bekjent av sjefen som sa «har du jobbet der SÅ lenge? De fleste holder ikke mer enn 7 mnd»

Jeg er enda ikke formelt oppsagt, men utstyr, pc, adgangskort etc måtte leveres inn etter 2 mnd som sykemeldt. Jeg ble også meldt ut av pensjonsordning og helseforsikring (ulovlig under sykemelding, men jeg var for dårlig til å gjøre noe med det). Har heller ikke fått referanser. Har fått skikkelig autoritetsskrekk. Tok opptak av noen av møtene våre og iflg advokaten min var det 3 lovbrudd på de første 6 minuttene, men jeg tør ikke gå til sak fordi sjefen sa at bransjen er liten og han skulle sverte ryktet mitt (mens dagen etter var jeg den beste ansettelsen han hadde gjort)

Grunnen til jeg sier alt dette her: ikke la det gå så langt som jeg gjorde! Man skal ikke slutte uten å ha noe å gå til, men i sånne tilfeller er det bare å redde seg selv. Slutt, si opp på dagen. Det er først da du merker hvor mye du har gått på tå og hvor mye innvirkning arbeidsmiljøet har hatt på deg. Uansett hvor sterk du er - sånt miljø er usunt og gjør noe med psyken over tid. Vi koblet inn både den ene og andre instansen, men det gjorde bare ting verre.

Lykke til - og si opp før du treffer veggen med et brak

Anonymkode: 5a639...ab2

Dette var skikkelig tankevekkende. Min venninne er helt i kjelleren. Jeg innbiller meg at han ikke er så ille mot meg som henne. Men hun har det ikke bra. Og jeg kjenner dette er så vanskelig og jeg bare gruer meg til jobb hver gang. 
Så jeg skal begynne å søke nye jobber med en gang. 
Men da blir jeg også redd for hva han sier hvis noen ringer han og spør om referanse 

For jeg vet at jeg gjør en god jobb. Ellers ville han jo ikke satt meg til opplæring eller jobb alene. Men jeg vet jo aldri med han.

Takk, og en god klem fra meg til deg. Så godt du er kommet deg bort.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Pappa vet, alle foreldrene våre vet.

Noen har også satt han på plass når han f. Eks har jaget en fra jobb. 
Men da er han bedre en stund også blir det verre. Og han snur det alltid til at noen av oss gjorde noe galt.
Og vi snakker mye om at vi må ta ansvar for alt vi gjør galt. Men vi tørr jo ikke si noe, eller gjøre noe. 

Hele byen vet at han er sånn, for det er jo ganske mange som slutter. Men problemet er bare at jeg trenger å jobbe. Jeg vil ikke si hvorfor, men det er bare meg og pappa og jeg vil gjerne betale mest mulig selv. Pappa sier jeg bare kan slutte. Men pappa støtter meg i alt. Han trenger meg litt nå. Så jeg må ha jobb.

I kontrakten står det fra 0- 7 dager så han kan bare sette oss opp 0 dager. 

Takk for så fine svar dere gir. Jeg skal snakke med de andre om dette med å organisere oss. Jeg tror vi har en lærer som kan sånt også. Men jeg tror egentlig ikke de tørr.
En av de andre fikk ja til ferie i juli, ferien var bestilt og nå nekter han henne fri. Jeg sa vi kunne kreve ferie. Men hun turte ikke krangle. 

Siden du har en lærer med kunnskap, ta en prat med læreren for råd og tips.

Ring arbeidstilsynet og varsle om forholdene på arbeidsplassen. De kan også guide videre.

Jeg anbefaler virkelig å organisere dere. Dere kan velge å gjøre det hemmelig slik at ikke arbeidsgiver vet det, da velger dere bare at dere skal få faktura istedenfor å trekke det av lønn.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Fireflies skrev (5 timer siden):

Alle bedrifter skal ha verneombud så lenge man er over 10 ansatte.

"Som hovedregel skal det velges verneombud i alle virksomheter. Hvis virksomheten har færre enn 10 ansatte, kan arbeidsgiver og arbeidstakerne avtale en annen ordning. Alle arbeidstakere skal telle med, herunder fast ansatte (heltid og deltid), midlertidig ansatte og innleide. En slik avtale må være skriftlig og inneholde en beskrivelse av hvordan vernearbeidet konkret skal ivaretas. Eksempler på hva som avtalen må inneholde: nødvendige arbeidsmiljøtiltak, møtepunkt, hvordan vernespørsmål tas opp, hvordan risikoforhold håndteres, arbeidsgivers plikter, ansattes medvirkningsplikt m.m."

Kilde: https://www.arbeidstilsynet.no/hms/roller-i-hms-arbeidet/verneombud/

Ellers, er du organisert? Har du en tillitsvalgt du kan snakke med? Hvis ikke, har du noen andre nære du kan snakke med?

Hva skjer hvis man ikke har verneombud? Hva om man informerer fagforeningen om det? 

Anonymkode: 4e951...906

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva skjer hvis man ikke har verneombud? Hva om man informerer fagforeningen om det? 

Da bryter arbeidsplassen loven. Du bør varsle arbeidstilsynet.

Se mer her: https://www.arbeidstilsynet.no/tema/varsling/

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen tør det jo

Her bør dere bare varsle samlet alle sammen, og det er jo nettopp fordi ingen tør å melde, at det ikke blir bedre. Alle tar kontakt samme dagen, melder ifra. Hva skal arbeidsgiver stille opp med da? Null ansatte på dagen eventuelt?

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
*Mocca* skrev (42 minutter siden):

Her bør dere bare varsle samlet alle sammen, og det er jo nettopp fordi ingen tør å melde, at det ikke blir bedre. Alle tar kontakt samme dagen, melder ifra. Hva skal arbeidsgiver stille opp med da? Null ansatte på dagen eventuelt?

Ingen skal varsle, tro meg. Spesielt når folk hører at Arbeidstilsynet ikke hjelper eller at man blir "straffet" av sjefen for å varsle 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meld inn bedriften til LO. De har sommerpatrulje for unge som jobber deltid. 

Anonymkode: b68c9...2b9

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ingen skal varsle, tro meg. Spesielt når folk hører at Arbeidstilsynet ikke hjelper eller at man blir "straffet" av sjefen for å varsle 

Da er det vanskelig å løse problemet, når ingen vil varsle noen som kan bistå når arbeidsgiver opptrer ulovlig. 

Da blir det jo bare å klage, ingenting gjøres, alle lider men ingen vil gjøre noe med det. 

Derfor kan denne arbeidsgiveren fortsette som han gjør, det får ingen konsekvenser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dette i en butikkjede? Da har han sjefer over seg, ville tatt kontakt med de. Skriv ett varselbrev til ledelsen  

Anonymkode: ca72a...6f4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvis ingen på arbeidsplassen til TS varsler så fortsetter det bare slik. Nå er det gitt flere råd til TS (jeg ser du ikke er TS), så hvis de velger å ikke gjøre noe med det så er det lite vi andre kan gjøre.

Det er anbefalt å prate med en lærer som kan litt om det, samt å snakke med arbeidstilsynet og å organisere seg, og det er kommet et tips inn til å ta kontakt med høyere hold hvis det er en kjede.

Hvis man ikke gjør noe med det så vil bare misbruket fra leder fortsette.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Er dette i en butikkjede? Da har han sjefer over seg, ville tatt kontakt med de. Skriv ett varselbrev til ledelsen  

Anonymkode: ca72a...6f4

Akkurat sånn 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...