Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Aldri ser man kvasipronomenet “hen” så mye brukt som på KG. Skal det liksom være et slags forsøk på anonymisering? Om du skriver ditt barn har problemet med noen som er slem, eller læreren er så og slik eller sjefen er et mehe, så kan du vel skriver han eller hun? I 90% av tilfellene identifiserer du vel ikke situasjonen ved kjønnspronomen? Hvis du er aktivist og mener at kjønn ikke eksisterer, så er der greit, men ellers? Hvorfor?

Anonymkode: 5b209...ad6

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mulig det er en del av den "Schizofrenien" som ofte gjør seg gjeldende her, der en på den ene siden er veldig glad i å snakke om seg selv (også når det ikke er særlig relevant eller interessant) og der en på den andre er livredd for å bli identifisert. Det gir noen snurrige utslag. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker det hovedsakelig fordi det er et inkluderende begrep ☺️

Anonymkode: 07a06...c0f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er vel psykiske problemer like utbredt på KG som det er hos gruppen som kom på dette ordet.

Anonymkode: 885f5...65d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du er aktivist og mener at kjønn ikke eksisterer, så er der greit, men ellers?

Kjønn eksisterer jo uansett hva man mener. 
Hen på er for de som ikke vil bli identifisert , men å bruke hen når de bruker anonym bruker er rart.

Anonymkode: 94f90...9ac

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjønn eksisterer jo uansett hva man mener. 
Hen på er for de som ikke vil bli identifisert , men å bruke hen når de bruker anonym bruker er rart.

Det er nøytralt. De sier det på radio også dersom de ikke veit kjønnet på en eller annen de omtaler. 

Anonymkode: 524d5...3bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nøytralt. De sier det på radio også dersom de ikke veit kjønnet på en eller annen de omtaler. 

Ja, men en person som bruker -anonymt- hen på sitt eget barn, vet som regel kjønnet på sitt eget barn vel?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men en person som bruker -anonymt- hen på sitt eget barn, vet som regel kjønnet på sitt eget barn vel?

Så klart men man vil ikke nødvendigvis utlevere hvem det er snakk om dersom ting er ganske detaljert ellers. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier det fordi det er mest effektivt. Det tar mindre tid å skrive og det er mer flyt i setningene om jeg skriver "hen" i stedenfor "han eller hun" f.eks.

Noen ganger kan man også få et mer nyansert svar om man ikke nevner kjønn. Pga f.eks forventninger til kjønnsroller, forutaninger og fordommer og hva det måtte være.

Jeg bryr meg ikke så mye om kjønnsdebatten men jeg synes "hen" er et genialt ord.

Anonymkode: 5d84f...250

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har allerede et kjønnsnøytralt pronomen; det. Hvorfor måtte folk finne opp et nytt? Hen har allerede en betydning, så det blir bare rart å stjele det ordet. Hvor går dette hen?

Anonymkode: 94863...694

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg vil fremstå som snill, inkluderende og forståelsesfull. 

Anonymkode: 48417...e12

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, herzeleid said:

Det er mulig det er en del av den "Schizofrenien" som ofte gjør seg gjeldende her, der en på den ene siden er veldig glad i å snakke om seg selv (også når det ikke er særlig relevant eller interessant) og der en på den andre er livredd for å bli identifisert. Det gir noen snurrige utslag. 

Sant. :ler2:

Anonymkode: d62d4...ebf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De som vil være anonyme kan også bare skrive hn istedenfor hun eller han. Enda mer effektivt for da sparer man også en bokstav.🤪

Anonymkode: 11bd6...e9c

Skrevet

Det som er mere interessant er at enkelte lar seg provosere sånn av at mange bruker ordet «hen». 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Aldri ser man kvasipronomenet “hen” så mye brukt som på KG. Skal det liksom være et slags forsøk på anonymisering? Om du skriver ditt barn har problemet med noen som er slem, eller læreren er så og slik eller sjefen er et mehe, så kan du vel skriver han eller hun? I 90% av tilfellene identifiserer du vel ikke situasjonen ved kjønnspronomen? Hvis du er aktivist og mener at kjønn ikke eksisterer, så er der greit, men ellers? Hvorfor?

Anonymkode: 5b209...ad6

Om man omtaler profesjoner som «lege, sykepleier etc» er det naturlig å si «hen» om vedkommende. Man vet ikke kjønnet på en hel rekke personer man omtaler. Og hva skal man da kalle dem? «Den»? «de»?

Gå til legen og gjør som hen sier. Enkelt råd som kan brukes i 99,9% av forumtråden innen helse. Og 90% av forumtråden innen samliv (særlig om man bytter ut lege med psykolog).

Det er også helt naturlig å be om råd angående sine barn og omtale dem som «hen». Det er fordi rådene vil markant avvikende om du omtaler barnet med kjønn. Har du en utagerende gutt vil du ikke få hjelp. Han er jo «bare en gutt» og du skal ikke ta deg bryet med å oppdra han. Har du en utagerende jente vil du få råd om å straffe all utagerende adferd. Fordi hun er en jente, og må forstå at hun skal underordne seg. Derfor er «hen» den eneste måten å få noenlunde ok råd på, som muligens handler om å faktisk oppdra ungene.

Anonymkode: 57428...bac

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg synes det er et inkluderende og praktisk ord. Fordi det anonymiserer ekstra. Fordi det ofte ikke er relevant hvilket kjønn feks barnet har og man kanskje vil ha svar eller at noen skal lese svaret ditt nøytralt uten kjønnsfordommer. 

Anonymkode: b7eda...ef8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om man omtaler profesjoner som «lege, sykepleier etc» er det naturlig å si «hen» om vedkommende. Man vet ikke kjønnet på en hel rekke personer man omtaler. Og hva skal man da kalle dem? «Den»? «de»?

Gå til legen og gjør som hen sier. Enkelt råd som kan brukes i 99,9% av forumtråden innen helse. Og 90% av forumtråden innen samliv (særlig om man bytter ut lege med psykolog).

Det er også helt naturlig å be om råd angående sine barn og omtale dem som «hen». Det er fordi rådene vil markant avvikende om du omtaler barnet med kjønn. Har du en utagerende gutt vil du ikke få hjelp. Han er jo «bare en gutt» og du skal ikke ta deg bryet med å oppdra han. Har du en utagerende jente vil du få råd om å straffe all utagerende adferd. Fordi hun er en jente, og må forstå at hun skal underordne seg. Derfor er «hen» den eneste måten å få noenlunde ok råd på, som muligens handler om å faktisk oppdra ungene.

Anonymkode: 57428...bac

Det er helt klart en forenkling som kan gjøre at en ‘sparer’ ord på bekostning av språk. I de fleste tilfeller finnes det passende ord (som ‘vedkommende’) for anledningen, men det er klart det krever mer av den enkelte. Sånn sett er nok både ‘hen’ og feil uttale på ord (‘sjylling’) kommet for å bli, da det rett og slett er enklere. 

Mye av grunnen til motstand mot ordet handler nok om at vi i Norge gjerne hørte om ordet gjennom saker om svenske barnehager som brukte kjønnsnøytrale pronomen om barna basert på ideologiske forestillinger om likhet. Sånn sett forbindes det nok fort med indoktrinering, ‘nytale’ og ideologi mange ikke har mye til overs for.

Skrevet

Som flere har nevnt er hen et veldig nyttig ord som kan brukes i stedet for vedkommende/"yrkestittelen" osv. Men noen ganger blir det brukt helt unødvendig om anonyme enkeltpersoner man kjenner kjønnet til.

Skrevet

Jeg skriver ofte hen etter i stedet for han eller hun, av og til for jeg ikke vet kjønnet vi prater om, eller jeg prøver å gjøre det mer anonymt. Jeg har ikke noe forhold til hen sånn ellers, er bare litt enkelt i stedet for "han/hun". Det er ikke noe jeg bruker i mitt liv utenfor kg så lenge ikke en person ber meg om å bruke hen eller de/dem og alt det der.

Har overhodet ikke noe problem med kjønn, for min del så er det kvinner og menn og de som føler seg som noe annet. Biologien kan man ikke endre uansett men om en person ønsker å skifte kjønn og/eller bli kalt for han/hun/han/de/dem whatever så kan jeg innrette meg etter det. Men jeg er ikke for et et "kjønnsløst" samfunn, eller at normen skal være at man ikke omtaler barna sine som det kjønnet de faktisk er født som, så lenge barna ikke selv finner ut eller mener det er noe annet enn sitt biologiske kjønn så forholder man seg til biologien, mener nå jeg. :) 

Skrevet

Det er kun på Kvinneguiden jeg bruker ordet "hen". 😁

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...