Gå til innhold

Jeg er ubrukelig og gammel.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for fint innspill ♥ 

Anonymkode: 40ea8...e82

Og nei, aldri blitt utredet for ADHD. Men tanken har vært der mange ganger. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og nei, aldri blitt utredet for ADHD. Men tanken har vært der mange ganger. 

Da er det kanskje på tide. Hjelp bør du ihvertfall skaffe deg, du virker som en herlig person, og jeg synes du fortjener å gi deg selv en sjanse til å føle deg vel i deg selv. ❤️ For meg falt alle brikkene på plass da jeg fikk diagnosen, og med medisiner og terapi har jeg funnet en ro jeg aldri hadde opplevd. 

Fullførte høyere utdanning i en alder av 35, og har nå en jobb jeg elsker. Forholdet mitt ble også mye bedre fordi jeg fikk det bedre med meg selv og klarte å roe ned hjernen. ❤️

Anonymkode: 5a18c...3f8

• Hjerte 2
Skrevet

Det å ha formell utdanning er ikkje på nokon måte ein indikator for å vere eit "vellukka" individ eller eit godt menneske. Og eg seier dette som lærer. At dei fleste jobbar som betaler godt krev vitnemål eller fagbrev er ei anna sak, men det å ha ein prestisjefylt jobb er verkeleg ikkje eit bevis for at ein har vunnet i livet. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da er det kanskje på tide. Hjelp bør du ihvertfall skaffe deg, du virker som en herlig person, og jeg synes du fortjener å gi deg selv en sjanse til å føle deg vel i deg selv. ❤️ For meg falt alle brikkene på plass da jeg fikk diagnosen, og med medisiner og terapi har jeg funnet en ro jeg aldri hadde opplevd. 

Fullførte høyere utdanning i en alder av 35, og har nå en jobb jeg elsker. Forholdet mitt ble også mye bedre fordi jeg fikk det bedre med meg selv og klarte å roe ned hjernen. ❤️

Takk for at du deler av deg selv! 

Hvordan var prosessen med å finne behandling? 

Jeg er veldig redd for å ikke få riktig hjelp og ende opp med, igjen, å bli "avvist" eller gitt opp på en måte fordi de ikke kan hjelpe meg eller at det ikke er noen diagnose å sette. Eller at det skal ta veldig veldig lang tid før behandlingen faktisk hjelper. Det er egentlig litt idiotisk fordi tiden går jo uansett om man er i behandling eller ikke, så det gjør jo ingen forskjell... 😂 I donno. En terskel er der allikevel. 

AnonymBruker
Skrevet
Mandagsunge skrev (3 minutter siden):

Det å ha formell utdanning er ikkje på nokon måte ein indikator for å vere eit "vellukka" individ eller eit godt menneske. Og eg seier dette som lærer. At dei fleste jobbar som betaler godt krev vitnemål eller fagbrev er ei anna sak, men det å ha ein prestisjefylt jobb er verkeleg ikkje eit bevis for at ein har vunnet i livet. 

Takk for oppmuntringen ☺ 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Curiousine skrev (17 timer siden):

Om du har fast jobb og leilighet som du trives i, så er jo det veldig bra. Om du har lyst å ta opp fag, hva med å ta en liten pause og deretter et fag om gangen så det ikke blir like stressende. Om du drikker mye bør du vel kanskje finne noen hobbyer som tar litt av stresset i stede for å drikke . Jeg heier på deg 👍  om du vil ha fagbrev så har det vært noen kveldskurs man kan ta så gå opp til fagprøve i barnehage. Vet om noen som har gjort det sånn tidligere iallefall. 

Takk for tips. 

Jeg tenkte å se på fagprøve faktisk, men jeg har egentlig ikke så lyst til å bli værende i jobben. Er veldig redd for å angre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for at du deler av deg selv! 

Hvordan var prosessen med å finne behandling? 

Jeg er veldig redd for å ikke få riktig hjelp og ende opp med, igjen, å bli "avvist" eller gitt opp på en måte fordi de ikke kan hjelpe meg eller at det ikke er noen diagnose å sette. Eller at det skal ta veldig veldig lang tid før behandlingen faktisk hjelper. Det er egentlig litt idiotisk fordi tiden går jo uansett om man er i behandling eller ikke, så det gjør jo ingen forskjell... 😂 I donno. En terskel er der allikevel. 

Jeg leste meg opp etter at ekskjæresten min fikk diagnosen, og innså at jeg hadde alle symptomer på det selv. Så dro jeg til legen og gav beskjed om at jeg ville utredes, og hadde med en symptomliste for å vise ham hva som stemte for meg. 

Var ikke noe problem, føler jeg ble tatt på alvor. 

Tiden går hele tiden og du får ingen resultater hvis du ikke prøver. Så du må bare sparke deg selv i ræva og komme deg til legen. Hvis du føler det stemmer for deg. 

Les deg grundig opp så du kan være konkret om hvorfor du vil utredes. Og til slutt, jeg strøk i halvparten av fagene siste året på VGS og droppet ut. Ble fortalt hver dag gjennom hele skoletiden at jeg var dum, og lat og udugelig. Vel, en del av utredningen min var en IQ-test, og jeg scoret 137 på den. Og når jeg fikk hjelp og medisiner ble det veldig tydelig at konsentrasjonen og tankekjøret var problemet, ikke intelligensen. 

Du er åpenbart ikke dum. Men du trenger nok hjelp til å se det, og finne troen på egne evner. ❤️

Bare ring legen på mandag. Og hvis du ikke blir tatt på alvor må du bytte lege, det er desverre mangeubrukelige leger. Og du fortjener å bli tatt på alvor. ❤️

• Nyttig 2
Skrevet

Du har fast jobb det gjør ikke noe ar du ikke har videregående. 

Gjør først og fremst noe ned drikkingen din. Du er hverken gammel eller ubrukelig, det er det dårlige selvbildet ditt som snakker. Du er fin og ung, bare spør mannen din.

• Liker 1
Skrevet

Du må ta deg sammen. Slutt å kjøpe alkohol. Begynn å lese videregående-fag og meld deg opp som privatist. Slutt å synes synd på deg selv . Slutt å tenke på det du ikke har og bruk heller tiden på å skaffe deg det. Det var neppe det du ville høre, men det er det du får herfra. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Liten advarsel, her ventileres det. 

Jeg er 28 år. 

Jeg flyttet ut fra foreldrene mine da jeg var 17år. Jeg har jobbet i barnehage siden da. Jeg møtte mannen min sommeren da jeg var 21, giftet oss 4 år etter det. Mannen min har fullført utdanning og stod uten jobb et par år etter det, men er i full jobb nå og har vært i full jobb i noen år nå. Vi måtte flytte langt for jobben hans, men vi trives. Jeg har tatt lappen iløpet av disse årene og mannen min hjalp meg med øvelseskjøring. Vi flyttet inn i helt ny leilighet, vårt første boligkjøp i 2021. Vi skal ikke ha barn. 

Og så er det stopp. Jeg har nettopp droppet ut av to fag på VGS jeg prøvde å ta ved siden av jobb. Stresset ved skolen og å ha det hengende over meg hele tiden gjorde at jeg begynte å drikke i ukedagene og møte opp fyllesyk på jobb. Spiser ikke ordentlig og har mistet over 10 kg siden i fjor sommer. Jeg har ikke vært hos legen. 

Jeg føler at jeg hadde endelig fått litt stabilitet og ro i livet, fast jobb, kjøpt bolig og så bare BAM! Så skal jeg strekke meg for langt (eller strekke meg for meg selv istedenfor noen andre eller oss). Og liksom bli syk av det. Er det noe å bli syk av i det hele tatt?? Hva slags ubrukelig menneske er jeg egentlig? Skal jeg kutte løs mannen så han finner seg noen med litt, I donno, normal helse? Og, ikke minst, med utdanning? 

Altså jeg er 28 år. Ikke fullført utdanning. Ikke engang fullført VGS. Ikke, verken på magisk vis eller gjennom hardt arbeid, skaffet meg karriere. Har kun erfaring med en liten del av arbeidslivet. Er alkoliker ish??

Ehm.. ja... Skal jeg grave hullet selv eller bør jeg få hjelp? 

Finnes det noe tema som du er svært interessert i, uansett hva det måtte være? Hvis det finnes, se etter nettkurs.

For eksempel, la oss si at drømmen var de Italienske fjellene. Da kunne du studere italiensk over nettet.

Hvis drømmen er liv på andre planeter. Da kunne også gjøre dette på nettet i dag.

Alt i fred og ro fra stua. Problemet med undervisningen i skolen er ofte at den ikke apellerer til folk som lærer bedre gjennom lyd og bilde, eller folk med sosial angst. Man bruker all tiden på den i stedet for  å tenke på pensum.

Så er det noen som ikke er så flink med tall, eller som ikke leser bra. Jeg har undervist dyslektikere for mange  år siden. Jeg hadde en time hvor jeg lærte oljelinje elever på vgs å skrive "Mary had a little lamb" på tavla. Så prøvde de å forjeves å forklare meg hvordan man skulle regne ut oljepresset i en rørledning på 2000 meters dyp. Lesevansker har ingenting med IQ å gjøre. Jeg spurte hvordan de hadde lært alt dette? Lydbøker.

Matematetikk har det, men også de med litt beskjedne evner her kan ha glede av lære språk eller historie fra land de har lyst å reise til.

Endret av Michaelhe
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
youcancallmejune skrev (7 minutter siden):

Du må ta deg sammen. Slutt å kjøpe alkohol. Begynn å lese videregående-fag og meld deg opp som privatist. Slutt å synes synd på deg selv . Slutt å tenke på det du ikke har og bruk heller tiden på å skaffe deg det. Det var neppe det du ville høre, men det er det du får herfra. 

Det er godt noen har peiling på hva jeg egentlig trenger. I feel the love ♥ 

AnonymBruker
Skrevet
Michaelhe skrev (1 minutt siden):

Finnes det noe tema som er svært interessert i, uansett hva det måtte være? Hvis det finnes, se etter nettkurs.

For eksempel, la oss si at drømmen var de Italienske fjellene. Da kunne du studere italiensk over nettet.

Hvis drømmen er liv på anre planeter. Da kunne også gjøre dette på nettet i dag.

Alt i. fred og ro fra stua. Problemet med undervisningen i skolen er ofte at den ikke apellerer til folk som lærer bedre gjennom lyd og bilde, eller folk med sosial angst. Man bruker all tiden på den i stedet for  å tenke på pensum.

Så er det noen som ikke er så flink med tall, eller som ikke leser bra. Jeg har undervist dyslektikere for mange  år siden. Jeg hadde en time hvor jeg lærte oljelinje elever på vgs å skrive "Mary had a little lamb" på tavlea. Så prøvde de å forjeves å forklare meg hvordan man skulle regne ut oljepresset i en rørledning på 2000 meters dyp. Lesevansker har ingenting med IQ å gjøre. Jeg spurte hvordan de hadde lært alt dette? Lydbøker.

Matematetikk har det, men også de med litt beskjedne evner her kan ha gle av lære språk eller historie fra land de har lyst å reise til.

Jeg har et godt språkøre, men all undervisning gjennom skolen har vært alt for systematisk og absolutt ikke intuitivt. Så det sugde. Mestring var aldri i fokus da jeg gikk på skolen. 

Det er uendelige muligheter, og det er kanskje litt av problemet. Jeg må interessere meg for noe, helst noe som ikke gir meg jobb i oppvekstsektoren fordi den er rett og slett helseskadelig. Min manglende interesse må jo bety manglende potensial, sant? Kan ikke tvinge interesse på noen. 

Du høres ut som en flott lærer ☺ keep up the good work! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
minister-mio skrev (25 minutter siden):

Du har fast jobb det gjør ikke noe ar du ikke har videregående. 

Gjør først og fremst noe ned drikkingen din. Du er hverken gammel eller ubrukelig, det er det dårlige selvbildet ditt som snakker. Du er fin og ung, bare spør mannen din.

Takk ♥ 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har et godt språkøre, men all undervisning gjennom skolen har vært alt for systematisk og absolutt ikke intuitivt. Så det sugde. Mestring var aldri i fokus da jeg gikk på skolen. 

Det er uendelige muligheter, og det er kanskje litt av problemet. Jeg må interessere meg for noe, helst noe som ikke gir meg jobb i oppvekstsektoren fordi den er rett og slett helseskadelig. Min manglende interesse må jo bety manglende potensial, sant? Kan ikke tvinge interesse på noen. 

Du høres ut som en flott lærer ☺ keep up the good work! 

Jeg var jo språklærer :)

Hvis du vet om et språk du er interessert i, det første du skal gjøre er å se etter spillelister på youtube med undervisning om språket. Så skal du gi faen i finlitteraturen, så sant den ikke interesser deg. Se etter action, romantikk, drama, suspense.

Se etter filmene fra landet, tekstet på youtube.

Det du kan lære på youtube veldig godt er grammatikk (learn french with vincent er den beste språkkanalen jeg har sett på youtube) Med det finnes veldig gode telefonapper for læring av gloser. Min favoritt er en serie med apper som heter Fun easy learn. De har mange språk. Du bør ikke bruke penger på rosetta stone. Det er alt for dyrt i forhold til utbyttet. Babbel er greit, så  vidt.

Tegneserier er også bra, man kan følge handlingen uten at den trenger å være banal, og samtidig se noen ord. Kryssord, dataspill. Dokumentater, nyheter på nett, og ikke minst hørespill på det språket du lærer. Bredden i kulturuttrykk som er tilgjengelig på nettet er kolossal.

Til sist er det jo matoppskrifter fra landet på nettet. Og utenlandske chatroom.

1. Lære et språk. Da kan du jobbe som guide, du kan tolke, eller oversette tekster på nettet. Du trenger ikke jobbe i skolen. Språket er jo en åpning til et nytt univers. Mange mennesker som snakker om ting du før aldri hadde hørt.

Endret av Michaelhe
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Michaelhe skrev (2 minutter siden):

Jeg var jo språklærer :)

Hvis du vet om et språk du er interessert i, det første du skal gjøre er å se etter spillelister på youtube med undervisning om språket. Så skal du gi faen i finlitteraturen, så sant den ikke interesser deg. Se etter action, romantikk, drama, suspense.

Se etter filmene fra landet, tekstet på youtube.

Det du kan lære på youtube veldig godt er grammatikk (learn french with vincent er den beste språkkanalen jeg har sett på youtube) Med det finnes veldig gode telefonapper for læring av gloser. Min favoritt er en serie med apper som heter Fun easy learn. De har mange språk. Du bør ikke bruke penger på rosetta stone. Det er alt for dyrt i forhold til utbyttet. Babbel er greit, så  vidt.

Tegneserier er også bra, man kan følge handlingen uten at den trenger å være banal, og samtidig se noen ord. Kryssord, dataspill. Dokumentater, nyheter på nett, og ikke minst hørespill på det språket du lærer. Bredden i kulturuttrykk som ertilgjengelig på nettet er kolossal.

Til sist er det jo matoppskrifter fra landet på nettet.

Mannen min er fra Storbritannia så jeg har fått fylt på med massevis av ord og uttrykk i løpet av årenes løp. Det har gjort både spansk (som jeg tok på skolen) og fransk mye lettere å lære fordi jeg allerede har laget gode, sterke språkforbindelser for engelsk. Jeg har mange flere knagger å henge nye ord på nå. Han er også litt språknerd (matematikklærere vet du 😂) og kan mange sære ord, uttrykk og opphavene deres. Vi har det veldig gøy med språklek.

Takk for masse gode tips! 

☺ 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest honningblomst
Skrevet

Det er jo mulig for deg å ta en fagutdannelse inne for barne og ungdomsarbeider som du kan gjøre deltid ved siden av jobb :) og herfra kan du jo videreutdanne deg - hvis dette er noe for deg. Du nevnte at du har jobbet i barnehage i mange år, så du kan ta et år på skole og få fagutdannelse uten å måtte gå i lære, men få bedre betalt. Sjekk ut folkeuniversitetet! Som andre her også har spurt om, har du blitt utredet for adhd? Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, i alt egentlig, og jeg går nå til utredning for dette selv. Jeg er 29, og fullførte aldri VGS, prøvde et par ganger. Har også gått årevis i terapi og vært innlagt på rusklinikk i noen mnd for alkoholmisbruk. Dette henger også sammen med adhd, sammen med å vokse opp i en dysfunksjonell familie. Anbefaler deg først og fremst å spørre om hjelp fra legen din - dette kan hjelpe deg maaasse. Alt ordner seg til slutt er mitt motto. Du er enda ung! Og ingen grunn til å gi opp. Og du har fått til mye, tross alt. Ønsker deg alt godt ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Du høres deprimert ut. Vil så absolutt anbefale at du søker hjelp, for du er så absolutt ikke gammel, og du høres slett ikke ubrukelig ut.

Anonymkode: 5596c...e76

AnonymBruker
Skrevet
honningblomst skrev (1 minutt siden):

Det er jo mulig for deg å ta en fagutdannelse inne for barne og ungdomsarbeider som du kan gjøre deltid ved siden av jobb :) og herfra kan du jo videreutdanne deg - hvis dette er noe for deg. Du nevnte at du har jobbet i barnehage i mange år, så du kan ta et år på skole og få fagutdannelse uten å måtte gå i lære, men få bedre betalt. Sjekk ut folkeuniversitetet! Som andre her også har spurt om, har du blitt utredet for adhd? Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, i alt egentlig, og jeg går nå til utredning for dette selv. Jeg er 29, og fullførte aldri VGS, prøvde et par ganger. Har også gått årevis i terapi og vært innlagt på rusklinikk i noen mnd for alkoholmisbruk. Dette henger også sammen med adhd, sammen med å vokse opp i en dysfunksjonell familie. Anbefaler deg først og fremst å spørre om hjelp fra legen din - dette kan hjelpe deg maaasse. Alt ordner seg til slutt er mitt motto. Du er enda ung! Og ingen grunn til å gi opp. Og du har fått til mye, tross alt. Ønsker deg alt godt ❤️

Aww takk ♥ Skal bare grine litt og så bygge opp litt mot til å snakke med den store, skumle, veldig søte og snille legen min.

Jeg har tidligere lest gjennom symptomene for ADHD og tenkt at "eh, det er sikkert litt overdrevet. Se på alle symptomene jeg IKKE har, dette kan ikke være meg. Spar ressursene til de som virkelig trenger det." 

Mens nå var det sånn "Check ☑. Ja, check check check. Hm, ja muligens. Definitivt jepp. Check. Check. Check... Jepp. Det er meg ja. Check. Damn. Må vel se på en legetime da..." 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så trist at du føler det sånn ❤️ Synes forsåvidt ikke 28 er gammelt. Og å se bakover hjelper aldri. Sett deg et mål: hvor vil du være når du er 35? Hvis du vil føle akkurat det du gjør nå, så fortsetter du i samme sporet. Vil du at noe skal være annerledes? Da må du endre noe. Tenk; du har syv år på deg! Det er bare å begynne 💪

Anonymkode: b0193...506

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så trist at du føler det sånn ❤️ Synes forsåvidt ikke 28 er gammelt. Og å se bakover hjelper aldri. Sett deg et mål: hvor vil du være når du er 35? Hvis du vil føle akkurat det du gjør nå, så fortsetter du i samme sporet. Vil du at noe skal være annerledes? Da må du endre noe. Tenk; du har syv år på deg! Det er bare å begynne 💪

Anonymkode: b0193...506

Jepp, var det jeg tenkte da jeg var 21. Og her sitter jeg da. Men kanskje jeg endret feil ting. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...