Gå til innhold

Kan sylting i Norgesglass føre til eksplosjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Teit spørsmål men.

Forrige uke laget jeg syltede grønnsaker i saltlake, helte laken helt opp til toppen av et norgesglass og lukket godt igjen (glasslokk med metallring som man skrur rundt).

Jeg ser at det renner litt lake ut noen ganger🤔 Er det trykk inne i glasset? Kan det isåfall være farlig, for nå tør jeg ikke åpne det etter at tanken slo meg😂

Anonymkode: 7e9c2...473

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Teit spørsmål men.

Forrige uke laget jeg syltede grønnsaker i saltlake, helte laken helt opp til toppen av et norgesglass og lukket godt igjen (glasslokk med metallring som man skrur rundt).

Jeg ser at det renner litt lake ut noen ganger🤔 Er det trykk inne i glasset? Kan det isåfall være farlig, for nå tør jeg ikke åpne det etter at tanken slo meg😂

Jeg har ikke hatt problem med det iallefall

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan i teorien eksplodere, men hvis det lekker er det lite sannsynlig. Siden det lekker er ikke lokket helt tett og det har mest sannsynlig satt igang en gjæringsprosess i glasset. Da blir det som du har oppi uspiselig, så jeg ville åpnet det og helt det ut.

Anonymkode: d5359...518

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du brukte gummipakning eller?

Anonymkode: d5359...518

• Liker 2
Skrevet (endret)

På Norgesglass må du bruke syltestrikk også, ellers blir det ikke tett.

Hvis det pipler lake ut av glasset er det ikke tett, og piplingen kommer av at det har begynt å gjære. Det eneste som kommer til å eksplodere her, er den følelsen du får i magen når du prøver å spise innholdet i glasset, er jeg redd. ;) 

Endret av Ullvott
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Det er ikke enkelt for en førstegangs-sylter😂 Takk for gode råd, jeg kaster innholdet og prøver igjen!

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha sjekket om innholdet er spiselig. Du har jo nettopp laget det, og kan gi bort noe, og bruke selv. Dumt å kaste maten om det ikke er nødvendig.

Anonymkode: 44b30...91e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...