AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #1 Skrevet 6. mai 2022 En god kollega, egentlig ei venninne da, fikk en sånn beskjed for et par dager siden. Sjefen ønsker å bli kvitt henne, altså, men han ingen god grunn, ingen saklig grunn. Det sa også kollegaen til han, og da svarte sjefen: "vel, da skal jeg finne en grunn". Hvordan reagere? Jeg foreslår å gå til fagforeningen, men hun spør "hva er poenget? hvis sjefen har bestemt seg for å bli kvitt meg, skjer det før eller siden" Anonymkode: da808...617
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #2 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): En god kollega, egentlig ei venninne da, fikk en sånn beskjed for et par dager siden. Sjefen ønsker å bli kvitt henne, altså, men han ingen god grunn, ingen saklig grunn. Det sa også kollegaen til han, og da svarte sjefen: "vel, da skal jeg finne en grunn". Hvordan reagere? Jeg foreslår å gå til fagforeningen, men hun spør "hva er poenget? hvis sjefen har bestemt seg for å bli kvitt meg, skjer det før eller siden" Anonymkode: da808...617 Nei, «det skjer ikke før eller siden». Ditt forslag er det eneste rette, men hun må jo være medlem da. Det foreligger høyst sannsynlig ikke saklig grunn til oppsigelse og sjefen vil kanskje aldri få det, men din kollega bør søke annen jobb for det å kjempe for å beholde en jobb der du er uønsket av sjefen kan være helseskadelig i lengden. Når ny inntekt/jobb er sikret, kan hun si opp selv og gå videre. Slike sjefer er helt absurd uprofesjonelle og uten lederkompetanse, men vi ser jo at de finnes. Anonymkode: 95a8e...363 17 7
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #3 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, «det skjer ikke før eller siden». Ditt forslag er det eneste rette, men hun må jo være medlem da. Det foreligger høyst sannsynlig ikke saklig grunn til oppsigelse og sjefen vil kanskje aldri få det, men din kollega bør søke annen jobb for det å kjempe for å beholde en jobb der du er uønsket av sjefen kan være helseskadelig i lengden. Når ny inntekt/jobb er sikret, kan hun si opp selv og gå videre. Slike sjefer er helt absurd uprofesjonelle og uten lederkompetanse, men vi ser jo at de finnes. Anonymkode: 95a8e...363 Men så var det dette med denne "referansen" vet du, når man skal videre til neste jobb. Nok en tråd som viser hvorfor referansekravet er avleggs. Ikke bare er sjefen uprofesjonell, men er total psykopat. Som ansatt, har hun ingen sjanse til å få en god referanse, selv om hun kan "bite fra seg" på arbeidsplassen og holde stand der, men det blir ingen koselig hverdag. Hun blir sikkert terrorisert til hun ender opp med å bli sykemeldt i 12 måneder, så blir hun sparket da. Anonymkode: 694bd...72a 12
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #4 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Men så var det dette med denne "referansen" vet du, når man skal videre til neste jobb. Nok en tråd som viser hvorfor referansekravet er avleggs. Ikke bare er sjefen uprofesjonell, men er total psykopat. Som ansatt, har hun ingen sjanse til å få en god referanse, selv om hun kan "bite fra seg" på arbeidsplassen og holde stand der, men det blir ingen koselig hverdag. Hun blir sikkert terrorisert til hun ender opp med å bli sykemeldt i 12 måneder, så blir hun sparket da. Anonymkode: 694bd...72a Hun trenger ikke referanser fra denne sjefen. Hun har nok fra før. Anonymkode: da808...617 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #5 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nei, «det skjer ikke før eller siden». Ditt forslag er det eneste rette, men hun må jo være medlem da. Det foreligger høyst sannsynlig ikke saklig grunn til oppsigelse og sjefen vil kanskje aldri få det, men din kollega bør søke annen jobb for det å kjempe for å beholde en jobb der du er uønsket av sjefen kan være helseskadelig i lengden. Når ny inntekt/jobb er sikret, kan hun si opp selv og gå videre. Slike sjefer er helt absurd uprofesjonelle og uten lederkompetanse, men vi ser jo at de finnes. Anonymkode: 95a8e...363 Det er allerede helseskadelig. Sjefen oppsøker henne på kontoret, kjefter, ydmyker, får henne til å gråte. Hun blir redd for å gå på jobb. Hun sover ikke. Anonymkode: da808...617
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #6 Skrevet 6. mai 2022 Jeg fikk sparken av en slik sjef. Han fant på noen årsaker også, selv om han ovenfor meg var ærlig om at jeg fikk sparken fordi jeg ble gravid. Noe som er ulovlig i seg selv. Det ble ikke rettsak engang. Firmaet gikk inn for forlik allerede før det gikk så langt. Jeg fikk en heftig erstatning da jeg ikke ønskt å gå tilbake til jobben, hvor han idioten fremdeles var sjef, og en stund senere fikk den idioten selv sparken. På ordentlig og ryddig måte, etter tre skriftlige advarsler. Anonymkode: ff932...a3b 13 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #7 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg fikk sparken av en slik sjef. Han fant på noen årsaker også, selv om han ovenfor meg var ærlig om at jeg fikk sparken fordi jeg ble gravid. Noe som er ulovlig i seg selv. Det ble ikke rettsak engang. Firmaet gikk inn for forlik allerede før det gikk så langt. Jeg fikk en heftig erstatning da jeg ikke ønskt å gå tilbake til jobben, hvor han idioten fremdeles var sjef, og en stund senere fikk den idioten selv sparken. På ordentlig og ryddig måte, etter tre skriftlige advarsler. Anonymkode: ff932...a3b Jeg skjønte ikke hvordan det gikk fra oppsigelse til forlik? Anonymkode: da808...617 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #8 Skrevet 6. mai 2022 42 minutter siden, AnonymBruker said: En god kollega, egentlig ei venninne da, fikk en sånn beskjed for et par dager siden. Sjefen ønsker å bli kvitt henne, altså, men han ingen god grunn, ingen saklig grunn. Det sa også kollegaen til han, og da svarte sjefen: "vel, da skal jeg finne en grunn". Hvordan reagere? Jeg foreslår å gå til fagforeningen, men hun spør "hva er poenget? hvis sjefen har bestemt seg for å bli kvitt meg, skjer det før eller siden" Anonymkode: da808...617 Hvis de ønsker å bli kvitt henne så må hun la det koste dem dyrt å betale henne for å si opp Anonymkode: 540eb...28d 3 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #9 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Firmaet gikk inn for forlik allerede før det gikk så langt. J Du mener du (eller du med din fagforening eller advokat) inngikk forlik med firmaet? Eller du ble enig med din arbeidsgiver om om sluttpakke? Anonymkode: 95a8e...363
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #10 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvis de ønsker å bli kvitt henne så må hun la det koste dem dyrt å betale henne for å si opp Anonymkode: 540eb...28d Hvordan? Anonymkode: da808...617
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #11 Skrevet 6. mai 2022 Altså, hva slags svar er dette egentlig? Han skal "finne en grunn". Lyve, altså? Anonymkode: da808...617
Hareena Skrevet 6. mai 2022 #12 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hun blir sikkert terrorisert til hun ender opp med å bli sykemeldt i 12 måneder, så blir hun sparket da. Det er en misforståelse at sykemelding i 12 måneder er saklig grunn til oppsigelse. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #13 Skrevet 6. mai 2022 Det har han ikke lov til 🤣 synes du skal prate med han igjen og ta lydopptak så for han seg en heftig anmeldelse Anonymkode: d3b20...1f4 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #14 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det har han ikke lov til 🤣 synes du skal prate med han igjen og ta lydopptak så for han seg en heftig anmeldelse Anonymkode: d3b20...1f4 Trenger ingen lydopptak. Det finnes mange sms fra andre kollegaer hvor de forteller, for eksempel, at de er redde for sjefen, at han ofte kjefter på dem Anonymkode: da808...617
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #15 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Men så var det dette med denne "referansen" vet du, når man skal videre til neste jobb. Nok en tråd som viser hvorfor referansekravet er avleggs. Ikke bare er sjefen uprofesjonell, men er total psykopat. Som ansatt, har hun ingen sjanse til å få en god referanse, selv om hun kan "bite fra seg" på arbeidsplassen og holde stand der, men det blir ingen koselig hverdag. Hun blir sikkert terrorisert til hun ender opp med å bli sykemeldt i 12 måneder, så blir hun sparket da. Anonymkode: 694bd...72a Uten konsekvenser for en så elendig sjef... Anonymkode: da808...617
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #16 Skrevet 6. mai 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan? Anonymkode: da808...617 At de betaler henne feks 6/9/12 mnds lønner for at hun selv skal si opp Anonymkode: 540eb...28d 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #17 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): At de betaler henne feks 6/9/12 mnds lønner for at hun selv skal si opp Anonymkode: 540eb...28d Hvorfor skulle de gjøre det når de egentlig prøver å bli kvitt henne? Anonymkode: da808...617
Hareena Skrevet 6. mai 2022 #18 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor skulle de gjøre det når de egentlig prøver å bli kvitt henne? Anonymkode: da808...617 Fordi de ikke har saklig grunn til oppsigelse og risikerer søksmål. Men hun bør jo være fagorganisert hvis søksmål er en reell trussel for arbeidsgiver. Det er svært vanlig at arbeidsgivere «betaler seg ut» av ansettelsesforhold de ønsker skal opphøre. 6 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #19 Skrevet 6. mai 2022 Hvis hun kontakter fagforeningen vil hun få topp råd om hva hun kan gjøre og skikkelig god støtte gjennom dette. Bare gjør det!! Ta en telefon. Ingenting å tenke på. Anonymkode: 4c20d...ef9 7 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #20 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hun skal kontakte fagforeningen og hun skal kontakte legen sin og fortelle om hvordan hun blir behandlet på jobb. Hun har mange rettigheter her. Og kan iallefall få noe økonisk ut av det om det går ille. Anonymkode: f7f3a...23a 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå