Gå til innhold

Muntlig eksamen (privatist) i historie (vgs) - eksempel på oppgave?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet det er flere gamle tråder, men allikevel. Skal ta eksamen på mandag, og begynner å kjenne på nervene. Leser, noterer og pugger, men er samtidig ufokusert og lei. Faget føltes helt overkommelig og interessant, men nå føler jeg meg bare overveldet fordi jeg synes det er utrolig mye stoff. Jeg har for mye notater. Er redd for å begynne å blande og surre inne på eksamen.

Har noen tatt historieeksamen nylig og kan gi eksempel på hva slags oppgave dere fikk? Tror det kunne ha beroliget meg litt.

Og i tillegg hva slags spørsmål fikk dere etter presentasjonen? Var det fra helt andre temaer fra pensum, eller var det relevant for det du hadde presentert? Var det lett å trekke linjer mellom de forskjellige temaene du snakket om/ble spurt om? Hvor "stort" skal jeg tenke? Jeg føler at jeg henger meg opp i detaljer og rett og slett prøver å gape over for mye info, når jeg kanskje heller burde ha sett de større linjene og sammenhengene enda bedre.

Jeg prøver å se på en vurderingsveiledning for å se hva som kreves for de forskjellige karakterene, og akkurat nå blir jeg bare sliten av å se på denne "kravlisten".

Anonymkode: cba71...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg skulle redegjøre for elverumfullmakten på forberedt del, og senmiddelalderen på uforberedt del

Anonymkode: c0dfa...9b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde eksamen for en ukes tid siden. Jeg følte også at jeg hadde for mye notater og ble grusomt stresset av det. Følte det var så mye jeg måtte kunne og at jeg aldri i verden kunne bli helt klar. 

I mitt tilfelle ble redningen at jeg hadde svart detaljert på alle læreplanmål. Oppgaven min var om demokratiutvikling  nasjonalt og internasjonalt, med stikkord som Antikkens Hellas, opplysningstiden, frigjøringskamper, parlamentarisme, revolusjoner og samfunnsomveltninger. Jeg tok utgangspunkt i læreplanmålene "drøfte hvordan opplysningstidens ideer påvirket og ble påvirket av samfunnsomveltninger på 1700- og 1800-tallet" og "gjør rede for demokratiutvikling i Norge fra 1800-tallet og fram til 1945 og analysere drivkreftene bak denne utviklingen" da jeg lagde presentasjonen. Husk at du kan velge å avgrense oppgaven slik du vil, men at du kan risikere å bli spurt om andre ting knyttet til oppgaven du har fått ellers under utspørringen. I mitt tilfelle snakket vi om demokratisering under hele eksaminasjonen, men var også inne på ting som fornorskningspolitikken, nazismen i Tyskland og minoriteter i Norge og verden. Får man praten til å flyte og får til å trekke linjer mellom nåtid og fortid, så er mye gjort. 

Ikke fokuser så mye på de små detaljene. Fokuser spesielt på hvorfor ting skjedde og hva konsekvensene ble. Jeg snakket om hva som dannet grunnlaget for Grunnloven, hva jeg tenkte kunne være grunnen til at vi ser en demokratiutvikling i verden på denne tiden, tiden etter Grunnloven i 1814 og frem til parlamentarismen i 1884, og stemmerett for alle menn og kvinner blant annet. Fint om man kan viktige årstall som 1814, men man trenger ikke huske nøyaktig årstall på når Kalmarunionen ble dannet. Man blir ganske overrasket over alle detaljene man kan under eksaminasjonen. Eksaminator og sensor ønsker at du skal skinne og at du skal få vise alt du kan. 

Svar meg gjerne i denne tråden om du har flere spørsmål eller om du eventuelt har lyst på notater. Har plenty av dem. Jeg er helt sikker på at du kommer til å gjøre det bra! Lykke til! :duskedame:

Anonymkode: eeac2...c9c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Vet det er flere gamle tråder, men allikevel. Skal ta eksamen på mandag, og begynner å kjenne på nervene. Leser, noterer og pugger, men er samtidig ufokusert og lei. Faget føltes helt overkommelig og interessant, men nå føler jeg meg bare overveldet fordi jeg synes det er utrolig mye stoff. Jeg har for mye notater. Er redd for å begynne å blande og surre inne på eksamen.

Har noen tatt historieeksamen nylig og kan gi eksempel på hva slags oppgave dere fikk? Tror det kunne ha beroliget meg litt.

Og i tillegg hva slags spørsmål fikk dere etter presentasjonen? Var det fra helt andre temaer fra pensum, eller var det relevant for det du hadde presentert? Var det lett å trekke linjer mellom de forskjellige temaene du snakket om/ble spurt om? Hvor "stort" skal jeg tenke? Jeg føler at jeg henger meg opp i detaljer og rett og slett prøver å gape over for mye info, når jeg kanskje heller burde ha sett de større linjene og sammenhengene enda bedre.

Jeg prøver å se på en vurderingsveiledning for å se hva som kreves for de forskjellige karakterene, og akkurat nå blir jeg bare sliten av å se på denne "kravlisten".

Jeg hadde eksamen på torsdag. Jeg skulle trekke en lapp og da trakk jeg skjema som ba meg redegjøre for hvordan/hvorfor Tyskland og Italia ble til en helstat samt bakgrunnen bak det. 

Snakket i 5-6 min (fordi det var ikke så mye å snakke om) men jeg ble spurt om mye annet som var relevant. Feks ble jeg spurt om den franske og amerikanske revolusjonen, nasjonalismen, ideologier fra den kalde krigen osv osv. Fikk 5er. 

Følg læreplanmålet som ligger ute, matcher du den så kommer du til å få en 5'er uten problem

Anonymkode: b2bc8...630

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sensor hadde ikke mer en 4-5 lapper å trekke mellom når jeg tok eksamen for en uke siden. Tydelig at temaene var ganske store. Trodde jeg fekk en forbredt og uforbredt del men snakket kun om temaet jeg trakk.

Kunne snakke 5minutter først før utspørringen begynte. Jeg trakk temaet revolusjoner.

Alt fra industrielle revolusjon, og  grunnloven i norge til franske og amerikanske revolusjonen ble snakket om.

Anonymkode: d796b...8ef

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Svar meg gjerne i denne tråden om du har flere spørsmål eller om du eventuelt har lyst på notater. Har plenty av dem. Jeg er helt sikker på at du kommer til å gjøre det bra! Lykke til! :duskedame:

Anonymkode: eeac2...c9c

Tusen takk for svar til alle!🙏

Jeg føler også at det er så mange detaljer og så MYE at jeg blir helt svett😅 Tar gjerne imot notater, jeg har mange selv, men kan være nyttig å sammenligne med dine! Jeg er som sagt redd for at mine er FOR detaljerte.

Viktige årstall husker jeg, og har ganske god kontroll på opplysningstida, revolusjoner og antikken. Tror også jeg har ganske god kontroll på 1. og 2. verdenskrig og mellomkrigstida. Jeg har ikke fokusert så mye på nyere tid, og har fått råd fra lærer om å ikke gjøre det (jeg har kunnet følge timer selv om jeg er privatist). Har ganske god kontroll på den kalde kriger. Dvs her føler jeg at jeg kan hovedtrekk i alt dette, her er det masse detaljer, men alle de husker jeg ikke! F.eks om ting som Schlieffen-planen, Elverumsfullmakten, blankofullmakten (1. v.krig), detaljer om hendelser, konger, årstall under f.eks Dansketida. Jeg kan ikke detaljer om f.eks unionen med Danmark og personalunionen med Sverige.

Huff ja, jeg friker litt ut nå, men tusen takk for at dere kom med eksempler på oppgaver! Jeg håper at jeg får et ganske bredt emne jeg også, slik at jeg har mulighet til å «male med bred pensel» selv i presentasjonen og muligens trekke store linjer mellom temaer jeg føler jeg kan.

Men selv om jeg sier at jeg kan f.eks revolusjonene godt, så blir jeg usikker på om jeg egentlig kan de godt nok…

Hvilke læreplan har dere fulgt? Jeg ble usikker på hvilken plan også nå, ser at den ene er delvis erstattet med en ny…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

PS - hvor mye må man huske/kunne helt utenat av f.eks antikkens styresett, demokrati og f.eks begreper fra opplysningstida som maktfordelingsprinsippet, naturretten, opprørsretten, samfunnskontrakten etc?

På slike ting er jeg så redd for å blande. F.eks blande styresett i Sparta og Roma hvis jeg skal sammenligne antikkens styresett/stater…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, også tror jeg at jeg har gjort/gjør den feilen at jeg tenker at noe er mindre viktig, men ut fra svarene dere gir meg her så ser jeg at jeg antagelig tar feil mtp det. Men jeg er nødt til å sile ut noe. Føler at problemet egentlig blir at hjernen min får overload av informasjon😵💫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, også tror jeg at jeg har gjort/gjør den feilen at jeg tenker at noe er mindre viktig, men ut fra svarene dere gir meg her så ser jeg at jeg antagelig tar feil mtp det. Men jeg er nødt til å sile ut noe. Føler at problemet egentlig blir at hjernen min får overload av informasjon😵💫

Stjerneskuddet på slutten skulle egentlig ikke være med😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg føler også at det er så mange detaljer og så MYE at jeg blir helt svett😅 Tar gjerne imot notater, jeg har mange selv, men kan være nyttig å sammenligne med dine! Jeg er som sagt redd for at mine er FOR detaljerte.

Viktige årstall husker jeg, og har ganske god kontroll på opplysningstida, revolusjoner og antikken. Tror også jeg har ganske god kontroll på 1. og 2. verdenskrig og mellomkrigstida. Jeg har ikke fokusert så mye på nyere tid, og har fått råd fra lærer om å ikke gjøre det (jeg har kunnet følge timer selv om jeg er privatist). Har ganske god kontroll på den kalde kriger. Dvs her føler jeg at jeg kan hovedtrekk i alt dette, her er det masse detaljer, men alle de husker jeg ikke! F.eks om ting som Schlieffen-planen, Elverumsfullmakten, blankofullmakten (1. v.krig), detaljer om hendelser, konger, årstall under f.eks Dansketida. Jeg kan ikke detaljer om f.eks unionen med Danmark og personalunionen med Sverige.

Huff ja, jeg friker litt ut nå, men tusen takk for at dere kom med eksempler på oppgaver! Jeg håper at jeg får et ganske bredt emne jeg også, slik at jeg har mulighet til å «male med bred pensel» selv i presentasjonen og muligens trekke store linjer mellom temaer jeg føler jeg kan.

Men selv om jeg sier at jeg kan f.eks revolusjonene godt, så blir jeg usikker på om jeg egentlig kan de godt nok…

Hvilke læreplan har dere fulgt? Jeg ble usikker på hvilken plan også nå, ser at den ene er delvis erstattet med en ny…

Du følger den læreplanen som er nå for vg3påbygging. Den andre trer ikke i kraft før til høsten.

På min oppgave under temaet så sto det gjerne 5-7 kompetansemål. Se mest på kompetansemålene under samfunn og mennesker i tid.

Du kan få enkle spm ut fra de andre kompetansemålene og. Det jeg fekk var hva som gjør at man kan plassere en tidsepoke på akuratt den plassen den står, og fekk og spørsmål om hva spesielt som skjer i Storbritannia fortiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ikke allerede har sett de, så anbefaler jeg profnick på youtube, hvor han går gjennom alt av pensum på en veldig bra måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Heihei, det er jeg som har notater! Bare send meg en melding, så finner vi en måte å sende dem på 😄

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

PS - hvor mye må man huske/kunne helt utenat av f.eks antikkens styresett, demokrati og f.eks begreper fra opplysningstida som maktfordelingsprinsippet, naturretten, opprørsretten, samfunnskontrakten etc?

På slike ting er jeg så redd for å blande. F.eks blande styresett i Sparta og Roma hvis jeg skal sammenligne antikkens styresett/stater…

Hvor mye du må kunne utenat spørs veldig på karakteren du sikter på. Skal du ha 5-6 må du kunne de viktigste utenat, men du har også lov å se kjapt på notater (hvis du skjønner). 

Leser du rett fra notater samtidig som du ramser opp om maktfordeling prinsippet så vil du få problemer 

Anonymkode: 7971b...881

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mye du må kunne utenat spørs veldig på karakteren du sikter på. Skal du ha 5-6 må du kunne de viktigste utenat, men du har også lov å se kjapt på notater (hvis du skjønner). 

Leser du rett fra notater samtidig som du ramser opp om maktfordeling prinsippet så vil du få problemer 

En annen ting jeg gjorde var at jeg leste rett fra notatene når jeg så at begge sensor ikke følte med (når de skriver ned ting), og løfte straks blikket når de oppnådde øyekontakt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hodepine skrev (13 minutter siden):

Heihei, det er jeg som har notater! Bare send meg en melding, så finner vi en måte å sende dem på 😄

Jeg har sendt deg pm nå, men ikke stress med å sende meg notatene! Gjør det når du har tid😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...