Gå til innhold

Voksent barn uten jobb, med forbrukslån

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan føle meg veldig alene i denne situasjonen. Men det fins sikkert andre foreldre der ute som opplever noe lignende. 

Min sønn er 22 år. Har ingen jobb. Droppet ut av videregående. Han sliter med angst og depresjoner. Er veldig sårbar. Har tidligere tatt overdose tabletter og havnet på sykehus. Han har fått en ADHD diagnose.  Psykologen mener at han sliter med flere ting som som dårlig tro på seg selv, depresjoner og han er fryktelig tynn. Han bor hjemme hos faren.  

Sønnen jobbet litt for to år siden men sluttet i jobben. Han pådro seg et forbrukslån itillegg. Han er ikke innstillt på å begynne å jobbe. Jeg har forsøkt å snakke med han om å prøve litt. Men dette er vanskelig  

Jeg gjør gjerne en feil, men klarer ikke å la sønnen få flere problemer enn han har. Jeg hjelper han med å betale på forbrukslånet slik at det ikke går til inkasso. Er det feil av meg å hjelpe med det i denne situasjonen? Folk vil gjerne ha delte meninger om dette. Men jeg har sett han slite såpass hardt at jeg er redd for psyken hans om jeg ikke hjelper. Bruker ca 4000 kr for å hjelpe sønnen hver måned med lån og diverse om det skulle være noe viktig. 

Noen andre som har vært i en lignende vanskelig situasjon? Det er veldig vanskelig situasjon som mor å være i. Vet ikke helt hvordan jeg skal takle den. Håper på råd og gjerne historier om andre som er eller har vært i en lignende situasjon. 

Anonymkode: d0f8b...cae

• Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Adhd og depresjon og angst.

Hva med medisiner? Kansje han trenger adhd medisiner og evt antidepressiva eller noe sånt? Noen ganger  hjernen i litt ubalanse fordi den ikke har de stoffene den trenger.

Det kan være lurt å få et overblikk over alt han skylder. Og så lage en plan når han kommer seg på bena igjen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lei situasjon du er i... Vi kan ikke helt vite om det er riktig å betale eller ikke betale gjelda hans. Jeg ville gjetta på at det er best å ikke blande seg i hans økonomiske situasjon med to unntak. Om han prøver å ta tak i de økonomiske problemene og har en plan, kan du være med å hjelpe ham. Eller om han trenger økonomisk verge han du melde deg. 

Det viktigste du kan gjøre er å støtte ham sosialt og være der når han trenger noen å snakke med. 

Kan hende ting tar litt tid for ham. Har en bror med ADHD som var litt lik når han var yngre. Det hjalp å bli eldre. 

Anonymkode: 49f14...6aa

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle jeg betalt for sønnen sitt kredittkort, skulle han jaggu fått jobbet for det. Male huset, klippe gress/hekk osv. 

Anonymkode: f55d0...72f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hadde aldri betalt. Hvordan skal han lære når mamma alltid ordner opp? 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, lillevill said:

Adhd og depresjon og angst.

Hva med medisiner? Kansje han trenger adhd medisiner og evt antidepressiva eller noe sånt? Noen ganger  hjernen i litt ubalanse fordi den ikke har de stoffene den trenger.

Det kan være lurt å få et overblikk over alt han skylder. Og så lage en plan når han kommer seg på bena igjen. 

Han bruker medisiner. Han har mye psykiske lidelser på en gang. 

Har hørt om dem som ikke ville gitt hjelp til barnet sitt om det var i samme situasjon. Men jeg vet at hvis jeg ikke hjelper så vil det bare bli mye verre. Jeg kjenner psyken hans. Veldig lei situasjon. 

Han setter høy pris på hjelpen som jeg gir. Jeg støtter han med å være tilstede for han når han ønsket det, forsøker å gi han råd og hjelpe han. 

Skrevet

Med tanke på alt han sliter med, så hadde jeg så klart hjulpet han med kredittgjelden. Så får man ta alvorspraten senere. ❤️

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Hannah80 said:

Med tanke på alt han sliter med, så hadde jeg så klart hjulpet han med kredittgjelden. Så får man ta alvorspraten senere. ❤️

Ja,  det er barnet mitt. Han sliter med såpass mye at det er vanskelig å ikke la være. ❤. Jeg har innsett at han kan bli verre og sykere om jeg ikke hjelper. Men noen mener at han bør lære livet uten å få hjelp. Mens jeg frykter for helse og livet hans om jeg ikke hjelper. Han er typen som bare blir verre psykisk med mer motgang. Så jeg er enig med deg at det sikkert er best å hjelpe han. ❤

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Han handlet ikke. Han dro på ferie i flere uker, direkte fra sykehuset etter å tatt overdose medisiner. For så å komme hjem igjen og forklare at han gjorde det pga problemene var så tunge og at han måtte stikke litt bort. Jeg burde normalt sett da bare latt lånet gå til inkasso, men han møter helt veggen psykisk og jeg blir så redd hva som skjer om jeg stopper å hjelpe med lånet. 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av splittet innhold - Rhodiola, mod.
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja,  det er barnet mitt. Han sliter med såpass mye at det er vanskelig å ikke la være. ❤. Jeg har innsett at han kan bli verre og sykere om jeg ikke hjelper. Men noen mener at han bør lære livet uten å få hjelp. Mens jeg frykter for helse og livet hans om jeg ikke hjelper. Han er typen som bare blir verre psykisk med mer motgang. Så jeg er enig med deg at det sikkert er best å hjelpe han. ❤

Normalt sett, så syns jeg at foreldre ikke bør sy puter under armene på ungene sine. Men dette dreier seg om noe helt annet. Gutten din sliter, og det er klart at en kredittgjeld hengende over hodet, ikke hjelper på hans psykiske helse.  Vet du hva, jeg syns du høres ut som en utrolig flott mamma, som kun vil det beste for barnet sitt. Ja, han er 22. Men like fullt barnet ditt. Håper det ordner seg for sønnen din❤️

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen i midten av 20-årene som har fått økonomisk verge og som har fått det bedre etter det. Han jobber 50% og klarer seg i egen hybel. Han er verdens høfligste hyggeligste person, en som "alle" liker, men han mangler sperrer på det økonomiske, og innser det selv, og er på den naive siden i møte med selgere og sleipe falske venner. Så han synes selv det er greit at han noen ganger må ta diskusjonen med sin "økonomirådgiver" (vergen, som ikke er familie eller venn) om han plutselig får lyst på noe mer enn dagligvarer og vanlig forbruk. Jeg mener flere ville fått det bedre med økonomisk verge og det er ikke så krise som mange tror.

Anonymkode: 7599a...5ce

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Hannah80 said:

Normalt sett, så syns jeg at foreldre ikke bør sy puter under armene på ungene sine. Men dette dreier seg om noe helt annet. Gutten din sliter, og det er klart at en kredittgjeld hengende over hodet, ikke hjelper på hans psykiske helse.  Vet du hva, jeg syns du høres ut som en utrolig flott mamma, som kun vil det beste for barnet sitt. Ja, han er 22. Men like fullt barnet ditt. Håper det ordner seg for sønnen din❤️

Takk ❤.  Jeg er enig i at man ikke skal sy puter under armene på barna. Helt enig. Jeg har to voksne barn. Det andre voksne barnet er i en helt annen situasjon. Vedkommende har en helt annen psyke. Klarer seg helt fint på egen hånd. Men sønnen sliter på en helt annen måte. Det er fryktelig vondt og tungt å se han sånn. Han er veldig mager. Og sliter såpass at jeg ikke klarer annet enn å hjelpe. 

Tror ikke at en inkassosak vil gjøre livet hans bedre. Godt at du forstår hvorfor jeg hjelper. Jeg tør rett og slett ikke annet for jeg er redd for at han plutselig ikke orker å leve mer. 

Jeg har sendt bekymringsmeldinger til legen hans tre ganger før om dette, men legen mener at det er ikke noe å gjøre annet enn å håpe på at han vil gå inn for å bli frisk. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er han i kontakt med nav? Han har trolig rett på noe stønad, kanskje aap, samt at de kan hjelpe han å finne noe han kan jobbe med som han mestrer. Og få hjelp til av økonomisk rådgiver, jeg tror det er gratis. At du hjelper er egentlig ikke hjelp, for da blir det aldri til at han er nødt til å ta tak selv.

Anonymkode: 328bb...3c7

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner noen i midten av 20-årene som har fått økonomisk verge og som har fått det bedre etter det. Han jobber 50% og klarer seg i egen hybel. Han er verdens høfligste hyggeligste person, en som "alle" liker, men han mangler sperrer på det økonomiske, og innser det selv, og er på den naive siden i møte med selgere og sleipe falske venner. Så han synes selv det er greit at han noen ganger må ta diskusjonen med sin "økonomirådgiver" (vergen, som ikke er familie eller venn) om han plutselig får lyst på noe mer enn dagligvarer og vanlig forbruk. Jeg mener flere ville fått det bedre med økonomisk verge og det er ikke så krise som mange tror.

Anonymkode: 7599a...5ce

Ja, sønnen mangler sperre på økonomiske.  Hvis jeg ga han 1000 kr til mat som skulle vare i en uke så bruker han pengene til noe ikke fornuftig med en gang. Og ikke til mat for en uke. 

Skrevet (endret)

Du kan hjelpe han nå om du har muligheten synes jeg, men jeg synes ikke du skal sette i gang med noen tilbakebetading før han faktisk har en jobb/er frisk nok til å ha en.

For meg så virker det som om sønnen din per nå er for syk til å kunne fungere i en normal jobb, med de helseproblemer/utfordringene som han har. Han trenger først og fremst nå å bli bedre både fra angsten og depresjon nå i første omgang. 

Når han derimot blir bedre og har kontroll over ting, så er det på tide med jobb. Kanskje man et sted på veien kunne hatt en praksis plass i mellom tiden også, for å se hvordan han fungerer i arbeidslivet med de helseutfordrene som han har.

Endret av tussi84
Skrevet

Høres ikke bra ut med sønnen din, ts. Vanligvis så burde man ikke være for ivrig med å hjelpe voksne barn med slikt, men det er lite sannsynlig at han får det bedre av inkasso. Om du har bestemt deg for å hjelpe, så ville jeg kanskje sett på om det var mulig å betale hele/mye av kredittgjelda med en gang. De rentene er skyhøye! 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er han i kontakt med nav? Han har trolig rett på noe stønad, kanskje aap, samt at de kan hjelpe han å finne noe han kan jobbe med som han mestrer. Og få hjelp til av økonomisk rådgiver, jeg tror det er gratis. At du hjelper er egentlig ikke hjelp, for da blir det aldri til at han er nødt til å ta tak selv.

Anonymkode: 328bb...3c7

Han får 6000 kr av nav til mat og klær. Men han klarer ikke å dekke lån av pengene. Han klarer heller ikke å disponere pengene fra nav på rett måte tror jeg. Han går alltid tom. 

Han har regning på 2100 kr på lånet hver måned. Regning på nedbetaling av mobilen sin på 1000 kr måneden. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler nedbetaling av lån og nedbetaling av en svindyr mobil som han anskaffet seg tidligere. 

AnonymBruker
Skrevet

Det at du betaler gjør jo bare at han ikke trenger jobbe for å betale for seg. Betaler han noe for å bo?

Hvis ikke gjør du han en bjørnetjeneste, han kommer aldri til å lære seg livet.At alt koster.

Hva skjer hvis du skulle bli borte i morgen? Har han lært å klare seg. 

Hvilket liv vil du få hvis du skal ha ham boende der resten av livet. 

Anonymkode: 0ed8c...fb8

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Spell said:

Høres ikke bra ut med sønnen din, ts. Vanligvis så burde man ikke være for ivrig med å hjelpe voksne barn med slikt, men det er lite sannsynlig at han får det bedre av inkasso. Om du har bestemt deg for å hjelpe, så ville jeg kanskje sett på om det var mulig å betale hele/mye av kredittgjelda med en gang. De rentene er skyhøye! 

Ja,  det er en veldig trist situasjon.❤ Fins verre situasjoner, og det er disse som blir hardt narkoman. Det er han heldigvis ikke. Men det er en vanskelig situasjon å håndtere  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...