Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker erfaringer.

Det sies at «en dråpe er nok» med sædcelle, men hvordan kan det være det? Jeg og samboer har prøvd i snart 4 år nå og ikke blitt gravide pga nedsatt sædkvalitet. Det er snakk om tusenvis av sædceller og ikke millioner, men så skjønner jeg ikke hvorfor det skal være et problem med å bli gravid når det sies at en dråpe er nok? Det skal jo bare 1 eneste sædcelle til å befrukte egget, så hvorfor går det ikke? Det er mange gode svømmere og de kommer fram men blir ikke befrukta, skjønner meg ikke på det. Kan noen forklare meg? Ønsker ingen kritikk, jeg vil bare forstå for ønsker å bli gravid snart. Vi har hatt jevnlig sex osv og prøvd diverse. Vi fikk avslag på ivf av ulike årsaker, så det er ingen mulighet for oss enn å prøve naturlig, noe som er litt sårt. 

Anonymkode: 756af...1fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikker på at du ikke blander sÆd med med "Zalo"? 🤔

I teorien så er en sædcelle nok, men i parktiiken så blir det gjerne litt mer kronglete. Lykke til uansett :) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ved å få avslag på ivf så er det jo noe alvorlig som gjør at de ikke ønsker at dere skal få barn med deres hjelp. 

Anonymkode: d3bbc...62a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ved å få avslag på ivf så er det jo noe alvorlig som gjør at de ikke ønsker at dere skal få barn med deres hjelp. 

Anonymkode: d3bbc...62a

Det er en feil, en misforståelse så nå får vi ikke hjelp av den grunn. Ingenting med oss som foreldre å gjøre :)

AnonymBruker
Skrevet
Beeblebrox skrev (5 minutter siden):

Sikker på at du ikke blander sÆd med med "Zalo"? 🤔

I teorien så er en sædcelle nok, men i parktiiken så blir det gjerne litt mer kronglete. Lykke til uansett :) 

Heh, det skulle gjort seg.. 

Ja, jaggu blir det det, uff det er frustrerende når man ønsker seg et barn til.

Skrevet

En dråpe er egentlig ikke nok. Hvis man har redusert antall er det mye mye vanskeligere å bli gravid. Tro meg, vi har samme problem. Men det kan klaffe, men stort sett tar det mye lenger tid ja. Jo fler sædceller som kan ta kampen om å nå fram til egget, jo bedre. En stor andel av sædcellene når nemlig aldri fram til egget. De kan svømme raskt i starten for så stoppe og dø. De kan svømme for svakt, eller ja, uansett, er det masse sperm vil det være masse mer sjans for å nå fram til egget. 

Skrevet

Mitt beste tips er forøvrig å prøve spare opp sperm og ikke ha sex på ca 4-5-6 dager før dere så har sex ved posiriv eltest når det er snakk om få sædceller. Plus vitaminer kosthold osv.

AnonymBruker
Skrevet
Laura80 skrev (På 6.5.2022 den 22.20):

Mitt beste tips er forøvrig å prøve spare opp sperm og ikke ha sex på ca 4-5-6 dager før dere så har sex ved posiriv eltest når det er snakk om få sædceller. Plus vitaminer kosthold osv.

Så vi skal da altså ikke ha sex før akkurat på eggløsningsdagen? Har veldig kontroll på syklusen min. Trodde kanskje det var lurt at sæden ligger inni før eggløsning men hjelper kanskje ikke om de ikke klarer å svømme helt fram. Frustrerende

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde positive eggløsningstester fredag og lørdag sist jeg ble gravid, hadde da sex fredag, to ganger på lørdag og en gang på søndag. Antar selve eggløsningen skjedde søndag, så for oss fungerte det å "masse" sex ett par dager før+på eggløsningsdag. 

Anonymkode: 48f1b...4e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så vi skal da altså ikke ha sex før akkurat på eggløsningsdagen? Har veldig kontroll på syklusen min. Trodde kanskje det var lurt at sæden ligger inni før eggløsning men hjelper kanskje ikke om de ikke klarer å svømme helt fram. Frustrerende

Helst bør den oppsparte spermen komme dagen Før el, dvs ca når eltest er positiv. Deretter kan dere ha så mye sex dere vil på el og dagen etter. Er med oppspart sæd vi har blitt gravide men har selv vanskelig for å time fordi syklusen min er såpass uregelmessig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...