AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #1 Skrevet 6. mai 2022 Hei. En av mine referanser ble ringt etter intervju, samtalen hadde en varighet på ca 3 minutter. Vi var 8 stk som var innkalt til intervju. Det var en kommunal stilling. Ringer potensiell ny arbeidsgiver referansene til alle som har vært på intervju? Blir ikke det litt å "svi av" referanser til de som egentlig ikke er aktuelle? Jeg hadde blant annet nåværende leder som referanse, men føler jeg ikke kan bruke vedkommende igjen som referanse fordi det virker desperat (er ute en annen stilling jeg skal søke på). Håper på konstruktive svar. Anonymkode: 8fb8f...5c0
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #2 Skrevet 6. mai 2022 Arbeidsgivere sjekker som regel ikke referanser til alle som har vært på intervju, bare til de som fremdeles vurderes som aktuelle etter intervjuet. Hvor ofte eller hvor mye du bruker en referanse kommer litt an på. Noen ganger er det ganske lett forståelig at du søker deg vekk, f.eks hvis du har andre kvalifikasjoner, bor langt unna nåværende jobb, er i en midlertidig stilling etc. Da kan du gjerne bruke samme person. Men hvis du ikke ønsker at nåværende leder skal vite hvor mange stillinger du egentlig søker bør du nok spre det litt. Jeg har pleid å si at referanser oppgis i forbindelse med eventuelt intervju. Da slipper man i alle fall å nevne samme navn unødvendig ofte. Anonymkode: 5a0cb...08e
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #3 Skrevet 6. mai 2022 Som arbeidsgiver ringer jeg referanser kun til aktuelle kandidater. Så for meg er det et bra tegn at noen ringte en av dine referanser. Det betyr at du er ''videre'' på en måte, men ingen garanti at du får jobben. Anonymkode: 3a7c7...d68
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #4 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Arbeidsgivere sjekker som regel ikke referanser til alle som har vært på intervju, bare til de som fremdeles vurderes som aktuelle etter intervjuet. Hvor ofte eller hvor mye du bruker en referanse kommer litt an på. Noen ganger er det ganske lett forståelig at du søker deg vekk, f.eks hvis du har andre kvalifikasjoner, bor langt unna nåværende jobb, er i en midlertidig stilling etc. Da kan du gjerne bruke samme person. Men hvis du ikke ønsker at nåværende leder skal vite hvor mange stillinger du egentlig søker bør du nok spre det litt. Jeg har pleid å si at referanser oppgis i forbindelse med eventuelt intervju. Da slipper man i alle fall å nevne samme navn unødvendig ofte. Anonymkode: 5a0cb...08e For min del er det pga arbeidsmengden, arbeidsoppgaver og at jeg jobber turnus som ikke samsvarer med mine oppgaver. Dette har jeg snakket med arbeidsgiver om i forkant og arbeidsgiver er tydelig på at hun ikke vil at jeg skal slutte. Derfor er jeg litt usikker på henne som referanse. AnonymBruker skrev (1 time siden): Som arbeidsgiver ringer jeg referanser kun til aktuelle kandidater. Så for meg er det et bra tegn at noen ringte en av dine referanser. Det betyr at du er ''videre'' på en måte, men ingen garanti at du får jobben. Anonymkode: 3a7c7...d68 Absolutt ingen garanti, men tenker samtidig at det er unødvendig å "svi" av referanser, for min del så virker jeg heller desperat med å komme meg vekk fra arbeidsplassen. Første gang jeg ikke har fått tilbud etter at referanser er ringt så ny erfaring, men samtidig litt unødvendig 😅 Anonymkode: 8fb8f...5c0
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #5 Skrevet 6. mai 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Ringer potensiell ny arbeidsgiver referansene til alle som har vært på intervju? Blir ikke det litt å "svi av" referanser til de som egentlig ikke er aktuelle? Jeg hadde blant annet nåværende leder som referanse, men føler jeg ikke kan bruke vedkommende igjen som referanse fordi det virker desperat (er ute en annen stilling jeg skal søke på). Anonymkode: 8fb8f...5c0 Det er derfor jeg ikke liker ordningen med å bruke sjefer som referanse. Burde være større forståelse for at man bruker medarbeidere og tidligere sjefer og ikke bruker nåværende sjef før man det bare er fomaliteter igjen før man får stillingen. Anonymkode: 649df...630
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #6 Skrevet 6. mai 2022 Jeg skriver alltid på søknad at referanser oppgis på forespørsel. Hvis de spør etter og ringer til en av mine referanser så oppfatter jeg det som et godt tegn. Anonymkode: 3dbeb...e0d
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #7 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg skriver alltid på søknad at referanser oppgis på forespørsel. Hvis de spør etter og ringer til en av mine referanser så oppfatter jeg det som et godt tegn. Anonymkode: 3dbeb...e0d Når jeg søker stillinger i kommunen då ringer de ikke referanser før jeg er aktuell for jobben (trodde jeg). Kan jeg oppgi at nåværende arbeidsgiver kan ringes hvis jeg er innstilt som nr. 1? AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det er derfor jeg ikke liker ordningen med å bruke sjefer som referanse. Burde være større forståelse for at man bruker medarbeidere og tidligere sjefer og ikke bruker nåværende sjef før man det bare er fomaliteter igjen før man får stillingen. Anonymkode: 649df...630 Jeg har også med tidligere leder og kollega som jeg er trygg på er god referanse, synes det er et minus å bruke nåværende arbeidsgiver siden jeg er usikker på om hun er god referanse siden hun er så tydelig på at hun vil beholde meg. Anonymkode: 8fb8f...5c0
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #9 Skrevet 7. mai 2022 Jeg ansetter og ringer vanligvis referansene til de 3 som er mest aktuelle. Spørs hvor likt de står, hvor mange søkere etc. Ville aldri brukt nåværende arbeidsgiver som referanse, det kan slå alle veier. Selv har jeg aldri informert arb.giver om at jeg er i en søkeprosess før jeg legger oppsigelsen på bordet. Kan lett bli dårlig stemning hvis sjefen vet at du vil slutte. Anonymkode: c135a...46f
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #10 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg ansetter og ringer vanligvis referansene til de 3 som er mest aktuelle. Spørs hvor likt de står, hvor mange søkere etc. Ville aldri brukt nåværende arbeidsgiver som referanse, det kan slå alle veier. Selv har jeg aldri informert arb.giver om at jeg er i en søkeprosess før jeg legger oppsigelsen på bordet. Kan lett bli dårlig stemning hvis sjefen vet at du vil slutte. Anonymkode: c135a...46f Men hva svarer du på et intervju hvis potensiell arbeidsgiver spør om hvorfor lederen din ikke er referanse? Jeg har forhørt meg med en annen kollega, til den stillingen jeg nå skal søke på, om vedkommende vil være referanse. Har alltid tenkt at ved å ha nåværende leder som referanse viser at jeg er en seriøs og motivert søker til stillingen. Synes også den referansesjekken de utførte på bare 3 minutter var veldig merkelig, hva får man av info på den korte tiden? Jeg tenkte selv at enten er jeg helt aktuell og de trenger ikke å innhente noe informasjon, eller så er jeg helt uaktuell (og forsåvidt en helt unødvendig telefonsamtale). Anonymkode: 8fb8f...5c0
Egenskap Skrevet 7. mai 2022 #11 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg ansetter og ringer vanligvis referansene til de 3 som er mest aktuelle. Spørs hvor likt de står, hvor mange søkere etc. Ville aldri brukt nåværende arbeidsgiver som referanse, det kan slå alle veier. Selv har jeg aldri informert arb.giver om at jeg er i en søkeprosess før jeg legger oppsigelsen på bordet. Kan lett bli dårlig stemning hvis sjefen vet at du vil slutte. Anonymkode: c135a...46f Referanse tilhører steinalderen. Barnehage tenkning å ringe referanser. Har man ikke vett å finne ut av det i intervju da kan dere finne på noe annet å gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #12 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men hva svarer du på et intervju hvis potensiell arbeidsgiver spør om hvorfor lederen din ikke er referanse? Jeg har forhørt meg med en annen kollega, til den stillingen jeg nå skal søke på, om vedkommende vil være referanse. Har alltid tenkt at ved å ha nåværende leder som referanse viser at jeg er en seriøs og motivert søker til stillingen. Synes også den referansesjekken de utførte på bare 3 minutter var veldig merkelig, hva får man av info på den korte tiden? Jeg tenkte selv at enten er jeg helt aktuell og de trenger ikke å innhente noe informasjon, eller så er jeg helt uaktuell (og forsåvidt en helt unødvendig telefonsamtale). Anonymkode: 8fb8f...5c0 Jeg har den sjefen jeg hadde lengst ansettelsesforhold hos som referanse. Og svarer som ærlig er, denne sjefen var jeg i 12 år hos, så jeg føler det er den sjefen som kjenner meg best. Anonymkode: 73a1d...5cf
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #13 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men hva svarer du på et intervju hvis potensiell arbeidsgiver spør om hvorfor lederen din ikke er referanse? Anonymkode: 8fb8f...5c0 Jeg har faktisk aldri blitt spurt om å oppgi nåværende leder som referanse, men hvis det hadde skjedd hadde jeg forklart at jeg ikke ønsker at hun skal vite at jeg sitter løst i stolen før jeg leverer oppsigelse. Man får jo ikke alle jobber man søker på og det er kjipt å jobbe videre når sjefen vet du egentlig ønsker deg videre. Anonymkode: c3721...c2a
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #14 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har faktisk aldri blitt spurt om å oppgi nåværende leder som referanse, men hvis det hadde skjedd hadde jeg forklart at jeg ikke ønsker at hun skal vite at jeg sitter løst i stolen før jeg leverer oppsigelse. Man får jo ikke alle jobber man søker på og det er kjipt å jobbe videre når sjefen vet du egentlig ønsker deg videre. Anonymkode: c3721...c2a TS her. Jeg har tenkt å svare: "Hvis jeg er innstilt som nr 1 så kan dere ringe min nåværende leder". Synes den er helt innenfor å si. Egenskap skrev (5 timer siden): Referanse tilhører steinalderen. Barnehage tenkning å ringe referanser. Har man ikke vett å finne ut av det i intervju da kan dere finne på noe annet å gjøre. Dessverre så er det sånn i kommunale stillinger. De må ikke ringe, men har fortsatt til gode å oppleve en potensiell arbeidsgiver som stoler på sin egen dømmekraft. Anonymkode: 8fb8f...5c0
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #15 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har den sjefen jeg hadde lengst ansettelsesforhold hos som referanse. Og svarer som ærlig er, denne sjefen var jeg i 12 år hos, så jeg føler det er den sjefen som kjenner meg best. Anonymkode: 73a1d...5cf Jeg kan fint benytte min tidligere arbeidsgiver, hun er allerede oppført som referanse. Minuset for min del er at både tidligere og nåværende arbeidsgiver er like aktuelle å ringe. Anonymkode: 8fb8f...5c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå