Gå til innhold

Gruppevoldtekten i Sarpsborg

Anbefalte innlegg

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostfold/5204845.html

Kun en av de tre mennene som stod tiltalt for gruppevoldtekt av en 15-åring i Sarpsborg er dømt for voldtekt. Retten mener det ikke er bevis nok til å dømme de to andre for annet enn sex med mindreårige.

Retten mener det er bevist at jenta sa klart og tydelig NEI til å sex med alle tre, men bare den første som lå med henne ble dømt for voldtekt, siden han hadde revet buksene av henne. De to andre derimot blir bare dømt for å ha hatt sex med en mindreårig, ut fra teorien om at de kunne trodd at hun hadde lyst til å ha sex med dem, etter å ha blitt voldtatt av kameraten deres... Avgjørende for retten er at hun på dette tidspunktet bare viste "manglende frivillighet", og ikke gjorde aktiv motstand lenger.

Så husk det jenter, dersom dere blir gruppevoldtatt må dere vise aktiv motstand hele veien, samme hvor mange de er, ellers kan jo noen tro at samleiet med nummer 3, 7 eller 10 var frivillig. Og helst sørg for å kjemp så hardt at dere blir alvorlig skadet, så dere har noe dokumentasjon å slå i bordet med... :ironi:

Endret av Varg-Menja
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helst sykt, men for all del.. Hurra for det norske rettsvesen.... :ironi:

Skrevet

Farlig å yte for mye motstand også tror jeg, det kan lett føre til at man blir drept i stedet for "bare" voldtatt.

Rettsikkerheten for voldtatte er en vits i dette landet.

Skrevet

Ja helt enig. Man kan jo lure på hvem som sitter å lager lovene.... :roll:

Gjest Voldtatt
Skrevet

Lovene som berører voldtekt i Norge er laget av menn og beskytter derfor mennene som står tiltalt i stedet for å beskytten kvinnene som blir voldtatt...

For hvis ikke de gjorde det så kunne jo "gale kvinnfolk" anmeldt menn i hytt og oine ikke sant?? Jeez...

Og maks erstatning på 100 000kr og maks 2 år (de fleste får ike så streng straff) i fengsel er jo bra nok straff for en så krenkende handling ikke sant?

Blir sint jeg...vet så atlfor godt hvor fælt det føles for offeret... :sur:

Skrevet
Lovene som berører voldtekt i Norge er laget av menn og beskytter derfor mennene som står tiltalt i stedet for å beskytten kvinnene som blir voldtatt...

For hvis ikke de gjorde det så kunne jo "gale kvinnfolk" anmeldt menn i hytt og oine ikke sant?? Jeez...

Og maks erstatning på 100 000kr og maks 2 år (de fleste får ike så streng straff) i fengsel er jo bra nok straff for en så krenkende handling ikke sant?

Blir sint jeg...vet så atlfor godt hvor fælt det føles for offeret...  :sur:

Det første du skriver er løse påstander som du ikke kan begrunne.

Tror de aller færreste menn har noen interesse av å beskytte menn som voldtar.

Årsaken til at lovteksten er slik den er i dag er nok prinsippet om at man er uskyldig til det motsatte er bevist - som er et bærende prinsipp i vårt rettsvesen.

Voldtekt er vanskelig ettersom det som regel er påstand mot påstand - uten vitner eller konkrete fysiske spor. Det er nok dessverre slik at en del kvinner lyver når det gjelder voldtekt.

Når det gjelder straffeutmåling så virker den latterlig lav i en del saker - enig i det.

Skrevet
Ja helt enig. Man kan jo lure på hvem som sitter å lager lovene.... :roll:

Er nok praktiseringen det er noe i veien med. Og da kommer jo legdommerne inn i bildet, og det er jo den vanlige mann og kvinne i gata. De nedstemmer ofte fagdommeren, og dømmer også mildere straffer (i gjennomsnitt) enn det fagdommeren ønsker.

Skrevet
Er nok praktiseringen det er noe i veien med. Og da kommer jo legdommerne inn i bildet, og det er jo den vanlige mann og kvinne i gata. De nedstemmer ofte fagdommeren, og dømmer også mildere straffer (i gjennomsnitt) enn det fagdommeren ønsker.

Sant det, men nå er jeg i tillegg av den formening om at straffene her i landet er altfor milde. ;)

Skrevet
Voldtekt er vanskelig ettersom det som regel er påstand mot påstand - uten vitner eller konkrete fysiske spor. Det er nok dessverre slik at en del kvinner lyver når det gjelder voldtekt.

Paradokset, det der er en rimelig drøy påstand. Har du belegg for å utale deg om det? Hva mener du med en del kvinner? Er det snakk om 2% eller 50%?

Jeg har hørt at det er svært mange som velger å ikke anmelde fordi de ofte møter den holdningen der i rettsaparatet. Det blir for tøft for mange å gjennomgå og de orker ikke anmelde, særlig hvis de var feks litt fulle, eller kjente gjerningsmannen.

http://www.helsenytt.no/artikler/voldtekt.htm

En voldtekt er så fornedrende, og det å gjennomgå anmeldelse og evt. straffesak er en så stor påkjenning, at veldig få kvinner lyver om dette. Statistikk viser en feilprosent på 2 – den samme som for annen kriminalitet.

De fleste går dessverre fri. Av de ca. 9 000 voldtekter som forekommer årlig, anmeldes bare mellom 300 og 400. Av disse blir to tredjedeler henlagt på grunn av bevisets stilling. I 1994 forekom kun 57 domfellelser, og til trass for en strafferamme på 15 år, var gjennomsnittlig straff på 2,5 år.
Skrevet

Jeg blir så sint. Det går ikke an å si at en jente på 16, som først blir voldtatt, deretter har frivillig sex med to menn. Ikke vet jeg, men en rettspsykiater burde vel kunne si såpass. Så lenge ikke det holder som bevis, er det loven det er noe galt med.

Strafferammene er også alt for lave, men det er et dilemma at hvis minstestraffen blir for høy, blir kanskje terskelen for å få noen dømt enda høyere.

Skrevet
Sant det, men nå er jeg i tillegg av den formening om at straffene her i landet er altfor milde. ;)

Enig med deg, men loven åpenr for 21 år for gruppevoldtekt.... Som jeg sa: praktiseringen. Og straffens lengde er det dommerne som bestemmer. Og der er legfolk i flertall.

Skrevet
Paradokset, det der er en rimelig drøy påstand. Har du belegg for å utale deg om det? Hva mener du med en del kvinner? Er det snakk om 2% eller 50%?

Jeg har hørt at det er svært mange som velger å ikke anmelde fordi de ofte møter den holdningen der i rettsaparatet. Det blir for tøft for mange å gjennomgå og de orker ikke anmelde, særlig hvis de var feks litt fulle, eller kjente gjerningsmannen.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article482075.ece

Jeg sa ikke noe om omfanget, men at der skjer er det ikke tvil om. Poenget må jo være at rettssikkerheten må ivaretas for både den tiltalte og den fornærmede i en rettsak.

Jeg betviler ikke at det finnes de som ikke vil anmelde - pga personlig belastning.

Som jeg påpekte i det første innlegget er lovgivning i forhold til voldtekt ingen enkel sak.

Men jeg synes du beveger deg ut på tynn is når du snakker om en holdning jeg angivelig skal ha - hadde vært fint om du presiserer hva slags holdning du mener jeg har.

Skrevet (endret)
Det er nok dessverre slik at en del kvinner lyver når det gjelder voldtekt.

Jeg sier ikke at det er du som har denne holdningen, men at mange kvinner blir møtt med denne holdningen i rettsaparatet. Jeg synes påstanden er drøy fordi du med å bruke ordene en del får det til å høres ut som om veldig mange anmeldte voldtekter bare er bløff.

Jeg er selvsagt klar over at det finnes løgn også i voldtektssaker, slik som det eksempelet du trekker frem fra Lillehammer. Men som statistikken sa, feilmarginene ligger på samme nivå som i andre saker, altså en svært liten prosent.

Endret av Caramba
Skrevet
Jeg sier ikke at det er du som har denne holdningen, men at mange kvinner blir møtt med denne holdningen i rettsaparatet. Jeg synes påstanden er drøy fordi du med å bruke ordene en del får det til å høres ut som om veldig mange anmeldte voldtekter bare er bløff.

Jeg er selvsagt klar over at det finnes løgn også i voldtektssaker, slik som det eksempelet du trekker frem fra Lillehammer. Men som statistikken sa, feilmarginene ligger på samme nivå som i andre saker, altså en svært liten prosent.

Ok. Det beror i så fall på en misforståelse - jeg har ikke grunnlag for å tro at mange voldtektsanmeldelser er ren og bevisst løgn.

Som jeg påpekte i stad er voldtekt en forbrytelse som ofte er uten vitner, fysiske spor og hvor det er ord mot ord. Så har du andre faktorer som graden av samtykke, fornærmedes bevissthetstilstand etc...

Med andre ord så er det mange gråsoner, og ikke så clear-cut som mange andre lovbrudd.

Skrevet (endret)
Som jeg påpekte i stad er voldtekt en forbrytelse som ofte er uten vitner, fysiske spor og hvor det er ord mot ord. Så har du andre faktorer som graden av samtykke, fornærmedes bevissthetstilstand etc...

Med andre ord så er det mange gråsoner, og ikke så clear-cut som mange andre lovbrudd.

Jepp, det er nok derfor det er så vanskelig å anmelde. Man vet at det kun blir påstand mot påstand i retten. Når det gjelder den aktuelle saken i Sarpsborg så har jeg store problemer med å skjønne begrunnelsen for dommen.

20-åringen var den som først hadde sex med 15-åringen, og retten mener det at jentas bukser var revet av, beviser at han voldtok henne.

- Jentas manglende frivillighet til å ha samleie med de to andre mennene, er ikke tilstrekkelig i seg selv til å karrakterisere den seksuelle omgangen som voldtekt, så lenge det ikke foreligger bevis for vold eller trusler, står det i dommen.

Hvordan kan noen tro at man har lyst til å ha sex med to andre menn etter å akkurat ha blitt voldtatt? Sånn som det fremstilles i avisene hvøres det helt villt ut. Jeg mener å ha lest at denne saken er blitt anket. Det blir spennende å se om dommen blir anderledes da.

Endret av Caramba
Skrevet
Hvordan kan noen tro at man har lyst til å ha sex med to andre menn etter å akkurat ha blitt voldtatt? Sånn som det fremstilles i avisene hvøres det helt villt ut. Jeg mener å ha lest at denne saken er blitt anket. Det blir spennende å se om dommen blir anderledes da.

Det er litt skummelt å spekulere i en slik sak uten å kjenne alle fakta.

Ut fra det jeg kunne lese virker det som om de tiltaltes beskrivelse av hendelsesforløpet avviker fra jentas.

Det må jo likevel være slik at det må være flere kriterier for å kunne pådømme en voldtekt enn utelukkende den fornærmedes vitnuetsagn.

Gjest Voldtatt
Skrevet

Jeg blir skikkelig frustrert jeg... :sur:

Virker som om at vi her i Norge er så redd for å dømme noen uskylkdig at vi heller lar 10stk som er skyldig gå fri enn at 1 uskyldig blir straffet!!

Og tro det eller ei....men det argumentet ble faktisk bruk mot meg av forsvareren til gjerningsmannen i min rettseak! Altså synes han det var bedre å frikjenne 10 skyldige enn å dømme 1 uskyldig... Blir ikke det litt feil holdning da?

Og nå det gjelder den aktuelle saken her....

Man er passe tett i pappen hvis man tror at de to siste som hadde sex med henne var noen hun selv hadde lyst til....

Det må jo være 10 skyldig vs. 1 uskyldig mentaliteten som gjelder i denne saken også...

ÅÅÅååååÅÅÅ AAaaaaaRRRrrrgh!!

Og forresten...jeg tviler på at det er noenn som frivelig går gjennom en rettsak som er så vanslekig som voldtektssaker hvis hele greien bare er løgn...

Skjerpings....du vet ikke hva du preiker om...

Skrevet
Virker som om at vi her i Norge er så redd for å dømme noen uskylkdig at vi heller lar 10stk som er skyldig gå fri enn at 1 uskyldig blir straffet!!

Og tro det eller ei....men det argumentet ble faktisk bruk mot meg av forsvareren til gjerningsmannen i min rettseak! Altså synes han det var bedre å frikjenne 10 skyldige enn å dømme 1 uskyldig... Blir ikke det litt feil holdning da?

Korrekt.

Du synes kanskje det hadde vært ok om du/faren/broren/sønnen/kjæresten din ble satt i fengsel for noe han ikke hadde gjort? Fordi staten hadde som prinsipp at det var ok å dømme uskyldige i ny og ne?

Skrevet

Og forresten...jeg tviler på at det er noenn som frivelig går gjennom en rettsak som er så vanslekig som voldtektssaker hvis hele greien bare er løgn...

Skjerpings....du vet ikke hva du preiker om...

Det finnes jo faktisk eksempler på det, da.- Noen kvinner kan være ganske så jævlige, selv om det ikke er så mange av dem.

Gjest Voldtatt
Skrevet
Det må jo likevel være slik at det må være flere kriterier for å kunne pådømme en voldtekt enn utelukkende den fornærmedes vitnuetsagn.

Er det ikke hun/han som vet best hva som har skjedd da?

Hvis den tiltalte er skyldig vil jo han/hun selvfølgelig lyve... Og med mindre offeret har sterke personlige/mentale/ect grunner til å lyve så ser jeg ikke helt hvorfor vitneutsagnet til offeret og tiltalte skal være likestilt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...