Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har, av en eller annen grunn alltid hatt det for meg at man får et engangsbeløp når man får et barn, i tillegg til foreldrepenger/permisjon. Nå som jeg sitter og setter meg mer inn i det, tror jeg jeg må ha mikset dette med et engangsbeløp man kan få om man ikke har jobb, eller noe? 

Har bare et minne fra jeg var liten om at «man får jo masse cash i det man får unger»😂 Kan ha vært en veldig forenklet utgave av engangsstønad 🙈

Dere som har født, får man noe utover foreldrepenger og barnetrygd?

Anonymkode: 250a9...217

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du tenker på engangsstønaden, og den får man kun hvis man ikke har rett på foreldrepenger. 
Så du må nok betale alt selv!

Anonymkode: d25c2...2f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man får velge mellom engangsstønad eller foreldrepenger. Men var en ordning med et eller annet man fikk utbetalt ved fødsel for mange år siden, mamma snakket om det da jeg var gravid med eldste :P

Anonymkode: 9faa0...3f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må velge, enten engangsstønad eller foreldrepenger. Hvis man har rett på foreldrepenger så er det det beste, for det erstatter lønnen din i permisjonstiden. Engangsstønad er mye mindre. 

Anonymkode: 1afbc...fa6

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du flytter til Vesterålen får dere 50k for hvert barn, samt at barnehagen koster kun 1.500 pr mnd 😉

Anonymkode: 52970...1f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Du må velge, enten engangsstønad eller foreldrepenger. Hvis man har rett på foreldrepenger så er det det beste, for det erstatter lønnen din i permisjonstiden. Engangsstønad er mye mindre. 

Anonymkode: 1afbc...fa6

Jeg er enig i at det er lurest generelt å ta foreldrepenger om man har mulighet, men det finnes unntak. Om foreldrene for eksempel kun har tjent 60 000 hver de siste 12 månedene så lønner det seg å ta engangsstønad. 

Anonymkode: dbff6...07b

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Da har jeg nok snakket med en familie i oppveksten hvor mor ikke hadde rett på foreldrepenger - det gir forsåvidt mening.

Foreldrepenger it is🤗

Anonymkode: 250a9...217

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om de fikk en sum på 80tallet? Kanskje det var datidens løsning på permisjon. Jeg fikk mitt første barn i 2010, og min mor trodde det var sånn fortsatt og ble veldig overrasket når det ikke var sånn. Gammel myte kanskje? 😅

Anonymkode: aa986...e00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...