Gå til innhold

Motivasjon til å rydde en kjemperotete leilighet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overksiften sier trenger jeg motivasjon. Jeg har en liten leilighet på ca 45 kvadrat som har blitt alt for rotete. Det sier seg selv at jeg bør rydde, men finner ikke motivasjon og finner heller unnskyldninger for å sette på tvn eller gå ut av leiligheten og finne på noe. Nå har det blitt så rotete at jeg ikke kan ha besøk en gang. Det er fullt av ting på alle gulv i alle rom, haug med tomflasker, rett og slett rot over hele sullamitten.. 

Nå er det helg, og nå har jeg tatt meg fri hele helga for å se om jeg kan freshe opp leiligheten slik at jeg kan invitere folk hjem til meg og lage det triveligere. Har dere motivasjonstips, evt enkle steg for å komme i gang? En plan for hvordan jeg kan føle det blir gjennomførbart å få ein shiny, ryddig og ren leilighet?

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynn i det små, en ting av gangen :) du må dele det opp i områder/seksjoner, hvis ikke føles det umulig ut. F.eks kan du starte i stua eller kjøkkenet og gjøre det helt ferdig før du går videre.

Sett en timer på 30 min, og bruk den tiden. Føler du for å fortsette så gjør du det, hvis ikke tar du en liten pause før du setter en ny timer. Pomodoro-metoden :)

Jeg ville ha startet med å få ut all søppel da, da får du faktisk arbeidsplass. 

Anonymkode: eb425...542

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Begynn i det små, en ting av gangen :) [...]

Anonymkode: eb425...542

Jeg støtter dette, men vil også legge til at det kan hjelpe å sette på litt energisk musikk, en lydbok eller podcast. :) Så blir det litt mindre kjedelig å gå og rydde. :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kast søppel og pant tomflasker først. Så tar du f.eks klær, sortere rent og skittent. Sett på vaskemaskina, så tar du å samler sammen oppvask om det står litt overalt. Ha på musikk, eller lydbok. 

Anonymkode: b2da7...35e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Legg ut bilde av rotet så skal du se vi motiverer.....

Anonymkode: 40e99...772

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

sett på noe bra musikk. Skru opp volumet. Da er det gjort på null og nix skal du se 

Anonymkode: 445c5...408

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alle ting skal ha et hjem.

Og kast alt du ikke virkelig vil ha eller trenger.

Svarte søppelsekker og bare hiv det meste.

Anonymkode: ed8a0...1d0

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du helst vil se på TV, så sett på TVen da - så rydder du stua, og gangen/kjøkkenet dersom du ser TVen derfra - mens du ser på TV. Da er du jo halvveis alt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da får du to oppgaver fra meg :

1. rydd alt skittentøy i skittentøyskurver. Sett samtidig på en maskin.

2. rydd opp alt som ligger på gulvet.

Slik starter jeg ofte. Når jeg først har kommet igang går det ofte unna. Sett på høy musikk. Gi deg selv pause etter 1t. Gjerne med en belønning (ikke TV!)

Og så inviterer du til besøk på søndag, så VET du at du må gjøre endel inne m da. Å invitere til besøk funker ofte bra!

Anonymkode: 6a36c...7d0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Sett en timer på f.eks 5 minutter, ta en søppelpose og fyll den med så mye søppel du klarer i løpet av de 5 minuttene. Når tida er ute går du og kaster posen i søppeldunken. Så stiller du timeren igjen og samler sammen klær i to hauger: skittent og rent. Når tida er ute bærer du skitne klær til vaskemaskinen og rene til skap/kommode. Og slik fortsetter du med blader/aviser, panteflasker, glass/kopper/fat osv. Du skal ikke fortsette med oppgaven når tida er ute, da skal du stoppe og så gjøre noe annet. Jeg vet at det høres tungvint ut, men det funker. Og det er lov å stille timeren på 10 minutter og ta en pause de minuttene innimellom. Etter hvert vil du få tid til overs, f.eks når du er på andre runde med å plukke opp klær. Da bruker du resten av tida til å brette/henge opp eller sortere og sette på vask.

Poenget er å konsentrere deg om en ting om gangen, ikke prøve å gjøre alt på en gang.

Anonymkode: c078d...552

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle ting skal ha et hjem.

Og kast alt du ikke virkelig vil ha eller trenger.

Svarte søppelsekker og bare hiv det meste.

Anonymkode: ed8a0...1d0

Dette! Kvitt deg med så mye som mulig. Mange ting er roten til rot. Dessuten går det kjappere å kaste skrot enn å prøve å rydde det. 
Steg 2 er å ha gode oppbevaringsløsninger til det du faktisk beholder. 

Anonymkode: a5200...084

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sett en timer på f.eks 5 minutter, ta en søppelpose og fyll den med så mye søppel du klarer i løpet av de 5 minuttene. Når tida er ute går du og kaster posen i søppeldunken. Så stiller du timeren igjen og samler sammen klær i to hauger: skittent og rent. Når tida er ute bærer du skitne klær til vaskemaskinen og rene til skap/kommode. Og slik fortsetter du med blader/aviser, panteflasker, glass/kopper/fat osv. Du skal ikke fortsette med oppgaven når tida er ute, da skal du stoppe og så gjøre noe annet. Jeg vet at det høres tungvint ut, men det funker. Og det er lov å stille timeren på 10 minutter og ta en pause de minuttene innimellom. Etter hvert vil du få tid til overs, f.eks når du er på andre runde med å plukke opp klær. Da bruker du resten av tida til å brette/henge opp eller sortere og sette på vask.

Poenget er å konsentrere deg om en ting om gangen, ikke prøve å gjøre alt på en gang.

Anonymkode: c078d...552

Veldig godt tips! 

Du kan eventuelt også enten dele opp i rom/soner (f.eks soverom, kjøkken) eller kategori (f.eks pant, papir/papp, klær etc) 

Anonymkode: 6ef86...75f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uff jeg hadde det sånn der jeg bodde før, det så helt jævlig ut, hadde ikke besøk siste årene pga rot. Jo lenger det gikk jo verre ble det å komme igang. Klarte ikke ta meg sammen før jeg flyttet, og da kastet jeg så og si alt, kjørte lass på lass til renovasjonsstasjonen. Nå bor jeg i minimalistisk leilighet, som jeg rydder og vasker ukentlig, og kan ta imot besøk når som helst. Så min motivasjon til deg er at det er så mye bedre etterpå, det letter ti kilo fra skuldrene.  Jo lenger det går jo verre blir det å ta tak.

Anonymkode: 9ec13...1c5

• Liker 6
Skrevet
Smiliien skrev (2 timer siden):

Som overksiften sier trenger jeg motivasjon. Jeg har en liten leilighet på ca 45 kvadrat som har blitt alt for rotete. Det sier seg selv at jeg bør rydde, men finner ikke motivasjon og finner heller unnskyldninger for å sette på tvn eller gå ut av leiligheten og finne på noe. Nå har det blitt så rotete at jeg ikke kan ha besøk en gang. Det er fullt av ting på alle gulv i alle rom, haug med tomflasker, rett og slett rot over hele sullamitten.. 

Nå er det helg, og nå har jeg tatt meg fri hele helga for å se om jeg kan freshe opp leiligheten slik at jeg kan invitere folk hjem til meg og lage det triveligere. Har dere motivasjonstips, evt enkle steg for å komme i gang? En plan for hvordan jeg kan føle det blir gjennomførbart å få ein shiny, ryddig og ren leilighet?

Send til invitasjon til ein venn om å komme på middag mandag eller tirsdag. 

VIPS, skal du sjå du får dampen opp ;)

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for mange utrolig gode tips! Skal prøve med musikk, timer og seksjoner og få ut alt jeg ikke har behov for i leiligheten! Ønsker så gjerne å ha plettfri leilighet i alle krinker og kroker slik at folk bare kan ramle inn døren når det passer dem. Setter stor pris på at dere tok dere tid til å skrive og svare. Skal oppdatere om målet om ren og ryddig leilighet med mindre ting er fullført på fredag!

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Smiliien skrev (3 timer siden):

Jeg anbefaler å sette på en video fra hun her i bakgrunnen: 

https://youtube.com/c/Aurikatariina
Begynn med det enkleste: søpla (feks samle alle flasker i en søppelsekk eller tre) og så går du rom for rom og ting for ting. :) 

Anonymkode: d178e...16e

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler bloggen/podcasten a slob comes clean, alternativt boken hennes «decluttering at the speed of life». 

Hovedbudskapet hennes er å bare begynne, ikke vente til du har tid til å rydde alt. Og at du skal prøve å rydde uten å lage mer rot, f.eks ved å ta alt ut fra et skap eller rom, og så blir du distrahert midt i prosjektet 😅

1. begynne med det enkleste - kast søppel

2. neste steg er de enkle tingene, altså det du  vet hovr skal være. Legg det på plass med en gang, ikke lag en haug.. 

og så videre. Hvis det passer, sjekk boken! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker å kaste alt rotet med på gulvet i en haug midt i gangfeltet sånn at det likevel MÅ flyttes. Det tar jo ikke lange tiden men da har man sabotert for deg selv slik at man må rydde. 

Gjør det samme når jeg må rydde i skap. Finner et minutt av motivasjon, kaster alt ut slik at jeg MÅ ta tak i det

Anonymkode: 3992a...518

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har fått masse gode tips, TS.

Ang. musikk; jeg hører på "Weird Al" Jankovic med "Off the deep end" fra 1992 og da kommer jeg straks i ryddehumør. 

Så det var tipset mitt, ha på en plate med musikk som får deg i ryddehumør. Jeg er glad i "all slags" musikk, men det er den eneste plata jeg spiller for å komme i rette stemningen. 

Anonymkode: ed132...3ee

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for brukerangrep.

Chantielle mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...