Gå til innhold

Overgangsalder blodprøver

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kvinne 23 her

Jeg tok blodprøver pga at jeg i deg siste har gått opp i vekt etter å alltid ha vært undervektig, jeg svetter ekstremt mye og føler meg så varm at det er tungt å puste. 

Legen ringte meg og sa at alle svar var normale. Det var en av prøvene som var veldig høy (FSH eller LH, husker ikke hvilken) men legen sa at «det er kvinner som er i begynnende overgangsalder som har så høye verdier, og det er jo ikke du. Jeg er ganske sikker på at det er p-pillene du bruker som forårsaker det.»

Etter at han la på så følte jeg med en gang at noe ikke stemte. Her har jeg symptomer som kan ligne overgangsalder også er en av prøvene så høy. Så jeg googlet, naturligvis. Og på alle nettsider så står det at p-piller gir mye LAVERE verdier på FSH og LH, ikke høyere. 

Jeg er så redd, målet mitt med livet er å stifte familie. 

Kan legen ha tatt feil, eller bør jeg stole på det han sier, selv om andre informasjonssider forteller noe annet? 
Føler jeg MÅ få dette avklart fort, hvis ikke blir jeg sprø.

Jeg spør her inne fordi jeg har mange år med helseangst bak meg. Har gått bedre i det siste, men sliter med å skjønne når jeg faktisk trenger å bekymre meg og når jeg kan ta det med ro. 

Så trenger litt råd om hva en person som ikke har helseangst, ville ha gjort her?

Anonymkode: 68ab4...75c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok bestilt en ny legetime for å avklare litt hva veien videre da blir, hvis dere ikke allerede har pratet om det? Skal du slutte på disse pillene å se om ting endrer seg? Så hadde jeg nok bedt om henvisning til gynekolog, eventuelt gått privat. det er jo viktig å avklare dette når du har barneønske.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

H is målet med livet ditt er familie så tror jeg jeg ville vurdert å fryse ned noen egg, sånn i tilfelle. 

Anonymkode: 71a20...632

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (17 minutter siden):

Jeg hadde nok bestilt en ny legetime for å avklare litt hva veien videre da blir, hvis dere ikke allerede har pratet om det? Skal du slutte på disse pillene å se om ting endrer seg? Så hadde jeg nok bedt om henvisning til gynekolog, eventuelt gått privat. det er jo viktig å avklare dette når du har barneønske.

Takk for svar.

Han sa bare at hvis plagene vedvarer over noen uker til (de har allerede vart i et halvt år), så kunne vi eventuelt ta nye prøver. 

P-pillene har jeg brukt siden jeg var 14, så rart hvis det plutselig er de som forårsaker så mye plager. 

Ser gynekologen om det er endringer i fertilitet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Takk for svar.

Han sa bare at hvis plagene vedvarer over noen uker til (de har allerede vart i et halvt år), så kunne vi eventuelt ta nye prøver. 

P-pillene har jeg brukt siden jeg var 14, så rart hvis det plutselig er de som forårsaker så mye plager. 

Ser gynekologen om det er endringer i fertilitet? 

Du kan iallfall ta en sjekk og prate om fertiliteten. Merkverdig om disse plagene dine er p-pillene dine sin feil med tanke på at du har gått på de så lenge. Ting kan går raskt når man kommer såpass tidlig i overgangsalderen... Synes legen din virker litt treig, dette er jo viktig når du faktisk ønsker deg barn. Gynekologen kan sjekke eggstokker og livmor, ta nye blodprøver og har kanskje tålmodighet nok og evne til å forklare deg hva de viser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått til en privat gynekolog og fått en vurdering der. Tidlig overgangsalder KAN forekomme. Jeg selv kom i overgangsalder da jeg var 29 år, og jeg skulle ønske jeg sjekket dette tidlig da jeg ikke fikk muligheter for å få egne barn (er 57 år i dag). 

Så om du ønsker barn, oppsøk privat og få sjekket. Det er mitt råd. 

Anonymkode: 99b4b...1a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...