Gå til innhold

Tidlig ultralyd - hva er offentlig tilbud nå? (Oslo)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant nylig ut at jeg er gravid, og har begynt å lure litt på hvordan det offentlige tilbudet med tidlig ultralyd er nå. Husker det for et års tid siden ble vedtatt at man også skulle innføre ultralyd i uke 12 som en del av det offentlige tilbudet, men så leste jeg nå at enn så lenge gjelder dette bare for kvinner over 35 år. Noen som vet om dette stemmer? Eller gjelder det for alle?

Ellers tas gjerne imot tips for private jordmorklinikker i Oslo til tidlig ultralyd! 

Anonymkode: 0336d...594

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg fant nylig ut at jeg er gravid, og har begynt å lure litt på hvordan det offentlige tilbudet med tidlig ultralyd er nå. Husker det for et års tid siden ble vedtatt at man også skulle innføre ultralyd i uke 12 som en del av det offentlige tilbudet, men så leste jeg nå at enn så lenge gjelder dette bare for kvinner over 35 år. Noen som vet om dette stemmer? Eller gjelder det for alle?

Ellers tas gjerne imot tips for private jordmorklinikker i Oslo til tidlig ultralyd! 

Anonymkode: 0336d...594

Det stemmer. 18-20 uker offentlig. Anbefaler Oslo jordmor- og ultralydklinikk :) Gratulerer!

Anonymkode: efced...f8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tidlig ultralyd uke 12 gjelder for alle, MEN pga kapasitet har flere sykehus kun prioritert de over 35 år, feks sånn som på Haukeland hvor jeg bor. De fleste større sykehus har kapasitetsporblemer en stund fremover, er flere mindre sykehus som har begynt med dette, men også store så helt umulig å svare på for meg er i Bergen, andre fra oslo kan jo svare om de vet, men legen din vet nok.

Anonymkode: 127f0...ab0

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler også Oslo jordmor- og ultralydklinikk, spesielt Laila Ramsem! Hun er flink, nøye og superkoselig. Har en alvorlig medfødt hjertefeil i nær familie som jeg er bærer av, og hun satte av ekstra tid for å ta en veldig grundig sjekk av hjertet til baby. :)

Anonymkode: 265f0...c22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tidlig ultralyd uke 12 gjelder for alle, MEN pga kapasitet har flere sykehus kun prioritert de over 35 år, feks sånn som på Haukeland hvor jeg bor. De fleste større sykehus har kapasitetsporblemer en stund fremover, er flere mindre sykehus som har begynt med dette, men også store så helt umulig å svare på for meg er i Bergen, andre fra oslo kan jo svare om de vet, men legen din vet nok.

Hvor har du det fra at det gjelder for alle? Har kun lest og hørt at det kun gjelder for de fra 35 år. TUL tas da i forbindelse med offentlig NIPT test som og kun gjelder for de fra 35 år.

Anonymkode: 590c6...bf6

AnonymBruker
Skrevet

Har vært 2 ganger på Majorstuaklinikken og en gang på Oslo City legesenter. Var mest for fornøyd med Majorstuaklinikken men på Oslo city fikk man bilder/video på link så akkurat det var et pluss☺

Anonymkode: c44a0...376

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor har du det fra at det gjelder for alle? Har kun lest og hørt at det kun gjelder for de fra 35 år. TUL tas da i forbindelse med offentlig NIPT test som og kun gjelder for de fra 35 år.

Det vart innført endring i bioteknologi lova (?) i 2020, men pga kapasitet er det foreløpig prioritert tidlig ultralyd til 35+. Men i følgje endringane skal alle ha tilbud om tidlig ultralyd. 

Anonymkode: 2d414...e16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Anbefaler også Oslo jordmor- og ultralydklinikk, spesielt Laila Ramsem! Hun er flink, nøye og superkoselig. Har en alvorlig medfødt hjertefeil i nær familie som jeg er bærer av, og hun satte av ekstra tid for å ta en veldig grundig sjekk av hjertet til baby. :)

Anonymkode: 265f0...c22

Signerer denne! 👆🏼 Hun er helt fantastisk! 🥰

Anonymkode: ba748...50a

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Her f.eks. men ikke alle sykehus har kapasitet.

Screenshot_20220506-212934_Chrome.jpg

Anonymkode: 86d22...96c

AnonymBruker
Skrevet

Hei … 

Foreløpig bare et tilbud til de over som er 35 år eller over 35 år ved termin.. 

I løpet av høsten 2022 åpnes det for tidlig ultralyd av alle gravide. Planen er at det skal skje likt over hele Norge. 

Nipt blir ikke automatisk et tilbud til de under 35 år. 

Anonymkode: d6b8a...836

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke foreløpig et tilbud kun til de over 35. Som jeg skrev ovenfor, og hvis dere setter dere inn i den nye loven og praksisen i dag, så er det pga kapasitet de over 35 som blir prioritert. Feks har Voss sykehus begynt med tidlig ultralyd for alle, mens Haukeland ikke har pga kapasitet. Det er ikke gitt et eksakt tidspunkt hvor alle på alle sykehus får tidlig ultralyd, men jeg tror (og her tror jeg bare) at det var innen 2022 var over, men her er jeg usikker da dette er bare hva legen løst sa i farten. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er innen 2022 er over ja .. 

Da skal det være et tilbud til alle. 

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hei … 

Foreløpig bare et tilbud til de over som er 35 år eller over 35 år ved termin.. 

I løpet av høsten 2022 åpnes det for tidlig ultralyd av alle gravide. Planen er at det skal skje likt over hele Norge. 

Nipt blir ikke automatisk et tilbud til de under 35 år. 

Enkelte sykehus har åpnet allerede. Jeg er 34 ved termin og har fått. Vet om noen som er ends litt yngre som også har.

Anonymkode: 86d22...96c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 16 uker på vei må. Tidlig ultralyd ble ikke nevnt av hverken lege eller jordmor, kun den mellom 18-20 som jeg fikk da jordmor søkte fødeplass. 

TUL tok jeg privat. 

Anonymkode: 6ba5b...342

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...