Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en ting jeg ikke får til å henge sammen: I den siste delen av celleåndingen, som kalles elektrontransportkjeden, dannes det ATP og vann. Man bruker to spesielle koenzymer. Koenzymene gir fra seg to hydrogenatomer, og sistnevnte reagerer med oksygen og danner vann. Den er grei. Derimot forstår jeg ikke hvilken rolle disse koenzymene (som er hydrogenbærere) spiller i dannelsen av ATP? Her er det jo en fosfatgruppe som skal tilføres, ikke hydrogen. Noen som kan forklare? 

Anonymkode: 4b426...f4e

Videoannonse
Annonse
Gjest Kastanjefrø
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er en ting jeg ikke får til å henge sammen: I den siste delen av celleåndingen, som kalles elektrontransportkjeden, dannes det ATP og vann. Man bruker to spesielle koenzymer. Koenzymene gir fra seg to hydrogenatomer, og sistnevnte reagerer med oksygen og danner vann. Den er grei. Derimot forstår jeg ikke hvilken rolle disse koenzymene (som er hydrogenbærere) spiller i dannelsen av ATP? Her er det jo en fosfatgruppe som skal tilføres, ikke hydrogen. Noen som kan forklare? 

Anonymkode: 4b426...f4e

De spiller ingen rolle i funksjonen til atp syntase, som omdanner adp og pi til atp, men energien fra h+ gradienten som dannes ved oksideringen og utpumpingen av h+ fra nadh og fadh2 er den som driver atp syntase

altså, kompleks 1 og 2 oksiderer nadh og fadh2 respektivt. Den frigjorte energien brukes av kompleks 1, 3 og 4 til å pumpe h+ ut av mitokondriematriks til mellommembranområdet. Den eneste veien tilbake til matriks er gjennom atp syntase, energien fra tilbakestrømmen bruker atp syntase til å danne atp. 

Endret av Kastanjefrø

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...