Gå til innhold

Bør vi få barn nummer 2 snart? Hva er best stor eller liten aldersforskjell mellom barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en på som nettopp har fylt 2 år. Planen er å få ett barn til etterhvert, men mannen vil utsette det i minst 2 år til pga hans studier og jobb. Samtidig så tenker jeg på aldersforskjellen mellom barna, vil de ha mer glede av hverandre hvis det bare er 3 år i mellom dem. Venter vi kan aldersforskjellen bli 5-6 år. Jeg har selv bare ett søsken som er 5 år yngre enn meg, husker at vi ikke hadde noe til felles gjennom barndommen og det var mye søskensjalusi. 

Hva tenker dere? Dere med mer enn ett barn, hva er fordelene og ulempene ved stor aldersforskjell mellom barna versus «to tette»? Vi tenker mye på at to barn er ekstremt krevende å ta vare på og oppdra, men jeg kan jo ta feil. 

Vi er begge 30 år gamle, så vi har tid til å vente med nummer to. Men jeg er usikker på hva som er best. 

Anonymkode: 8a38e...a6e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å ikke få mer enn 1 barn. 

Anonymkode: e51ac...1e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn og det 2 år og 4 måneder mellom (gutt og jente) Det var kun i barnehagealder jeg syntes det vsr slitsomt når to stk ville ha selskap ved leggetid. De har alltid vært gode venner og lekt godt sammen og kan selv som tenåringer bare henge sammen i helgene og spille/se film. De blir nesten som jevngamle når jenta er yngst.

Eldste som var enebarn i over to år har aldri blitt flink til å leke alene, ville alltid ha voksne i nærheten, yngste var alltid vant til å ha storebror å leke med, har aldri måttet bli underholdt av oss og er mye mer selvstendig. Er selv enebarn og hatet det, så det var ikke noe alternativ for meg. Mannen har en tre år yngre bror, det ble for stor avstand i alder og de har hatt minimalt å gjøre med hverandre, så derfor matchet det med 2 år for oss. 

Anonymkode: 3bec0...2f1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to stykker med 4 års mellomrom. De er verdens beste venner. Har lekt overraskende mye med hverandre fra yngste var ca 2 år. Det har ikke vært noe sjalusi. 

Det er 4 år mellom meg og broren min også, og vi har et veldig nært forhold og har alltid hatt det. 

Anonymkode: 47d08...bfa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har to stykker med 4 års mellomrom. De er verdens beste venner. Har lekt overraskende mye med hverandre fra yngste var ca 2 år. Det har ikke vært noe sjalusi. 

Det er 4 år mellom meg og broren min også, og vi har et veldig nært forhold og har alltid hatt det. 

Anonymkode: 47d08...bfa

Du aner ikke hvor mye det betyr at du sier det. Har følt litt på at min 3 åring, burde hatt søsken og at det allerede er "for mye" aldersforskjell. Blir fort 4,5 mellom dem hvis det klaffer snart

Anonymkode: e8b43...e1f

AnonymBruker
Skrevet

Vi tenkte som deg, og har 2 år og 7 måneder mellom våre. Synes det er en perfekt aldersforskjell. Storesøster er omsorgsfull og snill, og lillebror får være med på alt gøy. De leker godt sammen. Opplevde aldri noe søskensjalusi, og synes heller ikke småbarnstiden var spesielt tung. Storesøster sluttet med bleier noen måneder etter lillebror kom, og etter vi tok dem på samme rom ved 7 måneder sov begge to natten gjennom. Lillebror er ekstremt selvstendig og kan finne på ting på egenhånd hvor som helst, så det er mye enklere med en stor og lillebror, enn det var da vi hadde storesøster alene som liten. 

Anonymkode: 4f055...0f1

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk alltid snakker om hva som er best for barna. Mitt spørsmål er hva takler dere som par?

Anonymkode: ea7de...989

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker 3 år er ganske ideelt. 4-5 så risikerer du at de er på mer forskjellige stadier. Selvsagt litt mer slitsomt i starten, men i lengden lønner det seg. 

Anonymkode: fa013...322

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du aner ikke hvor mye det betyr at du sier det. Har følt litt på at min 3 åring, burde hatt søsken og at det allerede er "for mye" aldersforskjell. Blir fort 4,5 mellom dem hvis det klaffer snart

Anonymkode: e8b43...e1f

Vi har 4 år mellom våre og det har gått så utrolig smertefritt. Eldste ønsket minste hjertelig velkommen til familien, det er litt sjalusi av og til, men det kan prates om. Yngste elsker å følge med på eldste hele dagen og eldste elsker å få yngste til å le. Gleder meg til de blir litt større, tror de kommer til å kose seg sammen. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor folk alltid snakker om hva som er best for barna. Mitt spørsmål er hva takler dere som par?

Ja, ikke sant! Og så blir det for mye, og så går de fra hverandre etter 2 barn.😅

Anonymkode: 9d272...814

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to jenter med halvannet år mellom seg, de er nå 6 og 7,5. Har aldri angret på at jeg fikk dem så tett, de har så utrolig mye glede av hverandre! Merket det spesielt i koronatiden hvor man skulle holde seg mye for seg selv. Det var aldri et problem her, da de hadde hverandre å leke med. Det samme gjelder når vi er på hytta og andre ferier, de koser seg masse!

Jeg var litt redd for at det skulle bli litt mye med to små på en gang, men det har som sagt gått knirkefritt! Hadde gjort det samme igjen:-)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har en på som nettopp har fylt 2 år. Planen er å få ett barn til etterhvert, men mannen vil utsette det i minst 2 år til pga hans studier og jobb. Samtidig så tenker jeg på aldersforskjellen mellom barna, vil de ha mer glede av hverandre hvis det bare er 3 år i mellom dem. Venter vi kan aldersforskjellen bli 5-6 år. Jeg har selv bare ett søsken som er 5 år yngre enn meg, husker at vi ikke hadde noe til felles gjennom barndommen og det var mye søskensjalusi. 

Hva tenker dere? Dere med mer enn ett barn, hva er fordelene og ulempene ved stor aldersforskjell mellom barna versus «to tette»? Vi tenker mye på at to barn er ekstremt krevende å ta vare på og oppdra, men jeg kan jo ta feil. 

Vi er begge 30 år gamle, så vi har tid til å vente med nummer to. Men jeg er usikker på hva som er best. 

Anonymkode: 8a38e...a6e

jeg har tvillinger de er 14, de ble storebrødre når de var 5, det var en ok alder, mens han på 9 ble storebror bare 11mnd gammel, det var slitsomt, minstemann kom etter 7 år etter minstemann, synes helt klart mellom 5 og 7 år er best hvis de ikke er tvillinger da for det er lettvint når de ikke er babyer i alle fall,de har alltid hverandre,mens de som er 11mnd i mellom er som katt og mus, mens lillebror de er 7,8 og 13 år eldre enn er virkelig midtpunktet for alle

Anonymkode: 41fe9...0f3

Skrevet

Vi har to ..en på 10 år og en på 3år :) jade krangler, og det er vanskelig i forskjellige situasjoner hvordan begge to skal få lik behandling, oppmerksomhet, gaver, etc ...men de leker godt sammen og hun på 3 ser opp til sin store bror og lærer mye av han. Vi fikk henne når jeg var 35 :)

Skrevet

Det er fire år mellom mine også og for vår familie har det vært helt perfekt. De har overraskende stor glede av hverandre og fikk det mye raskere enn jeg kunne ant. De leker mye sammen og krangler minimalt. Det har ikke vært noe merkbar sjalusi. 

Mellom min bror og meg er det to år og vi hadde mye glede av hverandre, men kranglet som hund og katt til vi var relativt store. Jeg tror det handler mer om kjemi søsknene i mellom enn om alder. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så vidt jeg har greid å lese meg til har ikke forskning greid å konkludere med at det er best for barn å ha søsken i det hele tatt, så...

Anonymkode: 16f34...67d

AnonymBruker
Skrevet

Det beste for barna er vel at både mor og far har tid og overskudd til å gi de nok oppmerksomhet, oppfølging og kjærlighet. Samt at foreldrene har et trygt, stabilt og harmonisk forhold. Så her må nok far sin stemme telle like mye 🥰 

Anonymkode: 21126...b9a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har 4 år mellom våre og det har gått så utrolig smertefritt. Eldste ønsket minste hjertelig velkommen til familien, det er litt sjalusi av og til, men det kan prates om. Yngste elsker å følge med på eldste hele dagen og eldste elsker å få yngste til å le. Gleder meg til de blir litt større, tror de kommer til å kose seg sammen. 

inkognit0 skrev (35 minutter siden):

Det er fire år mellom mine også og for vår familie har det vært helt perfekt. De har overraskende stor glede av hverandre og fikk det mye raskere enn jeg kunne ant. De leker mye sammen og krangler minimalt. Det har ikke vært noe merkbar sjalusi. 

Mellom min bror og meg er det to år og vi hadde mye glede av hverandre, men kranglet som hund og katt til vi var relativt store. Jeg tror det handler mer om kjemi søsknene i mellom enn om alder. 

Godt å lese dette. Jeg synes ofte man bare hører negativt om større forskjell enn 3 år. Blir 4,5 mellom våre. Vi hadde egentlig ikke tenkt å få en til for det var nok for oss med 1 tenkte vi. Til førstemann ble litt større. Så for oss hadde det ikke gått bra med to tette.  Håper våre to også får et tett bånd og blir gode venner.

Anonymkode: 41ea3...cf7

AnonymBruker
Skrevet

For meg så er det best med liten aldersforskjell mellom barna. Da har de mye mer glede av hverandre og det går f eks an å finne en aktivitet eller lørdagsfilm som begge liker og har glede av. Vi har nesten 6 år mellom yngste og eldste, og eldstemann er så og si bare barnevakt for yngstemann og de har ikke glede av de samme tingene (begge liker å sykle men da må jo eldstemann alltid sakke veldig ned for at yngste kan klare å henge på osv). Mens han i midten har stor glede av dem begge 😊 Det er også ganske kjipt for min del å tenke på at jeg nå har hatt barnehagebarn i 10 år 😂 Om jeg kunne ha gjort dette igjen så hadde det blitt ganske nøyaktig 2 år mellom hvert barn og ikke 3 år 😊 

Anonymkode: 13166...621

AnonymBruker
Skrevet

Det er 5 år mellom mine to, og det har fungert veldig bra. Jeg hadde seriøst ikke orket to tette små, krevende barn. Skjønner ikke at noen velger det heller. Det der med å stresse med «riktig» aldersforskjell er helt galskap.

Ifølge utviklingspsykologi anbefales det ikke å få nytt barn før eldste er minst to år, fordi barnet ikke skal måtte konkurrere om oppmerksomhet og omsorg med et spedbarn mens det selv er definert som en baby (som er opp til to år).  

Anonymkode: 6804f...145

AnonymBruker
Skrevet

Her er det 3,5 år mellom (4 skoleår) Eldste er gutt - snart 14 år. Litt for stor forskjell. De er på helt ulik planet nå for tiden og ikke så mange ting de begge to vil. Tror det hadde vært bedre om jenta var eldst. 

Anonymkode: 89bac...d93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...