M71 Skrevet 10. mai 2022 #21 Skrevet 10. mai 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Er denne jeg har blingset meg ut👌🤗 Tok bare et par dager grubling og KG diskusjoner, så er blitt betraktelig bedre ang min evige beslutningsvegring😅 Gruer meg til bilkjøp😳 Anonymkode: 3f0c5...628 Gitt leveringstid nye biler har du god tid til å gruble😄 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #22 Skrevet 10. mai 2022 M71 skrev (8 timer siden): Før du rusler deg langt ut i beslutningvegringens land... Bare kjøp denne https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/baerbar-pc/apple-macbook-air-2020-m1-mgn63ha-13-256-gb-stellargraa/p-1133481/ Så har du 50 eller 60 dager for å se om det er maskinen for deg. Setter noen kroner på at den ikke leveres tilbake Støtter 👍 Samt om TS har DNB Mastercard får hun 15% av prisen om hun kjøper med det når det super weekend kampanje 🤓 Anonymkode: 9856b...ede 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #23 Skrevet 10. mai 2022 Dæven så mange med god råd på KG! Jeg ville lest noen tester, og mulig oppsøkt andre fora hvor det er langt høyere kompetansenivå på det tekniske. Greit at apple er veien å gå for mange innen telefonverdenen, men når det kommer til det bærebare markedet så er det en god del mer å vurdere. Bare OS-et gjør at mange sliter, fordi de allerede er vant med Windows (blant annet). Prisene er også relativt stive, og sammenlignbare maskiner har ofte vel så god ytelse, garantivilkår og levetid. Jeg har to maskiner kjøpt ca. samtidig, en macbook air og en MS surface. Airen er helt klart brukt minst, men er også den som ble ødelagt først. Eksempelvis er batteriet bortimot ubrukelig på macbooken, mens surfacen som har langt flere ladinger lever greit. Og de som anbefaler 128/256GB til noen som er ute etter godt med lagringsplass, geez. Noen ganger er det helt greit å bare være stille. Anonymkode: 26a74...43d 1
missmcbeal Skrevet 10. mai 2022 #24 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dæven så mange med god råd på KG! Jeg ville lest noen tester, og mulig oppsøkt andre fora hvor det er langt høyere kompetansenivå på det tekniske. Greit at apple er veien å gå for mange innen telefonverdenen, men når det kommer til det bærebare markedet så er det en god del mer å vurdere. Bare OS-et gjør at mange sliter, fordi de allerede er vant med Windows (blant annet). Prisene er også relativt stive, og sammenlignbare maskiner har ofte vel så god ytelse, garantivilkår og levetid. Jeg har to maskiner kjøpt ca. samtidig, en macbook air og en MS surface. Airen er helt klart brukt minst, men er også den som ble ødelagt først. Eksempelvis er batteriet bortimot ubrukelig på macbooken, mens surfacen som har langt flere ladinger lever greit. Og de som anbefaler 128/256GB til noen som er ute etter godt med lagringsplass, geez. Noen ganger er det helt greit å bare være stille. Anonymkode: 26a74...43d Så merkeleg da at jeg som har hatt Macbooken min i over 7 år, som har blitt brukt mange timer daglig, fortsatt har fungerende mac og fungerende batteri 🤔
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #25 Skrevet 10. mai 2022 Kjøpte den billigste mac’en jeg! so far so good👌🤩🥳 Anonymkode: 3f0c5...628 1
M71 Skrevet 10. mai 2022 #26 Skrevet 10. mai 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Dæven så mange med god råd på KG! Jeg ville lest noen tester, og mulig oppsøkt andre fora hvor det er langt høyere kompetansenivå på det tekniske. Greit at apple er veien å gå for mange innen telefonverdenen, men når det kommer til det bærebare markedet så er det en god del mer å vurdere. Bare OS-et gjør at mange sliter, fordi de allerede er vant med Windows (blant annet). Prisene er også relativt stive, og sammenlignbare maskiner har ofte vel så god ytelse, garantivilkår og levetid. Jeg har to maskiner kjøpt ca. samtidig, en macbook air og en MS surface. Airen er helt klart brukt minst, men er også den som ble ødelagt først. Eksempelvis er batteriet bortimot ubrukelig på macbooken, mens surfacen som har langt flere ladinger lever greit. Og de som anbefaler 128/256GB til noen som er ute etter godt med lagringsplass, geez. Noen ganger er det helt greit å bare være stille. Anonymkode: 26a74...43d Til eget bruk, alltid Android og Windows. Gjelder å se an litt hva spørsmålsstiller ser etter. Er nok enig at 512 er bedre enn 256. Smart bruk av skylagring/ekstern lagring gjør at dette ikke er et problem for meg.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #27 Skrevet 10. mai 2022 Chromebook? Hvis du ikke allerede har solgt sjela di til Steve Jobs. Anonymkode: 45de1...e00
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #28 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjøpte den billigste mac’en jeg! so far so good👌🤩🥳 Anonymkode: 3f0c5...628 Hvilken modell ble det? Håper du blir fornøyd med valget ! 😍 Anonymkode: 9856b...ede
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #29 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvilken modell ble det? Håper du blir fornøyd med valget ! 😍 Anonymkode: 9856b...ede Den som var linket over. Macbook air 13 M1. Satser på lang levetid😊 Anonymkode: 3f0c5...628 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #30 Skrevet 16. mai 2022 Bilderedigering er ikke lenger noe argument for dyre nye PCer og det har det ikke vært på over tjue år selv de om de som selger PCer gjerne vil ha verden til å tro annet. Jeg har brukt vanlige PCer til billedredigering helt fint fra og med 1999. Filmredigering er mer krevende for maskinen, men her finnes triks man kan lære seg som gjør at også litt eldre PCer duger greit. Jeg ville sjekket tester fra tre-fire år siden og sett hvilke laptop'er som fikk best resultat for skjermkvalitet og kjøpt en slik brukt. "Må kunne lagre mye"...da vil jeg heller satset på ekstern harddisk (pris ca 600) som du uansett bør ha hvis du synes backup er viktig og ikke vil dele den med big tech/laste opp i den såkalt skyen og gått for en laptop med SSD-disk fremfor den eldre typen - snurredisk. SSD-disker er dyrere pr gigabyte, men de er mye raskere til å åpne programmer og filer, kanskje dobbelt så raske eller mer. Antar at de fleste tre-fire år gamle laptop'er har SSD-disk, jeg ville ikke kjøpt noe annet enn noe med SSD, evt at du kjøper en ny SSD utenom og bytter selv med det ekstra bryderiet det er å få inn nytt operativsystem. "min gamle tar flere minutter bare å få på nett" Da tror jeg det egentlig er noe annet som er problemet enn selve PCen. Noe med innstillinger, wifi-ruter, nettverkskort- eller -driver.Har brukt laptop mot wifi i snart tjue år og det har aldri tatt mer enn ti sek å komme på nett når alt har fungert, selv ikke på de billigste tregeste laptopene. https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?product_category=2.93.3215.43&sort=RELEVANCE Anonymkode: b04f4...352 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #31 Skrevet 16. mai 2022 Et problem mange laptop'er lider av er at alt for mye rart er installert, ofte ufrivillig. Det bygger seg gjerne opp over noen år så selv om man ikke vil bytte pc så ofte så bør man reinstallere operativsystem etter noen år. Jeg gjør det ca hvert eller annethvert år. Selv om programmer/apper avinstalleres blir ofte ting hengende igjen og bremse pcen. Å kvitte seg med bloatware som selgere og fabrikanter har fått betalt for å belemre pc'ene våre med kan øke farten like mye som å kjøpe en ny pc. Noen velger å bytte ut window med linux for å enklere å kontrollere hva som går på den. På nye pc'er er det ofte ikke bare windows som kjører, men også ting som fabrikanter og butikkjeder har fått betalt for å legge inn (noe av det samme gjelder enkelte mobiler). Har gjort "privat service" på en del pc'er som hadde mye rart gående, bl.a. to anti-virusløsninger gående kontunuerlig som kriget mot hverandre og tappet nesten all kraft så ingenting var til overs til å gjøre det eieren egentlig ville. En annen hadde noe gående som jeg tror utvant krypto-valuta for de som stod bak viruset som hadde plantet dette på pcen, eieren tjente ikke noe på det, han var bare plaget med mye viftestøy og en sirup-pc. Prøver bare å si at det er flere ofte bedre veier til en rask pc enn å kjøpe ny. Å bytte til ssd-disk hvis du har gammeldags harddisk bør være tips nr 1. Og å legge inn windows på nytt er noe som ofte hjelper. "Hjernen" (CPUen) i PCer har egentlig ikke blitt så mye raskere de siste fem-sju årene. Utviklingen har bremset opp om man sammenligner med 70-, 80-, 90- og 2000-tallet da man fikk dobbelt så rask pc til samme pris etter bare to-tre år. Det er ikke sånn lenger. Nå er det hvordan de er satt opp som må bli fokus for oss som liker raske pc'er. For gaming gjelder annet, for en del populære spill (men langt fra alle) er det grafikkort som gjelder. Anonymkode: b04f4...352 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #32 Skrevet 16. mai 2022 On 5/10/2022 at 3:19 PM, AnonymBruker said: Og de som anbefaler 128/256GB til noen som er ute etter godt med lagringsplass, geez. Noen ganger er det helt greit å bare være stille. Anonymkode: 26a74...43d Jepp. På min aller første PC - en stasjonær bygget i år 2004, hadde jeg en harddisk på 160 GB. !8 år senere er plutselig svimlende 128 GB godt nok ... Anonymkode: 469b6...e3d
M71 Skrevet 16. mai 2022 #33 Skrevet 16. mai 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jepp. På min aller første PC - en stasjonær bygget i år 2004, hadde jeg en harddisk på 160 GB. !8 år senere er plutselig svimlende 128 GB godt nok ... Anonymkode: 469b6...e3d Sikker på at det ikke var 160 MB? Hvis ikke er meg nysgjerrig på hva prisen på den disken var🙂
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #34 Skrevet 16. mai 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jepp. På min aller første PC - en stasjonær bygget i år 2004, hadde jeg en harddisk på 160 GB. !8 år senere er plutselig svimlende 128 GB godt nok ... Anonymkode: 469b6...e3d De som lager windows og annen programvare sitter selv med det dyreste nye utstyret og gir vel da litt blaffen i hvordan det de lager oppleves for oss med mer gjennomsnittlige PCer. Eller om konspirasjonsteoretikerne har rett her så står de i leddtog med de som lager hardware for at vi skal måtte kjøpe nye dingser. Sikker software krever oppdateringer. Oppdateringer krever ny hardware. Og så sitter vi i saksa. Verste eksempel er kanskje Apple som bevisst via "oppdateringer" skrudde ned farten på to-tre år gamle iPhoner med påstand om at de måtte gjøre det for å spare batteriene. De samme batteriene som de selv hadde gjort "umulig" å bytte til nye annet enn på godkjente verksteder til mer enn tredobbel pris av det selve batteriene koster. Anonymkode: b04f4...352
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #35 Skrevet 16. mai 2022 53 minutter siden, M71 said: Sikker på at det ikke var 160 MB? Hvis ikke er meg nysgjerrig på hva prisen på den disken var🙂 Dette er jo en stund siden, men før jeg fikk denne PC-en, vurderte jeg en laptop i perioden 2002-04, og da tror jeg det vanlige var å ha 10-40 GB; hadde laptopen 40 GB, var det mye. På stasjonære tror jeg 160-200 GB var mest vanlig. Harddisken min - Western Digital i 3,5-størrelse kostet i underkant av tusenlappen; selve PC-en tok kvelden i 2013, men harddisken fungerer fortsatt; har den liggende et eller annet sted. Kjøpte for øvrig en ekstern 3,5 harddisk samme år (2004) med 80 GB; den kostet også i underkant av tusenlappen, omtrent samme pris som jeg betalte for en ekstern 250 GB to år senere. 53 minutter siden, AnonymBruker said: De som lager windows og annen programvare sitter selv med det dyreste nye utstyret og gir vel da litt blaffen i hvordan det de lager oppleves for oss med mer gjennomsnittlige PCer. Eller om konspirasjonsteoretikerne har rett her så står de i leddtog med de som lager hardware for at vi skal måtte kjøpe nye dingser. Sikker software krever oppdateringer. Oppdateringer krever ny hardware. Og så sitter vi i saksa. Verste eksempel er kanskje Apple som bevisst via "oppdateringer" skrudde ned farten på to-tre år gamle iPhoner med påstand om at de måtte gjøre det for å spare batteriene. De samme batteriene som de selv hadde gjort "umulig" å bytte til nye annet enn på godkjente verksteder til mer enn tredobbel pris av det selve batteriene koster. Anonymkode: b04f4...352 Jepp - mye rart der i gården, særlig fra Apple, men Windows begynner å bli like pågående med de nye kravene deres til hardware. Likevel er Linux fortsatt et alternativ; selv kjører jeg operativsystemet i RAM fra en vanlig minnepenn, og samme oppsett kan jeg bruke i noen år uten å knote med oppdateringer - har aldri hatt problemer med dette med tanke på virus eller andre ting, til tross for 14 års bruk av Linux. Anonymkode: 469b6...e3d
Ænema Skrevet 16. mai 2022 #36 Skrevet 16. mai 2022 mitt problem med linux er at det dreper batteriet på laptop, en må ha stjasjonær pc eller kronisk i stikkontakten på en laptop etter en liten tid. slitsomt for de som ikke har brukt stasjonær på 15 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå