Gå til innhold

Kom med deres beste rutiner for å få hverdagen til å gå rundt!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lest flere som har gode ideer med hvordan man får hverdagen til å gå rundt, så vil gjerne samle det i en tråd.

Feks søndagene planlegger man middager for uka osv.

Hvilke rutiner har dere som gjør at dere holder hodet over vann? 

Anonymkode: e5059...d7b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tren selv eller handle mens barna er på trening (hvis du allikevel må kjøre de.) lær de å komme seg til og fra aktiviteter selv.

Gode  avtaler med andre foreldre. Samkjør!! Del på planleggingsdager med andre foreldre. 

Deleger oppgaver i familien. Gi barna egne ansvarsoppgaver ( denne sliter jeg med selv😩). 

Anonymkode: d1bf9...6e5

• Liker 2
Skrevet

Setter på oppvaskemaskina på morgon og dekker til middag med det som er i maskina.vasker senklær om morgon og legger det påigjen på ettermiddag. 

AnonymBruker
Skrevet

Starter dagen med kaffe, kasting av søpppel, oppvaskmaskin og vaskemaskin på. Innen lunchtid er alt vasket, støvsugd og klart for en rolig kveld. 

Anonymkode: cf0a9...ec5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Starter dagen med kaffe, kasting av søpppel, oppvaskmaskin og vaskemaskin på. Innen lunchtid er alt vasket, støvsugd og klart for en rolig kveld. 

Anonymkode: cf0a9...ec5

Jeg spør fordi jeg lurer: er det robotstøvsuger/vasker mens du er på jobb eller er du ikke på jobb? 

Anonymkode: d1bf9...6e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lag klar middager på søndager så det kun kan varmes senere i uka. 

Planlegg middager.  Ha mye klart i fryseren som lett kan tas opp (både brød og pålegg kan fryses) så det blir mindre å handle.

Ha god oppbevaring på vaskerom til klær (rene og skitne) slik at det ikke er like farlig om det hoper seg litt opp i perioder.

Ha god oppbevaring til klær, sko, ting i nærheten av gangen så det er lett å rydde bort ting. 

Storhandle tørrvarrer, hermetikk, vaskemidler for å ha lett tilgjengelig.

Lage matbokser kvelden før.(ungene kan gjøre det selv)

Få ungene til å legge klar klær til dagen etter. 

Ha gode planleggingsverktøy. Vi bruker ulike digitale verktøy til huskelister, handlelister og kalender. Har en farge pr person i familien.  Ungenes ukeplan kommer hver fredag så den gjennomgås da og det som må huskes legges inn i kalenderen (turdager, sykkeldager, prøver) 

Ha utstyr som gjør rengjøring enklere, har mann en ting støvsuger så vurder å bytte til f.eks en lettere håndholden. 

Anonymkode: 86d3f...7a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar hjemmekontor minst en dag i uken, og har da vaskemaskinen i gang hele dagen. Vi har aldri sånt på når vi ikke er hjemme selv, så hoper seg fort opp ellers. Bretter klær mens jeg har møter ;)

Utnytter mulighet for å jobbe hjemmefra om kvelden. Gjør ting på dagtid mens ungene er i bhg, og så jobber jeg om kvelden etter de er i seng. 

Tredemølle og treningsrom hjemme så jeg kan trene etter ungene er i seng, uavhengig av om mannen er hjemme eller ei. 

Anonymkode: 402e6...fef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lag klar middager på søndager så det kun kan varmes senere i uka. 

Planlegg middager.  Ha mye klart i fryseren som lett kan tas opp (både brød og pålegg kan fryses) så det blir mindre å handle.

Ha god oppbevaring på vaskerom til klær (rene og skitne) slik at det ikke er like farlig om det hoper seg litt opp i perioder.

Ha god oppbevaring til klær, sko, ting i nærheten av gangen så det er lett å rydde bort ting. 

Storhandle tørrvarrer, hermetikk, vaskemidler for å ha lett tilgjengelig.

Lage matbokser kvelden før.(ungene kan gjøre det selv)

Få ungene til å legge klar klær til dagen etter. 

Ha gode planleggingsverktøy. Vi bruker ulike digitale verktøy til huskelister, handlelister og kalender. Har en farge pr person i familien.  Ungenes ukeplan kommer hver fredag så den gjennomgås da og det som må huskes legges inn i kalenderen (turdager, sykkeldager, prøver) 

Ha utstyr som gjør rengjøring enklere, har mann en ting støvsuger så vurder å bytte til f.eks en lettere håndholden. 

Anonymkode: 86d3f...7a1

Men hva gjør du med varm mat, da? Altså, den må jo kjøles ned før den kan settes i kjøleskap/frys.. blir det ikke mye ekstra styr ifbm med det? Og mye mat er jo ikke spesielt digg laget en uke i forveien, som torskeform, fiskegrateng, o.l? 

Vi prøvde det der en stund, men syntes det faktisk ga merarbeid, i forhold til å bare kappe grønnsaker og sånt og ha det klart kvelden i forveien (og da slapp vi ha "tusen" bokser med ting stående i kjøleskapet hele tiden).

AnonymBruker
Skrevet

Gå ned i arbeidstid. Det koster litt, men skikkelig verdt det! 

Anonymkode: e54c2...735

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør huset plettfritt, eller iallfall så mye som mulig hver kveld når ungene sover selv om du er sliten, da starter du dagen etter med et rent og ryddig hus, orden på kjøkkenet osv.

Anonymkode: 48557...9f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hva gjør du med varm mat, da? Altså, den må jo kjøles ned før den kan settes i kjøleskap/frys.. blir det ikke mye ekstra styr ifbm med det? Og mye mat er jo ikke spesielt digg laget en uke i forveien, som torskeform, fiskegrateng, o.l? 

Vi prøvde det der en stund, men syntes det faktisk ga merarbeid, i forhold til å bare kappe grønnsaker og sånt og ha det klart kvelden i forveien (og da slapp vi ha "tusen" bokser med ting stående i kjøleskapet hele tiden).

Når tror du fiskegratengen du kjøper på butikken er laget?

Maten skal bare være ikke varm, trenger ikke være helt nedkjølt? Dette var problematisering 🤯

Anonymkode: e5059...d7b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke meg du siterer, og jeg har ikke vært veldig god på det selv, men svarer likevel. 
det kommer jo helt an på hva slags mat du lager. Man står jo ikke og kutter grønnsaker til torsdagens salat på søndag, eller kutter opp alle grønnsakene til fredagstacoen, men skal du ha pasta og kjøttsaus, supper, ei gryte av et slag så sparer du mye tid hvis du har laget det på forhånd! Og fiskegrateng? Det er jo bare å fryse! 
vi har en del litt vide, lave bokser som vi oppbevarer mat i når vi skal fryse det ned. Heller den varme maten i en boks og lar den stå på benken til den er litt avkjølt (går fort når det ikke blir så tykt lag) og setter i fryseboksen. 

Anonymkode: 2c8aa...003

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange gode tips her. 

Hver søndag lager jeg en middagsplan og handleliste (bestiller oda iblandt). Ser igjennom neste ukes planer og skriver ned alt fra ukeplaner etc. 

Jeg har perioder der ungene må bruke 10min på å shine rommet sitt hver kveld, klarer de det på 10min, så får de 10min telefontid. Ikke alltid de rekker det pga idretter og div da. 

Eller gjør vi alt klart dagen før. Vi pakker gymtøy, svømmetøy, legger frem klær og sånt. 

Legger meg aldri med rotete hus. Alt har sin faste plass. 

Pleier å sette på robotstøvaugeren når vi kjører til treninger etc. Hender jeg trener når de er på trening. 

Anonymkode: 925d9...f6b

AnonymBruker
Skrevet

Ukesplaner på kjøleskapet over henting og aktiviteter.

Alltid hermetikk og tørr mat i skapene.

Viktigst av alt: begge jobber deltid. Er skikkelig forkjemper for dette.

Anonymkode: 016e4...f47

AnonymBruker
Skrevet

Ikke dra hjemmom mellom jobb og trening.

Anonymkode: e55e4...596

• Liker 1
Skrevet

Hos meg som er alenemamma til to på 6 og 11 (eldste er 18 og har flyttet hjemmefra) er jeg helt avhengig av rutiner for å føle jeg har kontroll på hverdagen😅

Når det kommer til mat; handler inn for nesten hele uken med unntak av for helgen. Forsøkte en gang per hele uke en periode men det skled alltid ut fordi når helgen kommer har man plutselig brukt mer melk enn antatt, man har lyst på noe ekstra godt til middag osv. Bestiller kun på nett, synes jeg sparer mye energi, penger (slipper spontankjøp) og tid på det. Ser etter hva jeg har i skap osv før jeg handler og skriver ned ukens middager på en lapp. 

Når det kommer til husarbeid; jeg forsøker ha faste vaskedager mht klær; mandag er utgangspunktet (med mindre jeg har rukket gjennom helgen), så bretter og legger jeg det på plass onsdager. Slenger jo på en maskin her og der sånn at jeg stort sett slipper forholde meg til «rutinen», men den er god å ha som et utgangspunkt:) 

Ellers: rydder alltid stue/kjøkken hver kveld mens barna spiser kveldsmat sånn at jeg kan slå meg til ro når de er lagt uten å se masse rot. Går kjapt over med støvsuger også om det trengs. Dette gjør at ting sjelden hoper seg opp og jeg stort sett kan stå opp til shinet kåk:)

hver fredag (jobber på hjemmekontor) er det ofte rolig på jobb, da får jeg støvsuget litt mer ordentlig, ryddet vekk smårot som kanskje har hopet seg opp gjennom uken osv, skifter sengetøy osv. 

Når det gjelder barna og rutiner; vi har fast «ryddetid» hver kveld kl 18:45, dvs da må de rydde det de evnt har rotet etter de er kommet hjem. Har alarm på hver hverdag til dette- I helgene har vi (eller jeg😂) lavere skuldre på dette:) Fungerer helt topp, barna vet veldig godt at alarm betyr ryddetid og det ble mye enklere å få denne rutinen på plass med den. Samme gjelder kveldsmat, begynner med den kl 19 hver dag, og går på badet litt over 19:30. Så har vi en rolig stund når de legger seg hvor de kan lese, tegne, se noe rolig på ipad (ikke spill) el.l hvor jeg setter på nedtelling feks 15 minutter, og så er det natt. For dere som synes alarmer høres rigid ut, så må jeg bare si at dette var noe jeg gjorde som et prøveforsøk for noen måneder tilbake etter å ha fått tips om det ift kveldsrutiner; og hjelpemeg som det har bidratt positivt her! Følte vi altfor ofte kom for sent i gang med kveldsmat, rydding og alt og det endte alltid med jeg følte vi var på overtid med legging, noe som skjer svært sjelden nå🥳 

Skrevet

Har hjemmekontor iblant, da får jeg satt på og hengt opp noen maskiner iløpet av dagen. Løpt over gulvene med støvsugeren, og satt middag på kok før jeg henter i barnehagen (gryter, lapskaus osv som lett kan varmes opp igjen) 

Lar ofte rot etter middagen stå, så rydder jeg kjøkkenet mens barnet spiser kvelds seinere. 

Senker standarden for ryddig hus litt.

Har som regel å aldri gå tomhendt, alltid noe som må ryddes. Går jeg fra stuen for å gå på do, så tar jeg med klær som skal i skittentøyet visst det ligger noe på veien osv

Prøver å være litt aktiv sammen med barna. Spille fotball, løpe mens de sykler, slik at jeg får inn litt hverdagsaktivitet siden jeg aldri får trent så mye som jeg vil

AnonymBruker
Skrevet

Mndsplan for middag, handler for en mnd om gangen. Har system på alt, det ligger ikke ting og slenger. Sier nei til mye på fritida, kan ikke få med seg alt OG ha en hverdag som går rundt. 

Anonymkode: 6a103...6c0

AnonymBruker
Skrevet

Planlegger matplaner, lunsj+middag, 3-4 uker i slengen. Og storhandler annenhver uke. 

Handler mye bulk. Alt av tørrvarer, dopapir, etc, kjøpes for ett år om gangen. 

Lager opp større måltid for fryser. Har alltid fryst en del supper, samt gratenger. 

Har kun ting vi bruker og trenger fremme. Alt har sin plass. Har for eksempel bare to sett sengetøy og to sett handklær per person. Alt vaskes, tørkes, og legges rett på igjen. 

Legger frem klær for uka, slik at det bare er å ta en bunke om morgenen. 

Har en del hjemmekontor, med mange telefoner, da får jeg satt på maskiner, ryddet, vasket og brettet. 

Handling skjer alltid når vi er på vei et sted. Har jeg et kundemøte og kjører forbi IKEA; har jeg en liste klar. Drar alltid ut bare for å handle, og handler aldri lørdager. 

Setter på en podcast og tar 10-30 minutter i huset hver dag, slik at det holdes jevnt rent og ryddig. 

Har en stor kalender på kjøkkenet som vi går gjennom sammen hver søndag, og planlegger og fordeler. 

Anonymkode: 9df25...205

AnonymBruker
Skrevet

Jeg handler en dag i uka, og planlegger middager for uka. 
Jeg gjør klart alt av klær, matpakker, skolesekker osv på kvelden. 
Være fysisk aktiv sammen med barna, går mye turer og slikt. 
Tar gjerne rydding og vask av hus som en felles aktivitet for hele familien sammen. 

Anonymkode: 9495b...268

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...