Gå til innhold

Hva er greit og ikke greit å kommentere om andre sin kropp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en godt voksen mann som de siste årene har begynt å miste håret. Dette blir mer og mer tydelig, og jeg er veldig klar over det selv. Dessverre (for min del) er også mange andre klar over dette, og det er til stadighet et tema i sosiale settinger. "Nå er du tynn i luggen!", "Begynner å bli skalla eller?", "Dårlige hårgener?". Dette er kommentarer fra bl.a. venner, kollegaer og besteforeldre, og de har til felles at de oppfattes som greie kommentarer i den sosiale settingen. Det har fått meg til å tenke på hvorfor dette er gjengs i dagens samfunn, mens å kommentere sånt som "Du spiser godt om dagen, ser jeg" eller "Skjer med at du har blitt så tjukk?" eller "Så mange kviser du har fått!" er ugreit for de aller fleste. Jeg tror ikke jeg har verken en uvanlig familie eller vennekrets, men de virker å enes om at å kommentere hårtap er både greit og morsomt. 

Hva tenker dere om denne situasjonen, og mer generelt, hva er greit og ikke greit å kommentere om andre sin kropp? Har dette noe med kjønn å gjøre?

Anonymkode: 37023...b6b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt helt uakseptabelt å kommentere slik. Man har passe dårlige antenner om man ikke skjønner at hårtap kan være et sårt tema. 

Hvorfor kommentere andres kropp i det hele tatt? 

Man kan være generell, og si "så flott du tar deg ut i den kjolen", "så fin glød du har i huden", e.l. Men å kommentere hvor tykk/slank folk er, tynn i hyssingen, størrelse på kroppsdeler, osv? 

Jeg har fått mange kommentarer om at "uff så blek du er, er du syk? Må ta vare på deg selv, vet du!". Eh, det er bare sånn hudfargen min er?? "Uff så tynn du er blitt, du må passe på at du spiser nok vet du". "Så mye muskler du har fått, du må passe deg så du ikke begynner å se ut som en mann"... 

Anonymkode: 8242c...0c0

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker også at generelle, korte, og utelukkende positive kommentarer er stort sett ok. Men en vet jo aldri.. Men negative/tullete kommentarer er ALLTID en no-go! 😱

Jeg blir stadig overrasket over hvor mange som kommenterer vektnedgangen min. Ja, det er ganske markant. Men folk får seg til å si så MYE liksom, ikke bare en kort kommentar heller (som allerede er for mye synes akkurat jeg..). «Oi, wow! Du har jammen tatt av! Var det hardt arbeid eller? Sååå flink du har vært, blablablabla». Altså, de spør om hvordan og hvorfor og gud vet hva. Skryter meg opp i skyene av jobben jeg har gjort. Ikke bruk meg som inspirasjon,  jeg hater kommentarer og har et så vanskelig forhold til mat at jeg har et kosthold som er langt fra bærekraftig..bare..ti stille. Langt fra «flink» 🙈 Men det er godt ment da, fra fine folk..

Anonymkode: 0745c...416

AnonymBruker
Skrevet

Overhodet ikke ok, synes det er helt vilt at noen får seg til å kommentere sånt. Man bør egentlig aldri kommentere kroppen til noen, vet aldri hva som ligger bak. Vektnedgang kan skyldes sykdom, så det er ikke alltid positivt å kommentere det dersom vedkommende går på do og kaster opp etter hvert måltid for eksempel. Det må jo bare bidra til å oppmuntre sykdommen. 

Tror jeg kunne gått med på "du har fin øyenfarge"😄

Anonymkode: 67a85...2bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre noen tar opp noe selv, om kroppen. Er det faktisk ikke greit å kommentere, på noen som helst.

Betyr ikke om det er snakk om hårtap, eller vekt. Det er ikke greit å kommentere noe på andre sine kropper.

Anonymkode: 133af...f91

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg kommenterer aldri utseende eller kropp, syns det er en uting. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er greit å kommentere noe om andres kropp. Eneste unntak er ev kjæreste og det er noe det er avklart å snakke om/kommentere. 

Det du forteller synes jeg er frekt. Ingen har rett til å kommentere ditt ev hårtap. 

Anonymkode: 3e149...35a

AnonymBruker
Skrevet

Det der er ikke greit i det hele tatt! Men dessverre så er mennesker blitt så opptatt av utseende og at å kommentere samme er ok, de eier ikke følelser for andre og at det de sier kanskje sårer dem. Finnes selvfølgelig unntak, mennesker som tenker litt før de sier noe. Jeg kommenterer aldri utseende til folk.

Når det er sagt, så vet jeg hvordan du har det, mtp det at du mister håret. Jeg har hatt håravfall i snart tre år, og blitt veldig tynn i håret og jeg er dame. Ingen har kommentert det hittil, men jeg misliker når folk snakker om håret sitt, fordi det er et sårt tema for meg, så ofte pleier jeg å overhøre dem. For andre er det «bare» hår mens for de som mister det er det alt. 

Sender deg en klem jeg :)

Anonymkode: 8d72e...c23

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes generelt at man ikke skal kommentere andres kropp uten at man har fått en invitasjon om det. Unntaket er gjerne de nærmeste man f.eks. vet slanker seg, da er det greit å påpeke at de har gått ned (det pleier å glede). Et annet unntak er min mann, han bruker eget utseende som humor og det er internt lov å tulle med mellom oss to at han f.eks. blir tynnere i håret, men sier jo aldri sånn til andre. 

Anonymkode: 2637b...63b

AnonymBruker
Skrevet

Så slemme de er mit deg! :(

Jeg tenker at alt som ikke kan fikses på 5min kan man drite i å kommentere. Greit å opplyse om at man har noe mellom tennene for eksempel, det er fort gjort å fikse. Men et trekk som man har, man er bare skapt sånn, eller som krever mye innsats/ressurser å endre, det er personen selv sannsynligvis veldig klar over og trenger absolutt ikke minnes på at folk legger merke til det.

Anonymkode: 70845...96d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har man ikke noe fint å si, så ikke si noe. 

Det er min mening. 

Men husk på, de som sier stygge ting til andre og kommer med negative kommentarer om andre, tenker det egentlig om seg selv og har det dårlig med seg selv. 

Neste gang noen sier noe kan du bli alvorlig og ikke svare, eller du kan si tilbake "du må ikke prate så negativt om deg selv". For det er jo det de gjør. 

De som har det bra med seg selv vil aldri si noe stygt til andre. De ønsker bare å spre kjærlighet og glede og positivitet. 

Anonymkode: 872bc...c79

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det eneste som er greit å si, er å gi komplimenter. Ingenting annet, men mindre man åpner opp for en slik samtale selv. Selv er jeg likevel forsiktig, og sier helst kun "så fin du er i dag" og lignende, kommenterer ikke noe spesifikt.

Har selv fått kommentarer på "så fin og tynn du har blitt!", men de tenkte ikke over at det var alvorlig sykdom som lå bak (som de visste om), og at jeg ikke ønsket å gå ned i vekt. Man skal alltid være obs på at alle endringer, selv hva man tror er positivt, ikke nødvendigvis er det.

Anonymkode: 90731...aba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv ikke noe å påpeke på utseende mitt, men likevel får jeg kommentarer på at jeg er stygg og rar.

Jeg vet jo at det ikke er sant, men det er veldig vondt å høre, og slitsomt, og jeg tenker at disse menneskene ikke er helt i vater. 

Vi må huske på at de som slenger kommentarer om andres utseende har det dårlig med seg selv og prøver å hevde seg på andre. 

Husk på at du og jeg og alle andre som opplever dette er bedre personer, og vi må være gode forbilder og ikke falle ned på deres nivå. 

Anonymkode: 872bc...c79

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er en godt voksen mann som de siste årene har begynt å miste håret. Dette blir mer og mer tydelig, og jeg er veldig klar over det selv. Dessverre (for min del) er også mange andre klar over dette, og det er til stadighet et tema i sosiale settinger. "Nå er du tynn i luggen!", "Begynner å bli skalla eller?", "Dårlige hårgener?". Dette er kommentarer fra bl.a. venner, kollegaer og besteforeldre, og de har til felles at de oppfattes som greie kommentarer i den sosiale settingen. Det har fått meg til å tenke på hvorfor dette er gjengs i dagens samfunn, mens å kommentere sånt som "Du spiser godt om dagen, ser jeg" eller "Skjer med at du har blitt så tjukk?" eller "Så mange kviser du har fått!" er ugreit for de aller fleste. Jeg tror ikke jeg har verken en uvanlig familie eller vennekrets, men de virker å enes om at å kommentere hårtap er både greit og morsomt. 

Hva tenker dere om denne situasjonen, og mer generelt, hva er greit og ikke greit å kommentere om andre sin kropp? Har dette noe med kjønn å gjøre?

Anonymkode: 37023...b6b

Jeg kommenterer aldri andres menneskers utseendet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi har en oppfatning av at menn ikke tar utseende og kommentarer om kropp, hår, klær osv så alvorlig som kvinner gjør. At menn "tar lettere på det". Tror neppe du ville høre noen kommentere at en kvinne begynner å bli tynn i håret, fordi om mange kvinner nettopp blir det etterhvert som årene øker på.

Vi er kanskje mer likestilt i teorien, men i praksis, så er det fortsatt slik at vi tar andre hensyn overfor en kvinne enn overfor en mann. 

Når det gjelder akkurat det med hår, så er det muligens slik at det at menn mister håret med alderen anses som normalt? Vi reagerer ikke på at en mann er skallet. Men en skallet kvinne? 

Der mange nok "bommer" når det gjelder kvinner, så er det å kommentere på kvinner som er tynne. Det anses visst nok som et kompliment. Men for mange kvinner kan dette være noe de har slitt med i mange år, og de skulle gjerne hatt mer former. Og da kan "Så heldig du er som er så tynn", "Du som er så slank, finner nok noe på salget. For det er nesten bare XS igjen" være sårende. 

Jeg tenke derfor at kommentarer som kan oppleves sårende, men som ikke er ment å være det, kommer som følge av at noe, f eks skallethet hos menn, anses som normalt, og dermed ikke noe å la være å si, eller som et uttrykk for en slags misunnelse, "Skulle ønske jeg var like tynn som deg" uten tanke på at for den det gjelder som er det direkte sårende.

Enten må du gi beskjed, eller bare godta at slik er det nå en gang. La det gå inn det ene øret og ut det andre. 

Anonymkode: c5739...4a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror vi har en oppfatning av at menn ikke tar utseende og kommentarer om kropp, hår, klær osv så alvorlig som kvinner gjør. At menn "tar lettere på det". Tror neppe du ville høre noen kommentere at en kvinne begynner å bli tynn i håret, fordi om mange kvinner nettopp blir det etterhvert som årene øker på.

Vi er kanskje mer likestilt i teorien, men i praksis, så er det fortsatt slik at vi tar andre hensyn overfor en kvinne enn overfor en mann. 

Når det gjelder akkurat det med hår, så er det muligens slik at det at menn mister håret med alderen anses som normalt? Vi reagerer ikke på at en mann er skallet. Men en skallet kvinne? 

Der mange nok "bommer" når det gjelder kvinner, så er det å kommentere på kvinner som er tynne. Det anses visst nok som et kompliment. Men for mange kvinner kan dette være noe de har slitt med i mange år, og de skulle gjerne hatt mer former. Og da kan "Så heldig du er som er så tynn", "Du som er så slank, finner nok noe på salget. For det er nesten bare XS igjen" være sårende. 

Jeg tenke derfor at kommentarer som kan oppleves sårende, men som ikke er ment å være det, kommer som følge av at noe, f eks skallethet hos menn, anses som normalt, og dermed ikke noe å la være å si, eller som et uttrykk for en slags misunnelse, "Skulle ønske jeg var like tynn som deg" uten tanke på at for den det gjelder som er det direkte sårende.

Enten må du gi beskjed, eller bare godta at slik er det nå en gang. La det gå inn det ene øret og ut det andre. 

Anonymkode: c5739...4a9

Om folk tror dette er det helt feil. Det å miste håret er svært personlig og tungt for mange menn. 

Skrevet

Jeg kommenterer aldri andre sin kropp, verken hud eller hår. Litt fordi jeg sjelden legger merke til forandringer, for jeg bryr meg ikke om slikt og litt for jeg synes det er utidig å komme med kommentarer på slikt.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er greit å kommentere ved andre sin kropp? Niks og nada

Anonymkode: 28e03...431

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke greit å kommentere på menns hårtap nei.

Du kan jo finne noe å svare som avslutter samtalen, type «javel. Og ellers? Hvordan står det til blabla?».

Anonymkode: beeaf...7b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...