Gå til innhold

Hematom-gravid ??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 8 uker på vei, var på ultralyd idag og fikk vite at det var en blodansamling der. Ikke der med babyen, men utenfor. Jeg har menssmerte som er der konstant, og er nå livredd for å miste. Venter bare på blødningen nå :( men alt såg bra ut med fosteret.. 

Er det noen her som har opplevd en slik blodansamling hvor det gikk bra? 

Anonymkode: f6da8...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei! Jeg hadde en liten blodansamling som de oppdaget på ultralyd i uke 18. jeg hadde vært inne med blødninger i uke 13 og 16 (den første var mye, rødt, tyntflytende som gikk fort over, mens den andre var brun spotting over lengre tid). De fant ikke hematomet eller noen annen åpenbar årsak i uke 13 og 16, men sjekket da bare med innvendig ultralyd (og tror det kan være vanskelig å se da?). Og siden de så et lite hematom i uke 18 konkluderte de med at det var dette som var skyld i blødningene. Jeg måtte inn til ny ultralyd for å sjekke at hematomet hadde tømt seg i uke 28 (det kan det gjøre enten ved å «bli sugd opp» av livmoren/morkaken eller gjennom faktisk blødning) slik at det ikke var i veien for at baby skulle komme seg ut (samme type kontroll som hvis morkaken dekker over utgangen). I uke 28 var den borte, og jeg er nå i uke 36 med en tilsynelatende frisk baby som lager masse liv der inne 😊 Jeg fikk beskjed om at det ikke var noen grunn til bekymring, men leste også at det var forbundet med noe økt sannsynlighet for spontanabort (uten at jeg egentlig forstår hvorfor?). 

Jeg hadde også en venninne som hadde et hematom der inne. Hun blødde konstant i flere uker og følte hun ikke fikk særlig god oppfølging. Hun var mer bekymret enn meg, men fødte for noen måneder siden en frisk og fin jente! 

Så i 2 av 2 kjente tilfeller ser det altså ut til å gå fint her😊 

Anonymkode: b7eac...5d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Jeg hadde en liten blodansamling som de oppdaget på ultralyd i uke 18. jeg hadde vært inne med blødninger i uke 13 og 16 (den første var mye, rødt, tyntflytende som gikk fort over, mens den andre var brun spotting over lengre tid). De fant ikke hematomet eller noen annen åpenbar årsak i uke 13 og 16, men sjekket da bare med innvendig ultralyd (og tror det kan være vanskelig å se da?). Og siden de så et lite hematom i uke 18 konkluderte de med at det var dette som var skyld i blødningene. Jeg måtte inn til ny ultralyd for å sjekke at hematomet hadde tømt seg i uke 28 (det kan det gjøre enten ved å «bli sugd opp» av livmoren/morkaken eller gjennom faktisk blødning) slik at det ikke var i veien for at baby skulle komme seg ut (samme type kontroll som hvis morkaken dekker over utgangen). I uke 28 var den borte, og jeg er nå i uke 36 med en tilsynelatende frisk baby som lager masse liv der inne 😊 Jeg fikk beskjed om at det ikke var noen grunn til bekymring, men leste også at det var forbundet med noe økt sannsynlighet for spontanabort (uten at jeg egentlig forstår hvorfor?). 

Jeg hadde også en venninne som hadde et hematom der inne. Hun blødde konstant i flere uker og følte hun ikke fikk særlig god oppfølging. Hun var mer bekymret enn meg, men fødte for noen måneder siden en frisk og fin jente! 

Så i 2 av 2 kjente tilfeller ser det altså ut til å gå fint her😊 

Så godt å høre at det gikk bra!! Håper det går bra her og! Er livredd nå, har såå smerte nederst i magen.. 

Men når vi så hjertet banket, og alt såg bra ut med fosteret, er det liten sjanse for spontanabort da? Jeg hadde smerte før ultralyden..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så godt å høre at det gikk bra!! Håper det går bra her og! Er livredd nå, har såå smerte nederst i magen.. 

Men når vi så hjertet banket, og alt såg bra ut med fosteret, er det liten sjanse for spontanabort da? Jeg hadde smerte før ultralyden..  

Vet ikke, jeg hadde aldri vondt… hva sa legen/jordmor om smertene da? Jeg tenker levende foster uansett er et godt tegn, men jeg vet som sagt heller ikke hvorfor hematom er forbundet med økt risiko for spontanabort. Og er ikke helsepersonell😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde. Og i uke 12 begynte jeg å blø som en gris. Ungen lever i beste velgående.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er 8 uker på vei, var på ultralyd idag og fikk vite at det var en blodansamling der. Ikke der med babyen, men utenfor. Jeg har menssmerte som er der konstant, og er nå livredd for å miste. Venter bare på blødningen nå :( men alt såg bra ut med fosteret.. 

Jeg har det. Er i uke 8. fosteret er visstnok dødt. Men venter på svar på hcg. Venter fremdeles på blødning. 

Anonymkode: 727c8...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde akkurat det samme! Ble betegnet som truende abort, der hematomet kunne ta med seg fosteret . Det gikk bra, hematomet tømte seg selv uten at jeg mistet😁 Krysser fingrene for deg! 

Anonymkode: 65ab6...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde akkurat det samme! Ble betegnet som truende abort, der hematomet kunne ta med seg fosteret . Det gikk bra, hematomet tømte seg selv uten at jeg mistet😁 Krysser fingrene for deg! 

Det ble forresten oppdaget i uke 6. I uke 12 var alt fint! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (23 minutter siden):

Jeg hadde. Og i uke 12 begynte jeg å blø som en gris. Ungen lever i beste velgående.

Hadde du smerter og? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk❤️Så bra det gikk bra!! 
hadde du vondt i magen?? Måtte du ta det helt med ro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk beskjed om å leve som normalt. Hadde aldri vondt annet en slike vanlige gravidvondter med menssmerter og ligamentsmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (3 minutter siden):

Fikk beskjed om å leve som normalt. Hadde aldri vondt annet en slike vanlige gravidvondter med menssmerter og ligamentsmerter.

Ok, jeg fikk beskjed om å ligge og ta det helt med ro..🤷🏼‍♀️ Menssmerte som var konstant? Eller som kom og gikk?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er 6 år siden, så husker ikke alt😅 Fikk beskjed om å ta det med ro og å ikke ha sex, ja. Men det vet jeg at det er delte meninger om! Jeg jobbet som før, men har ikke en fysisk krevende jobb. Hadde noen småblødninger utover i svangerskapet, men det er visst ganske vanlig. Skulle ønske jeg visste det da, for jeg uroet meg mye! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ok, jeg fikk beskjed om å ligge og ta det helt med ro..🤷🏼‍♀️ Menssmerte som var konstant? Eller som kom og gikk?  

Jeg har hatt nokså mye menssmerter i alle mine svangerskap, det var ikke forskjell da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde et hematom i livmoren som ble oppdaget i uke 7 da jeg hadde en liten blødning. Det ble kalt truende abort, og jeg fikk beskjed om å være minst mulig aktiv, men ikke helt sengeliggende.  På ultralyden 2 uker senere hadde kroppen absorbert hematomet, og alt gikk fint etter det. 

Anonymkode: 313c0...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg begynte å blø rundt uke 7, og fikk beskjed om at det var hematom. Slik jeg forstod det så lå hematomet UNDER fosteret, noe som betydde at de ikke var bekymret for at blodet skulle gå inn til fosteret/eller dra det med seg ut. Småblødde/spottet frem til uke 12-13. Fikk beskjed om å ikke ha samleie, ellers levde jeg som normalt. Håper det ordner seg for deg. Tror jo det er ganske vanlig ❤️

Anonymkode: 0c231...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg begynte å blø rundt uke 7, og fikk beskjed om at det var hematom. Slik jeg forstod det så lå hematomet UNDER fosteret, noe som betydde at de ikke var bekymret for at blodet skulle gå inn til fosteret/eller dra det med seg ut. Småblødde/spottet frem til uke 12-13. Fikk beskjed om å ikke ha samleie, ellers levde jeg som normalt. Håper det ordner seg for deg. Tror jo det er ganske vanlig ❤️

Ja virker som det er vanlig! Hos meg tror jeg den lå over.. men har fortsatt ikke begynt å blø. Jeg blødde litt for noen dager siden, før ultralyd, men ingenting etter det. 

blødde du før eller etter at de så det på ultralyd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja virker som det er vanlig! Hos meg tror jeg den lå over.. men har fortsatt ikke begynt å blø. Jeg blødde litt for noen dager siden, før ultralyd, men ingenting etter det. 

blødde du før eller etter at de så det på ultralyd? 

Jeg fikk time til ultralyd fordi jeg blødde. Også ble jeg fulgt opp et par ganger etter det. Ikke noe kjekt når man står i det og uansett grunn så vil man jo helst unngå blod i et svangerskap.. Selv om det ofte går veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Noen andre her som har hatt hematom/blødning over fosteret? Og har gikk det bra?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Noen andre her som har hatt hematom/blødning over fosteret? Og har gikk det bra?? 

Ja hatt det i begge mine svangerskap. Med førstefødte var hematomet berre under fosteret, eg fekk styrtblødning rundt veke 11. Det gjekk fint med oss begge. Eg blødde frå veke 6-13. Etter det blødde eg ingenting. Hadde ikkje spesielt med smerter. Frisk og fin baby.

I mitt andre svangerskap var hematomet kjempedigert, over fosteret, under og rundt fostersekken. Det gjekk diverre ikkje så bra. Mista i veke 16... då blødde eg frå positiv test til det gjekk galt.

Det eg kan råda deg til er å forhalda deg til det som spesialistane seie om akkuratt ditt svangerskap. Høyr kva dei seie om ditt tilfelle, det er veldig forskjellig frå svangerskap til svangerskap og grad av hematom.

Med det svangerskapet som gjekk fint sa dei at det ikkje var farlig og at det såg bra ut, det kom sikkert til å gå fint, og det gjekk fint.

Med mitt andre svangerskap der det ikkje gjekk fint sa dei til meg at det ikkje såg bra ut diverre, og at eg sikkert på sikt kom til å mista. Helsepersonell er ganske rett fram med folk (stort sett). Om dei sa du ikkje burde bekymra deg, prøv så godt du kan å ikkje bekymra deg.

Anonymkode: c649d...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...