AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #1 Skrevet 6. mai 2022 Leser mange historier om turer som ender dårlig. Vi er to par og tre venner som skal reise sammen i sommer. Har bestilt hotell (par på egne rom, de tre vennene på et rom). Så vi slipper krangel med fordeling av rom i leilighet osv. Og vi betaler for det rommet vi bor på selv. Er det noe som er lurt å avklare på forhånd? Bruk av tid sammen? Hvaom vi vil forskjellige ting osv? Anonymkode: b4c7f...e1a
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #2 Skrevet 6. mai 2022 Jeg tenker at det er lurt å ta å sette seg ned å snakke om forventinger til turen, sånn at man kan legge seg på samme linje. Vil man finne på ting sammen, eller alene? Planlegg hva dere skal gjøre og ha feks en fast avtale hver dag som samler gjengen. Middag kl 18, eller hva enn dere vil. Hvem vil shoppe og Hvem vil på museum? Skal dere dele dere eller gi og ta? Vi har reist mye med venner, og det er dette som funker for oss. Da får alle vite hva som forventes og ingen blir sure eller skuffet om noen gjør noe annet enn det de hadde sett for seg. Jeg er feks glad i alenetid, selv om vi reiser en gjeng. Syns det er deilig å trekke meg tilbake eller gå å gjøre noe selv. Hadde blitt lei meg om de vi reiste med hadde blitt fornærmet for jeg ville ha en time alene. Det må være rom for å hente seg inn og gjøre andre ting, syns jeg. Samtidig er det jo koselig å gjøre ting sammen (er jo derfor man reiser en gjeng) og ha feks fast middag sammen. Anonymkode: 69ad1...a42 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #3 Skrevet 6. mai 2022 I voksen alder(40+) slutta jeg med dette. Er du i 20åra blir nok ting anneledes, men nå vil jeg bestemme selv. Grei å reise sammen som 2 eller noe. Man er mindre styrt av en gjeng. Anonymkode: 18e7e...543 1
Tarantella Skrevet 8. mai 2022 #4 Skrevet 8. mai 2022 (endret) Tenker også at det er svært viktig å avklare forventninger. Dersom det ikke er mulig å innfri alles ønsker hver dag, så bør alle i det minste få et ønske respektert.. Jeg og mannen gjorde dette da vi reiste på bryllupsreise også... Satte oss ned og snakket om ønskene våre for turen... Da ble det ingen sure miner fra mannen den dagen jeg hadde ønsket meg shopping, og jeg var støttende og oppmuntrende på det han ønsket å gjøre... Har hørt eksempler på turer som har gått dårlig...og da er ofte ulike forventninger problemet..og noen sitter hjemme og furter på hotellet fordi andre ønsket å gå på museum.. Endret 8. mai 2022 av Tarantella
Violetta Skrevet 8. mai 2022 #5 Skrevet 8. mai 2022 Jeg synes også det er viktig å snakke om prisnivå på mat og andre aktiviteter. Hvordan gjør dere opp utlegg, når starter dagene, sånne ting. 2
Serafina. Skrevet 8. mai 2022 #7 Skrevet 8. mai 2022 Kjempeviktig å planlegge på forhånd og avklare forventninger. Når vi har vært mange på tur har det vært alfa og omega. Vi har planlagt hva vi ønsker å gjøre sammen, som hel gruppe eller bare noen, sightseeing, guidet turer, vinsmaking, alt ettersom hvor vi har vært. For min del er deg også viktig med litt slack i programmet for tid til å lese, se på utsikten , rett og slett litt alenetid og kunne gjøre ting på impuls. Vi har også sett på restauranter og booket det i forkant hvis det har vært noen spesielle vi ønsket å prøve. Dere er også en stor gruppe og da kan det være lurt hvis dere har tenkt til å spise middag sammen ute alle eller noen av dagene. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #8 Skrevet 8. mai 2022 Mitt tips er å ikke gjøre det. Dobbelt så dyrt, dobbelt stress, og mindre morsomt. Anonymkode: a8093...661 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #9 Skrevet 8. mai 2022 Helt enig i at dere må avklare forventninger på forhånd. Det kan være mange ønsker og behov som ikke nødvendigvis samsvarer med hverandre. Husk at dette er ferien til dere alle og det er unødvendig å skape dårlig stemning fordi dere ikke vil det samme til samme tid. Vær raus med hverandre. vær ærlig om hva dere synes er dyrt, og godta at andre i gruppa synes ting dere vil prioritere er for dyrt. Anonymkode: 84890...882 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #10 Skrevet 8. mai 2022 Selv om man reiser sammen på ferie med venner trenger man vel ikke henge sammen som erteris hele tiden? Har aldri forstått det der. Dere kan jo bestemme dere for en eller flere dager hvor alle drar på en fellesaktivitet som alle ønsker å delta på. Men dere er jo voksne, så dere kan jo finne på hva dere vil for dere selv, og eventuelt spise middag sammen med de andre et par dager? Går ut fra at kjæresteparene vil ønske noe tid for seg selv, og at venninnene kanskje ønsker å "dra ut på byen"? Anonymkode: 47e80...5a4 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #11 Skrevet 8. mai 2022 Avklar økonomi. Jeg hater det når det er spleis hele veien. Selv om jeg har god råd. Jeg har dyre vaner, og hater det når jeg må begrense meg fordi jeg føler at jeg ellers snylter på fellesen. Vil heller betale for mitt. Vi reiser aldri med folk som ikke har omtrent samme forhold til mat som oss. Ferie betyr gode mat- og vinopplevelser. Så paret som kun ønsker en wrap på farten til lunsj, eller er fornøyd med pizzarestaurant til middag, de har vi det ikke hyggelig med på tur. Anonymkode: 92f14...5e0 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #12 Skrevet 8. mai 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Unngå det. Anonymkode: 4911b...b32 Dette er det beste rådet 😄 men om man absolutt vil på tur med andre, sørg for å bestille og betale hver for dere sånn at det er helt avklart hva man får. Da er det også lettere å fortsette ferien som normalt hver for seg om man skulle være uenig om hva man skal gjøre. Det er også mest praktisk om noen skulle bli nødt til å melde avbud feks. Ikke legg ut for andre eller la andre legge ut for deg. Anonymkode: 995fd...54b
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #13 Skrevet 9. mai 2022 Har brent meg flere ganger på å være den som bestiller for alle, booker fly, billetter til konserter eller turer, hotellrom osv osv. Og så er det en som blir syk eller trekker seg fra turen. Det er så kjipt å da kreve inn penger for noe jeg har lagt ut for, som ikke refunderes, når jeg vet at den personen ikke blir med likevel. Fra nå av booker jeg kun egne billetter, og hvis jeg reserverer noe, hvis vi skal på teater osv, ber jeg om at alle vippser meg med en gang det er bestilt, slik at de selv må bære tapet hvis de blir syke eller trekker seg fra turen, og jeg slipper å kreve inn. Det kan absolutt være gøy å reise flere sammen. MEN jeg støtter det å ha måltider sammen, og så gjøre det man vil underveis. Kanskje har man sammenfallende interesser, kanskje vil gutta på fotballkamp, kanskje vil et par dra alene på museum eller halvdagsutflukt et sted, osv. Kanskje vil alle gjøre det samme. Det jeg hater med å reise mange sammen, er all ventingen på de andre. Rett før man skal gå ut, er det en eller annen som finner ut at de skal dusje. så sitter man i lobbyen og venter. Eller det er noen som vil på rommet og slappe av etter en utflukt. Slappe av gjør jeg med et glass vin på utekafé, jeg føler jeg kaster bort tid hvis jeg skal ha et par timer på hotellrommet om dagen. Noen trenger en time for å sminke seg før man skal ut og spise. For meg funker det å ha et møtepunkt på en eller annen kul bar ved hotellet, og de som blir ferdige først setter seg der og venter. Så man får oppleve litt i ventetiden. Når jeg reiser med en venninne som trenger lang sminketid (vel, tror hu trenger det, da), går jeg ut en tur, så avtaler vi å møtes et sted etter en time, til frokost. Da får jeg gjort ting på egenhånd, og hun slipper å stresse for hun ser at jeg blir utålmodig. Det går helt fint, man må bare gjøre slike avtaler. Anonymkode: 6845d...282 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #14 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 9.5.2022 den 10.15): Har brent meg flere ganger på å være den som bestiller for alle, booker fly, billetter til konserter eller turer, hotellrom osv osv. Og så er det en som blir syk eller trekker seg fra turen. Det er så kjipt å da kreve inn penger for noe jeg har lagt ut for, som ikke refunderes, når jeg vet at den personen ikke blir med likevel. Fra nå av booker jeg kun egne billetter, og hvis jeg reserverer noe, hvis vi skal på teater osv, ber jeg om at alle vippser meg med en gang det er bestilt, slik at de selv må bære tapet hvis de blir syke eller trekker seg fra turen, og jeg slipper å kreve inn. Det kan absolutt være gøy å reise flere sammen. MEN jeg støtter det å ha måltider sammen, og så gjøre det man vil underveis. Kanskje har man sammenfallende interesser, kanskje vil gutta på fotballkamp, kanskje vil et par dra alene på museum eller halvdagsutflukt et sted, osv. Kanskje vil alle gjøre det samme. Det jeg hater med å reise mange sammen, er all ventingen på de andre. Rett før man skal gå ut, er det en eller annen som finner ut at de skal dusje. så sitter man i lobbyen og venter. Eller det er noen som vil på rommet og slappe av etter en utflukt. Slappe av gjør jeg med et glass vin på utekafé, jeg føler jeg kaster bort tid hvis jeg skal ha et par timer på hotellrommet om dagen. Noen trenger en time for å sminke seg før man skal ut og spise. For meg funker det å ha et møtepunkt på en eller annen kul bar ved hotellet, og de som blir ferdige først setter seg der og venter. Så man får oppleve litt i ventetiden. Når jeg reiser med en venninne som trenger lang sminketid (vel, tror hu trenger det, da), går jeg ut en tur, så avtaler vi å møtes et sted etter en time, til frokost. Da får jeg gjort ting på egenhånd, og hun slipper å stresse for hun ser at jeg blir utålmodig. Det går helt fint, man må bare gjøre slike avtaler. Anonymkode: 6845d...282 Problemet er jo at mange ikke godtar at noen i flokken på tur gjør ting på egenhånd, SELV OM man har tatt det opp på forhånd. Jeg tenker at reising er frihet, kobla av hverdagslivet. Da skal man være så fri og selvbestemt som mulig. Derfor trives jeg å reise på egenhånd eller med erfarne reisere som klarer seg på egenhånd. Så kan man gjøre ting sammen som man ønsker selv, utover dette bestemmer man selv. Anonymkode: 18e7e...543
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #15 Skrevet 10. mai 2022 Jeg reiser mye med forskjellige folk, mine tips - vær tydelig på det du har lyst til. Ikke forvent det samme fra de andre, mange vet ikke hva de vil. Da ender det fort med å sløse tid, fordi mange går litt passivt og avventer. Tilby å joine hverandres planer - vær tydelig på budsjett og økonomi. Hvor ofte spise ute, hvilket prisnivå? Sånne ting. - stå opp før de andre og begynn dagen alene noen ganger. Hvis du er som meg og liker litt ro - book restauranter på forhånd. Utrolig dreper for stemningen å lete og bli enige om restaurant samtidig som folk er sultne - vær tydelig på at det er lov å ombestemme seg, at ingen har «ansvaret» for noen og at alle har frihet til å være impulsive hvis de får lyst til noe annet i farta - avtal noen høydepunkt for alle, noe alle har lyst til - vær åpen og inkluderende mot hverandre. Ikke ha noen favoritter, typisk «vi sitter alltid ved siden av hverandre», «vi lager avtaler uten å inkludere», «vi ville egentlig vært på kjærestetur». Det merkes med en gang og gjør at andre trekker seg unna Anonymkode: 407dc...e00 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #16 Skrevet 11. mai 2022 Dere som drar på sånne turer, hvorfor, egentlig? Begynner ideen med at "det er mye morsommere å reise med to andre par enn bare oss alene"? Tross alle fallgruber? Eller er det en økonomisk greie med at man leier hus sammen e.l.? Jeg kan forstå de som deler på familiehytter osv, men skal man til syden eller på storbytur så forstår ikke jeg helt hvordan "skal vi ta en tur til London, Kjell?" blir til "skal vi ikke ta og invitere Kari og Ivar og Hanne og Anne og Marianne til London?" Og så i gang med å finne tider og steder og aktiviteter som passer for alle og avtale betaling og hva man skal gjøre når og hvorfor. Anonymkode: 995fd...54b 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #17 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som drar på sånne turer, hvorfor, egentlig? Begynner ideen med at "det er mye morsommere å reise med to andre par enn bare oss alene"? Tross alle fallgruber? Eller er det en økonomisk greie med at man leier hus sammen e.l.? Jeg kan forstå de som deler på familiehytter osv, men skal man til syden eller på storbytur så forstår ikke jeg helt hvordan "skal vi ta en tur til London, Kjell?" blir til "skal vi ikke ta og invitere Kari og Ivar og Hanne og Anne og Marianne til London?" Og så i gang med å finne tider og steder og aktiviteter som passer for alle og avtale betaling og hva man skal gjøre når og hvorfor. Anonymkode: 995fd...54b Det falt deg ikke inn at noen bare liker det? Jeg kan bare svare for meg, og ja jeg trives med en gjeng. Syns ofte det er artigere enn bare oss to. Det du nevner som negativt syns jeg faktisk ikke er noe særlig stress. Og økonomisk? Nei, det blir heller dyrere for meg, de fleste har dyrere vaner og ønsker enn meg. Anonymkode: 407dc...e00
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #18 Skrevet 11. mai 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Det falt deg ikke inn at noen bare liker det? Jeg kan bare svare for meg, og ja jeg trives med en gjeng. Syns ofte det er artigere enn bare oss to. Det du nevner som negativt syns jeg faktisk ikke er noe særlig stress. Og økonomisk? Nei, det blir heller dyrere for meg, de fleste har dyrere vaner og ønsker enn meg. Anonymkode: 407dc...e00 At noen synes det er morsommere kan jeg på en måte forstå, men lurer mer på de som stadig poster om katastrofale turer, eller om krangling allerede i planleggingsfasen. Hvorfor avlyser man ikke da? Hvis man synes det er helt topp og ikke har noen konflikter er det jo greit nok. Anonymkode: 995fd...54b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #19 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 6.5.2022 den 13.20): Jeg tenker at det er lurt å ta å sette seg ned å snakke om forventinger til turen, sånn at man kan legge seg på samme linje. Vil man finne på ting sammen, eller alene? Planlegg hva dere skal gjøre og ha feks en fast avtale hver dag som samler gjengen. Middag kl 18, eller hva enn dere vil. Hvem vil shoppe og Hvem vil på museum? Skal dere dele dere eller gi og ta? Vi har reist mye med venner, og det er dette som funker for oss. Da får alle vite hva som forventes og ingen blir sure eller skuffet om noen gjør noe annet enn det de hadde sett for seg. Jeg er feks glad i alenetid, selv om vi reiser en gjeng. Syns det er deilig å trekke meg tilbake eller gå å gjøre noe selv. Hadde blitt lei meg om de vi reiste med hadde blitt fornærmet for jeg ville ha en time alene. Det må være rom for å hente seg inn og gjøre andre ting, syns jeg. Samtidig er det jo koselig å gjøre ting sammen (er jo derfor man reiser en gjeng) og ha feks fast middag sammen. Anonymkode: 69ad1...a42 Kan sitere alt her Vi er en gjeng med 5 par som reiser sammen hvert år til en storby. Vårt faste møtepunkt er også middagen, ellers så finner vi frem til aktiviteter og de som har lyst hiver seg på (planlegger i forkant). Viktig å booke restauranter før dere reiser, finnes ikke noe verre enn å gå sammen en gjeng og lete etter bord, for så å havne sultne på en dårlig burgersjappe. Anonymkode: cc004...12c
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #20 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 11.5.2022 den 8.19): Dere som drar på sånne turer, hvorfor, egentlig? Begynner ideen med at "det er mye morsommere å reise med to andre par enn bare oss alene"? Anonymkode: 995fd...54b Det begynner som regel ved at man sitter og drikker vin sammen, i et selskap, og så slenger noen ut en idé om at det hadde vært SÅÅÅ hyggelig å dra på tur sammen. Alle er i god stemning av alkoholen, og man er glade og er plutselig bestevenner med alle rundt, og alle er helt enige, og så fantaserer man over reisemål og slikt. Og så er det noen som ikke glemmer dette, men tar det opp igjen senere, og minner folk på hva som er blitt "avtalt". Anonymkode: 6845d...282
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå