Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før dere trøster? Jeg er førstegangsforelder og har en baby på en måned. Jeg tar ham opp så fort jeg kan fordi jeg rett og slett får litt vondt av at han gråter. Leser om folk som lar det gå noen minutter før de gjør noe med det, men det tror ikke jeg at jeg hadde klart. Selv om det helt sikkert er greit det også. Hva er vanlig?

Anonymkode: e978a...544

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på typen gråt vel? Og om det er tid for mat, m.m.

Anonymkode: d4810...686

AnonymBruker
Skrevet

Det forteste jeg kan. Hvorfor i allverden skal man la babyen sin gråte? Jeg klarer ikke å konsentrerer meg for andre ting hvis h*n gråter. Har 4 barn❤️

Anonymkode: 4b416...0ab

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på situasjonen. En baby som sover kommer gjerne med en del lyder som kan minne om våken tilstand, så der løfter jeg ikke opp før det har vært 3 «skrik» fordi det ofte bare er en overgang mellom søvnnivåer. 
ellers plukker jeg opp når babyen gråter (så fort jeg kan, av og til sitter jeg på do eller må ta noen gryter av kokeplatene først feks). 

Anonymkode: 337d7...a1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med en gang. 

Anonymkode: 06385...ffc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Før dere trøster? Jeg er førstegangsforelder og har en baby på en måned. Jeg tar ham opp så fort jeg kan fordi jeg rett og slett får litt vondt av at han gråter. Leser om folk som lar det gå noen minutter før de gjør noe med det, men det tror ikke jeg at jeg hadde klart. Selv om det helt sikkert er greit det også. Hva er vanlig?

Babyen min får kun lov til å gråte i 38 sekunder. Hverken mer eller mindre. 

Anonymkode: 6f842...9aa

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel an på hvordan gråt det er? Mange babyer (babyer flest) lager lyder i søvne, og kan høres våkne ut - så er dumt å vekke dem fordi de lager lyd. Da burde man vente å se an, lytte.

Er hen sulten? Da lager jeg mat imens baby mest sannsynlig klager over at hen er sulten. Tar ikke opp baby pga klagingen. 

Ligger hen i vogna og klager? Tar ikke opp av den grunn. Hen er nok enten sulten eller trøtt , da gir jeg mat og hen sovner. 

Anonymkode: 89bd0...32c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på gråten og situasjonen.

Du vil lære forskjellen etterhvert, og kjenne etter hva som er riktig for deg og ditt barn.

Anonymkode: ae5fe...7b9

• Liker 2
Skrevet

Vetuhva, jeg lot aldri baby gråte.  Om du lurer på hva baby ønsker, sjekk ut dunstan baby language. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av mine tre barn har fått gråte alene. Grusomt med de som lar en liten baby ligge å gråte alene. 

Anonymkode: de819...fc3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg mener skikkelig gråt, ikke bare smålyder eller litt klaging som går over. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her. Jeg mener skikkelig gråt, ikke bare smålyder eller litt klaging som går over. 

Lar selvfølgelig ikke baby gråte «skikkelig» gråt i det hele tatt. Babyer gråter fordi de trenger noe og det er deres eneste måte å kommunisere på. Gråt betyr at de trenger deg. Babyer kan ikke bli bortskjemt eller for trygge. Ta opp og trøst babyen din, alltid.

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Boblerone skrev (13 minutter siden):

Lar selvfølgelig ikke baby gråte «skikkelig» gråt i det hele tatt. Babyer gråter fordi de trenger noe og det er deres eneste måte å kommunisere på. Gråt betyr at de trenger deg. Babyer kan ikke bli bortskjemt eller for trygge. Ta opp og trøst babyen din, alltid.

Jeg gjør det :) Men jeg leser så mye rart, så jeg begynte å lure på om jeg ovedriver, men skjønner at jeg ikke gjør det.

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg gjør det :) Men jeg leser så mye rart, så jeg begynte å lure på om jeg ovedriver, men skjønner at jeg ikke gjør det.

Ikke bekymre deg, du overdriver ikke ❤️

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Ligger hen i vogna og klager? Tar ikke opp av den grunn. Hen er nok enten sulten eller trøtt , da gir jeg mat og hen sovner. 

Anonymkode: 89bd0...32c

Hæ? Gir du babyen mat uten å ta den opp? 🧐

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Gir babyen oppmerksomhet så snart jeg kan. Minst mulig gråt er vår regel, ikke alltid det kan unngås, men baby skal hvertfall ikke ligge alene og gråte. 

Anonymkode: 6e5bf...8b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når min gråter skikkelig fordi han er kjempesliten, er det best å la han ligge. Jeg sitter ved siden av han, men unngår å ta på han. Fysisk kontakt blir for stimulerende for han, og da raser verden bare enda mer.

Anonymkode: c045a...d4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når min gråter skikkelig fordi han er kjempesliten, er det best å la han ligge. Jeg sitter ved siden av han, men unngår å ta på han. Fysisk kontakt blir for stimulerende for han, og da raser verden bare enda mer.

Anonymkode: c045a...d4b

Har han en diagnose/utviklingsforstyrrelse?

Det er vanlig at barn roer seg ved fysisk berøring, det er kjent for å ha en beroligende effekt. 

Anonymkode: ca96f...dec

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hører an gråten etter hvert som man lærer babyen å kjenne. 

Når de er så små som én måned har jeg plukket opp umiddelbart. Men med større babyer har jeg sett litt an om dette er gråte-litt-i-søvne-som-går-over-av-seg-selv-om-babyen-får-øve-på-å-roe-seg eller om det er må-ha-trøst-NÅ-gråt. 

Jeg har aldri vært noe fan av å la babyer ligge og gråte. Mine får trøst når de trenger det. 

Anonymkode: 5aded...9bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har han en diagnose/utviklingsforstyrrelse?

Det er vanlig at barn roer seg ved fysisk berøring, det er kjent for å ha en beroligende effekt. 

Anonymkode: ca96f...dec

Hjelpes.. nei. Det er ikke uvanlig at de små vrir seg unna uønsket fysisk kontakt - og når de kommer i trassalderen er det faktisk anbefalt å IKKE prøve å ta på dem, for det kaver dem bare enda mer opp.

Anonymkode: 5aded...9bc

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...