Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei hei! Jeg bare har et spørsmål. Jeg var hos fastlegen min forrige uke da vi har prøvd å bli gravid over et år uten hell. Hun ønsket å henvise meg videre. Jeg nevnte da at jeg foreløpig kun ønsker en utredning av meg selv, blant annet skyll av eggledere hvis disse er tette, og at vi IKKE er interessert i assistert befruktning per nå. Blodprøver av meg viser at jeg har eggløsning og spermprøve av mannen er normal. 

Tror dere det er mulighet for kun meg å møte opp til en samtale/utredning av min kropp uten at mannen må være med? Vi kommer til å være klare på at vi ønsker å prøve på egenhånd en stund til, men at jeg bare ønsker å vite at kroppen min kan klare det selv og at vi bare har vært uheldig

Beklager langt innlegg. Jeg tenkte å sende de en mail og høre med de, men ville bare høre her med dere som har vært utredet og som kan prosedyren litt  :)

Anonymkode: a8bf1...cb5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du blir først henvist til gynekolog:) da trenger ikke mannen bli med. Det er eventuelt gynekolog som henviser videre til assistert befruktning. Så du kan bare ta den henvisningen:)

Anonymkode: 537c0...149

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du blir først henvist til gynekolog:) da trenger ikke mannen bli med. Det er eventuelt gynekolog som henviser videre til assistert befruktning. Så du kan bare ta den henvisningen:)

Anonymkode: 537c0...149

Jeg har allerede fått henvisningsbrev til fertilitetsklinikken. Var hos gynekolog for noen måneder siden

AnonymBruker
Skrevet

Veldig kjedelig å fortsette å prøve i flere måneder selv hvis mannen fks er den med problemet og nedsatt sædkvalitet. Så vil absolutt anbefalle at han også sjekker seg 👌🏼

Anonymkode: 80f0c...a53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor ønsker du ikke at mannen er med på timen?

Her ble det spesifisert i innkallelsen at mannen skulle være med på timen, selv om det er meg de undersøker så er han en like viktig del av det å prøve å bli gravid å burde få samme informasjonen. 

Anonymkode: 7fff7...ee6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når dere vet at mannens spermprøve er normal, vil jeg tro at dere kan be om det, eller at kun du kan møte. Vi ble innkalt begge to. Men mannens sperm var ikke undersøkt tidligere og vi ønsket å gå videre med hjelp, også IVF om det viste seg å være nødvendig. Første steg var imidlertid blodprøver og ultralyd av meg og spermprøve av mannen. Begge måtte dessuten ta blodprøver for HIV og hepatitt, men det var mtp eventuell videre behandling med IVF. 

Da det ikke ble funnet noe galt hos noen av oss, var anbefalingen at vi prøvde uten hjelp en stund til og tok kontakt igjen om det ikke skjedde noe. Så det var ikke sånn at det var en selvfølge at vi skulle ha IVF fordi vi var der som et par. Og det lyttet til våre ønsker. Jeg ble ikke gravid, så vi kom tilbake igjen, og fikk til slutt et barn vha IVF. 

Anonymkode: 289c4...716

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Veldig kjedelig å fortsette å prøve i flere måneder selv hvis mannen fks er den med problemet og nedsatt sædkvalitet. Så vil absolutt anbefalle at han også sjekker seg 👌🏼

Anonymkode: 80f0c...a53

Vi har jo allerede tatt spermprøve som er normal

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvorfor ønsker du ikke at mannen er med på timen?

Her ble det spesifisert i innkallelsen at mannen skulle være med på timen, selv om det er meg de undersøker så er han en like viktig del av det å prøve å bli gravid å burde få samme informasjonen. 

Anonymkode: 7fff7...ee6

Fordi mannen er ikke interessert i dette ennå. Han er for at jeg sjekker meg fordi jeg har lyst til det, men begge vil fortsette å prøve uten hjelp enn så lenge

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når dere vet at mannens spermprøve er normal, vil jeg tro at dere kan be om det, eller at kun du kan møte. Vi ble innkalt begge to. Men mannens sperm var ikke undersøkt tidligere og vi ønsket å gå videre med hjelp, også IVF om det viste seg å være nødvendig. Første steg var imidlertid blodprøver og ultralyd av meg og spermprøve av mannen. Begge måtte dessuten ta blodprøver for HIV og hepatitt, men det var mtp eventuell videre behandling med IVF. 

Da det ikke ble funnet noe galt hos noen av oss, var anbefalingen at vi prøvde uten hjelp en stund til og tok kontakt igjen om det ikke skjedde noe. Så det var ikke sånn at det var en selvfølge at vi skulle ha IVF fordi vi var der som et par. Og det lyttet til våre ønsker. Jeg ble ikke gravid, så vi kom tilbake igjen, og fikk til slutt et barn vha IVF. 

Anonymkode: 289c4...716

Høres lovende ut :nigo: får høre med de når det nærmer seg timen. Er fortsatt en god stund til 

AnonymBruker
Skrevet

Vet kanskje ikke mannen din om dette…? 

Anonymkode: f5ebf...3d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet kanskje ikke mannen din om dette…? 

Anonymkode: f5ebf...3d0

Jo

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi mannen er ikke interessert i dette ennå. Han er for at jeg sjekker meg fordi jeg har lyst til det, men begge vil fortsette å prøve uten hjelp enn så lenge

Han er ikke interessert i dette? 😳 Nei, du kan ikke møte alene på timen. Og du burde seriøst ikke få barn nå. 

Anonymkode: b6e77...040

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Han er ikke interessert i dette? 😳 Nei, du kan ikke møte alene på timen. Og du burde seriøst ikke få barn nå. 

Anonymkode: b6e77...040

Regnet med dette svaret ville komme :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Regnet med dette svaret ville komme :)

Jo, men du tar jo opp plassen til folk som prøver på ordentlig. 

Du kan ikke forvente en masse prosedyrer betalt av det offentlige om det viser seg at det er mannlig faktor.

Jeg tenker du ikke, helt forståelig nok, har skjønt dette med infertilitet og hva man egentlig kan avdekke kun med tester.

Det er ikke særlig mye utover prøvene dere allerede har tatt. 

Du får en UL, that’ s it egentlig. 

AnonymBruker
Skrevet

For å oppklare: mannen er ikke interessert i IVF, noe jeg heller ikke er, og derfor ønsker JEG at han skal slippe å være med på en undersøkelse av meg. Flere spørsmål rundt det?

AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke forvente en masse prosedyrer betalt av det offentlige om det viser seg at det er mannlig faktor.

Jeg tenker du ikke, helt forståelig nok, har skjønt dette med infertilitet og hva man egentlig kan avdekke kun med tester.

Selvfølgelig prøver vi på ordentlig, vi bare ønsker ikke prøverør. Hvordan er det vanskelig å forstå 

Gjest Albbas
Skrevet

Hvis mannen er sjekket bør det være helt uproblematisk at du går alene så lenge dere vil vente med ivf. Det er bare å ringe klinikken når du får time og høre hva slags planer de har, og om det er greit at du kommer alene. 

Mannen min var aldri med på en eneste time før vi skulle ha forsamtale for ivf. Men nå hadde han dårlig sædkvalitet, så veien til ivf var kort når det ble oppdaget. 

Gjest Albbas
Skrevet
2 minutter siden, Fløff said:

Hva i all verden... 

Man prøver jo på ordentlig selv om man ikke vil ha ivf?! Hvis ts ikke vil ha ivf tar hun ikke opp plass for ivf, så no worries. Mannen er jo sjekket! Han trenger jo ikke være tilstede for en UL eller for sjekk av eggledere eller forsøk av hormoner. 

AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (Akkurat nå):

Hvis mannen er sjekket bør det være helt uproblematisk at du går alene så lenge dere vil vente med ivf. Det er bare å ringe klinikken når du får time og høre hva slags planer de har, og om det er greit at du kommer alene. 

Mannen min var aldri med på en eneste time før vi skulle ha forsamtale for ivf. Men nå hadde han dårlig sædkvalitet, så veien til ivf var kort når det ble oppdaget. 

Ja, får jo høre med det når jeg kalles inn. Men vi prøver tydeligvis ikke på ordentlig i følge noen her inne, og andre mener vi ikke burde få barn en gang  :ler: kjenner jeg blir matt

Han har helt fin spermprøve. Det eneste annet som evnt gjøres for ham der er UL av testiklene og det er ikke så vanlig leste jeg. Så tror undersøkelsen av meg er det viktigste 

Gjest Albbas
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, får jo høre med det når jeg kalles inn. Men vi prøver tydeligvis ikke på ordentlig i følge noen her inne, og andre mener vi ikke burde få barn en gang  :ler: kjenner jeg blir matt

Han har helt fin spermprøve. Det eneste annet som evnt gjøres for ham der er UL av testiklene og det er ikke så vanlig leste jeg. Så tror undersøkelsen av meg er det viktigste 

Ikke hør på det, det er helt tullete. Det er helt greit å ikke ville prøve ivf, det er jo uansett flere tiltak som pleier å bli prøvd før den tid så lenge mannlig faktor er ok. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...