Gå til innhold

Når slutte å bry seg om leggetid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler jeg har brukt så mye energi på kveldene siden sønnen var liten, på å mase om legging. Han er den som aldri har villet sove frivillig, alltid måtte bli mast på.

Nå er han 15 og jeg har for det meste sluttet å mase for at han skal lære å styre dette selv, kjenne selv hvor mye søvn han trenger. Men da blir det veldig sent, ofte nærmere midnatt før han sover. Han kommer seg greit opp selv om morgenen og virker ikke trøtt på dagtid, men jeg er stadig bekymret for at han får for lite søvn. Hva gjør andre 15-årings-mammaer og pappaer?

Anonymkode: a9dd9...768

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var femten gikk jeg også til sengs rundt midnatt. Det er helt normalt, og i hvert fall ikke "krise" eller "verdens ende" slik mange helikopterforeldre tenker seg. Livet er langt, og noen sene kvelder blir det mange av. 

Om han kommer seg opp om morgenen, er det ikke noe grunn til å stramme inn på friheten. Det verste en tenåring vet er en forelder som opererer ut i fra prinsipper, og ikke observasjoner.

Og for en tenåring / ung voksen er midnatt slett ikke sent ;) Hadde reagert om min tenåring var oppe til 02/03, da hadde vi kanskje tatt oss en prat.

Jeg anbefaler at du slapper av og lar han ordne med seg og sitt. Han får muligheten til å lære seg regulering på egen hånd når han får bestemme selv.

Anonymkode: 11dff...c8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en 15-åring. Her går nettet av 22.30 kvelden før skoledager, det er påminnelsen om tannpuss og leggetid. Glemmer seg lett og ville blitt sittende oppe lenger uten begrensningene. Det har vi merket om begrensningene er borte. Det hender noen ganger at han sover innen 22.30 om det har vært en aktiv dag. Han har kompiser uten begrensninger og alle de sitter og halvsover på skolen.

Anonymkode: 37a59...abd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at en 15-åring kan styre leggetiden sin selv, men her ville det vært ett helt klart krav og det er at han kommer seg opp om morgenen selv og er våken og opplagt på skolen. Hvis vi må dra ham ut av sengen hver morgen eller får tilbakemelding fra skolen om at han kommer for sent eller er trøtt i timene vil det bli innført leggetid. Frihet under ansvar med andre ord. Det virker som det fungerer bra hos dere så da hadde jeg latt ham passe leggetid og søvnmengde på egen hånd. :) 

AnonymBruker
Skrevet

En 15-åring kan styre dette selv. Er de trøtte så er de trøtte, de må likefullt på skole og fungere dagen etterpå. 

Anonymkode: 0e461...0e8

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet

I løpet av ungdomsskolen.

Mange plasser i Norge blir 16-åringer sett på som voksne og selvstendige, og det er mange som flytter på hybel når de er ferdig med 10.klassen. 

Anonymkode: 9875d...1e6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2022 den 11.21):

Jeg føler jeg har brukt så mye energi på kveldene siden sønnen var liten, på å mase om legging. Han er den som aldri har villet sove frivillig, alltid måtte bli mast på.

Nå er han 15 og jeg har for det meste sluttet å mase for at han skal lære å styre dette selv, kjenne selv hvor mye søvn han trenger. Men da blir det veldig sent, ofte nærmere midnatt før han sover. Han kommer seg greit opp selv om morgenen og virker ikke trøtt på dagtid, men jeg er stadig bekymret for at han får for lite søvn. Hva gjør andre 15-årings-mammaer og pappaer?

Anonymkode: a9dd9...768

så lenge han kommer i seng i normal tid på hverdagen, så han har energi på skolen dagen etter. her er jeg ikke nøye i helgene og ferier, for mine som fyller 15 i januar,men ukedagene må de helst sove innen 22 ,fordi de trenger søvn for og orke skolen

Anonymkode: bf4bb...9dd

Skrevet

Man blir enig om en leggetid og gir de ansvaret for å overholde den. Her er det innen kl 23 på hverdager for 16 åring. De har fortsatt godt av rutiner. Jeg legger meg 2230 på hverdager og lillesøster på 13,5 kl 22. 

Anonymkode: 23464...5c5

Skrevet

Min trettenåring styrer det selv. Men vi har bare en tv, så når småsøsknene er lagt og husarbeidet ferdig mellom ni og ti en gang er det vi voksne som bestemmer over TV-en 😅

Han legger seg sjelden etter halv ti, trenger mye søvn for å være opplagt og merker heldigvis det selv.

Anonymkode: c1985...cb2

Skrevet

Har en 15-åring som «glemmer» tidene for leggetid, men det holder nå at jeg sier hva klokka er så legger han seg. Det er mer at han ikke er trøtt på kvelden, men supersupertrøtt på morgenen.  

Avtalen er å slutte med elektronikk kl 22.30 og bruke frem til 23 på å gjøre klar sekk og gå på badet.  Sovner sjelden med en gang så klokka hadde blitt mye om han hadde måttet passe på seg selv. Tar lang tid å vekke han kl 07.00 så han burde lagt seg tidligere.

13-åringen skal være i seng innen 22. Hun har klart seg selv i mange år og står opp selv kl 06.15 lenge før oss andre, vil bruke laaang tid på badet. 15-åringen lar seg friste av alt digitalt.

Anonymkode: 37a59...abd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...