AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #1 Skrevet 6. mai 2022 Er det sånn at man har større sannsynlighet for å få komplikasjoner jo høyere kroppsvekten er ved fødsel? 3 kilo Vs 4 kilo feks? Babyen er vel mindre, ikke bare i kilo? Mindre sjanse for å revne? Fødselen går fortere? Mindre vondt? Anonymkode: d84ab...b25
mingus Skrevet 6. mai 2022 #2 Skrevet 6. mai 2022 Min på 4 kg kom ut på bare 3 timer siden vannet gikk, men skulder satt fast... Det gjorde storebroren sin skulder også (4,3 kg) men fødselen varte hele helga. Tror det er veldig individuelt, men kanskje de litt større babyene sitter oftere fast? Her var det helt klart riene som van vondere enn at babyen kom igjennom. Men det var også helt jævlig da de satt fast mellom pressriene så det kan jo medregnes De sa ikke noe om revning, men ble klippet begge gangene. Håper du ble litt klokere iallfall 😅 1
MapleSirup Skrevet 6. mai 2022 #3 Skrevet 6. mai 2022 Det er nok ikke så enkelt. Det er mange faktorer som spiller inn. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #4 Skrevet 6. mai 2022 Hodeomkrets er mye mer relevant enn vekt (med mindre vi snakker opp mot/over 5kg, da begynner det kanskje å bli vanskelig å få ut skuldrene). Det er mange faktorer som spiller inn. Lillebror på over 4 kg kom ut både fortere og enklere enn storesøster på knappe 3, men det hadde nok mest å gjøre med at jeg var andregangsfødende. Anonymkode: c0a4f...b8e 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #5 Skrevet 6. mai 2022 Det spiller mye mindre rolle enn en skulle tro. Jeg fødte en liten tass på snaut 3 kg og lite hode, han satt fast og jeg revnet fra A til Å. Kusinen min fødte en baby på 5,5 kg og stort hode, han bare sklei ut (hennes ord) og hun fikk ikke et skrubbsår en gang. Begge fødslene tok bare 4 timer. Tror det handler mer om oss mødre sine gener etc. Anonymkode: a00c3...957 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #6 Skrevet 6. mai 2022 Nei, risikofaktorer er om du er overvektig, har smalt bekken, eller babyen er unormalt stor dvs. godt over 4,5 kg. Samt svake/dårlige rier. Anonymkode: 1e106...c25 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #7 Skrevet 6. mai 2022 Nei, din teori stemmer ikke. Anonymkode: 94eb5...39d 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #8 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det sånn at man har større sannsynlighet for å få komplikasjoner jo høyere kroppsvekten er ved fødsel? 3 kilo Vs 4 kilo feks? Babyen er vel mindre, ikke bare i kilo? Mindre sjanse for å revne? Fødselen går fortere? Mindre vondt? Anonymkode: d84ab...b25 Fødselen går ikke fortere. Det gjør ikke mindre vondt. Hvor vonde og intense og effektive riene er, er helt uavhengig av vekten på babyen. Det er hodeomkretsen som er bøygen i selve pressfasen, og selv babyer med lav vekt kan ha like stor hodeomkrets som en plugg. Jeg har født to små barn, og med førstemann tok det to timer å sy alt i hop etterpå, med andremann tok det 1,5 time... Anonymkode: efed4...00b 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #9 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Nei, risikofaktorer er om du er overvektig, har smalt bekken, eller babyen er unormalt stor dvs. godt over 4,5 kg. Samt svake/dårlige rier. Anonymkode: 1e106...c25 Jeg hadde ingen av disse risikofaktorene, og endte allikevel opp med hastekeisersnitt. Her lå babyen i stjernekikker-posisjon. Anonymkode: 56a4f...777 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #10 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg hadde ingen av disse risikofaktorene, og endte allikevel opp med hastekeisersnitt. Her lå babyen i stjernekikker-posisjon. Anonymkode: 56a4f...777 Ja det er jo også en kjent risikofaktor. Anonymkode: 1e106...c25 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #11 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det er jo også en kjent risikofaktor. Anonymkode: 1e106...c25 Ja, som du ikke nevnte, så nå er det også nevnt. Anonymkode: 56a4f...777 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #12 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, som du ikke nevnte, så nå er det også nevnt. Anonymkode: 56a4f...777 Ja. Det er helt sikkert flere ting jeg har glemt også. Anonymkode: 1e106...c25 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #13 Skrevet 6. mai 2022 Har født tre barn, 3,4 kg, 4 kg og 4,5 kg. Den jeg måte sy mest med var den på 3,4 kg. Har sikkert mye med at jeg var førstegangs da. Sydde ikke med nr. 2, og kun to pyntesting med nr. 3. Ellers ingen komplikasjoner. Fødslene var like vonde med alle 3. Selve pressingen var minst vond med 3,4 kg babyen, men det var pga. epiduralen som ikke ble skrudd av. Med de to andre hadde jeg ingen smertelindring. Konklusjonen min er at det kommer an på så mye. Anonymkode: 71d4b...025 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #14 Skrevet 6. mai 2022 Og så vidt jeg har skjønt er det økende risiko for barnet jo mindre det er, så jeg ville heller satset på å få et stort (innenfor normalområdet, selvfølgelig) barn. Anonymkode: 7af71...1d2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #15 Skrevet 6. mai 2022 Min lille (rett under 3 kg, 47 cm og litt lite hode) satt fast. Han brettet bena sine utover på vei ut og kilte fast knærne sine. Som følge av dette revnet jeg skikkelig innvendig og fra A til Å utvendig. Innvendig lagde knærne hans store lommer på veien ut. Fødselslegen som tok han imot mente dette ikke ville skjedd om han var større, for da hadde han ikke hatt like god plass til å brette ut bena sine. Anonymkode: c97bd...b64 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #16 Skrevet 6. mai 2022 I følge jordmoren jeg gikk til i kommunen hadde det lite betydning hvis ikke babyen var "unormalt" stor, f.eks. pga. svangerskapsdiabetes, eller stor i tillegg til å bli født i en ugunstig posisjon. Jeg var bekymret før første fødsel pga. høyt sf-mål. Babyen viste seg å være 3,2 kg., og det var en betydelig mer komplisert fødsel enn den neste med baby på rett under 4 kg. Min opplevelse var at det var en lett fødsel med den største babyen, og jeg var overbevist om at hun var mye mindre enn storesøsteren fram til de fikk veid henne. Men at andre fødsel gikk lett, kan jo også være fordi det var fødsel nr. to. Det kan hende det hadde vært enda mer trøbbel om den største kom først. Anonymkode: 7d541...019 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #17 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er det sånn at man har større sannsynlighet for å få komplikasjoner jo høyere kroppsvekten er ved fødsel? 3 kilo Vs 4 kilo feks? Babyen er vel mindre, ikke bare i kilo? Mindre sjanse for å revne? Fødselen går fortere? Mindre vondt? Anonymkode: d84ab...b25 Jeg hadde styrtfødsel og ingen rifter når jeg fødte en baby på nesten fem kilo, så tror det handler mer om at mor er tilpasset størrelsen på barnet enn barnet størrelse i seg. Anonymkode: be7c4...515
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #18 Skrevet 9. mai 2022 Nå kan jeg ikke si at det er hundre prosent sant, men det var noe jeg fikk høre av jordmor på Ullevål - at revninger ofte skjer nettopp med mindre barn. Jeg fødte en unge på 2,8 kilo og revnet litt. Det er fordi de minste kommer ut på en rie - dette er for lenge å kunne strekkes, for åpningen. Det er mye "sunnere" fremgang, når hodet kommer ut først, så tar man et lite pustepause, så kommer kroppen ut på neste rie. Min unge nummer to ble født 3,8 kilo, det var mye raskere fødsel, men det tror jeg skyldes at det var fødsel nummer to. Og uten revning. Men nå tror jeg babyer på 5 kilo igjen, da blir det andre problemer. "Anbefalt" altså er å føde helt perfekte barn, verken for lenge før eller etter termin, og på 3,5-4 kilo. Men altså, det er jo ikke noe man velger... Anonymkode: 82437...e00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå