AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #1 Del Skrevet 6. mai 2022 Bare undrer på hvordan det er med dere andre, er det mer plikttjeneste enn glede? Gleder du deg, eller bare gjennomfører du det fordi man bør? I går ble ferien for oss fire til Mallorca bestilt, og det eneste som gir meg glede med det er at ungene ser fram til det. For egen del er det et mareritt; liker ikke varmen, liker ikke strandlivet, liker ikke reisen, gjør det utelukkende for ungenes del (de er 5 og 8 og har ikke opplevd sydenferie). Til neste år blir det trolig eurodisney, gleder meg ikke akkurat til det heller. Men det er kanskje slik det skal være? At det eneste bra med familieferie er at ungene skal føle de har fått en ''ordentlig'' ferie? Anonymkode: dd542...ffb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 6. mai 2022 #2 Del Skrevet 6. mai 2022 Tja det er vel kanskje litt slik det må være ja. Men dere trenger jo ikke å kun bestille ferie på barnas premisser alltid. Altså barna går selvsagt alltid først. Men det trenger ikke å være sydentur hvert år. Å leie hus/leilighet i et land dere vil dra til vil funke fint. Er mulig å leie til greie priser med hage, basseng osv. Så kan en både ha rolige dager ved hus/leilighet, ha leiebil/bruke kollektiv for å dra inn til en by, dagsturer, attraksjoner. Danmark er mange familier glad i Jeg tror de fleste barn er fornøyd med en enkel ferie og en dag i legoland de ser frem til feks. Behøver ikke å være fult opplegg hele tiden kanskje kan dere foreldre dele dere litt også. At du får en dag alene til å finne på noe du liker og far en annen dag. Så får dere litt voksentid også. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #3 Del Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bare undrer på hvordan det er med dere andre, er det mer plikttjeneste enn glede? Gleder du deg, eller bare gjennomfører du det fordi man bør? I går ble ferien for oss fire til Mallorca bestilt, og det eneste som gir meg glede med det er at ungene ser fram til det. For egen del er det et mareritt; liker ikke varmen, liker ikke strandlivet, liker ikke reisen, gjør det utelukkende for ungenes del (de er 5 og 8 og har ikke opplevd sydenferie). Til neste år blir det trolig eurodisney, gleder meg ikke akkurat til det heller. Men det er kanskje slik det skal være? At det eneste bra med familieferie er at ungene skal føle de har fått en ''ordentlig'' ferie? Anonymkode: dd542...ffb Normale mennesker liker å være med barna sine. Så da blir det jo en kjekk ferie uansett hvor en er. Anonymkode: 1b93e...c58 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #4 Del Skrevet 6. mai 2022 Aller helst skulle jeg feriert med venninner eller alene. Det ER stress å ha unger. Men heller oppleve stressete hverdag med barn i sydenvarmen enn i regn og kulde i Trøndelag. Da kan jeg i allefall få ha på meg kjole og slikke litt sol mens jeg triller barnevogna eller tørker trass-tårer eller snørr Det føles litt mindre å stå opp klokka seks med små barn som ikke sover når man kan sette seg på en varm terrasse og ha utsikt til en palme eller to. Det å få litt sol og varme gjør underverker, og så slipper jeg å tenke på vasking av klær, betaling av regninger, stelle i hagen eller andre ting man må gjøre i hverdagen hjemme. Så jeg synes familieferie er ålreit - og sparer heller sjalabaisen til høstferien, da jeg reiser på tur med venninnene mine. Anonymkode: a630c...8e4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #5 Del Skrevet 6. mai 2022 Jeg elsker ferie med ungene! Det er gøy å oppleve ting med de og ha ferie sammen. Ha ett helt annet tempo enn i hverdagen. Men! Vi legger opp til en ferie som passer oss også, og legger føringer på hva ungene kan forvente (feks så kan/vil vi ikke i fornøyelsesparker hver dag). Vi lar og ungene komme med ønsker og forslag til hva vi kan gjøre. De vet og at på ferie slapper vi av. Jeg er ikke fan av Syden, så vi har funnet alternativer til Syden. Iår går turen til Italia, der får ungene oppleve sydenstemning med varmt vann og fin strand, vi får oppleve litt kultur og byliv. Samtidig som vi har lagt opp til noen dager med avslapping og sightseeing med ungene. De er fra 6-15år. Jeg gleder meg, men det har nok mye med forarbeidet vi legger ned sammen med ungene. Har lyst å dra til eurodisney ett år, men kan ikke si at jeg gleder meg, tenker det blir for mye folk, samtidig hsr jeg veldig lyst å oppleve det! Prøver å planlegge en lang helg på høst og vår for å kanskje slippe unna sommerferiestresset.. kanskje det hadde vært noe for dere og? (Nå vet jeg ikke hvordan det er med mengder av folk og stress. Har ikke sjekket opp i det enda) Anonymkode: 60efe...389 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enkefrue Skrevet 6. mai 2022 #6 Del Skrevet 6. mai 2022 En av mine største gleder er å fra på ferie med barnet mitt! Vi bestiller alltid 1 år i forveien og vi gleder oss stort hele året begge to. Kribler i magen, vi snakker om det vi skal ha med i koffertene og hva vi skal gjøre der. Og det er nesten 3 år siden sist man kunne dra til sydlige strøk, så her er gleden stor! Skjønner virkelig ikke mennesker som ikke vil ha ferie med barns sine! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #7 Del Skrevet 6. mai 2022 Syden på sommeren og eurodisney hadde ikke jeg heller gledet meg til, det høres bare slitsomt ut. 😛 Men vi drar på ferier som hele familien ønsker. I år skal vi til Danmark i sommerferien og syden i høstferien. Mye mer behagelig. Anonymkode: 2b348...03c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #8 Del Skrevet 6. mai 2022 Hvorfor ikke planlegge en ferie som du også kan glede deg til?? Ikke dra til Syden hvis du hater strand og varme. Så små barn kan jo ha tidenes opplevelse nesten overalt. Friluftsliv i norge/Skandinavia? Gårdsferie? Storbyferie med aktiviteter for både voksne og barn? Hva har dere foreldre lyst til? Så finner dere alltids en måte å gjøre det gøy for alle. Meningsløst å bruke dyrebare feriedager og masse penger på noe du går og gruer deg til. Anonymkode: 105dd...02f 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #9 Del Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvorfor ikke planlegge en ferie som du også kan glede deg til?? Ikke dra til Syden hvis du hater strand og varme. Så små barn kan jo ha tidenes opplevelse nesten overalt. Friluftsliv i norge/Skandinavia? Gårdsferie? Storbyferie med aktiviteter for både voksne og barn? Hva har dere foreldre lyst til? Så finner dere alltids en måte å gjøre det gøy for alle. Meningsløst å bruke dyrebare feriedager og masse penger på noe du går og gruer deg til. Anonymkode: 105dd...02f Du har helt rett, men slik er det altså blitt. Det er ikke en rettighet for barn å dra til syden, men man vil jo gjerne gi ungene sine samme opplevelser som andre barn. Her virker det som om alt av folk enten allerede har vært på sydenferie i år, eller skal i sommer. Planen er at når vi har vært i syden, så er ikke det noe jeg lengre tenker på at må gjøres en gang til. Da er det gjort liksom, om du skjønner hva jeg mener. Anonymkode: dd542...ffb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #10 Del Skrevet 6. mai 2022 Vi prøver å finne noe alle liker. Ja, mye av det er sånt jeg synes er drit, men gjør for ungenes del. Som å gå i småbarn-lekeland og sånt. Det blir vel pakketur til "Syden" når ungene er litt større, så de får prøvd det en gang, men det blir nok med én gang, siden begge vi voksne hater det. Anonymkode: d700b...273 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurk Skrevet 6. mai 2022 #11 Del Skrevet 6. mai 2022 Vi skal på camping til Sverige å bo i en halvdårlig hytte som vi har betalt blodpris for. Gleder meg sykt mye. Høres kanskje ironisk ut, men jeg mener det oppriktig. Å få masse tid med ungene, være i fjæra, grilla, bade, sykle, oppdage verden sammen... Javisst kommer det sikkert til å bli litt stess også, sånn er det bare. Legger lista lavt og tar alt i rolig tempo så blir det nok tipp topp 😄 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #12 Del Skrevet 6. mai 2022 Jeg gleder meg til ferie. Har valgt noe som jeg selv synes er gøy, kjøretur og airbnb i Europa. Barna er litt mindre enn dine, for dem er det gøy å leke på nye lekeplasser, bade og høre ukjente språk. Mannen min gleder seg nok ikke like mye, han vil helst slappe av/være i fred i ferien (vanskelig med barn uansett hvor man drar😅). Så til svaret på spørsmålet, jeg gleder meg til ferier fordi jeg pleier å velge noe som er gøy for voksne, så tilpasses det til barna. Dere trenger vel i alle fall ikke å dra til eurodisney hvis du ikke har lyst. Jeg hadde gledet meg veldig til en tur til Mallorca. Anonymkode: a7b34...1a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. mai 2022 #13 Del Skrevet 6. mai 2022 Jeg elsker å dra på ferie med barna. Vi sørger for å gjøre noe alle liker og har det veldig gøy sammen. Skal sies at vi aldri har dratt på charterferie til syden, jeg hater strand/bading og varme og det ville ødelagt ferien helt for min del, men det er heldigvis mange andre feriemåter som passer alle. Ferie er skikkelig kvalitetstid og lading av batterier. 😃 Hvis du synes ferier er slitsomme tenker jeg dere drar på feil type ferie. Det er jo ikke meningen at foreldrene skal ofre seg for barnas skyld, dere må finne noe som inneholder elementer som alle (også de voksne) setter pris på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym6789 Skrevet 6. mai 2022 #14 Del Skrevet 6. mai 2022 Det jeg reagerer mest på er at du har bestilt en tur som inneholder alt DU ikke liker. Da er vel ikke ungene problemet, men selve destinasjonen?? Jeg like varme og bading, og det gjør ungene også, så jeg syns ikke det er stress. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #15 Del Skrevet 6. mai 2022 Sommerferie synes jeg er det beste i livet. Jeg står for bestillling og organisering av ferien. Jeg velger feriemål som passer alle, men drar til steder og land jeg gjerne vil besøke. Vi bestiller ikke charter, men bor i hus og leiligheter fordi det er det vi foretrekker. Ungene (8-13 og 16 år) elsker feriene med oss- selv om ikke alt er lagt opp etter hva samfunnet tenker passer for en barneferie (f.eks så bor vi gjerne litt øde til, kan droppe basseng dersom vi bor nærme sjøen). Jeg tror ungene elsker feriene fordi vi elsker det. Jeg kunne aldri «ofret» meg en hel ferie ved å bestille noe ikke jeg selv vil. Det å bo på campingplasser er noe som virkelig ikke passer for meg- og en slik ferie er uaktuell. Anonymkode: e7024...174 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #16 Del Skrevet 6. mai 2022 Sommerferien lever vi på lenge. Skjønner fortsatt ikke hvorfor du går med på ferie du hater. Og «Syden» er slett ikke eneste gode feriemåte - tvert imot. Barna mine er større nå, og i løpet av pandemien har det blitt norgesferie. Men tidligere har vi hatt mange ulike ferier; Berlin kombinert med andre steder i Tyskland, London, leiebiltur i Alpene, Danmark med Legoland etc, Sverige med Astrid Lindgrens verden. Vi reiser aldri charter, reiser alltid til flere steder i løpet av en ferie, og det funker supert også med mindre barn. Barna våre har vært på museum i Sarajevo der første verdenskrig startet, de har lært om Berlinmuren, diktatoren i Albania, ruiner i Hellas. Barna har alltid fryser seg over å få gå opp i toppen av kirketårn og se ulike severdigheter på deres premisser. Selv på byferier klarer vi alltid å finne badeland eller lignende for å gi morsomme pauser. Anonymkode: 37b27...0a8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #17 Del Skrevet 6. mai 2022 Du drar jo ikke en plass du overhodet ikke ønsker å dra til? Skal man på ferie, drar man helst til en plass som passer alle. Barna trenger jo ikke syden-turer eller tur til Eurodisney. Anonymkode: f6b6c...b80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #18 Del Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du har helt rett, men slik er det altså blitt. Det er ikke en rettighet for barn å dra til syden, men man vil jo gjerne gi ungene sine samme opplevelser som andre barn. Her virker det som om alt av folk enten allerede har vært på sydenferie i år, eller skal i sommer. Planen er at når vi har vært i syden, så er ikke det noe jeg lengre tenker på at må gjøres en gang til. Da er det gjort liksom, om du skjønner hva jeg mener. Anonymkode: dd542...ffb Hvorfor gjøre det alle andre gjør? Er jo mye mer spennende å fortelle om en ferie ingen av de andre har vært på. Sovet i tretopphytter, badet i gjettegryter, surfet på Solastranda, gått opp trollstien, vært på elgesafari, kjørt Norge på langs.... Det er jo spennende å fortelle om. Syden er jo syden... varme og strand. Det har vi jo her i Norge også. Anonymkode: 0a99b...047 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #19 Del Skrevet 6. mai 2022 Vi skal til Kypros og jeg gleder meg masse! Endelig sydenvarme igjen, strand, basseng, opplevelser😊 så gøy å se ungene boltre seg i vannet og spent på om 6åringen lærer seg å svømme i sommer (svømmer under vann)🤩 det er herlig, rolig tempo både hjemme og på tur. Våre er 6 og nesten 4 i sommer og endelig har vi kommet dit at det ikke er stress og at de må fotfølges konstant👍 Anonymkode: b803b...dc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #20 Del Skrevet 6. mai 2022 Jeg gleder meg masse til ferie med barnet. Kan ikke engang måle seg med ferie som barnløs. Det gir meg så mye å gi barnet gode opplevelser. Anonymkode: 9371c...f41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå