AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #21 Del Skrevet 6. mai 2022 Katter er rovdyr og jakter. Jeg bare lurer på om de hadde dødd av feilernæring om de lever på mus og fugl? Anonymkode: 0c67a...2a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #22 Del Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): De vant tv2 hjelper deg for noen år siden. Latz (Pussi før😂) altså. Anonymkode: 3ae2f...8f6 Svisle skrev (11 timer siden): Min katt nekter å spise annet enn Latz (som faktisk er ett bra for) og Friskies fra butikken. 😅 Har pøvd x antall fortyper til han, men det blir stående urørt og han blir gående og mase etter mat, åpner alt av skap for å lete etter mat og endevender matavfallsbeholderen. Så da blir det billig og "dårlig" mat på han. Billigfor fra butikken er faktisk godt nok for de fleste: https://dinside.dagbladet.no/fritid/de-fleste-dekker-naeringsbehovet/73510655 Både frikies og latz er dårlig og nei det er ikke godt nok for de fleste. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nettop. De har ligget på topp ganske lenge 😛 gir den maten uten å tenke på det hvis vi er tomme for den hun vanligvis får (som vi bestiller på nett). Anonymkode: ffe95...c58 Beklager å måtte melde det men fôr verden er ganske korrupt. Veterinærer har ekstremt lite om fôr i utdannelsen sin, og ofte fokuseres det mer om hundens behov. Og hvem er det som kurser veterinærene? Det er royal canin og hills, som var gode firma før helt til de ble kjøpt opp av de største firmaene i verden, og hva som er viktig da? Jo å tjene penger og bruke de billigeste råvarene overhode mulig. Alle anicura klinikkene i norden eies av et selskap som heter mars. Mars eier royal canin og mange andre fôr firma som feks whiskas. Så whiskas og royal eies av samme firma. Så når man tenker at anicura eies av royal canin så er det ikke så utenkelig at det støttes. Hills eies av Colgate-palmolive. Purina eies av Nestle og nestle eier også friskies. Så da kan man spørre seg selv hvofor «gode» fôrfirma eies av et såpefirma, et sjokoladefirma og nestle, og hvorfor eies hills og whiskas av samme? Når hills er så «bra» og whiskas er «så dårlig», jo fordi at det handler ikke om kvalitet eller om firma som «brenner» for å lage best mulig fôr, men for å tjene mest. Royal og hills er knall gode på markedsføring. De testene der er ikke riktig utført, de ser ikke riktige ting, javell kanskje den og den har mest proteiner, men de har ikke tatt med at den har mest proteiner fra vegetabilske kilder som katten ikke kan fordøye, så har man for eksempel en veldig kjent veterinær som har sagt at butikkfôr er greit, ja fordi hun eier det og får svin masse penger for det. Så er alle disse veterinærene bare trent opp fra royal og hills. Jeg har selv gått veterinærkurs der de kom med bare feilinformasjon. Uansett nå snakket jeg meg litt bort. Kort foralt. De testene der er bare bullshitt, det er ikke riktig utført i det hele tatt. Men her er mer om dette som forklarer bedre: https://www.documentarymania.com/player.php?title=Pet Fooled Det er en enkel dokumentar som forklarer veldig godt hvordan hele fôrbransjen fungerer og hvorfor det er så lett for oss å bli lurt. Anonymkode: f316d...5a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #23 Del Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Dyremat i dagligvarebutikker er ikke nødvendigvis noe dårligere enn det som selges i dyrebutikker eller hos veterinærer Anonymkode: ec1cb...4b3 Nettopp, det er ofte akkuratt de samme produktene, men med forskjellig merkevare. om det er royal, hill eller pussi, det er laget på samme fabrikkene Anonymkode: 92540...5d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #24 Del Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Katten i barndomshjemmet mitt fikk kun kattemat fra dagligvarehandel, og noen ganger menneskemat. Hun ble nærmere 30 år gammel. Anonymkode: 05575...f88 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vi hadde en gårdskatt som ble 19 år... levde på friskies, fersk fisk og selvfangst. Anonymkode: 8b0c4...2d6 Ingen som sier at katter som får butikkfôr dør når de er 5 år eller ikke kan leve lenge. Det kan de, men sjansene for å bli syk/dø tidlig er MYE større ved å gi dårlig fôr vs godt fôr. Det er mye flere katter som får UVI/nyreproblemer pga kun tørrfôr kosthold eller butikkfôr. Mye flere katter som får diabetes, mye flere katter som får andre sykdommer og dør tidlig. Men dette er litt som med oss mennesker. Alle vet at røyking er heldeskadelig og gir økt fare for lungesykdom og kreft. Likevell kan noe røyke hele livet uten å få kreft, og noen som ikke har røyket i det hele tatt kan få kreft. Det er selvfølgelig mye mer som spiller inn enn akkurat kosthold, hvordan er genene? Vanninntak? Hva får de tak i ute? Hvor masse mus spiser de? Hva tåler kroppen deres? Så ja man kan fôre friskes hele livet og de kan tåle det fint, men hvorfor ta sjansen når man vet at de har forhøyet risiko for sykdom og død? Man har jo ingen garati på at det går greit. Gir man kvalitetsfôr så vet man hvertfall at man har gjort alt i sin makt for å holde katten frisk og ikke tatt unødvendig risiko. Alle mine katter fra barndommen fikk whiskas/friskies. Ene døde når hun var 16, ene når han var 3-4?, to ble påkjørt og ene døde 10 år gammel. Døde de som et resultat av maten? Har ikke peiling, hadde hun på 16 levd lengre med et bedre fôr? Har ikke peiling. Du kommer til å finne mange som har gitt dritt mat til katten som har gamle katter, du kommer til å finne mange som gir dritt mat til katten som har sykdommer eller dør som følger av det. Nett som oss mennesker, det er komplekst. Jeg kan heller ikke garantere at mine som nå får god mat, ikke får sykdommer eller dør tidlig, men mine har en større sjanse for å ikke gjøre det enn de som får butikkfôr. Det er bare fakta. Vi VET at det er skadelig, vi har forsket og forsket og har studier, vi har erfaringer. Det er bare dumt av oss å ignorere det fordi en her og der har en katt som levde til 19 på friskies. Det er litt flaks i alt dette også. Anonymkode: f316d...5a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #25 Del Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nettopp, det er ofte akkuratt de samme produktene, men med forskjellig merkevare. om det er royal, hill eller pussi, det er laget på samme fabrikkene Anonymkode: 92540...5d9 Jepp… «jaaa latz var jo bare rett bak royal i testen så det er jo et bra fôr» ehhhh nei både testen og royal er dritt det og😂 Anonymkode: f316d...5a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #26 Del Skrevet 6. mai 2022 Tenk på kattene før i tida. Lykkelige ukastrerteckatter som parret seg ville, uten hormon behandling. De gikk på jakt om natta, og fikk fisk å spise, og en teskje fløte. De fikk komme å gå, døra var aldri stengt, aldri låst inne. De fikk være katter og gjøre det katter liker best. Lykkelige katter, som fikk kattunger, De var lykkelig uvitende om ulik kvalitet på tørrfôr 😉 Dagens kattehold er på kanten til…. Anonymkode: eef9c...975 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #27 Del Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tenk på kattene før i tida. Lykkelige ukastrerteckatter som parret seg ville, uten hormon behandling. De gikk på jakt om natta, og fikk fisk å spise, og en teskje fløte. De fikk komme å gå, døra var aldri stengt, aldri låst inne. De fikk være katter og gjøre det katter liker best. Lykkelige katter, som fikk kattunger, De var lykkelig uvitende om ulik kvalitet på tørrfôr 😉 Dagens kattehold er på kanten til…. Anonymkode: eef9c...975 For en merkelig holdning. Det var slaveri før i tiden, kvinner hadde ikke stemmerett, man opererte på babyer uten bedøvelse for man trodde ikke de kunne føle smerte, man brente katter på bålet for man trodde de var ulykke og hørte til heksene, ja, jeg kan fortsette i evigheter med eksempler. Heldigvis var det noen som så at hmmm dette er kanskje ikke helt riktig og gjorde noe med det. Har vi kunnskap til å forlenge livet og gjøre livskvaliteten til det kjæreste vi eier, hvorfor skal vi ikke oppdatere oss da? Generelt sett tar det like lang tid, like mye/lite jobb og omtrentlig samme pris å skulle kjøpe whiskas vs wild freedom. Hvorfor velge det dårligste alternativet? Anonymkode: f316d...5a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #28 Del Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tenk på kattene før i tida. Lykkelige ukastrerteckatter som parret seg ville, uten hormon behandling. De gikk på jakt om natta, og fikk fisk å spise, og en teskje fløte. De fikk komme å gå, døra var aldri stengt, aldri låst inne. De fikk være katter og gjøre det katter liker best. Lykkelige katter, som fikk kattunger, De var lykkelig uvitende om ulik kvalitet på tørrfôr 😉 Dagens kattehold er på kanten til…. Anonymkode: eef9c...975 Og lykkelige ukastrerte katter som fikk kattunger? Ahaaa ja det er vell derfor vi har 100.000 hjemløse katter i Norge idag, der flesteparten lider av sykdommer, fryser ihjel med avrevde frostører, full i orm og infeksjoner, øyebetennelser og død. Derfor vi bruker mange millioner hvert år på å redde de, derfor flere tusen frivillige donerer sin tid til kattene. Miljøet i Norge er IKKE tilpasset kattene og katter i det fri uten eiere har det IKKE bra. De fryser ihjel og de dør i hopevis. For å ikke snakke om at kastrering også reduserer risikoen for kreft og sykdommer. Anonymkode: f316d...5a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #29 Del Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tenk på kattene før i tida. Lykkelige ukastrerteckatter som parret seg ville, uten hormon behandling. De gikk på jakt om natta, og fikk fisk å spise, og en teskje fløte. De fikk komme å gå, døra var aldri stengt, aldri låst inne. De fikk være katter og gjøre det katter liker best. Lykkelige katter, som fikk kattunger, De var lykkelig uvitende om ulik kvalitet på tørrfôr 😉 Dagens kattehold er på kanten til…. Anonymkode: eef9c...975 Ja tenk at verden går fremover. Tenker du burde lese deg opp litt før du driter deg ut mer Anonymkode: ffe95...c58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 17. november 2022 #30 Del Skrevet 17. november 2022 Chroma skrev (På 6.5.2022 den 11.10): Det selges fordi folk kjøper det. Dessverre. Jeg kjenner jeg blir så irritert på mennesker som kjøper så dårlig mat til kattene. Det er et levende vesen som trenger riktig næringssammensetning i kosten for å holde seg frisk. Butikkfôr er ikke godt nok. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #31 Del Skrevet 17. november 2022 Mange tror det er god mat for dem og kattene elsker det. Vi trodde i mange år at tørrfôr på butikk var bra nok. Billig og kattene spiste og var friske. Så leste jeg her og på forskjellige nettsider hvor dårlig det er og jeg slutta på dagen. Kattene mine får i dag kun skikkelig viltkjøtt, orijen og våtmat med 100% animalske produkter. Anonymkode: 46aa4...8f2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #32 Del Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (På 6.5.2022 den 23.18): Latz er ikke bra. Det er heller ikke royal canin. Nå fant jeg bare to eksempler på ingredienslisten her: Hvis du leser den skikkelig så kan hvem som helst se at dette ikke er et godt fôr. Jeg gidder ikke gå skikkelig igjennom det men jeg kan ta de største tingene og jeg tar utgangspunkt i det øverste bilde «stoffekjøtt». 1. Kjøtt og animalske biprodukter, javel, hvor kommer det fra? Er det god kvalitet? Hvilke deler på dyret har blitt brukt? 2. 4% storfekjøtt, det betyr at det eneste de kan garantere er at det er 4% kjøtt i, det er vell litt lite for et dyr som er «obligate carnivore» som betyr at de er KUN kjøttspisere. 3. Vegetabilske proteinekstrakter. Grunner til at de bruker protein fra vegetabilske kilder er at det er billig, men katter tar ikke opp vegetabilske kilder på langt nær like godt som kjøttproteiner. Så det er for det første helt unødvendig og for det andre helt ubrukelig. Dette gjør også at karbohydratene i fôret går nye mer opp. 4. Fisk og fiskeprodukter?? Hvilke fisk??? 5. SUKKER. Hvorfor skal en katt som trenger bokstavligtalt 0% karbohydrater ha tilsatt sukker i tillegg til de andre karbohydratene som naturlig er i fôret? Uansett om det hadde vært et fantastisk produkt ellers, ALDRI kjøp kattefôr med tilsatt sukker. Her kan du se et bilde fra et annet våtfôr med god kvalitet: Her står det akkurat hva som er i fôret, hvor mye prosent og man ser også at kjøttprosenten er mye høyere enn latz og ingen sukker. Anonymkode: f316d...5a1 Kattemat på butikk er jo nesten vegansk😂😂 Anonymkode: 46aa4...8f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #33 Del Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (På 7.5.2022 den 0.27): Tenk på kattene før i tida. Lykkelige ukastrerteckatter som parret seg ville, uten hormon behandling. De gikk på jakt om natta, og fikk fisk å spise, og en teskje fløte. De fikk komme å gå, døra var aldri stengt, aldri låst inne. De fikk være katter og gjøre det katter liker best. Lykkelige katter, som fikk kattunger, De var lykkelig uvitende om ulik kvalitet på tørrfôr 😉 Dagens kattehold er på kanten til…. Anonymkode: eef9c...975 Mhm, var det derfor jeg i høst fant en liten kattunge på 3 mnd reke langs jernbanen i høst? Den var full av øremidd, flått og var syltynn. Ene morgenen hadde den sovet ute på grusveien her i -4 grader. Dette var en merkelig holdning til dyrehold, håper for all del du ikke har katter. Anonymkode: d7afa...6e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #34 Del Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (På 7.5.2022 den 0.27): Tenk på kattene før i tida. Lykkelige ukastrerteckatter som parret seg ville, uten hormon behandling. De gikk på jakt om natta, og fikk fisk å spise, og en teskje fløte. De fikk komme å gå, døra var aldri stengt, aldri låst inne. De fikk være katter og gjøre det katter liker best. Lykkelige katter, som fikk kattunger, De var lykkelig uvitende om ulik kvalitet på tørrfôr 😉 Dagens kattehold er på kanten til…. Anonymkode: eef9c...975 De møtte en tidlig død, innvollsormer, for mange katter som førte til mer sykdom og skade, var ikke katten så heldig at den hadde et varmt krypin frøs de gjerne ihjel eller fikk store frostskader. Så koselig atte Bare se på kattene som fanges inn i dag. De er ikke så selvstendige som du måtte tenke deg. Anonymkode: ffe95...c58 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #35 Del Skrevet 17. november 2022 Dyreforindustrien er en eneste stor scam! Latterlig at det sitter komplett uvitende butikkmedarbeidere, trygda, sekretærer og regnskapsmedarbeidere og leser innholdsfortegnelser og tror de skjønner noe fordi de har googlet et og annet ord de ikke vet hva betyr. Og som igjen har sterke meninger om hva som er best av Hills, Eukanuba og Royal Canine basert på denne "kunnskapen"😆 Har i allefall trua på seg sjæl, si Anonymkode: 39147...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 17. november 2022 #36 Del Skrevet 17. november 2022 On 5/6/2022 at 8:00 PM, AnonymBruker said: Antar du mener 30 i katteår? Dvs 3-4 år Anonymkode: 0e131...179 Det er ikke noe som heter "katteår". Ikke hundeår heller. Det er en gammeldags og helt helt latterlig måte å regne dyrs alder på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #37 Del Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dyreforindustrien er en eneste stor scam! Latterlig at det sitter komplett uvitende butikkmedarbeidere, trygda, sekretærer og regnskapsmedarbeidere og leser innholdsfortegnelser og tror de skjønner noe fordi de har googlet et og annet ord de ikke vet hva betyr. Og som igjen har sterke meninger om hva som er best av Hills, Eukanuba og Royal Canine basert på denne "kunnskapen"😆 Har i allefall trua på seg sjæl, si Anonymkode: 39147...9c4 Jeg skjønte ikke hvilken «side» du var på her? Anonymkode: f316d...5a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå