Gå til innhold

Kattemat og hundemat i daglivarehandel.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor selges det så dårlig mat til hunder og katter i vanlige matbutikker? Og det er jo de som kjøper også det er jo lett å se i hyllene.

Anonymkode: 7e632...ab0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

dagligvarehandel ønsker selvfølgelig å selge billigst mulig, og dermed blir det vel "så som så" med kvaliteten på tingene de selger. 

men det finnes jo garantert mer enn nok kunder som velger å kjøpe det absolutt billigste hele tiden. Så butikkene får vel ikke noe problem med å få solgt produktene sine.        

Anonymkode: 15a3e...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi folk kjøper det. 

Anonymkode: ffe95...c58

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gir kattene kun kvalitets våtfôr som jeg handler på nett. Vet de fleste som handler på matbutikken gjør det fordi det er billig. Her om dagen skulle jeg bare nett se på fôrhyllen på butikken om det var noe spennende der (det var ikke det selvfølgelig) og så en liten våtfôr boks som kostet 15 kr??? Det er IKKE billig. Det var jo nesten ingenting i den, da er de jeg kjøper som er mye bedre, billigere. Så koster det jo gjerne mer hos veterinær når katten blir syk av dårlig kosthold. 

Folk tror at matbutikkfôr er mye billigere og de tror sikkert at det er greit fôr. Derfor selges det enkelt å greit. For firmaene så handler alt om penger. Synd at folk ikke gidder å undersøke priser, lese bakpå innholdsfortegnelsen og faktisk sette seg inn i hva katten trenger. Har en i familien som kun gir katten friskies og whiskas, jeg har fortalt alt jeg vet om hvor dårlig det er og linket til mye, så denne personen vet hvor dårlig det er og har mer en nok penger så det er ingen unskyldning, likevel velger personen å gi butikkfôr så gudene vet.. 

Anonymkode: f316d...5a1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine katter får tørrfôr av kvalitet. Kjøpt på dyrebutikken. Dette er hovedfóret deres. Men de får iblant våtfór fra butikk. Whiskas eller Latz. Eller slike supper for katt. 

Anonymkode: 8fdf8...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Mine katter får tørrfôr av kvalitet. Kjøpt på dyrebutikken. Dette er hovedfóret deres. Men de får iblant våtfór fra butikk. Whiskas eller Latz. Eller slike supper for katt. 

Anonymkode: 8fdf8...065

Latz våtfor havnet faktisk på 2. plass bak royal canin til kattunge for en stund tilbake. Så det er faktisk ikke det verste man kan gi 😛 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hunden vår har litt sensitiv mage så jeg vil anta at hun hadde reagert dårlig på tørrfôr fra butikken selv om vi enda ikke er 100% sikre på hva hun reagerer på. Hun får singel-protein-tørrfôr som vi kjøper på nett, men vi pleier å supplere med en skje med det billigste våtfôret (fra dagligvarebutikken) bare for smakens skyld. Tørrfisk og annen godis kan jeg godt finne på å kjøpe i dagligvarebutikk.

Vil tro at de som handler alt dyrefôret sitt i dagligvarebutikker ikke nødvendigvis er så opptatt av næringsinnhold/sammensetning, men bryr seg mest om pris, og ikke tenker noe mer over det dersom dyrene virker friske og raske?

Anonymkode: 4a44a...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Latz våtfor havnet faktisk på 2. plass bak royal canin til kattunge for en stund tilbake. Så det er faktisk ikke det verste man kan gi 😛 

De vant tv2 hjelper deg for noen år siden. Latz (Pussi før😂) altså. 

Anonymkode: 3ae2f...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt nekter å spise annet enn Latz (som faktisk er ett bra for) og Friskies fra butikken. 😅 Har pøvd x antall fortyper til han, men det blir stående urørt og han blir gående og mase etter mat, åpner alt av skap for å lete etter mat og endevender matavfallsbeholderen. Så da blir det billig og "dårlig" mat på han.

Billigfor fra butikken er faktisk godt nok for de fleste: https://dinside.dagbladet.no/fritid/de-fleste-dekker-naeringsbehovet/73510655

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hunden vår har litt sensitiv mage så jeg vil anta at hun hadde reagert dårlig på tørrfôr fra butikken selv om vi enda ikke er 100% sikre på hva hun reagerer på. Hun får singel-protein-tørrfôr som vi kjøper på nett, men vi pleier å supplere med en skje med det billigste våtfôret (fra dagligvarebutikken) bare for smakens skyld. Tørrfisk og annen godis kan jeg godt finne på å kjøpe i dagligvarebutikk.

Vil tro at de som handler alt dyrefôret sitt i dagligvarebutikker ikke nødvendigvis er så opptatt av næringsinnhold/sammensetning, men bryr seg mest om pris, og ikke tenker noe mer over det dersom dyrene virker friske og raske?

Vi har en med svært sensitiv mage vi også, og har hatt stor suksess med Mush, faktisk. De har to varianter som er for hunder med ømfintlige mager, og vår elsker det! Nå skrev ikke du at du var ute etter erstatninger eller tips, men siden vi har hatt så stor suksess med dette tenkte jeg å bare tipse om det, om det skulle finnes interessant. :) 

Anonymkode: 5c9da...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har en med svært sensitiv mage vi også, og har hatt stor suksess med Mush, faktisk. De har to varianter som er for hunder med ømfintlige mager, og vår elsker det! Nå skrev ikke du at du var ute etter erstatninger eller tips, men siden vi har hatt så stor suksess med dette tenkte jeg å bare tipse om det, om det skulle finnes interessant. :) 

Anonymkode: 5c9da...abe

Hun går på fôr fra Bozita Robur og funker veldig fint på det, så tror ikke vi kommer til å bytte med det første - men takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De vant tv2 hjelper deg for noen år siden. Latz (Pussi før😂) altså. 

Anonymkode: 3ae2f...8f6

Nettop. De har ligget på topp ganske lenge 😛 gir den maten uten å tenke på det hvis vi er tomme for den hun vanligvis får (som vi bestiller på nett). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Katten i barndomshjemmet mitt fikk kun kattemat fra dagligvarehandel, og noen ganger menneskemat. Hun ble nærmere 30 år gammel.

Anonymkode: 05575...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Katten i barndomshjemmet mitt fikk kun kattemat fra dagligvarehandel, og noen ganger menneskemat. Hun ble nærmere 30 år gammel.

Antar du mener 30 i katteår? Dvs 3-4 år

Anonymkode: 0e131...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 katter og kjøpte før kattemat fra dagligvarebutikken. Men nå 11 år etter så er resultatet at begge kattene har fått nyresteiner som følge av denne maten. Pr i dag, så har ikke kattene mer trøbbel med nyresteiner, men må uansett få spesialmat/kvalitetsmat fra dyrlege/dyrebutikk for å unngå nye nyresteiner. Skulle ønske jeg visste dette før vi fikk katter, så kunne kanskje dette vært unngått. 

Men maten i butikken selges jo fordi folk kjøper det. Det er etterspørsel og så lenge det er etterspørsel, så er det et marked for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Latz er ikke bra. Det er heller ikke royal canin. 

Nå fant jeg bare to eksempler på ingredienslisten her: 

D3256B45-BCDA-4D5A-8FFE-DCD9D5ADECFF.thumb.png.5579bb7f471f542964cc5689cb64ad0b.png47639C74-4A3A-4DBA-A65E-080E346E7F7C.thumb.png.03013fdf30b7bde17258de25ffaa5071.png

Hvis du leser den skikkelig så kan hvem som helst se at dette ikke er et godt fôr. Jeg gidder ikke gå skikkelig igjennom det men jeg kan ta de største tingene og jeg tar utgangspunkt i det øverste bilde «stoffekjøtt».

1. Kjøtt og animalske biprodukter, javel, hvor kommer det fra? Er det god kvalitet? Hvilke deler på dyret har blitt brukt?

2. 4% storfekjøtt, det betyr at det eneste de kan garantere er at det er 4% kjøtt i, det er vell litt lite for et dyr som er «obligate carnivore» som betyr at de er KUN kjøttspisere.

3. Vegetabilske proteinekstrakter. Grunner til at de bruker protein fra vegetabilske kilder er at det er billig, men katter tar ikke opp vegetabilske kilder på langt nær like godt som kjøttproteiner. Så det er for det første helt unødvendig og for det andre helt ubrukelig. Dette gjør også at karbohydratene i fôret går nye mer opp. 

4. Fisk og fiskeprodukter?? Hvilke fisk???

5. SUKKER. Hvorfor skal en katt som trenger bokstavligtalt 0% karbohydrater ha tilsatt sukker i tillegg til de andre karbohydratene som naturlig er i fôret? Uansett om det hadde vært et fantastisk produkt ellers, ALDRI kjøp kattefôr med tilsatt sukker. 

Her kan du se et bilde fra et annet våtfôr med god kvalitet: Her står det akkurat hva som er i fôret, hvor mye prosent og man ser også at kjøttprosenten er mye høyere enn latz og ingen sukker.

EE2CB8F3-12BD-476F-978A-93F0103C414D.thumb.png.685c114c6a51ff222023e1f49653a7fe.png

Anonymkode: f316d...5a1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En katt kan ikke bli så gammel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor selges det så dårlig mat til hunder og katter i vanlige matbutikker? Og det er jo de som kjøper også det er jo lett å se i hyllene.

Dyremat i dagligvarebutikker er ikke nødvendigvis noe dårligere enn det som selges i dyrebutikker eller hos veterinærer 

Anonymkode: ec1cb...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

En katt kan ikke bli så gammel. 

Vi hadde en gårdskatt som ble 19 år... levde på friskies, fersk fisk og selvfangst.

Anonymkode: 8b0c4...2d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...