AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #1 Skrevet 6. mai 2022 Jeg leste tråden om paret som valgte å gå ned i størrelse til en ettroms leilighet med sovealkove, og der kom spørsmålet om besøk opp. Og da ble jeg litt nysgjerrig på hvordan andre løser en liten utfordring. Jeg ser ikke problemet med felles besøk i en ettroms, men hvordan løser dere det hvis dere får personlig besøk? Vi bor i en større bolig, men åpen løsning for fellesområdene (som jeg misliker). På grunn av den åpne løsningen oppleves det slik at hvis en i familien får besøk, får resten av familien det samme hvis vi ikke trekker oss tilbake til soverommene, eller går ut. For eksempel: Hvis mannen min får besøk av en kamerat som akkurat har blitt forlatt av sin kone, og som gjerne vil prate personlig og privat på tomannshånd. Jeg har da tre valg: 1: Jeg kan sette meg i "kjøkken-sonen". Da sitter jeg ikke sammen med dem, men er tilstedeværende, og vil være et forstyrrende element for de som vil ha en fortrolig samtale. 2: Jeg kan sette meg i senga til besøket går (en slik samtale kan jo ta noen timer), eller 3: Jeg må gå ut av huset. Det er ikke noe stort problem for meg, som sagt kan jeg trekke meg tilbake til soverommet, eller gå ut, men hvordan er det for dere som bor flere i en ettroms leilighet? Dere har jo ingen mulighet til å trekke dere tilbake på andre plasser en badet? Anonymkode: a3c5f...4ab 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #2 Skrevet 6. mai 2022 Har bodd i større leilighet og måtte ut av huset da samboer skulle se fotball. I lengden vil det jo ikke gå med bare en ettroms. Anonymkode: 4ef55...c6f 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #3 Skrevet 6. mai 2022 Eh, jeg ser ikke problemet... Om du vet om et slikt besøk kan du planlegge noe selv den tiden, evt de ta den superhemlige samtalen alene. Anonymkode: 81d44...445
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #4 Skrevet 6. mai 2022 Mannen kan dra til kompisen, dra på en pub el. Du kan gå ut noen timer…. Jeg ser ikke problemet. Anonymkode: d70d7...cb2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #5 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har bodd i større leilighet og måtte ut av huset da samboer skulle se fotball. I lengden vil det jo ikke gå med bare en ettroms. Anonymkode: 4ef55...c6f Ut av huset? Anonymkode: d70d7...cb2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #6 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Eh, jeg ser ikke problemet... Om du vet om et slikt besøk kan du planlegge noe selv den tiden, evt de ta den superhemlige samtalen alene. Anonymkode: 81d44...445 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mannen kan dra til kompisen, dra på en pub el. Du kan gå ut noen timer…. Jeg ser ikke problemet. Anonymkode: d70d7...cb2 Ok, siden dere ikke ser problemet må jeg nesten forklare litt mer. Hvis dere vil ha besøk, eller noen vil komme på besøk til dere, er dere nødvendigvis helt avhengige av at partner også vil ha gjester, eller gå ut. Eller motsatt, om partner vil ha besøk, eller noen vil besøke partner, må dere være de som nekter partner dette om dere ikke har lyst på gjester, eller har lyst til å gå ut. Dere synes altså at dette ikke er et problem? Anonymkode: a3c5f...4ab 9
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #7 Skrevet 6. mai 2022 Du skal tydeligvis ikke bo slik, men kan du godta at andre ikke vil ha de samme problemene knyttet til det som du? Anonymkode: ac96b...a22
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #8 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skal tydeligvis ikke bo slik, men kan du godta at andre ikke vil ha de samme problemene knyttet til det som du? Anonymkode: ac96b...a22 Helt klart, som jeg skrev lurte jeg bare på hvordan andre løste det. Det er ren nysgjerrighet fordi det er så langt fra min valgte livsstil, som innebærer en "åpen dør" for alt av venner og familie som ønsker å stikke innom bare for en prat, eller fordi de har noe på hjertet. Anonymkode: a3c5f...4ab 8
nisselue Skrevet 6. mai 2022 #9 Skrevet 6. mai 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ok, siden dere ikke ser problemet må jeg nesten forklare litt mer. Hvis dere vil ha besøk, eller noen vil komme på besøk til dere, er dere nødvendigvis helt avhengige av at partner også vil ha gjester, eller gå ut. Eller motsatt, om partner vil ha besøk, eller noen vil besøke partner, må dere være de som nekter partner dette om dere ikke har lyst på gjester, eller har lyst til å gå ut. Dere synes altså at dette ikke er et problem? Anonymkode: a3c5f...4ab Hvis det er et problem må du bo på en annen måte. Hvis det ikke er et problem bor du helt fint i forhold til hva du selv trenger. Eller for å si det på en annen måte: Hvis du selv velger å sette deg i en situasjon du føler er vanskelig har jeg lite medfølelse for det. 1
Norja Skrevet 6. mai 2022 #10 Skrevet 6. mai 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ok, siden dere ikke ser problemet må jeg nesten forklare litt mer. Hvis dere vil ha besøk, eller noen vil komme på besøk til dere, er dere nødvendigvis helt avhengige av at partner også vil ha gjester, eller gå ut. Eller motsatt, om partner vil ha besøk, eller noen vil besøke partner, må dere være de som nekter partner dette om dere ikke har lyst på gjester, eller har lyst til å gå ut. Dere synes altså at dette ikke er et problem? Anonymkode: a3c5f...4ab I grunn ikke, det meste løser seg med kommunikasjon 🤷♀️ Den parten som mottar besøk spør den andre om det er i orden. Dersom den andre parten ikke føler for besøk, så er det opp til vedkommende å bestemme om den vil gjøre noe annet, eller om besøket må finne sted utenfor hjemmet. Vi har relativt "fri flyt" av folk her i gården, og det er ikke så vanskelig, altså. Det krever bare at man snakker sammen.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #11 Skrevet 6. mai 2022 Kan sitte på do, vel 🤣 Anonymkode: a22c1...1af 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #12 Skrevet 6. mai 2022 Vi bodde sånn i vår første leilighet (leide) oh det var tungvindt. Følte aldri at man hadde noe for seg selv. Kjedelig å måtte gå ut, eller planlegge besøk. Dette var en av grunnene til at vi kjøpte hus med 2 etasjer og 2 stuer 😅 Om jeg har besøk, så kan han gå i andre etasje og sette seg i en romslig stue med tv og sofa. Og omvendt. Vi kan lukke en dør imellom for privatliv. Nå i år skal vi bygge en utestue eller hva det heter. Har 3 barn som okkuperer rom og begge stuene. Deilig å trekke seg ut når de har besøk inne 😅 Anonymkode: 2a9c1...ab3 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #13 Skrevet 6. mai 2022 nisselue skrev (1 time siden): Hvis det er et problem må du bo på en annen måte. Hvis det ikke er et problem bor du helt fint i forhold til hva du selv trenger. Eller for å si det på en annen måte: Hvis du selv velger å sette deg i en situasjon du føler er vanskelig har jeg lite medfølelse for det. Hæ? For noen svar..... Anonymkode: aaf09...074 8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #14 Skrevet 6. mai 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Ok, siden dere ikke ser problemet må jeg nesten forklare litt mer. Hvis dere vil ha besøk, eller noen vil komme på besøk til dere, er dere nødvendigvis helt avhengige av at partner også vil ha gjester, eller gå ut. Eller motsatt, om partner vil ha besøk, eller noen vil besøke partner, må dere være de som nekter partner dette om dere ikke har lyst på gjester, eller har lyst til å gå ut. Dere synes altså at dette ikke er et problem? Anonymkode: a3c5f...4ab Nei, jeg syns ikke det er et problem Anonymkode: 2e4b9...cb2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #15 Skrevet 6. mai 2022 For oss hadde det blitt et problem (nå har vi jo barn osv nå da, men før den tid). Jeg hadde ofte venninnegjengen på besøk, klubb, jentefest etc. Da ønsket jeg jo ikke at mannen skulle være der med oss, så vi hadde strevd med kun 1 roms. Mannen min hadde strevd med å finne noe å gjøre ute en hel kveld midt i uka, og samme med meg. Ikke alltid ting passer for andre, og uansett er det kjipt å ikke kunne være hjemme når du ønsker det. Så jeg hadde ikke orket å levd med en slik løsning. Anonymkode: aaf09...074 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #16 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, siden dere ikke ser problemet må jeg nesten forklare litt mer. Hvis dere vil ha besøk, eller noen vil komme på besøk til dere, er dere nødvendigvis helt avhengige av at partner også vil ha gjester, eller gå ut. Eller motsatt, om partner vil ha besøk, eller noen vil besøke partner, må dere være de som nekter partner dette om dere ikke har lyst på gjester, eller har lyst til å gå ut. Dere synes altså at dette ikke er et problem? Anonymkode: a3c5f...4ab De som står i denne problemstillingen burde være på bølgelengde nok, til å avtale hva man syntes er greit i forkant. Kanskje det ikke passer med besøk i "leiligheten", men at man drar på besøk eller går ut. Dette må de to som befinner seg i dette, snakke om. Jeg ser ikke noe problem med dette, men det handler som sagt om kjæresteparet er på bølgelengde med hva de syntes er ålreit . Er dere uenige, da er dere sikkert uenige i veldig mange andre ting også Anonymkode: 0f0bf...9c5 1
Duff Skrevet 6. mai 2022 #17 Skrevet 6. mai 2022 De som kommer på besøk vet vel hvordan dere bor så da vet de også at de må regne med at begge er der og at en til en samtaler må foregå ett annet sted. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #18 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, jeg syns ikke det er et problem Anonymkode: 2e4b9...cb2 Av ren nysgjerrighet - Hvordan løser dere slike situasjoner da? Eller sitter mann sammen med deg og venninnene når du har besøk, eller MÅ han ut? Eller har dere ikke besøk, kanskje (mange i dag som sjelden har besøk)? Anonymkode: aaf09...074 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #19 Skrevet 6. mai 2022 Duff skrev (Akkurat nå): De som kommer på besøk vet vel hvordan dere bor så da vet de også at de må regne med at begge er der og at en til en samtaler må foregå ett annet sted. Uansett, så synes jeg det er kjipt å besøke en venninne man ikke har sett på lenge, og gleder meg skikkelig til å snakke med, også sitter mannen der også som en del av selskapet. Har heller aldri/sjelden opplevd det, heldigvis. Anonymkode: aaf09...074 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #20 Skrevet 6. mai 2022 Kommer litt an på hvilket forhold man er i. Vi liker stort sett det samme. Ser det samme på tv, har samme venner. Men hadde en likt fotball, og den andre hatet det, så hadde det vært litt kjedelig om den som så fotball okkuperte stuen heke tiden. Ikke like kjekt å sitte på et soverom. Hvis jeg har venninnekveld, så er gjerne samboer ute på byen eller hos en kompis. Tenker at den som vil ha besøk må ta mest hensyn. Lurt at den som ikke har besøk tar en tur ut og gjør noe. Men om den er sliten, så bør ikke den som vil ha besøk trumfe gjennom slik at den andre må sitte på soverommet. Vi har åpen stue-kjøkkenløsning. Så om han hadde hatt besøk, og jeg ikke skulle deltatt, så ville jeg vært et forstyrrende element. Måtte gått gjennom stuen til kjøkkenet for å lage mat osv. Om noen kommer på besøk så er de jo på besøk hos "oss". Ikke han eller jeg. Hvis noen vil ha en fortrolig samtale, så får de gi beskjed slik at man kan treffes ute på tur, kafé eller hjemme hos den personen selv. Anonymkode: 4081d...3ce 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå