Gå til innhold

er p-sprøyten bra?

Fremhevede innlegg

Gjest jente21
Skrevet

Hei!

Har gått på pillen i noen år nå, og vurderer p-sprøyten nå fordi det er så stress å huske pillen hver dag (er ganske vimsete) :sjenert:

Jeg føler også at jeg mister lysten en del når jeg går på pillen, og lurer på om kanskje sprøyten ikke har denne virkningen?

Og er egentlig sprøyten helt safe? Mamma (hehe) sier at det er tryggest å ta pillen siden de er forsket på lengst...

Noen som har noen erfaringer å dele med meg? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei venninne som begynte på p-sprøyten for cirka et halvt år siden, hun har blødd kontunerlig siden hu begynte, altså HVER jævla dag... Hun har nå sluttet, men blør fortsatt :forvirret: I tillegg har hun slitt med humøret.

Men folk reagerer jo forskjellig da.

Skrevet

Ta et søk i forumet. Ikke så veldig lenge siden det var en tråd oppe om akkurat dette. Generelt så anbefales vel ikke sprøyten pga fare for benskjørhet og at dersom du blir dårlig så må du vente 3 mnd før stoffene forsvinner ut av kroppen. Om du vil bort fra piller er vel p-stav, spiral eller plaster et bedre alternativ.

Skrevet

Elsket p-sprøyten, jeg. Den var gratisk i England, og jeg ble helt mensfri. Dessverre tror jeg den forårsaket migreneanfall hos meg, så jeg gikk over til piller. Savner sprøyten, jeg ... :(

Skrevet

Jeg går på p-sprøyte og er storfornøyd!! HAdde mere bivirkninger når jeg gikk på p-pille = nedtrykt, lav sex lyst. Merker ingen bivirkninger av sprøyta, blør ingenting og har det helt topp med det. Eneste er at jeg har litt sprøyteskrekk så den ene dagen hver 3. måned er ikke så kul. Men heller det enn piller for jeg er litt vimsete ja. Kjenner flere som går på sprøyten som er veldig fornøyde, så jeg kan anbefale det! :-)

Skrevet

Jeg har ikke gått på p-sprøyte selv, men har flere venninner som har det.

Bivirkningene var forskjellige. To av de slet med vekten (gikk opp minst 10 kg hver), humøret, nedsatt sexlyst, men mistet mensen.

Det verste var vel da de sluttet på den. Den ene venninna mi hadde mensen sammenhengende i 4 mnd! Og så kunne det gå opptil et par mnd før hun fikk den igjen.

Tror hun slet med "ettervirkninger" av p-sprøyta i nærmere 2 år..

Selv kunne jeg aldri tenke meg å prøve den. Er som det ble sagt tidligere i denne tråden; om man ikke tåler den (blir dårlig) går det 3 mnd før den er ute av kroppen.

Den risken ville jeg ikke tatt.

Skrevet

:sur:

"Er p-sprøyten bra?" NEI!

Etthvert preparat som hindrer en naturlig, og høyst viktig, kvinnelig syklus er ikke bra! Selv om det å ikke har menstrasjon kan oppleves som "lettvint og deilig", er det ikke dermed sagt at det er sunt for kropp og sjel.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Jeg er skeptisk til hva hormonprevensjon generelt gjør med kroppen etter selv å ha opplevd bivirkninger av p-piller, og kunne aldri tenke meg å få hormoner for tre måneder injisert i kroppen i en enkelt dose. Hvis du søker litt i forumet her, så vil du finne flere tråder om p-sprøyten, og de fleste av dem handler om bivirkninger, noen ganske ille.

Skrevet
Jeg er skeptisk til hva hormonprevensjon generelt gjør med kroppen etter selv å ha opplevd bivirkninger av p-piller, og kunne aldri tenke meg å få hormoner for tre måneder injisert i kroppen i en enkelt dose. Hvis du søker litt i forumet her, så vil du finne flere tråder om p-sprøyten, og de fleste av dem handler om bivirkninger, noen ganske ille.

:enig_anim:

Skrevet

Er det fare for benskjørhet med annen progesteron-prevensjon, som f. eks. Cerazette eller p-staven?

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg har gått på p-sprøyte før, men sluttet pga null sex lyst. Men det har vist seg i ettertid ikke å ha hatt noe med sprøyten å gjøre. Jeg ringte så legen min og ville a det på ny siden jeg bare glemmer og glemmer og glemmer pillen min :sur: Legen sa da til meg at de prøvde å unngå å gi p sprøyten....Jeg spurte ikke hvorfor, men det må jo være en grunn til det...Hun foreslo p-ring til meg (som jeg intil da ikke hadde noe peiling på) og jeg valgte å forsøke den. Det fungerer helt fint for meg.

Skrevet

En venninne sluttet på spøryten for de ville forsøke å få barn, nå viser det seg av livmoren hennes er "tørket inn" som hun så fint sa det, antakeligvis pga manglende mens over flere år. Så de vil bruke lenger tid enn det som hadde vært nødvenig.

Skrevet
Er det fare for benskjørhet med annen progesteron-prevensjon, som f. eks. Cerazette eller p-staven?

Har aldri hørt noe om det, men det kan du jo spørre legen din om. Fordelen med de to du nevner er jo at du kan slutte på dagen dersom du ikke tåler dem.

Skrevet

Jeg snakket med legen min om hvorvidt det er skadelig for kroppen å ikke ha mensen, og det er det absolutt ikke (med mindre det er helsemessige årsaker til det, selvfølgelig - spiseproblemer, feks), sa hun. Å ta to brett med p-piller etter hverandre, eller å forhindre eggløsning ved bruk av prevensjoner er altså ikke skadelig for kroppen, på lik linje som det ikke er skadelig for en 8 år gammel jente å ikke ha mensen. (Å gå flere år uten mens er en annen ting, vil jeg tro)

... sa legen min, så ikke angrip meg om dere mener dere vet bedre vær så snille ... ;)

Gjest Fruktfat
Skrevet

har hørt endel gynekologer uttale seg mens/ikke mens, og det er ikke farlig å fortsette på neste brett så lenge man bruker monofasiske piller. er det ikke nødvendig med den "blødningen" man får av p-piller.

p-sprøyte: en venninne hadde masse cyster i underlivet som gynekologen mente kom av sprøyta, så hun fikk beskjed om å begynne på noe annet.

Skrevet
Jeg snakket med legen min om hvorvidt det er skadelig for kroppen å ikke ha mensen, og det er det absolutt ikke (med mindre det er helsemessige årsaker til det, selvfølgelig - spiseproblemer, feks), sa hun. Å ta to brett med p-piller etter hverandre, eller å forhindre eggløsning ved bruk av prevensjoner er altså ikke skadelig for kroppen, på lik linje som det ikke er skadelig for en 8 år gammel jente å ikke ha mensen. (Å gå flere år uten mens er en annen ting, vil jeg tro)

... sa legen min, så ikke angrip meg om dere mener dere vet bedre vær så snille ... ;)

Min lege sa derimot at man ikke måtte finne på å ta flere p-pille brett etter hverandre fordi man da fikk altfor mye hormoner i kroppen. Sabla irriterende at det medisinske miljøet ikke kan se til å bli enige om slikt. :frustrert:

Skrevet

Tiltredes! Jeg oppfatter p-piller som "minst verst" siden hormonene er ute av kroppen etter relativt kort tid. Jeg har selvfølgelig full forståelse for at det i perioder i løpet av livet er behov for fullstendig sikker prevensjon, men de fleste av oss er strukturerte nok til at p-pillen gir god nok sikkerhet. Hvis man vet med seg selv at man ikke er strukturert nok og at et eventuelt svangerskap er fullstendig ugjennomførbart, kan sprøyten selvfølgelig være et alternativ. Man bør imidlertid slutte i god tid (år) før man evt. planlegger å bli gravid.

Det skulle heller ikke forundre meg om forskning om noen år viser at bruken av hormonprevensjon har ført til betydelig nedsatt fertilitet hos kvinner...

Skrevet
Min lege sa derimot at man ikke måtte finne på å ta flere p-pille brett etter hverandre fordi man da fikk altfor mye hormoner i kroppen. Sabla irriterende at det medisinske miljøet ikke kan se til å bli enige om slikt.  :frustrert:

Enig ...!

Skrevet

Jeg har selv brukt p-sprøyten og er kjempe fornøyd med den.

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger.

Jeg trodde første gangen jeg brukte den at jeg gikk opp i vekt pga den, men det viste seg at jeg ikke kunne skylde på annet enn meg selv og kostholdet mitt.

For nå siden det så har jeg tatt av 30 kilo over 1 1/2 år og det med p-sprøyten.

Men du kan få et problem hvis du går på den for lenge sammenhengende. Men det er jo bare å ta en pause innimellom da.

Det er like usunnt for kroppen og gå i mange år på p-piller tror jeg.

For det er jo de samme stoffene du får i deg.

P-sprøyten gir samme stoffet som hormon spiralen fikk jeg beskjed om. Og den kan man jo ha inne i 5 år før man må fjerne den.

Men legen min hadde også visse restriksjoner mot p-sprøyten. Men jeg hadde tidligere en spiral, og da ble jeg innlagt med forferdelige betente byller i magen og underlivet. Jeg har også vært mye plaget med cyster. Dette er noe de kaller for ufarlige vann cyster som kommer i forbindelse med menstruasjonen. De er fryktelige smertefulle men helt ufarlige.

De ble jeg også helt kvitt når jeg begyndte med sprøyten.

Så etter en lang diskusjon med legen min om hvorfor ikke jeg vil ta p-piller ( glemsk som bare det.. ) og spiral ( innlagt i flere mnd pga farlig betennelse ) så var han enig i at dette var det beste alternativet for meg.

Må også si at jeg har fått et barn, og sånn det er i dag vil jeg nok ikke ha flere heller. Men skulle det endre seg så tar jeg mine forhåndsregler og tar pauser med sprøyten med jevne mellomrom. Da slutter jeg og venter til mens og alt er normalisert. Så begynner jeg på nytt igjen.

Og hva benskjørhet angår så har legen min gitt meg kalk tilskudd som heter Calcigran Forte.

Så jeg kan bare anbefale den.

Skrevet

Etter en rundt på felleskatalogen fant jeg dette.

P-sprøyten inneholder:

INJEKSJONSVÆSKE 150 mg/ml: 1 ml inneh.: Medroxiprogesteron. acet. 150 mg, macrogol. 3350 28,5 mg, polysorbat. 80 2,4 mg, natr. chlorid. 8,6 mg, methyl. et propyl. parahydroxybenz. (E 218 et E 216) 1,4 mg, natr. hydroxid., acid. hydrochloric., aqua ad iniect. ad 1 ml.

Hormonspiralen inneholder:

INTRAUTERINT INNLEGG 20 µg/24 timer: Hvert intrauterint innlegg inneh.: Levonorgestrel 52 mg, jernoksid (E 172), hjelpestoffer.

En hormonspiral, eller et implantat er det mulig å få ut, og stoffet forsvinner ut av kroppen etter en tid. En sprøyte er i blodet og det er umulig å fremskynde prosessen før kroppen renser det ut selv. Etter å ha hørt såpass menge som sliter med bivirkninger pga den i et år eller to etter første sprøyte, så forstår jeg ikke at noen våger. Klart, det kan være tilfeller hvor det er eneste alternativ i påvente av sterilisering, men jeg vil tro det er få som ikke kan bruke implantat eller hormonspiral, men som kan bruke sprøyten.

Skal man ha et mer permanent preventivmiddel men ikke ønsker sterilisering, vurder i det minste implantat eller hormonspiral før sprøyten.

Og som andre her har sagt, søk litt rundt både her og andre steder (Fagnavnet på p-sprøyte er “Depo-Provera”), før du eventuelt bestemmer deg for å ta sjansen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...