Gå til innhold

Jeg er syk, derfor får jeg AAP. Nå er jeg fattig også. Det gjør meg sykere. Gi oss på AAP/uføre verdighet og mer utbetalt!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er tanken bak at syke mennesker tvinges over i fattigdom? Jeg hadde en god og spennende jobb, som jeg dessverre ikke klarte å holde. God lønn også! Nå har jeg mye mindre inn hver måned, men enda høyere utgifter enn før, for alt er så mye dyrere nå.

Dette gjør meg sykere. Jeg trodde jeg kunne ha en liten deltidsjobb, men denne usikkerheten er det som får meg 100% ufør.

La oss på arbeidsavklaringspenger og uføre få mer utbetalt og la oss være sikret fast inntekt så lenge vi ikke er ferdig avklart. Det kan faktisk spare samfunnet for millioner! Hadde dette vært mulig kunne det ha sørget for at kanskje kunne bidratt noe. Nå blir jeg bare en dyr belastning, dessverre. Og det er de som styrer NAV sin feil!

Anonymkode: 26f1e...4ee

• Liker 9
  • Hjerte 18
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er tanken bak at syke mennesker tvinges over i fattigdom? Jeg hadde en god og spennende jobb, som jeg dessverre ikke klarte å holde. God lønn også! Nå har jeg mye mindre inn hver måned, men enda høyere utgifter enn før, for alt er så mye dyrere nå.

Dette gjør meg sykere. Jeg trodde jeg kunne ha en liten deltidsjobb, men denne usikkerheten er det som får meg 100% ufør.

La oss på arbeidsavklaringspenger og uføre få mer utbetalt og la oss være sikret fast inntekt så lenge vi ikke er ferdig avklart. Det kan faktisk spare samfunnet for millioner! Hadde dette vært mulig kunne det ha sørget for at kanskje kunne bidratt noe. Nå blir jeg bare en dyr belastning, dessverre. Og det er de som styrer NAV sin feil!

At alt er dyrere nå, gjelder jo oss alle…Hvilken usikkerhet er det som gjør deg ufør?

Anonymkode: b3a4b...26c

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Når man er frisk og i godt lønnet jobb bør man tenke fremover og tegne uføreforsikring.

Norge har noen av verdens beste ordninger for uføre/syke. Man må ta litt ansvar selv og sikre seg. På samme måte som man må ta ansvar selv for ikke å bli minstepensjonist.

Anonymkode: 5c55c...c09

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

La oss på arbeidsavklaringspenger og uføre få mer utbetalt og la oss være sikret fast inntekt så lenge vi ikke er ferdig avklart. Det kan faktisk spare samfunnet for millioner!

Hvordan kan det spare samfunnet for millioner?

• Liker 21
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan kan det spare samfunnet for millioner?

Ved å gi oss trygghet og forutsigbarhet. Og mer utbetalt. Fattigdom gjør ikke oss syke friske. Det gjør oss syke, enda sykere. Hadde vi fått tryggheten tilbake, kunne det bidratt til at flere klarer å stå i litt jobb, istedenfor 100% trygd.

Mange blir sykere av å gå på NAV dessverre. Det kunne spart samfunnet for millioner å gjort noe med.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil også legge til at problemet er at mange utnytter systemene. At personer som kunne vært i full jobb blir uføre. Jo bedre betalt jo flere uføre. Dette er en utfordring for velferdsstaten vi bor i. Men vi skal være glad vi bor her og ikke i feks usa eller andre land som ikke har så gode sykeordninger.

• Liker 22
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil også legge til at problemet er at mange utnytter systemene. At personer som kunne vært i full jobb blir uføre. Jo bedre betalt jo flere uføre. Dette er en utfordring for velferdsstaten vi bor i. Men vi skal være glad vi bor her og ikke i feks usa eller andre land som ikke har så gode sykeordninger.

Isåfall er det veldig dumt for oss som faktisk er syke...

Men hvor har du det fra? NAV er ikke særlig lette å ha med å gjøre, så de må være gode skuespillere alle disse som lurer til seg ufør...

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når man er frisk og i godt lønnet jobb bør man tenke fremover og tegne uføreforsikring.

Dette er en veldig god løsning for mange, som jeg (som deg) anbefaler.

Men så er det noen da som ikke har denne muligheten, i alle fall ikke i praksis, selv om de har den i teorien.
Hva mener du at disse skal gjøre?

Anonymkode: a5d5f...481

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir du mer syk av økte utgifter? Hva slags sykdom har du?

Anonymkode: 838d4...d25

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det stemmer i henhold til forskningen ikke :) 

Det skal grundig dokumentasjon til og mye utprøving før man etter gjennomsnittlig 7,5 år blir avklart til å kunne søke ufør. 

Anonymkode: 3c38d...406

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en veldig god løsning for mange, som jeg (som deg) anbefaler.

Men så er det noen da som ikke har denne muligheten, i alle fall ikke i praksis, selv om de har den i teorien.
Hva mener du at disse skal gjøre?

Sånn er det dessverre bare. Livet er ikke rettferdig, og man kan ikke beskytte alle. Den eneste beskyttelsen man evt har, er vel at man får ung ufør-tillegg. Men da har man vel knapt arbeidet en dag i sitt liv, selvsagt kan ikke de motta like mye som folk som har bidratt til felleskassa i årevis. Du kan tro at folk hadde giddi å utdannet seg og jobbet da. 

Alle i jobb har ikke muligheten til å kjøpe hytte heller, men det er jo ikke dermed sagt at da får de lønnsøkning slik at de også har muligheten. 

Det var nå i alle fall en sinnsykt stor motivator for meg for å se om det var noe arbeid som var forenlig med skaden jeg har. Hadde det ikke gått, så hadde det ikke gått, og sånn er det bare. Men da forstår jeg jo også at jeg ikke kan motta like mye som en som arbeider fullt. 

Anonymkode: 25ace...9fc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

De som trenger uføretrygd «straffes» med lite penger for å unngå jukserne. I takt med økt uføretrygd så har man sett at antall uføretrygdede stiger. Det er urettferdig for de som faktisk trenger uføretrygd 

Anonymkode: 678d7...bb7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke uføretrygdet, men jeg ser hva som menes med det. Det fører til et enormt psykisk stress. Det er ikke for ingen grunn at de som sliter med å få endene til å møtes har høyere blodtrykk og pdør tidligere.

Anonymkode: 678d7...bb7

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er velkjent at langvarig stress påvirker helsen negativt. Bekymringer for hvordan man skal klare å betale livsutgiftene kan ta stor plass og påvirke søvn, immunsystemet, hjerte/kar, Trang økonomi kan føre til dårligere mat som gir kroppen mer belastninger. 

Det er fort gjort å bli fanget i en situasjon man ikke ser en løsning på. 

Anonymkode: 6292e...a70

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det dessverre bare. Livet er ikke rettferdig, og man kan ikke beskytte alle

Anonymkode: 25ace...9fc

Nettopp!  Dermed er det ikke så enkelt som å "bare å tegne uføreforsikring, så hadde du unngått dette", som AB...c09 så enkelt kommenterte.

Og vedrørende resten du skrev:

Jeg kjenner til mange tilfeller der unge mennesker har fått diagnostisert en kronisk sykdom,  som ikke uføreforsikring på grunn av den, men tar utdannelse, jobber i 25-30 år før sykdommen gjør en slutt på yrkeslivet deres.
Før de blir uføre har de gjerne tatt noen ukloke valg ved å bytte jobb, gått ned i stillingsprosent, og gjort alt de kan for å kunne stå i jobb så lenge som mulig.
Disse har hverken ung ufør-tillegg, eller uføreforsikring å falle tilbake på, og de blir økonomisk "straffet" for å ha prøvd lengdt mulig, bare fordi de var så uheldige at de fikk en diagnose i barne- ungdomsalder.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det stemmer i henhold til forskningen ikke :) 

Det skal grundig dokumentasjon til og mye utprøving før man etter gjennomsnittlig 7,5 år blir avklart til å kunne søke ufør. 

Anonymkode: 3c38d...406

Min mann var til utredning på sykehuset. Søkte kort tid etter om uføretrygd og fikk innvilget det. Er mange som kanskje ikke kan jobbe 100%,men har noe rest- arbeidsevne. 

Anonymkode: 12348...93e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nettopp!  Dermed er det ikke så enkelt som å "bare å tegne uføreforsikring, så hadde du unngått dette", som AB...c09 så enkelt kommenterte.

Og vedrørende resten du skrev:

Jeg kjenner til mange tilfeller der unge mennesker har fått diagnostisert en kronisk sykdom,  som ikke uføreforsikring på grunn av den, men tar utdannelse, jobber i 25-30 år før sykdommen gjør en slutt på yrkeslivet deres.
Før de blir uføre har de gjerne tatt noen ukloke valg ved å bytte jobb, gått ned i stillingsprosent, og gjort alt de kan for å kunne stå i jobb så lenge som mulig.
Disse har hverken ung ufør-tillegg, eller uføreforsikring å falle tilbake på, og de blir økonomisk "straffet" for å ha prøvd lengdt mulig, bare fordi de var så uheldige at de fikk en diagnose i barne- ungdomsalder.

Tror nok alle synes synd på personer i denne situasjonen, og hadde unnet dem (og resten av Norges befolkning) alle penger i verden. Men så til spørsmålet: hvor skal pengene komme fra? Staten Norge går allerede enorme summer i minus vært år, mener du vi bare skal trylle frem penger? 

Vi bor (dessverre) ikke i en ideell verden hvor vi kan gjøre det vi synes er etisk riktig eller rettferdig hele tiden. Noen ganger må man faktisk prioritere hardt,  både som privatperson og som regjering/stat.

Anonymkode: 4cc52...954

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg kan ikke svare for TS, men havnet på AAP pga. en fysisk genetisk sykdom som tok fra meg jobben og studieplassen. Ble minstesats fordi jeg var lavlønnet, og gjennom årevis med en kombo av fattigdom pluss hardkjør, tulletiltak fra NAVs side, og sosialt utenforskap, ble jeg så utbrent og ødelagt mentalt at jeg endte som ufør pga. psykiske lidelser.

Anonymkode: c879a...cfc

• Liker 2
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for at man skal høyne minstesatsene på uføretrygd, AAP  satsene kan godt være som de er, mer krav må iallfall inn i AAP perioden, helt utrolig at det ikke er er mer krav til ting.

Anonymkode: 1b27a...d11

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok alle synes synd på personer i denne situasjonen, og hadde unnet dem (og resten av Norges befolkning) alle penger i verden. Men så til spørsmålet: hvor skal pengene komme fra? Staten Norge går allerede enorme summer i minus vært år, mener du vi bare skal trylle frem penger? 

Vi bor (dessverre) ikke i en ideell verden hvor vi kan gjøre det vi synes er etisk riktig eller rettferdig hele tiden. Noen ganger må man faktisk prioritere hardt,  både som privatperson og som regjering/stat.

Anonymkode: 4cc52...954

Jeg er helt enig med deg, ting er ikke riktig eller rettferdig hele tiden, og det kan det nødvendigvis ikke bli heller.

Men jeg måtte som sagt bare "arrestere" den lettvindte kommentaren om at det var bare å tegne uføreforsikring, så var alle problemene ute av verden.

Så enkelt er det ikke for alle.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...