Gjest Adobyen Skrevet 5. mai 2022 #1 Skrevet 5. mai 2022 (endret) Gunnar Stavrum skriver så blekket spruter. Nå mener han at lærere og sykepleiere selvsagt må få like mye som bøndene. jeg tenker at det er flere grupper som burde få, men de skriker ikke like høyt hver eneste gang. Når vi er inne på offentlig ansatte, så omfatter dette flere viktige grupper. Hva med politiet? Hva med renovatører og renholdere? Og mange andre. Alle fortjener en lønn å leve (godt) av. Og hva skal pensjonistene få? Hvordan skal det finansieres mon tro. En annen stor krise er altfor få fastleger, en situasjon som går på liv og helse. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/tidenes-milliardpakke-til-bondene-bor-gi-sykepleierne-og-larerne-blod-pa-tann/o/5-95-477934 Det har vært artig å lese motstridende meninger om landbruksoppgjøret i dag, både Stavrum og Hegnar er imot, og orkla-Hagen prater om prisøkninger pga økte innkjøpskostnader. Jeg tror ikke et øyeblikk på at prisøkningen for oss forbrukere stopper på 1200 kr.i Endret 6. mai 2022 av Gjest
kikkana Skrevet 6. mai 2022 #2 Skrevet 6. mai 2022 Prisøkningen skjer jo kraftig uavhengig av kjøpekraft her i landet. Samtidig vet vi også at dersom for mange har lav kjøpekraft vil det gå ut over salg av varer og tjenester. Nå er det delvis inflasjon, veldig høye oljepriser, dyre boligpriser og veldig høye strømpriser. Så jeg mener at regjeringen gjør alt for lite. Men bøndene har ropet lenge nå og det er på tide at dem får noe mer subsidier fra staten. Vi har klaget lenge over bøndene i norge samtidig som vi også har subsidiert ca minst sammenlignet med hele verden. Vi er da for svingende avhengig av å ha bonden også.
Gjest Adobyen Skrevet 6. mai 2022 #3 Skrevet 6. mai 2022 Når en kake skal fordeles, så er det jo flere som mener at de trenger og fortjener den største biten. Selvfølgelig fortjener de det, men kaka er ikke stor nok, og da blir det noen som ikke får smake. Nå forsyner bøndene seg, men vil alle bønder få noe, eller blir noen avspist med smuler også der? Hvem skal råde over kakespaden? Det finnes ikke rettferdighet.
lille pille Skrevet 7. mai 2022 #4 Skrevet 7. mai 2022 Det er vanskelig å sammenligne midler overført til bøndene og tilsvarende lønnsøkning for lærere og sykepleiere. Bøndene har store kostnader i sin drift, og kostnadene har økt enormt de siste årene. Dette har gitt det omtalte inntektsgapet - økte kostnader har spist opp lønnsøkningen fra landbruksforhandlingene. I tillegg er landbruket lagt om slik at må investere for 8-15 millioner for i det hele tatt å ha en arbeidsplass. Derimot er lønnsøkning for lærere og sykepleiere et direkte beløp man får utbetalt. Lærere trenger ikke selv å dekke kritt, undervisningsrom og skolepulter. Sykepleiere trenger ikke selv å kjøpe sprøyter, pussbekken og hvite klær. 3
Vaffelhunden Skrevet 7. mai 2022 #5 Skrevet 7. mai 2022 Fjern alle subsidier og tollmurer. Gi meg billig mat fra Tyskland, så kan heller rasistene/nasjonalistene/de paranoide, få spise den NORSKE Entrekotten sin i fred til 500kr/kg. 1
Jr.Garcon Skrevet 7. mai 2022 #6 Skrevet 7. mai 2022 Jeg skjønner at bøndene må få økt oppgjør når strøm, bensin/diesel og kunstgjødsel osv osv prismessig har eksplodert - hvis vi i Norge ønsker norsk matproduksjon. Jeg skjønner dog overhodet ikke at sykepleiere nå skal kreve enda mer fordi bøndene fikk det de fikk 😂. Norges bank ender vel med å måtte sette opp renta til 10% hvis alle disse gruppene - sykepleiere, lærere osv lønnsmessig får det som de vil. Skjønner ikke hvorfor de tror de er så mye bedre og viktigere enn alle andre yrkesgrupper - og hvorfor de mener pris-lønnsspiral-inflasjon ikke er ting som vedgår de. 3
Amossa Skrevet 7. mai 2022 #7 Skrevet 7. mai 2022 Vaffelhunden skrev (3 timer siden): Fjern alle subsidier og tollmurer. Gi meg billig mat fra Tyskland, så kan heller rasistene/nasjonalistene/de paranoide, få spise den NORSKE Entrekotten sin i fred til 500kr/kg. Hvor har du vært de siste par årene? Energikrisen i Europa er så vidt begynt og konsekvensen av at Eurpas kornkammer er i krig kommer. Det forventes matmangel i verden!
Vaffelhunden Skrevet 7. mai 2022 #8 Skrevet 7. mai 2022 14 minutter siden, Amossa said: Hvor har du vært de siste par årene? Energikrisen i Europa er så vidt begynt og konsekvensen av at Eurpas kornkammer er i krig kommer. Det forventes matmangel i verden! Det blir ikke noe mindre mat av mitt forslag. Det eneste som skjer er at alle tullingene som insisterer på at maten skal være norskprodusert må betale mer, mens jeg kan få kjøpe billigere importert mat.
Tjueto Skrevet 7. mai 2022 #9 Skrevet 7. mai 2022 kikkana skrev (På 6.5.2022 den 9.40): Vi har klaget lenge over bøndene i norge samtidig som vi også har subsidiert ca minst sammenlignet med hele verden. Det norske landbruket er verdens mest subsidierte. 1
Amossa Skrevet 7. mai 2022 #10 Skrevet 7. mai 2022 Tjueto skrev (1 time siden): Det norske landbruket er verdens mest subsidierte. Hva har det med temaet jordbruksoppgjør kontra andre grupper som f.eks. lærerne å gjøre? Er det ikke norsk levestandard vi debatterer?
Amossa Skrevet 7. mai 2022 #11 Skrevet 7. mai 2022 Vaffelhunden skrev (2 timer siden): Det blir ikke noe mindre mat av mitt forslag. Det eneste som skjer er at alle tullingene som insisterer på at maten skal være norskprodusert må betale mer, mens jeg kan få kjøpe billigere importert mat. Har du ikke fått med deg at matvareprisene øker mye sterkere i andre land enn i Norge? Hva gjør du med pengene dine når du ikke får tak i mat? For 20 år siden foreslo Frp ved Carl I Hagen at norsk jordbruk måtte legges ned. Det var for dyrt, bøndene kunne førtidspensjoneres og vi kunne importere. Det er vel det som er ditt forslag også?
Vaffelhunden Skrevet 7. mai 2022 #12 Skrevet 7. mai 2022 3 hours ago, Amossa said: Har du ikke fått med deg at matvareprisene øker mye sterkere i andre land enn i Norge? Hva gjør du med pengene dine når du ikke får tak i mat? For 20 år siden foreslo Frp ved Carl I Hagen at norsk jordbruk måtte legges ned. Det var for dyrt, bøndene kunne førtidspensjoneres og vi kunne importere. Det er vel det som er ditt forslag også? Dette innlegget gir ingen mening. Du kan ikke både argumentere for at å fjerne subsidiene vil føre til at landbruket forsvinner, og samtidig bruke som argument at markedsprisen på importvarer vil bli like høy som markedsprisen i Norge. Jeg vil uansett kjøpe den billigste maten, enten den er produsert i Norge, Tyskland, eller Tanzania. Og jeg ønsker ikke å betale for bondens lønn/profitt i form av økt skatt, eller høyere priser som følge av importmurer/avtalefestede priser fra landbruksoppgjøret. Norsk landbruk vil nok uansett ikke dø ut, da det er fryktelig mange rasister/nasjonalister/irrasjonelle folk som insisterer på å kjøpe norskprodusert mat. Jeg ønsker ikke å førtidspensjonere bøndene. De som evt. blir utkonkurrert av import kan skaffe seg andre jobber.
kikkana Skrevet 7. mai 2022 #13 Skrevet 7. mai 2022 Tjueto skrev (5 timer siden): Det norske landbruket er verdens mest subsidierte. Nei, allefall ikke regnet ut i fra bnp, der er filipinene på topp med 3.2% av bnp etterfulgt av en rekke andre land. Vi har ligget på 0.5% sammen med usa, men vet ikke hva den prosenten blir nå da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå