Gå til innhold

Noen som har lest journalen sin? Har hørt at man ikke bør lese den.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt misforståelser her ser jeg. En journal skal dokumentere at helsehjelp er gitt, og kort om innhold i behandlingen. Det er ikke som om psykologer legger sjela si i å holde et høyt litterært nivå, eller utbrodere så veldig om pasientens personlighet osv. De fleste behandlere har ikke tid eller ork til noe annet. Og sånn må det være

Anonymkode: d5e4c...be7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes noen av dere lager storm i et vannglass. Har kun hatt somatisk sykdom. Når jeg har lest journalen har det noen ganger stått ting som aldeles ikke var det jeg sa. Men det var ikke relevant, og jeg er ganske sikker på at det bare kom av at legene jobber altfor mange timer. Jeg er tross alt veldig fornøyd med enderesultatet, som er at jeg lever. Foretrekker behandlere som er flinke til å behandle over flinke journalførere....

Anonymkode: 4141a...111

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg synes noen av dere lager storm i et vannglass. Har kun hatt somatisk sykdom. Når jeg har lest journalen har det noen ganger stått ting som aldeles ikke var det jeg sa. Men det var ikke relevant, og jeg er ganske sikker på at det bare kom av at legene jobber altfor mange timer. Jeg er tross alt veldig fornøyd med enderesultatet, som er at jeg lever. Foretrekker behandlere som er flinke til å behandle over flinke journalførere....

Men nå har du vært heldig og opplevd at de feilene som har stått om deg ikke var relevante eller hadde noe særlig konsekvenser for deg videre. Kan du se at noen kan føe det annerledes når feil i journalføringen deres har fått store konsekvenser og kanskje gjør at enderesultatet er verre enn ditt?

Anonymkode: 53def...3fc

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det står ingenting på Helsenorge hos meg! Tilhører Helse Midt-Norge.

Man må kontakte sykehus/dps skriftlig såvidt jeg vet, og be om å få skrevet ut journal på papir for å få lese noe her. Det er tungvint, og jeg ønsker ikke sensitive opplysninger printet ut, det kan jo lett komme på avveie..

Hvorfor har ikke Midt-Norge noenting på Helsenorge da?

Anonymkode: 03a61...883

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men nå har du vært heldig og opplevd at de feilene som har stått om deg ikke var relevante eller hadde noe særlig konsekvenser for deg videre. Kan du se at noen kan føe det annerledes når feil i journalføringen deres har fått store konsekvenser og kanskje gjør at enderesultatet er verre enn ditt?

Nei. Selve journalføringen får ikke konsekvenser. Journalføring er selvsagt viktig, dersom behandlere har gjort feil så er det dokumentert i journalen, og da kan du klage. Men dersom ingen feil er gjort er det bedre å ikke grave seg ned i journalen sin (etter min subjektive mening).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ba om å få se journalen min etter fødsel + tiden på barsel. Jeg hadde morkakerester etter fødsel, og ble ikke hørt da jeg sa det ble vondere og vondere dag for dag og jeg blødde mer og mer. På en rutinekontroll en drøy uke etter fødsel, da jeg såvidt klarte å gå, klarte jeg å få en jordmor i prat til slutt, og da først ble det fart på sakene. Tre timer senere ble jeg operert, og fikk en ny uke på barsel med antibiotika. Det står INGENTING i min journal om noe av det som skjedde den første uka. Det står INGENTING om at jeg ikke var i stand til å gå uten å holde meg fast i ting etter fødsel (lave jernnivåer gjennom hele svangerskapet + stort blodtap under fødsel), tvert imot står det 'mor er frisk og oppe og går, fikk hjelp med bleieskift'. Ehm nei, jeg måtte få noen til å bære babyen inn på badet fordi jeg ikke turte å løfte den alene og far var hjemme en tur. Det står ikke nevnt med et eneste ord at jeg sa fra, gjennom hele døgnet, i seks dager etter fødsel, at det ble vondere og vondere. Det var så latterlig vondt jeg klarte knapt å gå. Står ikke et ord om det.. 

Så ja, det kan være lurt å se gjennom hva de faktisk skriver. Sånn at man vet hva annet helsepersonell ser liksom.. 

Anonymkode: 7f176...432

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ba om å få se journalen min etter fødsel + tiden på barsel. Jeg hadde morkakerester etter fødsel, og ble ikke hørt da jeg sa det ble vondere og vondere dag for dag og jeg blødde mer og mer. På en rutinekontroll en drøy uke etter fødsel, da jeg såvidt klarte å gå, klarte jeg å få en jordmor i prat til slutt, og da først ble det fart på sakene. Tre timer senere ble jeg operert, og fikk en ny uke på barsel med antibiotika. Det står INGENTING i min journal om noe av det som skjedde den første uka. Det står INGENTING om at jeg ikke var i stand til å gå uten å holde meg fast i ting etter fødsel (lave jernnivåer gjennom hele svangerskapet + stort blodtap under fødsel), tvert imot står det 'mor er frisk og oppe og går, fikk hjelp med bleieskift'. Ehm nei, jeg måtte få noen til å bære babyen inn på badet fordi jeg ikke turte å løfte den alene og far var hjemme en tur. Det står ikke nevnt med et eneste ord at jeg sa fra, gjennom hele døgnet, i seks dager etter fødsel, at det ble vondere og vondere. Det var så latterlig vondt jeg klarte knapt å gå. Står ikke et ord om det.. 

Så ja, det kan være lurt å se gjennom hva de faktisk skriver. Sånn at man vet hva annet helsepersonell ser liksom.. 

Anonymkode: 7f176...432

Tror det er mye sånt snusk på føde og barsel! Overarbeidet og underbemannet, ikke så rart at det gir utslag i mangelfull journalføring.

Anonymkode: 7fa2d...a61

AnonymBruker
Skrevet

Har logget meg inn på journalen min flere ganger. Står ikke mye spennende der altså. Litt småoperasjoner og poliklinikkbesøk. Er ikke uenig i noe som er skrevet der. 

Anonymkode: 77d61...942

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri funnet noen journaler inne på Helsenorge.

Anonymkode: 96dfe...046

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei. Selve journalføringen får ikke konsekvenser. Journalføring er selvsagt viktig, dersom behandlere har gjort feil så er det dokumentert i journalen, og da kan du klage. Men dersom ingen feil er gjort er det bedre å ikke grave seg ned i journalen sin (etter min subjektive mening).

Selvfølgelig kan feil journalføring gi konsekvenser. Store konsekvenser, faktisk. Av og til kan de medføre stor helseskade eller død. 

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var i praksis på psykiatrisk på sykehuset fikk vi ofte beskjed om p skrive sensitive opplysninger, som samtaler med pasienter eller brev fra pårørende som ble scannet inn osv i en spesiell journal kode som ikke ville dukke opp på utskrift dersom pasientene ba om utskrift. Er disse notatene synlige for pasienter? Tror det het «post journal» eller noe lignende. 

Anonymkode: ca3a7...920

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Da jeg var i praksis på psykiatrisk på sykehuset fikk vi ofte beskjed om p skrive sensitive opplysninger, som samtaler med pasienter eller brev fra pårørende som ble scannet inn osv i en spesiell journal kode som ikke ville dukke opp på utskrift dersom pasientene ba om utskrift. Er disse notatene synlige for pasienter? Tror det het «post journal» eller noe lignende. 

Anonymkode: ca3a7...920

Det skal særlige grunner til for at et journalnotat skal være sperret for innsyn. Som at det blir ansett som skadelig for pasienten å lese. Det har jeg kun opplevd én gang, og jeg har noen tusen dokumenter der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...