AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #21 Skrevet 6. mai 2022 Jeg leste nylig gjennom journalen jeg fikk fra min psykolog da jeg sluttet. Dvs jeg måtte nesten tvinge den ut av ham, han ville helst ikke skrive den ut til meg ("da må vi ta en ekstra time for å snakke om hva som står i den"). Jeg fikk den likevel i hende, og skjønner godt hvorfor han virket flau over det "verket". Elendig journalføring, drøssevis av feilformuleringer og skrivefeil. Setninger JEG forstår (fordi jeg husker hva som ble sagt), men som lett kunne blitt lest på en annen måte. Rett og slett et dårlig stykke arbeid. Men noe annet forventet jeg ikke fra ham, han var ikke en dyktig psykolog. Jeg kan si såpass at jeg jobber innen helse selv, og har derfor lest og skrevet ut x antall journaler. Det er pasientenes fulle rett til å få innsyn i egen journal. Heldigvis vet jeg dette, og kunne stå helt støtt i mine rettigheter da psykologen ikke ville skrive ut journalen. Jeg tenker at man kanskje burde lese sin egen journal for å se om behandler har gjort en skikkelig jobb. Når ting ikke henger på greip i journalen, er det helt lov å være skeptisk til behandler. Så lenge man innehar selvinnsikt. Anonymkode: 9f379...fe9 4
Daria Skrevet 6. mai 2022 #22 Skrevet 6. mai 2022 Jeg leser alt jeg har tilgang på og søker opp ord og uttrykk jeg ikke kan. Dels av ren nysgjerrighet; dels fordi det kan være nyttig å se ting skriftlig, det hender det dukker opp ting legen ikke har nevnt eller jeg ikke har oppfattet skikkelig. Dessuten er legespråk litt fascinerende, det er en egen genre. Journalen hos psykologen har jeg ikke tilgang på, men det hadde vært interessant å lese den og se hans vinkling - hva han ser og tenker og vektlegger.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #23 Skrevet 6. mai 2022 Jeg har litt journal fra psykiske ting. Heldigvis har jeg aldri vært opptatt av egen journal. Synes det er et sykdomstegn å være opptatt av hva som står i egen journal - den er ikke skrevet for deg (pasienten), men til andre behandlere. Ikke bry deg om hva de skriver om deg- gå en tur ut i det fine været i stedet!! Det er sikkert noen unntak, der det er både riktig og nyttig å lese journalen, men som oftest - ikke gjør det! Motarbeid det skadelige selvfokuset! Dere vet at selvopptatthet er et psykisk sykdomstegn,ikke sant? Anonymkode: 02356...80c 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #24 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Alt dette er viktige ting å rapportere. Hvis du måtte ligge lenge på operasjonsbordet så kan vekt, fasong osv ha en del å se for hvilket leie du skal ligge i. Om det trengs avlastning for å unngå press som kam føre til sår osv. Vann har mye å si. Mye væske kan gi økt blodtrykk. Lite væske kan gi lavt blodtrykk. Å drikke mye kan bety tegn på diabetes, mye salter i kroppen osv. I tillegg kan væskebehovet være mindre intravenøst om du ellers drikker godt. Det kan også være skrevet slik bare fordi det kommer frem at du er sunn og klarer å få i deg nok væske selv. Anonymkode: 52754...47a Det er ikke viktig å rapportere om pasienten har pupper og rumpe eller ei. Og legen vet at jeg verken har diabetes eller økt risiko for å få det. Han hadde også utført blodtrykksmåling som var helt perfekt. En helt optimal andel av elektrolytter og salter i kroppen. Ingen munntørrhet og ingen "vannavhengighet". Skulle tatt seg ut om jeg hadde rapportert til legelisten at "legen hadde en tom kaffekopp på pulten og brune sko". Like lite relevant. Anonymkode: e0366...1a7 2
Daria Skrevet 6. mai 2022 #25 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har litt journal fra psykiske ting. Heldigvis har jeg aldri vært opptatt av egen journal. Synes det er et sykdomstegn å være opptatt av hva som står i egen journal - den er ikke skrevet for deg (pasienten), men til andre behandlere. Ikke bry deg om hva de skriver om deg- gå en tur ut i det fine været i stedet!! Det er sikkert noen unntak, der det er både riktig og nyttig å lese journalen, men som oftest - ikke gjør det! Motarbeid det skadelige selvfokuset! Dere vet at selvopptatthet er et psykisk sykdomstegn,ikke sant? Anonymkode: 02356...80c Det er et ganske stort - og normalt - spekter mellom helt uinteressert og sykelig opptatt av. En viss interesse og oppmerksomhet rundt egen helse - særlig når det er noe å være oppmerksom på - kan være både sunt og lurt. 3
Silva Pluvialis Skrevet 6. mai 2022 #26 Skrevet 6. mai 2022 (endret) . Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #27 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Ja, det er merkelig hvordan enkelte leger er besatt av å kommentere på alt mulig rart som ikke har noen betydning. Fks så hadde en kirurg skrevet i journalen at jeg manglet former..Hallooo. Skjønner at de må notere seg hvis en pasient er alvorlig undervektig men det gjaldt altså ikke meg. Jeg er helt gjennomsnittlig vektmessig. Ikke min feil at jeg ikke har store pupper eller rumpe liksom.. Høres jo ut som kritikk. En annen lege hadde skrevet at jeg drakk mye vann under en konsultasjon. Ja, jøss en halvliter vann er enormt! At det var nesten 30 grader ute og august glemte han visst å ta med i betraktningen. Anonymkode: e0366...1a7 De må rapportere alt ved pasienten, om de har utslett, om de virker nedstemte, om de virker stressa, om de er i overkant glade, om de drikker mer vann, om de sitter og ser på klokka hele tiden. De må også kommentere utseende. Jeg har gått mye til dps, og de må skrive hvordan de opplever meg. Velstelt og flott ut eller om jeg virker sjuskete og gammel i tryne. Tror sånne ting er viktig å ikke ta for seriøst. Anonymkode: 69f88...cf3 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #28 Skrevet 6. mai 2022 Tvillingsjel skrev (6 minutter siden): Min tidligere psykolog (privatpraktiserende) gjemte seg under at journalen var makulert. Da jeg fortsatte å spørre sluttet han bare å svare. Jeg fikk ikke fullt innsyn før jeg kontaktet statsforvalteren. Hva skjedde så? Hva var grunnen til at du ikke fikk se journalen? Anonymkode: 69f88...cf3
Michaelhe Skrevet 6. mai 2022 #29 Skrevet 6. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har ofte lurt på om jeg skulle lest journalen min. Står nok mye fra de forskjellige dps jeg har gått til Bl.a. Har hørt at man ikke bør lese journalen? Er det veldig ille det som står fra forskjellige dps og psykologer og psykiatere? Anonymkode: 69f88...cf3 Står det andre ting i en slik journal enn det man blir fortalt, eller det som står i de dokumenter man mottar? Man kan i det minste være trygg på at de ikke forteller dette til tredjeparter. Endret 6. mai 2022 av Michaelhe
Silva Pluvialis Skrevet 6. mai 2022 #30 Skrevet 6. mai 2022 (endret) . Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #31 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ja, det er merkelig hvordan enkelte leger er besatt av å kommentere på alt mulig rart som ikke har noen betydning. Fks så hadde en kirurg skrevet i journalen at jeg manglet former..Hallooo. Skjønner at de må notere seg hvis en pasient er alvorlig undervektig men det gjaldt altså ikke meg. Jeg er helt gjennomsnittlig vektmessig. Ikke min feil at jeg ikke har store pupper eller rumpe liksom.. Høres jo ut som kritikk. En annen lege hadde skrevet at jeg drakk mye vann under en konsultasjon. Ja, jøss en halvliter vann er enormt! At det var nesten 30 grader ute og august glemte han visst å ta med i betraktningen. Anonymkode: e0366...1a7 Har også opplevd dette. Og det som var skrevet hadde ingenting av betydning, det var bare frekt å skrive ned egentlig. Anonymkode: 82cb5...d45 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #32 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg har litt journal fra psykiske ting. Heldigvis har jeg aldri vært opptatt av egen journal. Synes det er et sykdomstegn å være opptatt av hva som står i egen journal - den er ikke skrevet for deg (pasienten), men til andre behandlere. Ikke bry deg om hva de skriver om deg- gå en tur ut i det fine været i stedet!! Det er sikkert noen unntak, der det er både riktig og nyttig å lese journalen, men som oftest - ikke gjør det! Motarbeid det skadelige selvfokuset! Dere vet at selvopptatthet er et psykisk sykdomstegn,ikke sant? Anonymkode: 02356...80c 🙈 Anonymkode: 20b54...eb9
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #33 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 🙈 Anonymkode: 20b54...eb9 Å arbeide mot å være usunt selvopptatt har hjulpet meg. Og kan hjelpe andre. Ikke alle men noen. Anonymkode: 02356...80c 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #34 Skrevet 6. mai 2022 Daria skrev (24 minutter siden): Det er et ganske stort - og normalt - spekter mellom helt uinteressert og sykelig opptatt av. En viss interesse og oppmerksomhet rundt egen helse - særlig når det er noe å være oppmerksom på - kan være både sunt og lurt. Er helt enig i at det er bra å være opptatt av egen helse. Men «tving» heller informasjon ut av legen/andre, enn å lese journalen, som ikke er skrevet for pasientene. Anonymkode: 02356...80c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #35 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er helt enig i at det er bra å være opptatt av egen helse. Men «tving» heller informasjon ut av legen/andre, enn å lese journalen, som ikke er skrevet for pasientene. Anonymkode: 02356...80c det er bare bra at pasienter undersøker journalen sin, da tenker helsepersonell seg litt ekstra om, forhåpentligvis. Anonymkode: 20b54...eb9 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #36 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å arbeide mot å være usunt selvopptatt har hjulpet meg. Og kan hjelpe andre. Ikke alle men noen. Anonymkode: 02356...80c men det har ikke sammenheng med journal. det er som å sjekke skattemeldingen. Anonymkode: 20b54...eb9 2
Daria Skrevet 6. mai 2022 #37 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Er helt enig i at det er bra å være opptatt av egen helse. Men «tving» heller informasjon ut av legen/andre, enn å lese journalen, som ikke er skrevet for pasientene. Anonymkode: 02356...80c Hvordan er det å "tvinge" legen til å snakke med deg å være mindre selvopptatt enn å lese dokumenter man uansett har tilgjengelig? Det er ikke mindre riktig eller relevant selv om det primært er skrevet for en annen mottaker. Bevissthet rundt avsender og formål er viktig uansett hvor man henter informasjonen sin fra. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #38 Skrevet 6. mai 2022 Miranda Bailey skrev (1 time siden): Det skal ligge inne i pasientjournalen din? Tror ikke alle helseregioner legger ut pasientens journal. Jeg hører til Midt-Norge, og der står det ingenting under «Pasientjournal», men jeg kan finne polikliniske notater og innkallelser fra Helse Sør-Øst. Anonymkode: aad69...e14 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #39 Skrevet 6. mai 2022 Jeg har tilgang til en liten del av journalen min. Den har jeg lest, og det føltes litt rart, men ikke ekkelt eller skummelt. Jeg kjenner igjen (og er for så vidt enig i) alt som står der. Resten av journalen er jeg nektet innsyn i da det som står er veldig belastende og opprivende å lese om i ettertid. Det er notater fra da jeg var veldig syk, og jeg tenker egentlig at det er like så greit å ikke få lese ting fra den tida i og med at jeg har fortrengt det meste som skjede da. Det er jo en grunn til at det er fortrengt, liksom. Anonymkode: 52d8a...433 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #40 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De må rapportere alt ved pasienten, om de har utslett, om de virker nedstemte, om de virker stressa, om de er i overkant glade, om de drikker mer vann, om de sitter og ser på klokka hele tiden. De må også kommentere utseende. Jeg har gått mye til dps, og de må skrive hvordan de opplever meg. Velstelt og flott ut eller om jeg virker sjuskete og gammel i tryne. Tror sånne ting er viktig å ikke ta for seriøst. Anonymkode: 69f88...cf3 Jeg ble kjempefornøyd jeg 😂 Fikk faktisk tilsendt et sånt skriv etter jeg var på DPS. Ble faktisk veldig glad av å lese psykologens beskrivelser. «Svært god selvinnsikt på egne utfordringer, velstelt og velkledd, velformulert» Jeg bare 🤩😇😂 De første fastlegene jeg hadde ønsker jeg IKKE lese journalen hos. Blæh. Anonymkode: dddf5...621
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå