Gå til innhold

Noen som har lest journalen sin? Har hørt at man ikke bør lese den.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ofte lurt på om jeg skulle lest journalen min. Står nok mye fra de forskjellige dps jeg har gått til Bl.a.

Har hørt at man ikke bør lese journalen? Er det veldig ille det som står fra forskjellige dps og psykologer og psykiatere? 

Anonymkode: 69f88...cf3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest noe. Det som står fra de siste gangene har jeg ikke lest. Hvis jeg skal lese må jeg lese sammen med en profesjonell som kan hjelpe meg med å lese riktig.

Anonymkode: 231e1...c5b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har lest noe. Det som står fra de siste gangene har jeg ikke lest. Hvis jeg skal lese må jeg lese sammen med en profesjonell som kan hjelpe meg med å lese riktig.

Anonymkode: 231e1...c5b

Syns du det er tungt å lese, på den måten at det er psykisk belastende å lese? Blir du opprørt og står det feil? 

Skrevet

Har lest en god del. Har mellom 3500 og 4000 dokumenter i journalen. Har lest det fortløpende da. Siste året har jeg lest mindre. Bare fordi jeg har ikke samme kontrollbrhovet lenger. 

Men innimellom har det vært nyttig. Andre ganger har det vært direkte opprørende.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får man tilgang?

Anonymkode: 7fa2d...a61

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest litt. Det er ikke alt som kommer i journalen på helsenorge slik at jeg får se det, kanskje halvparten. Forstår det slik at det er flere forskjellige systemer.

Det har vært greit nok å lese, men det er nesten alltid skrevet litt feil. Har en eller to leger som er hederlige unntak, men ellers står det mye rart. Hvis du synes det er ubehagelig å lese ting om deg selv som ikke er helt riktig, så anbefaler jeg det ikke. 😅 Enten det gjelder fysisk eller psykisk sykdom så er det alltid noe som enten er misforstått eller legen har husket feil o.l.

Anonymkode: 844ff...c03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. En behandler løy i journalen min, så jeg skulle framstå som en tosk. Skulle anmelde kommunen, og samlet inn papirene mine. Så skjedde noe annet, som måtte anmeldes i stedet. Derfor gjorde jeg aldri noe. Var for ødelagt for flere kamper.

Anonymkode: 71cb7...ac0

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest den, ja. Hvorfor skulle man ikke gjøre det? 

Jeg ble rasende og sendte klage på det en psykiater hadde skrevet. Det var regelrett løgn, etter at hun ble sur fordi jeg sa jeg ikke ville gå til henne lengre.

Anonymkode: bae42...5ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lest min. Det er ofte vanskelig å lese ting som er skrevet, for det virker gjerne mye hardere da. 

Anonymkode: 2f0df...b7b

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker å lese etter sykehusinnleggelser og etter hver time hos hovedbehandler. Rett og slett fordi jeg er nysgjerrig på hvordan jeg oppfattes og fordi jeg vil forsikre meg om at det som skrives faktisk stemmer. Jeg opplever ofte at ting har blitt misforstått, og det kan jo få kjipe konsekvenser i framtiden, for eksempel ved behandlerbytte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan man lese journaler etter operasjoner osv? Hvor i all verden får man tilgang?

Anonymkode: 89441...597

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan man lese journaler etter operasjoner osv? Hvor i all verden får man tilgang?

Anonymkode: 89441...597

Gå inn på helenorge, så kan du logge deg inn der, tror jeg 

AnonymBruker
Skrevet

Helsenorge 😊👍

Anonymkode: ee7ea...8aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helsenorge 😊👍

Er det skummelt å lese journalen sin? 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er merkelig hvordan enkelte leger er besatt av å kommentere på alt mulig rart som ikke har noen betydning. Fks så hadde en kirurg skrevet i journalen at jeg manglet former..Hallooo. Skjønner at de må notere seg hvis en pasient er alvorlig undervektig men det gjaldt altså ikke meg. Jeg er helt gjennomsnittlig vektmessig. Ikke min feil at jeg ikke har store pupper eller rumpe liksom.. Høres jo ut som kritikk.

En annen lege hadde skrevet at jeg drakk mye vann under en konsultasjon. Ja, jøss en halvliter vann er enormt! At det var nesten 30 grader ute og august glemte han visst å ta med i betraktningen.

Anonymkode: e0366...1a7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det skummelt å lese journalen sin? 

ja, men viktig å følge litt med. Jo lavere forventninger du har til all slags ‘kompetanse’, jo bedre er det. Psykolog er unødvendig, med mindre du er millionær og kan ha en virkelig bra psykolog… 

Anonymkode: 20b54...eb9

AnonymBruker
Skrevet

Et familiemedlem som gikk til DPS fikk litt sjokk da hun leste. Behandler skrev på en subjektiv måte. Hendelser hun hadde fortalt behandler var helt misforstått. 

For å ta et eksempel. Hun fortalte hun tok en abort frivillig som ung, men ikke dvelte noe med det nå. Det var en god avgjørelse basert på situasjonen hun var i da. Behandler skrev at hun hadde tatt abort og følte seg tvunget til det som enste valg og at hun hadde slitt mye med tanker om dette i ettertid. 

Anonymkode: 52754...47a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Helsenorge 😊👍

Det ligger jo ikke inne? Alle dokumentene er jo ikke der? Må man gjøre noe spesielt for å se hva som er blitt skrevet,

Anonymkode: 3bcf6...29c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det ligger jo ikke inne? Alle dokumentene er jo ikke der? Må man gjøre noe spesielt for å se hva som er blitt skrevet,

Anonymkode: 3bcf6...29c

Det skal ligge inne i pasientjournalen din? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det er merkelig hvordan enkelte leger er besatt av å kommentere på alt mulig rart som ikke har noen betydning. Fks så hadde en kirurg skrevet i journalen at jeg manglet former..Hallooo. Skjønner at de må notere seg hvis en pasient er alvorlig undervektig men det gjaldt altså ikke meg. Jeg er helt gjennomsnittlig vektmessig. Ikke min feil at jeg ikke har store pupper eller rumpe liksom.. Høres jo ut som kritikk.

En annen lege hadde skrevet at jeg drakk mye vann under en konsultasjon. Ja, jøss en halvliter vann er enormt! At det var nesten 30 grader ute og august glemte han visst å ta med i betraktningen.

Anonymkode: e0366...1a7

Alt dette er viktige ting å rapportere. Hvis du måtte ligge lenge på operasjonsbordet så kan vekt, fasong osv ha en del å se for hvilket leie du skal ligge i. Om det trengs avlastning for å unngå press som kam føre til sår osv. 

Vann har mye å si. Mye væske kan gi økt blodtrykk. Lite væske kan gi lavt blodtrykk. Å drikke mye kan bety tegn på diabetes, mye salter i kroppen osv. I tillegg kan væskebehovet være mindre intravenøst om du ellers drikker godt. Det kan også være skrevet slik bare fordi det kommer frem at du er sunn og klarer å få i deg nok væske selv. 

Anonymkode: 52754...47a

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...