Gå til innhold

Mat tips for å ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei :) jeg er kvinne på 38 år, skal ha innsett (prøverør) i juni men trenger å gå ned noen kg til da, er 1.62 høy, 80 kg. Tenkte lavkarbo, men hvordan begynne? 

Anonymkode: c33ea...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

DETTE KAN DU SPISE MYE AV:

• Kjøtt: alle typer storfekjøtt, svinekjøtt, kylling, lam osv.
  • Fisk: laks, blåskjell, tunfisk og sardiner inneholder også mye omega 3
  • Grønnsaker: alle typer som dyrkes over bakken. Grønne bladgrønnsaker, spinat, brokkoli, blomkål, kål, avokado, auberginer, paprika, sopp, salat
  • Ost: velg varianter med mye fett.
  • Fløte 
  • Helmelk – unngå melk med smaksstoffer og unngå melk i store mengder, for selv om den bare inneholder 4-5% karbohydrater, er det lett å drikke 250 ml (det tilsvarer 12,5 g karbohydrater.) Styr unna latte eller cappuccino.
  • Nøtter og frø – gir en god metthetsfølelse. I tillegg har mange nøtter mye omega 6 som er betennelsesdempende.
  • Egg – spis så mange egg du vil
  • Frukt – det er best å velge bær som blåbær og bjørnebær som inneholder lite sukker, karbohydrater og er rike på næringsstoffer. Server gjerne med ekstra fløte, naturlig usøtet yoghurt eller kokoskrem for å holde på metthetsfølelsen. 
  • Fett – bruk sunt fett som smør, olivenolje, kokosnøttolje, smult eller avokadoolje.

STYR UNNA:

• Sukkerdrikker: brus, melk med smaksstoffer, sportsdrikker, energidrikker, fruktsmoothies og vanlig juice med mye sukker 
  • Alle kaker, kjeks, syltetøy, søtsaker
  • Alle frokostblandinger – hvis du ser på de fleste korn/granola-pakker, inneholder de alt fra 50% -80% karbohydrater. 
  • Brød, pasta, poteter, sukker etc.
  • Frukt: bør begrenses. Frukt som ananas, mango, druer og spesielt tørket frukt, bør unngås. De har en utrolig høy glykemisk indeks, noe som vil gjøre at insulinet ditt øker (og begynner å lagre fett).
  • ALLE fruktjuicer: Et glass appelsinjuice er ikke det samme som 6 appelsiner, men er det samme som sukkeret fra 6 appelsiner. Og fruktsmoothies er ikke noe bedre. De kan inneholde opptil 35 ts sukker.
  • Alle hveteprodukter og korn: De har høy GI, øker blodsukkeret og øker appetitten Unngå alle korn: inkludert hvete, havre, bygg, spelt
  • Pasta – rik på karbohydrater 
  • Ris: Prøv å erstatte ris med flere grønnsaker eller blomkålris. 
  • Kosthold eller produkter med lite fett: sjekk etiketten. F.eks. kan fettfattig kremost inneholde opptil 15% karbohydrater, mens den vanlige bare er inneholder 4%.

https://www.metaburn.no/lavkarbo-for-nybegynnere-den-ultimate-guiden/

Anonymkode: a1027...363

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

• Grønnsaker: alle typer som dyrkes over bakken. Grønne bladgrønnsaker, spinat, brokkoli, blomkål, kål, avokado, auberginer, paprika, sopp, salat
  • Fløte 
  • Helmelk – unngå melk med smaksstoffer og unngå melk i store mengder, for selv om den bare inneholder 4-5% karbohydrater, er det lett å drikke 250 ml (det tilsvarer 12,5 g karbohydrater.) Styr unna latte eller cappuccino.
  • Nøtter og frø – gir en god metthetsfølelse. I tillegg har mange nøtter mye omega 6 som er betennelsesdempende.
  • Frukt – det er best å velge bær som blåbær og bjørnebær som inneholder lite sukker, karbohydrater og er rike på næringsstoffer. Server gjerne med ekstra fløte, naturlig usøtet yoghurt eller kokoskrem for å holde på metthetsfølelsen. 
  • Fett – bruk sunt fett som smør, olivenolje, kokosnøttolje, smult eller avokadoolje.

STYR UNNA:

• Sukkerdrikker: brus, melk med smaksstoffer, sportsdrikker, energidrikker, fruktsmoothies og vanlig juice med mye sukker 
  • Alle frokostblandinger – hvis du ser på de fleste korn/granola-pakker, inneholder de alt fra 50% -80% karbohydrater. 
  • Frukt: bør begrenses. Frukt som ananas, mango, druer og spesielt tørket frukt, bør unngås. De har en utrolig høy glykemisk indeks, noe som vil gjøre at insulinet ditt øker (og begynner å lagre fett).
  • ALLE fruktjuicer: Et glass appelsinjuice er ikke det samme som 6 appelsiner, men er det samme som sukkeret fra 6 appelsiner. Og fruktsmoothies er ikke noe bedre. De kan inneholde opptil 35 ts sukker.
  • Alle hveteprodukter og korn: De har høy GI, øker blodsukkeret og øker appetitten Unngå alle korn: inkludert hvete, havre, bygg, spelt
  • Kosthold eller produkter med lite fett: sjekk etiketten. F.eks. kan fettfattig kremost inneholde opptil 15% karbohydrater, mens den vanlige bare er inneholder 4%.

Takk :) ost spiser jeg ikke da jeg har pcos, men kan jeg spise ryvita, vet noen som spiser lavkarbo spiser det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ryvita er pr definisjon ikke lavkarbo, men kan muligens passe inn alt etter hvor streng du vil være mtp mengde karbohydrater. På Coop finner du frøknekkebrød som er lavkarbo, og gode, dersom du vil ha knekkebrød i kosten din.

Anonymkode: 9da0e...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei :) jeg er kvinne på 38 år, skal ha innsett (prøverør) i juni men trenger å gå ned noen kg til da, 

Hva mener du med "noen kilo"? Det er veldig begrenset hvor mange kilo du kan gå ned til juni, vi er jo snart der! 

Anonymkode: a632b...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Fløte 

STYR UNNA:

Spise så mye egg man bare vil? Det er BARE tull av flere grunner.

Ellers, TS, nøkkelen til å gå ned i vekt er å få i deg færre kalorier enn det du forbruker. Så lenge du har overskudd av kalorier på slutten av dagen, så går du aldri ned i vekt. Du kan godt spise bare kaker så lenge du ender med kaloriunderskudd, men det er selvfølgelig ikke sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
57 minutter siden, Drizzt said:

Ellers, TS, nøkkelen til å gå ned i vekt er å få i deg færre kalorier enn det du forbruker. Så lenge du har overskudd av kalorier på slutten av dagen, så går du aldri ned i vekt. Du kan godt spise bare kaker så lenge du ender med kaloriunderskudd, men det er selvfølgelig ikke sunt.

Hvis vedkommende har tenkt å bli gravid bør hun definitivt fokusere mer på hva hun spiser enn å telle kalorier. Jo, kjør på med egg om du liker det. Det er ekstremt næringsrikt, trygt, og man blir mett lenge før man får i seg for mye energi. Frykten for å spise kolesterol er misforstått og rådene om å begrense det er på vei ut.

Fertilitetslegen Robert Kiltz skriver en del om kosthold hvis du er interessert.

Anonymkode: 998f7...aa9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drizzt skrev (1 time siden):

Skjønner den, men jeg vil unngå å telle kalorier, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du med "noen kilo"? Det er veldig begrenset hvor mange kilo du kan gå ned til juni, vi er jo snart der! 

Anonymkode: a632b...a5c

Vi er jo i begynnelsen av mai nå, tenker ihvertfall ned 5-6 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ryvita er pr definisjon ikke lavkarbo, men kan muligens passe inn alt etter hvor streng du vil være mtp mengde karbohydrater. På Coop finner du frøknekkebrød som er lavkarbo, og gode, dersom du vil ha knekkebrød i kosten din.

Anonymkode: 9da0e...06e

Har prøvd de frøknekkebrødene fra coop og dem var dessverre ikke gode 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvis vedkommende har tenkt å bli gravid bør hun definitivt fokusere mer på hva hun spiser enn å telle kalorier. Jo, kjør på med egg om du liker det. Det er ekstremt næringsrikt, trygt, og man blir mett lenge før man får i seg for mye energi. Frykten for å spise kolesterol er misforstått og rådene om å begrense det er på vei ut.

Fertilitetslegen Robert Kiltz skriver en del om kosthold hvis du er interessert.

Å spise mer enn 1-2 egg om dagen er ikke bra. Så så mange man vil er misvisende. Jeg kan garantere deg at du får kolesterolproblemer hvis du spiser 5-10 egg dag hver dag. Det er ikke sunt heller, man blir kvalm og kaster opp. Så sånne ''spis så mye egg du vil'' er bare tull. Men jeg tipper folk vil lære av erfaring at de ikke kan spise så mye egg de bare vil.

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Skjønner den, men jeg vil unngå å telle kalorier, 

Du trenger ikke telle kaloriene så lenge du går med underskudd. Du kan spise mindre porsjoner, droppe snacksen og colaen, droppe kveldsmaten og øke aktivitetsnivået med mer mosjon eller litt trening hvis du ikke er vant til å trene aktivt. Eventuelt at du velger alternativ med færre kalorier per 100gr enn produktet du pleier å kjøpe på butikken. Det er eksempler på noen måter å redusere kaloriinntaket på uten å sitte og telle kaloriene. Litt her og litt der, så skjer det naturlig.

P.S. Men for å få raskere resultat må du kanskje gå med større underskudd i en periode. Lavkarbo kan være effektivt og bra, men pass på faren for stein i galleblæren som mange får med lavkarbo.

Endret av Drizzt
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drizzt skrev (2 minutter siden):

Å spise mer enn 1-2 egg om dagen er ikke bra. Så så mange man vil er misvisende. Jeg kan garantere deg at du får kolesterolproblemer hvis du spiser 5-10 egg dag hver dag. Det er ikke sunt heller, man blir kvalm og kaster opp. Så sånne ''spis så mye egg du vil'' er bare tull. Men jeg tipper folk vil lære av erfaring at de ikke kan spise så mye egg de bare vil.

Du trenger ikke telle kaloriene så lenge du går med underskudd. Du kan spise mindre porsjoner, droppe snacksen og colaen, droppe kveldsmaten og øke aktivitetsnivået med mer mosjon eller litt trening hvis du ikke er vant til å trene aktivt. Eventuelt at du velger alternativ med færre kalorier per 100gr enn produktet du pleier å kjøpe på butikken. Det er eksempler på noen måter å redusere kaloriinntaket på uten å sitte og telle kaloriene. Litt her og litt der, så skjer det naturlig.

Har bestandig tenkt man må spise 5 måltid om dagen, tenkte spise lavkarbo, nærmere keto. Jeg er av dem som spiser rundt 4 egg daglig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du -MÅ- ikke spise lavkarbo.

Jeg holder meg til smartkarbo (Fedon-dietten) og går ned masse på den måten.

Anbefaler deg å spise balansert: høyprotein-mat sammen med smarte karbohydrater og sunne fettkilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har bestandig tenkt man må spise 5 måltid om dagen, tenkte spise lavkarbo, nærmere keto. Jeg er av dem som spiser rundt 4 egg daglig :)

5 måltid om dagen, men da tenker du at 2 av måltidene er typ 1 eple? Du må nesten prøve deg frem til hva du orker og har motivasjon for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Drizzt said:

Som sagt er dette med kolesterol misforstått og på vei ut (man har sett at en del folk med hjerte/karsykdommer har høyt (av en type) kolesterol og antatt både at det er kolesterol i seg selv som forårsaker det, og at det å spise mye kolesterol gir mye kolesterol i blodet. Begge deler har vist seg å være feil.

Du kan ikke si "man blir kvalm av å spise mye egg." Det gjelder muligens for deg, men ikke for meg, eller mange av oss som spiser mye av det. Selv spiser jeg rundt ti egg daglig i tillegg til kjøtt og fisk og har aldri hatt det bedre. Hvis man liker egg er det både sunt, mettende og billig og gir kroppen nesten alt den trenger og ingenting den ikke trenger. Egg fra høns som har fått spise sin naturlige mat (og ikke bare kraftfôr osv) har en litt annen sammensetning av næringsstoffer og er sannsynligvis litt sunnere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er mange fordeler ved å spise sjeldnere, og vi er mange som trives med en eller annen form for periodisk faste. Det er ofte lettest hvis man spiser lavkarbo og kommer da gjerne av seg selv. Når jeg spiser minimalt eller ingenting karbohydrater er jeg som regel sulten bare en eller to ganger daglig, og det passer meg veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Embla Othea skrev (1 time siden):

Du -MÅ- ikke spise lavkarbo.

Jeg holder meg til smartkarbo (Fedon-dietten) og går ned masse på den måten.

Anbefaler deg å spise balansert: høyprotein-mat sammen med smarte karbohydrater og sunne fettkilder

Jeg fikk anbefalt keto av ene klinikken jeg holdt til for 1 år siden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk anbefalt keto av ene klinikken jeg holdt til for 1 år siden 

Fordelen ved keto er at den er veldig effektiv, uten tvil, men ulempene er at så snart du begynner å spise karbo igjen er at du begynner å legge på deg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Embla Othea skrev (50 minutter siden):

Fordelen ved keto er at den er veldig effektiv, uten tvil, men ulempene er at så snart du begynner å spise karbo igjen er at du begynner å legge på deg igjen.

Jeg hadde tenkt å ligge på 25 gram karbo også over til mer lavkarbo etterpå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg spiser Ryvita knekkebrød til lunsj også middag, da vil jeg kanskje gå ned? Jeg er en av de som egentlig er veldig småspist utenom når jeg har skeiet ut med snop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...