AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #1 Skrevet 5. mai 2022 De har vært gift i 14 år. Han har eid huset siden 1999. Hun har aldri kjøpt seg inn, kun betalt 9000 kr per mnd i «husleie.» Jeg har god økonomi. Min far har stilt opp for meg på alle måter, i alle år, så jeg ville være grei mot han. for ca to år siden gikk jeg til innkjøp av: tv sofa spisestuesett gardiner pynteputer vaskemaskin tørketrommel gulvtepper sjenk Tv-benk osv. i dag ble min far kontaktet av advokat, hvor hun mente at ex konen skulle få tv, spisestuesett, vaskemaskin, tørketrommel og sofa. Jeg mener, i all verden? Dette var gaver jeg kjøpte til MIN FAR, ikke til henne. Har hun virkelig rett på å få de tingene? Det er snakk om tv til 22.000, spisestuesett til 20.000, sofa til 32.000, vaskemaskin til 9000 og tørketrommel til 9000. jeg kjøpte jo ikke disse tingene til henne, men for å hjelpe min far. Dette er hans ting, ikke hennes. Jeg har selvfølgelig bevis på alle kjøp fra min konto. Anonymkode: 4085b...e0c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #2 Skrevet 6. mai 2022 Nei, er ganske sikker på at når dette så klart er personlig gave fra deg til din far, har hun ingen krav på det. Anonymkode: c9c1a...4b2 4 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #3 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, er ganske sikker på at når dette så klart er personlig gave fra deg til din far, har hun ingen krav på det. Anonymkode: c9c1a...4b2 Her er jeg enig. Hun kan ikke kreve noen ting når det er definert som gave😁 Anonymkode: 30efe...b71
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #4 Skrevet 6. mai 2022 Legg frem dokumentasjon- kvitteringer og forklar det var gave til ham og krev skjevdeling av disse tingene på det grunnlaget Anonymkode: 117d0...cfe 3 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #5 Skrevet 6. mai 2022 Kjøpte du disse tingene for penger du tjente i ekteskapet så har du brukt felles penger. SELV OM det står "ditt navn" på lønnslippen. Kjøpte du varene for penger som fra arv eller særeie er det noe annet selvfølgelig. Hvorfor gifter dere dere hvis dere ikke vet hva det innegår? Anonymkode: c763c...c54 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #6 Skrevet 6. mai 2022 Om du ikke har spart på kvitteringer, så kan kopi av bankkontotransaksjoner dokumentere gavekjøpet ditt. Har du betalt med kredittkort, ligger posten spesifisert på fakturaen. Det er bare det de har anskaffet i fellesskap i ekteskapet som skal deles. Anonymkode: 01d95...f44 1
MorTil2 Skrevet 6. mai 2022 #7 Skrevet 6. mai 2022 Men motspørsmålet blir hva han får som "erstatning" for disse tingene? Om hun skal ha utstyr av verdi, uavhengig av hvordan det er kommet i hus, så skal han ha tilsvarende enten i gjenstander eller penger. Jeg tenker jo også at 9000 i mnd i "husleie" er en ganske høy pris for noe man ikke eier. Kom mat, strøm osv utenom? 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #8 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om du ikke har spart på kvitteringer, så kan kopi av bankkontotransaksjoner dokumentere gavekjøpet ditt. Har du betalt med kredittkort, ligger posten spesifisert på fakturaen. Det er bare det de har anskaffet i fellesskap i ekteskapet som skal deles. Anonymkode: 01d95...f44 Og hvilken del av disse pengene mener du ikke er anskaffet i felleskap? Anonymkode: c763c...c54
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #9 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjøpte du disse tingene for penger du tjente i ekteskapet så har du brukt felles penger. SELV OM det står "ditt navn" på lønnslippen. Kjøpte du varene for penger som fra arv eller særeie er det noe annet selvfølgelig. Hvorfor gifter dere dere hvis dere ikke vet hva det innegår? Anonymkode: c763c...c54 Sliter du litt med leseforståelsen? Anonymkode: 01d95...f44 15 4
MorTil2 Skrevet 6. mai 2022 #10 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjøpte du disse tingene for penger du tjente i ekteskapet så har du brukt felles penger. SELV OM det står "ditt navn" på lønnslippen. Kjøpte du varene for penger som fra arv eller særeie er det noe annet selvfølgelig. Hvorfor gifter dere dere hvis dere ikke vet hva det innegår? Anonymkode: c763c...c54 Det er ikke ts sitt ekteskap som er oppløst. TS forteller om sin far, som ts har kjøpt disse tingene til. Og om farens tidligere kone, tydeligvis ikke ts sin mor, som nå krever disse tingene som del av skilsmisseoppgjøret. 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #11 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Sliter du litt med leseforståelsen? Anonymkode: 01d95...f44 Det stemmer! MorTil2 skrev (21 minutter siden): Det er ikke ts sitt ekteskap som er oppløst. TS forteller om sin far, som ts har kjøpt disse tingene til. Og om farens tidligere kone, tydeligvis ikke ts sin mor, som nå krever disse tingene som del av skilsmisseoppgjøret. Ser det nå! Beklager. Anonymkode: c763c...c54 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #12 Skrevet 6. mai 2022 Står det noen plass at de er til han, da? Dersom du kan dokumentere at du har kjøpt det, kan det være en mulighet å si at dette ikke er en del av boet, men ting din far låner av deg? Anonymkode: 80c89...456
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #13 Skrevet 6. mai 2022 MorTil2 skrev (44 minutter siden): Men motspørsmålet blir hva han får som "erstatning" for disse tingene? Om hun skal ha utstyr av verdi, uavhengig av hvordan det er kommet i hus, så skal han ha tilsvarende enten i gjenstander eller penger. Jeg tenker jo også at 9000 i mnd i "husleie" er en ganske høy pris for noe man ikke eier. Kom mat, strøm osv utenom? Her koster er hus i tilsvarende størrelse ca 25.000 mnd å leie. 9000 har inkludert ALT. Strøm, mat, husleie, Internett, bil, telefon osv. vil ikke påstå at det er et høyt beløp. Der er vi totalt uenige. takk til andre som har svart Anonymkode: 4085b...e0c 1 1 2
MorTil2 Skrevet 6. mai 2022 #14 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Her koster er hus i tilsvarende størrelse ca 25.000 mnd å leie. 9000 har inkludert ALT. Strøm, mat, husleie, Internett, bil, telefon osv. vil ikke påstå at det er et høyt beløp. Der er vi totalt uenige. takk til andre som har svart Anonymkode: 4085b...e0c Du informerte ikke om hva de 9000 inkluderte i HI, så da er det helt naturlig å spørre for å få mer klarhet i situasjonen. Nytter ikke å stille spørsmål for å få andres synspunkter, for så å bli fornærmet hvis du ikke får de svarene du ønsker. 3
Trolltunge Skrevet 6. mai 2022 #15 Skrevet 6. mai 2022 Nei gaver kan kreves at holdes utenfor deling. Bare legg frem at dette var gaver til din far, fra deg. Da kommer hun ingen vei. 2
Festlig Skrevet 6. mai 2022 #16 Skrevet 6. mai 2022 Men siden exkona har betalt 9000 i husleie hver mnd , og de faktisk var gift, vil hun da ikke ha rett på å få ut verdier tilsvarende det advokaten sendte krav om ? Dvs, siden alle desse husholdningsartiklene var gave fra TS så vil vel hun ha krav på en pengesum istedenfor ? Tviler på at TS sin far kan sende exkona fullstendig tomhendt ut på gata
Tjueto Skrevet 6. mai 2022 #17 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kjøpte du disse tingene for penger du tjente i ekteskapet så har du brukt felles penger. SELV OM det står "ditt navn" på lønnslippen. Kjøpte du varene for penger som fra arv eller særeie er det noe annet selvfølgelig. Anonymkode: c763c...c54 Lønn er ikke "felles penger", men tilhører den som får lønna utbetalt. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #18 Skrevet 6. mai 2022 MorTil2 skrev (6 timer siden): Du informerte ikke om hva de 9000 inkluderte i HI, så da er det helt naturlig å spørre for å få mer klarhet i situasjonen. Nytter ikke å stille spørsmål for å få andres synspunkter, for så å bli fornærmet hvis du ikke får de svarene du ønsker. Jeg ble slettes ikke fornærmet, jeg svarte kun på spørsmålet ditt, så da leste du i såfall mitt innlegg i feil tone. Beklager det. Anonymkode: 4085b...e0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå