AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #1 Del Skrevet 5. mai 2022 …og han nekter å gjøre noe med det. Vi har flere ganger observert en grevling i hagen vår. Vi har ikke noe hi; vi har finkjemmet hagen og finner ingen steder den er hos oss (vi har ganske åpen hage, ikke mange gjemmesteder). Hver gang den ser oss ,løper den under plattingen til naboen. Mtp type gjerde som er rundt er andre husene som grenser til tomta, er det egentlig ikke andre steder den kan komme fra. Det er ca 20cm mellom plattingen og bakken, så det er er god plass til den under der. Vi har prøvd å fortelle dette til naboen. «Så kult da», var svaret. Han hadde ingen planer om å gjøre noe med det i det hele tatt. Da måtte han rive opp plattingen, og det gidder han ikke. Grevlingen plager ikke han, så 🤷🏻♀️ Vi har en katt som er ute, og har et par ganger fått den spurtende inn med grevlingen etter seg (vi har katteluke som er litt høyt oppe, så den skjønner ikke at den kan følge pus inn der heldigvis!). Hva gjør vi?! Jeg har lest nok historier om katter drept av grevling, jeg vil helst unngå å bli en av de! Anonymkode: bc52b...88d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #2 Del Skrevet 5. mai 2022 Du har vell bare 4 valg virker det som. 1. Du godsnakker enda mer med naboen og han gir etter og gjør tiltak for å fjerne grevlingen, du tilbyr å betale for dette selvsagt og å utføre jobben. Resultat: Grevlingen forsvinner, eller gjør den det?? Finnes det flere? Kommer den tilbake? Flytter den et annet sted men kommer tilbake? 2. Du googler og forhører deg og prøver å finne DYREVENNLIGE måter å fjerne grevlingen på selv. Resultat: Lykkes mest sannsynlig ikke og hvis man gjør det er man fortsatt like dårlig sikret som alternativ 1. 3. Du gjør ingenting og fortsetter å slippe ut katten din. Resultat: Katten kommer mest sannsynlig til å dø. 4. Bygg kattegård. Resultat: Du bruker litt tid og penger for å få den opp men som et resultat så er katten lykkelig og trygg og du kan sove godt om natten. Nå tenker du kanskje «ja men katten har vært ute fritt hele livet, han hadde ikke trives i en kattegård» men dette har de faktisk en studie på og det viste seg at katter som var vandt med å gå fritt ute ble lykkeligere med kattegård fordi de følte seg tryggere (kilde: https://www.companionlife.co.uk/controlled-outdoor-space-is-key-to-happiness-in-cats-says-study/) og ekstremt mange katter via dyrebeskyttelsen som har gått ute hele livet har blitt innekatter med suksess, så det er ikke så ille som man kanskje tror. Eneste jeg muligens ville anbefale da var å aktivisere katten mer og få en katt til. Det finnes mange forskjellige kattegårder. Man kan ramme inn hele hagen med gjerde og hive på vinkel med nett på siden (da er det helt åpen himmel men katten kommer seg fortsatt ikke ut) Søk på «catio fence angle» for å se hva jeg mener. Eller man kan bygge kattegård med tak, man kan bygge stor, liten, vanlig gjerde eller netting gjerde eller man kan kjøpe, billig eller dyr. Det er uendelige muligheter og du finner nok noe som passer perfekt for dere. Siden dere har uteområde så er jo dette noe dere kan. Inngjerder man hele hagen så får jo katten fortsatt stort område og man kan gjøre det litt koselig for katten og plante litt kattevennlige planter. Sette opp fuglemater på utsiden med utkikkspost osv. Hvis dette er aktuelt for dere kan jeg sende et par grupper, søkeord og linker til forskjellig inspo. Så bør den jo være grevlingsikker, hva som kreves da vet jeg ikke. Jeg er helt enig i at dette ikke er naboens problem, han synes kanskje det er koselig, og hvorfor skal han bruke tid, arbeidskraft og penger for å holde din katt trygg? jeg har selv katter og jeg har kattegård og her og da går vi i sele, så aktiviserer jeg de. De har det helt perfekt og de er 100% trygge. Slipper du katten ut så skriver du dessverre under på en «kontrakt» som tilsier at hva som helst kan skje. Er det ikke grevlingen så er det bilen neste uke. Anonymkode: 78555...af3 10 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #3 Del Skrevet 5. mai 2022 Nydelig gjennomtenkt og utfyllende svar over her ❤️ Støttes! Anonymkode: b65bc...df5 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #4 Del Skrevet 6. mai 2022 Jeg leste litt om det etter jeg skrev innlegget og det virker som det er en del tips man kan gjøre og at det er lov å sette opp felle og kjøre grevlingen til et bedre egnet sted. Jeg tror ikke jeg hadde følt meg trygg uansett da og alle tipsene og metodene virker som mye jobb for du får ikke hjelp av viltnemda eller lignende. https://www.lillestrom.kommune.no/landbruk-jakt-og-fiske/dyr-og-dyrevelferd/grevling/ https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/hage/grevling-i-hagen/ Grevlinger er visst gode gravere og kan bite gjennom vanlig hønsenetting så da må man evt ha en sikker kattegård med ekstra sterk netting/gjerde og festes skikkelig i bakken. Men jeg tenker jo at hvis man fortsatt har katteluke og holder katten inne på natt (da grevlingen er våken) så er man ganske trygg. Det går jo an å kun ha katten ute i kattegård når man er hjemme. Legger ved et par bilder bare for å vise at det ikke trenger å være så deprimerende med kattegård: i Anonymkode: 78555...af3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #5 Del Skrevet 6. mai 2022 Mitt første steg, før jeg hadde fått klart en kattegård, hadde vært å holde katten inne på natten når grevlingen er aktiv. Digg kveldsmat kan gi katten motivasjon til å komme hjem på kvelden. Anonymkode: 00343...b10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #6 Del Skrevet 6. mai 2022 Kanskje det går an å lage en grevlingfelle som fanger den levende, sett den ut i din egen hage eller et sted der ingen ser den, så ringer du viltnemnda og sier du har fanget en grevling hos deg selv og spør om de kan fjerne den fordi du er redd for kattene i nabolaget, du kan også smøre litt på og si at du tror den er syk. Så kommer de og henter den og du trenger ikke si et ord til naboen 😄 Anonymkode: 3de52...861 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #7 Del Skrevet 6. mai 2022 Tenker naboen vil endre mening når plattingen blir mer brukt under våren/sommeren. For grevling stinker! Anonymkode: 5329a...d5f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurk Skrevet 6. mai 2022 #8 Del Skrevet 6. mai 2022 Så et dyr som hører til naturlig i faunaen skal fjernes/flyttes fordi du har katt? Det er ok at din katt fanger fugler, mus, ekorn osv men ikke ok at den selv kan bli tatt av et rovdyr? 😅 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #9 Del Skrevet 6. mai 2022 Jeg er enig med @snurk, dette blir for dumt. Grevlingen har om ikke mer rett å være der enn din katt. Grevlinger er som regel uproblematiske dyr som spiser brunsnegler og ikke spesielt interessert i drepe katter, det er noen unntak som har fått mediaoppmerksomhet. Det er mye større sjanse for at katten din blir drept at et menneske, en annen katt eller hund. Anonymkode: 4ad9a...cbf 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #10 Del Skrevet 6. mai 2022 On 5/6/2022 at 12:21 AM, AnonymBruker said: …og han nekter å gjøre noe med det. Vi har flere ganger observert en grevling i hagen vår. Vi har ikke noe hi; vi har finkjemmet hagen og finner ingen steder den er hos oss (vi har ganske åpen hage, ikke mange gjemmesteder). Hver gang den ser oss ,løper den under plattingen til naboen. Mtp type gjerde som er rundt er andre husene som grenser til tomta, er det egentlig ikke andre steder den kan komme fra. Det er ca 20cm mellom plattingen og bakken, så det er er god plass til den under der. Vi har prøvd å fortelle dette til naboen. «Så kult da», var svaret. Han hadde ingen planer om å gjøre noe med det i det hele tatt. Da måtte han rive opp plattingen, og det gidder han ikke. Grevlingen plager ikke han, så 🤷🏻♀️ Vi har en katt som er ute, og har et par ganger fått den spurtende inn med grevlingen etter seg (vi har katteluke som er litt høyt oppe, så den skjønner ikke at den kan følge pus inn der heldigvis!). Hva gjør vi?! Jeg har lest nok historier om katter drept av grevling, jeg vil helst unngå å bli en av de! Anonymkode: bc52b...88d Du kan ikke tvinge naboen til å gjøre noe med dette, så slutt å ha katten din ute Anonymkode: ed8fc...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå